میل گاردان (Drive Shaft)

میل گاردان (Drive Shaft)

1carدر خودروهای دیفرانسیل عقب که موتور آنها در بخش جلو واقع است، باید نیروی حاصل از موتور به نحوی به چرخ‎ها برسد. این وظیفه به عهده میل گاردان است که نیروی حاصل از موتور را پس از خروج از گیربکس به چرخ‎های عقب انتقال دهد. اما میل گاردان برخلاف تصور بسیاری از افراد فقط یک لوله عادی نیست. این لوله باید کاملا صاف و بدون لنگی بوده و جنس آن حالت فنری داشته باشد تا در صورت وارد شدن فشار مجدداً به حالت اولیه بازگردد. البته گاردان در اثر وارد شدن فشارهای بیش از حد کج می‏شود. وجود لنگی در میل گاردان به دلیل سرعت بالای گردش آن باعث لرزش شدید خودرو و در نتیجه ناراحتی راننده و سرنشینان و بروز مشکلات دیگر در خودرو می‏شود. دلیل این‎که میل گاردان توپر ساخته نمی‎شود این است که با کوچک‎ترین لنگی اتومبیل باید زلزله 7 ریشتری را تحمل کند و نیز در صورت وزن زیاد آن چهارشاخه‏ها وزن آن را تحمل نکرده و خواهند شکست. 

میل گاردان (Drive Shaft)

اتصال کشویی میل گاردان

میل گاردان (Drive Shaft)

در دو طرف میل گاردان چهار شاخه‏های مخصوص وجود دارند که به میل گاردان امکان حرکت همزمان با بالا و پایین رفتن دیفرانسیل در دست‏اندازها را می‎دهند. ولی این بالا و پایین رفتن دیفرانسل مستلزم کوتاه و بلند شدن گاردان نیز هست. یعنی وقتی دیفرانسیل بالاتر می‎رود گاردان باید کوتاه شده و هنگامی که دیفرانسیل پایین می‏رود گاردان باید بلندتر شود. برای ایجاد این امکان برای گاردان از اتصال کشویی استفاده می‏شود. در اتصال کشویی، میل گاردان را دو تکه می‎کنند. به طوری که یک طرف قطورتر از طرف دیگر باشد. سپس طرف نازکتر در داخل طرف قطورتر فرو می‎رود. به منظور جلوگیری از هرزگردی، در بخش داخلی سمت قطور و بخش بیرونی طرف نازکتر "هزار خاری" ایجاد می‎نمایند. در نتیجه گاردان به حالت کشویی می‎تواند در هنگام چرخش کوتاه و بلند شود. به این اتصال اتصال کشویی گاردان می‎گویند.

میل گاردان (Drive Shaft)


منابع

Wikipedia

برچسب : گاردان , دیفرانسیل , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

31 نظر

رضا
0

وانت کارا دوکابین صفر تحویل گرفتم لرزش شدیدی داره میگن گاردن تاب داره نمی دونم عیب از کجای کس این مشکل اگر داشته چه طوری رفع کرده ممنون
22:28  1401/05/02
پاسخ دادن
محمد
0

سلام جناب خسته نباشید من پیکان وانت دارم که در سرعتهای بالا میل گاردن ماشین صدای تلق تلق میکند دلیل این صداها چیست ممن
15:45  1399/11/02
پاسخ دادن
معين فتاحی
0

سلام من هیوندا سنتنیال دارم بدون صدا هست و خیلی نرم و سریع است تازه با این موتوری 4.6 لیتریV8 که داره خیلی خوبه که دیفرانسیل عقب‌ است
19:11  1399/02/26
پاسخ دادن
اسماعیل
0

سلام، ماشین تویوتا وانت دارم لرزش شدید داشت و گلدانی سر عقب گیربکس شکسته شد وگلدانی رو عوض کردم دومرتبه کاسه نمد سر گلدونی رو بیرون اورد گاردون و باز هم رفتم پیش مکانیک و کاس نمد سر گلدانی رو عوض کرد و الان برای بار سوم هم روعن میریزه از کاسه نمد سر گلدانی ایا مشکل از میل گاردن هست یا خیر ،در ضمن بوش گلدانی رو هم عوض کردم
13:39  1399/02/19
پاسخ دادن
سجاد
7

سلام ماشین من اردی که تا الان پنج بار گلدونی عقب تعویض کردم که می‌شکنه کسی که بلده یا برای این مشکل پیش اومده راهنمای کنه ممنون شمارمم می‌زارم 09184565833
02:51  1400/10/03

