آشنایی با غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول 1

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

اگرچه راننده فرمول 1 بودن بسیار هیجان انگیز و قطعاً خطرناک است، اما "سخت " نیز هست. اگر به این امر اعتقاد ندارید، کافیست فقط یک بار به غربیلک فرمان اتومبیل های فرمول 1 نگاهی بیاندازید. تصور کنید که یک راننده فرمول 1 در طول یک گرندپری باید بیش از 3,500 بار دنده عوض کند، ارتباط رادیویی خود را با تیم حفظ کند، میزان سوخت را کنترل کند، بالچه ها را تحت کنترل داشته باشد، به صفحه نمایش اطلاعات مربوط به گیربکس، سرعت و سایر موارد توجه کند، تنظیمات ترمز و دیفرانسیل را انجام دهد و ... که انجام این موارد نیاز به تمرکز فراوانی دارد. باید تا الان به این نتیجه رسیده باشید که رانندگی فرمول 1 کار دشواری است! ولی جالب این است که تمام این عملیات کنترلی توسط دکمه های روی فرمان انجام می شود.

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

از بدو تولد اتومبیل های فرمول 1 تاکنون، غربیلک فرمان این خودروها نیز بارها دستخوش تغییر بوده اند. ساختمان غربیلک فرمان این خودروها، چه از جهت جنس مواد به کار رفته و چه از نظر تعداد و چیدمان دکمه ها، بسیار حائز اهمیت است. در ساخت این غربیلک ها که حدود یک هفته زمان می برد، از مواد سبکی مثل فیبرکربن، آلومینیوم، تیتانیوم، استیل، پلاستیک و لاستیک استفاده می گردد که منجر می شود تا وزن نهایی آن به کم تر از 15 کیلوگرم برسد. همچنین براساس قانون FIA (فدراسیون جهانی اتومبیلرانی) و به دلیل مسائل ایمنی، غربیلک های اتومبیل های فرمول 1 باید در کم ترین زمان و به راحتی قابل جدا شدن باشند و همان طور که بارها دیده اید، راننده برای پیاده شدن از خودرو، ابتدا باید فرمان را از جای خود خارج کند. بسیار جالب است که بدانید، هر غربیلک فرمان به طور متفاوت و براساس سلیقه راننده آن تیم طراحی و دکمه های آن چیده می شود. حتی در یک تیم مشترک، ممکن است نحوه قرارگیری دکمه ها و کلیدهای دوار کنترل کننده روی فرمان اتومبیل هر راننده (حتی راننده های تست) با یکدیگر متفاوت باشد. حال با ما همراه باشید تا به شرح یکی از این غربیلک های زیبای فرمول 1 مربوط به تیم بی ام و بپردازیم:

آشنایی با غربیلک فرمان فرمول 1 (ویدئو)

1. صفحه نمایش اطلاعات فدراسیون اتومبیلرانی

2. LED های نمایشگر دور موتور

3. صفحه نمایش اطلاعات گیربکس، سرعت و غیره

4. دکمه خلاص (در پیت استاپ)

5. فعال کردن بالچه جلو

6. دکمه چند منظوره

7. بازیابی نیروی ترمز

8 و 9 . دکمه های  کم و زیاد کردن منوهای مختلف

10. دکمه اطلاع رسانی ایرادات (راننده به نسبت دفعات فشردن این دکمه، ایرادات فنی  را گزارش می دهد)

11. محدود کننده سرعت

12. ذخیره سازی نیرو

13. دکمه برقراری ارتباط رادیویی با مهندس تیم

14. توقف در پیت استاپ

15. کنترل کلاچ

16. هماهنگی با مارشال

17. تنظیم دیفرانسیل

18. حالت اولیه تنظیمات دیفرانسیل

19. تنظیم دیفرانسیل

20. کروز کنترل

21. انتخاب حالات بالچه ها، دور موتور و غیره

22. تنظیم تایرها

23. تنضیمات اولیه بالچه جلو

24. تنظیمات پدال

25. مخلوط سوخت

26. پدال های پشت فرمان بالا

27. پدال های پشت فرمان پایین

28. کلاچ

دیدن فیلم زیر (دانلود) نیز خالی از لطف نیست و شما را با تحولات اتومبیل های فرمول یک در طی بیش از نیم قرن آشنا می کند.

