سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

لینک دانلود ویدئو

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی فوق العاده مادران : ارومیه
M : تارا طرح فرسوده تحویل 27آبان بوده هنوز فاکتور نشده
مهدی : من شاهین جی ال رو ۴ماه پیش تحویل گرفتم قیمتش اون موقع حدود ۹۰۰میلیون بود الان بعد از ۴ماه شده حدود ۱/۳۰۰ ینی ۴۰۰میلیون افزایش تو ۴ماه
شاهیج جی ال : ینی تا ۲۵خرداد فاکتور شدن؟؟
احلام : ببین دوست عزیز شما تکمیل وجه دومتون برای چه تاریخی هست. از اون تاریخ حداقل شش ماه زمان باید بگذره.
محمد : قطعا باید فاکتور میشدی یه پیگیری کن شاید مشکلژ داشته باشه
رضا : پس برای من که 14 آذر 1403تکمیل وجه کردم تحویل فوری نود روزه ببوده چی میشه تا کی منتظر بمونیم
سهند s : لعنت به سایپا همه رو اسیر کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام دوستان چرا کوییک GX-l رو دیرتر فاکتور می کنن مگه چه فرقی با کوییک s داره؟
حسین : اگه قطعه ندارند چرا بازم طرح فروش میگذارند.
مراد بیگ : درباره جواب ساقی مراد بیگ پس م چکار کنم
کوییک اس تکمیل وجه 9 مهر : سلام .به هرکس که فارسی حرف میزنه نگو " برادر عزیز " یه عده حرومزداده اسراییلی کارشون اینه تو پلتفرمای مجازی برن بین نظرات و مطالبات به حق بقیه ناامیدی و عصبانیت تزریق کنن. اینا تخم یه نفر نیستن .ببخشیدا فقط باید بهشون برینی وضع مملکت خوب نیست مردم عصبانی حق هم دارن. خودمون هرروز از سر ناچاری میایم کامنتا رو چک میکنیم ببینیم فرجی شده یا نه . اما چه کامنتی با چه هدفی نوشته میشه فهمیدنش خیلی مشکل نیست. انشالله هرکس که منتظره، به زودی ماشینشو تحویل بگیره و به خوشی ازش استفاده کنه.
امیر : کسی امروز کوییک اس فاکتور شده؟
حسین : سلام منم 18 شهریور تکمیل وجه کردم. هنوز فاکتور نشده. دیروز زنگ زدم میگه اول باید پیامک SBR بیاد بری سایت ثبت کنی تازه بعد از اون میری تو صف فاکتور
علیرضا GX L : سلام دوستان GX L تا چه تاریخی فاکتور شده لطفا اطلاع رسانی کنید .
مصی : سلام کسی سورن تک فاکتور نشده تحویل دیماه باشه
ساقی مرادبیک : مراد تو مگه قرار نشد بری یه آب بزنی برود و بشینی پیش ابوی داخل بنگاه خیابان ر 3 و یکم فکر کنید بلکه بخود بیاین
اشکی : راست میگه اگه سایپا نبود قشر متوسط و ضعیف جامعه الن داشتن یا با موتور یا پیکان گس میکردن همین الانم بازم پراید تولید کنه آمار فروشش از لاتاری بیشتره . خدایش سایپا حامی محرومان وستم دیدگان بوده وهست . تازه خودروی اقتصادی جایگزین پراید با 3سیلندر و قیمت زیر 300میلیونش در راهه برا سورپرایز سال دیگه رونمایی میشه و تالان نزاشتن خبرش درز کنه . قول میدم همین سایپا از سال 405 تا 410 ایرانخودور را بزنه زمین با اون حلبی های میلیاریدی پرمصرف و واشر زن و شاتون زن و لش که داره تولید میکنه . تارا زده روغن به روغن 2لیتر کم میکنه . پارس و 405 زد رودری را باز میکردی خرد میشد و آرم روغن نباتی لادن هویدا میشد درووووووود بر سایپا و خداوند طول عمر و سلامتی به همه پرسنلش بده . التماس تفکر و تعقل