افشار
0

سلام من کامیونت هیوندا دارم یه قفل وسط گاردان هست که دوطرف گاردان را توسط شاسی بالا نگه میداره هر بیست روز الی یک ماه میشکنه پیش چند نفر بردیم همه اجزا گاردان را عوض کردیم عیبش باز برطرف نشده نمیدونم باید چکارکنم ممنون میشم راهنمایی کنید۰۹۳۶۱۲۴۷۲۵۰
08:47  1399/01/26
پاسخ دادن
فرزاد
0

سلام
اگر تو سرعت بالا ماشین شروع به لرزش کرد و صداری زیادی(گوروگور) ایجاد واینه وسط تار سذ گاردون تاب داره و بوس گلدونی عقب خراب شده
20:50  1398/10/02
پاسخ دادن
کیومرث
0

سلام دوستان. آردی دارم و تو سرعت هشتاد تا فرمان شروع میکنه به لرزیدن.جلوبندی کاملا چک شد و تعمیرشد توی یک هفته چهاربار بالانس کردم حتی لاستیک جلو رو عوض کردم ولی اصلا درست نمیشه. گفتن از میل گاردان هستش. آیا واقعا میل گاردان روی فرمان هم تاثیر میذاره، اینم بگم ماشین لرزش نداره فقط فرمان میزنه.
ممنون
01:24  1398/01/22
پاسخ دادن
مصطفی ت
0

سلام
ماشین من ون کاسپین
گاردون دوتیکه سه تا چهار شاخ داره تعویض کردم دوبار قفل نو خریدم تعویض کردم
حدود ۱۵ بار گاردون پیش بهترین گاردون سازهای مشهد بردم میگن تاب نداره رویه دستگاه تراشکاری سالم ولی بین سرعت ۷۰تا ۸۰ زلزله ۵ریشتری ماشین میگیری
کسی اطلاعی راحلی داره ممنون میشم بهم بگین اینم شماره جهت اس ام اس دادن ممنون
07:46  1398/01/03
پاسخ دادن
مهرداد
0

با سلام من پیکان پژو دارم بین سرعت 95تا110لرزشداره جلوبندی هم سالمه علت چیست
21:17  1397/12/18
پاسخ دادن
محسن۰۹۱۸
0

سعی کنید خودروی دف عقب نداشته باشیدشبها ویبره گاردان پیکانم توتمام بدنم حس میکنم:)
23:35  1397/11/22
پاسخ دادن
بهمن
5

سلام کسی تا به حال لاستیک پهنتر رو اسپورتیج انداخته تا نرمتر بشه
09:57  1393/11/02

اتشين
0

سلام
ميشناسيد كسي رو كه بالانس گاردان انجام بده
بالانس نه تاب گيري
00:21  1397/11/12
پاسخ دادن
کاربر: Tiran
0

بسیار عالی و مفید
ای کاش علایم خرابی در مجموعه گاردان و اتصالات مربوطه هم مورد بحث قرار بگیره
جهت اطلاع کلی دوستان
هر جسم دوار میزانی از ارتعاش را تولید میکند و تغییر در میزان این ارتعاش نشانگر وجود خرابی در آن قطعه هست
در کل برای آشنایی با مکانیک تجهیزات دوار و آنالیز ارتعاشات میتونید مطالب مفیدی رو در سایت ها پیدا کنید .
از تست های بسیار مفید برای جلوگیری از خرابی های ناخواسته و تعمیرات پیشگیرانه آنالیز ارتعاشات و آنالیز روغن هست که میتونید در موردش مطالعه کنید
22:18  1397/11/05
پاسخ دادن
کاربر: Tiran
0

بسیار عالی و مفید
ای کاش علایم خرابی در مجموعه گاردان و اتصالات مربوطه هم مورد بحث قرار بگیره
جهت اطلاع کلی دوستان
هر جسم دوار میزانی از ارتعاش را تولید میکند و تغییر در میزان این ارتعاش نشانگر وجود خرابی در آن قطعه هست
در کل برای آشنایی با مکانیک تجهیزات دوار و آنالیز ارتعاشات میتونید مطالب مفیدی رو در سایت ها پیدا کنید .
از تست های بسیار مفید برای جلوگیری از خرابی های ناخواسته و تعمیرات پیشگیرانه آنالیز ارتعاشات و آنالیز روغن هست که میتونید در موردش مطالعه کنید
22:13  1397/11/05
پاسخ دادن
aliheidarzade
0

باسلام ودروخدمت اساتیدگرامی واقعادارم لذت میبرم چون هرروزیه چیزجدیدیادمیگیرم ومحومیشم به این میگن استفاده صحیح ازاینترنت که بیینده داره یه چیزی یادمیگیره اونم بخاطرزحمات شماکه گل کاشتین واقعاعالیه باسپاس علی ازاذربایجان
03:17  1397/10/13
پاسخ دادن
امیر علا
2

