سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

/uploads/Tire Pressure Monitoring System.flv

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : خدا روشکر امروز شاهین جی ال تحویل دادن تکمیل وجه ۲۸ خرداد فاکتور ۲۸ مهر پلاک ۳۰ مهر
شاهین Gl : دوستان بتون قول میدم اگه چند روز سایپا تحت فشار قرار بدیم هم اونای که پلاک نشدن به ماشین میرسن هم اونای که هنوز تکمیل وجه نکردن و هم اونایی که پول دادن کامل هنوز ماشین نگرفتن
cvt : بدیل بدهی سایپا به راهور
بهنام : کسی از 2 اردیبهشت مونده که فاکتور نشده باشه؟
مهراد : محمدآقا کل مبلغ پرداختیتون برایx5چقدربودکه130برگرداندن؟ میخام ببینم x5برای ثبت نامیهاچقدردرمیاد؟ توسایت که قیمتهاتغییری نکرده!!! تیرماهی دومرحله ای هستم!!!باسپاس
j4 : سلام من هم ثبت نام 60 روزه بودم ولی تکمیل وجه هنو.ز زرد مونده و زنگ میزنم میگن احتمال این ماه کاراش اوکی میشه تو آذر تحویل میدن
++ : ناهماهنگی بین راهور و سایپا.
+ : دوست عزیز اگر گزینه تحویل حضوری را فعال کرده باشی،هر زمان خودروی شما آماده تحویل شود،برای شما یک پیامک می‌آید و 3 روز کاری فرصت دارید ،در ساعات اداری ،با ارائه مدارک ،به پارکینگ سایپا در بزرگراه لشگری مراجعه نموده و خودرو را تحویل بگیرید.
محمد : سلام دوستان کسی هست پلاک شده باشه الان تقریبا 2 هفتس فاکتور شده پلاک نمیشه 26 مهر فاکتور شده تکیل وجه 21 خرداد
اردوان : چند ما به اتفاوت میدین؟ برای من دعوتنامه اومده؟خودتون تکمیل وجه میکنین؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صالح : حالا این داداشمون نفرین کرده الا ن هر کی جرات داره بیاد بگه تبدیل اومده نفرین این داداشمون اونو می گیره
مصطفی : خدا اون کسایی رو که میان از تبدیل به دروغ حرف می‌زنند و مردم رو مسخره می کنند لعنت کند الهی خیر نبینی
حسین : سلام کوییک جی ایکس تکمیل وجه 25 خرداد امروز فاکتور شد
عرفانخان تبدیل به تک گانه : چه عجب چه عجب بالاخره تبدیلی هم یادشون افتاد
حمیدرضا : تکمیل وجه 23 تیر خبری نیست
جواد : سلام دنا اپشنال مشکی داره روی فاکتور شده/در حال انجام میچرخه کسی مث من هست الان چنروزه روش گیر کرده و بنظر شما چقد طول میده فاکتور بشه
محمدی : سلام دوستان امروز کسی از تبدیلی شاهین جی به کوییک فاکتور شده اگه شده اطلاع بده ممنون
شیما : تحویل کی بودین؟تو کاستومر رفتی ببینی تا کی فاکتور شده؟زده دهه اول مهر.گیری کردیم
کوییک اس : برای دعوتنامه ای ام اس میاد
مجید از تهران : دوست عزیز قبلا هم عرض کردم ارسال دعوتنامه بر اساس تیراژ تولید هست دعوتنامه های آذر ماه فقط برای دوستان ثبت نامی اسفند 403 و فرودین 404 اومده بچه های خرداد و تیرفعلا ارسال نشده