/uploads/0F1 Revolution 1Car.flv

 نام خودروی شما چیست و برروی فرمان آن چه دکمه هایی وجود دارد؟


منبع

Autoevolution

برچسب : فرمول 1 , غربیلک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

عباسنويد
2

منظور دوستان اينه اين مقاله متن وردار کلا. نه تو ايران هزار سال ديگه مسابقه مياد فرمول وان نه شبيحش ماکت جاى هست ما ببينيم. حالا فرمان فرمول جاى تو زندگى ما نميگيره که.فقط پرايد فرمانش فهميديم وسطش بوقه اونم يکى سيم وصله که کار شاسى کليد ميکنه ديگه بيشتر از اين نميدونيم نهايتش ريموت ظبط کنارش ميشه وصل کرد رو فرمان که جلو عقب ببريم شعرهامون
00:40  1393/08/09
پاسخ دادن
rezvan king
0

ممنون از اینکه اطلاعات مفیدی رو در اختیار من گذاشتین.........
02:36  1393/02/12
پاسخ دادن
کاربر: Saeed khalili
6

از یک تا ده : 8 خوب بود 1car به امید پیشرفت.
20:15  1392/02/13
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
8

خوش بحال شما !!!
پیکان ما بوق هم ندارد و فرمانش آهن دارد!!!
ممنون از خیر راننده فرمول 1 شدن هم گذشتیم
01:49  1392/02/13
پاسخ دادن
v.kh.r
16

نام خودروی من پراید است و روی فرمان آن دکمه ایست که خودروی فوق الذکر با آن همه عظمت ندارد و آن دکمه ای نیست جز دکمه بووووووووووووووووووووووووووووق.
16:19  1392/02/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S5 : مال من شاسی شده ۲۵ اردیبهشت اما روی پلاک مونده
ابوالفضل زینعلی : برا من ۱۱۶۰۲۷۴۱ فاکتور شد
S5 : ثبت نامي ٢٦ مهر هستم امروز برام پيامك اومد از كرمان موتور بعد از٨ ماه نوشته قسط دومتون ١٥ خرداده خدايي مرزهاي وقاحت رو اينا جابجا كردن خيلي پرو رو هنوز ماشين رو شاسي نكردن يادآوري چك دوم رو دارن ميكنن غلط كردم كرمان موتو ر ثبت نام كردم 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
حسین : امان از بی عدالتی امان از بلاتکلیفی امان از عدم شفافیت امان از مسئول بی مسئولیت
S5 مهر تهران : راست میگن باید بری اونجا .منم 24مهرم تا نرفتم دعوا شاسی نشد
سهیل : مال هیچکس فاکتورنشده کم دروغ بگید
بهار : موعد تحویل پاییز ۱۴۰۳ شاهین G
شاهین اتومات : ماهم مهرماه 290 میلیون واریز وجه کردم هنوز از تکمیل وجه خبری نیست
چانی : پیام هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده است. نیزلحاظ شده برای انانی که تکمیل وجه کردن
حسین : سلام شاید مدارکتون مشکل داره؟ سخا رو تحویل دادین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام یکی بگه این چیه نوشته‌ ماده 10 تو قسمت توضیحات پلاک
55 : دوستان تهرانی اقا چه خبر مجوز خروج‌ها من صبح زنگ‌زدم میگن تحویل پیمانکار شده ولی مجوز خروج ندارن
سحرناز : سلام.از بهمن ماهی ها کسی فاکتور شده؟؟؟
افشین بهمن ماه : سلام.تاریخ تکمیل وجه و سخاتون کی بوده
دنا6دنده : سلام هویت سنجی چیزمهمی نیست من نمایندگی پرسیدم میگن واجب نیست
راد : سلام من 4 خرداد هستم ولی فاکتور نشدم
احد دوگانه دی : با سلام منم امروز پلاک شدم کسی خبر داره کی چراغ تحویل روشن میشه ودستم میرسه؟
علی : سلام اطلاع دارید سود تاخیر روز شمار چند درصد هستش .
سعید : سلام 207 ارتقا یافته تا کی فاکتور شده واقعا تکمیل وجه 13 اسفند فاکتور شده دوستان 21 دی رو میگن هنوز فاکتور نشدن. بهمن ماه هم 207 تکمیل وجه داشتیم کسی میدونه؟
4707 : واریزی 23 ولی هنوز فاکتور نشده چرا اینجوریه؟