علت اصلی تو خالی بودن مقاومت بیشتر در برابر تنش پیچشی و وزن کمتر باعث دو حسن داره یکی نیروی وزن باعث تنش خمشی بیشتر میشه و هم نیروی موتور هرز میره اینرسی زیاد شفت.... از چند جهت باعث چابکی خودرو و مقاوم شدن میشه و همینطور که گفتند ارتعاش جسم سنگین کل ماشین رو داغون میکنه ولی بالانس نبودن میله توخالی ارتعاشات ش خیلی کمتر خواهد بود
19:17  1397/07/28
پاسخ دادن
Samira
0

عالی بود. اگه میشه روی عکسا اسم اجزا رم مشخص کنین
16:55  1397/06/27
پاسخ دادن
امید
0

من گاردون جلو ماشینم تو حرکت و دست انداز صدای تلق تلق زیادی میده زیرماشین هم میرم بهش زربه میزنم همون صدارو میده ، ماشینم چون دفرانسیل مرکزی هم داره گاردونم دوتاست، چیکار کنم نیاز به گریس کاری و بازدید داره؟؟؟ یا باید تعویض بشه؟
18:21  1396/10/01
پاسخ دادن
ابوبکر
0

سلام من دآنش اموز رشته مکانیک خودرو هستمیه سوال داشتم
دلیل استفاده از کوپلینگ های لاستیکی منجیددار در گاردان چیست ؟
ممنون میشم کسی جواب بده
21:55  1396/08/28
پاسخ دادن
مهدی
0

میل گاردان چرا تو خالی است
19:48  1395/12/12
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

چون لوله در برابر تاب برداشتن و خمیده شدن مقاومت بیشتری نسبت به میله دارد
21:41  1395/12/12

تباشری
0

۱ سبک باشد
۲ اگه توپر باشه باعث لرزش شدید همانند زلزله ۷ ریشتری میشه
۳ معلومه بچه درس خون نبوده ای.
22:23  1395/12/12

صاحب
2

ممنون اگر میشه برای مثال از تصاویر متحرک هم استفاده کنید بهتره
14:36  1395/07/09
پاسخ دادن
نیما
9

والا ما که از استادای فنی حرفه ای هیچی یاد نگرفتیم. بازم درود به غیرت این سایت. واقعاً هدفتون از این همه اطلاعات چیه!!!!! سودم داره براتون یا فی سبیل خداس؟
16:04  1392/06/11
پاسخ دادن
شاهرخ
5

عکسها به این قشنگی ولی چرا توضیحات اینقدر کم!
تا داریم مطلب رو با لذت دنبال میکنیم یکدفعه تمام میشه
16:15  1392/06/05
پاسخ دادن
آرش
8

برای این میل گاردان رو توپور نمیسازند چون مقاومت لوله توخالی در برابر پیچش و خمش بیشتر از همان لوله از نوع توپر می باشد لطفا دلیل علمیشو ذکر کنید نه دلیل عامیانه که اصلا واقعیت ندارد!!!!
10:49  1392/01/23
پاسخ دادن
هادی
1

خوب درسته ولی همین حرف شما هم که تنها عامل نیست چند تا عامل داره یکی از این ها همین است که شما می گویید و بنا نیست که فقط یک عامل داشته باشد
15:19  1392/11/18

بابک
1

آرش خان سلام
رشته من مکانیک هست و حدود 28 سال هم سابقه کار دارم باید بگم توضیح شما کاملا درسته و لوله توخالی در واقع سازه ای (Structure) هست که دارای اجزاء بینهایت هست و مقاومت جانبی بالایی داره اما شرط لازم هست و کافی نیست . گذشته از مسئله مقاومت خود گاردان مهندسین و طراحان صنعت خودرو دائما درحال بررسی و تحقیق برای سبکتر کردن محصولات خودشان با حفظ یا افزایش دوام و استحکام هستند بنابراین سبکسازی گاردان ابتدا بمنظور کاهش وزن کلی خودرو و سپس کم کردن فشار روی چهارشاخها و اتصالات و همینطور کاهش Vibration بوجود آمده دراثر ضربه و تنش روی جرم گردان کاملا علمی و واقعی است و مقوله ای نیست که عامیانه و غیر واقعی باشه .
12:49  1395/09/25

بابک
0

با درود و آرزوی پیروزی روز افزونتان
باید بگم سایت شما بسیار ارزنده و آموزنده است ودر هم آوری با دیگر سایتهای دانش خودرو همیشه دارای بخشهای پرمایه تر و بروزتری بوده .
تندرست و پرتوان باشید.
13:00  1395/09/25

کاربر: armor
5

مطلب خیلی خوبی بود یه دنیا ممنون
00:05  1392/01/20
پاسخ دادن
کاربر: Goyban Bahar
10

ممنون و خسته نباشید
13:44  1392/01/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .