کلاچ (Clutch)

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

1Carکلاچ وسیله ای مکانیکی است که برای انتقال نیرو از آن استفاده می شود. این انتقال نیرو در حالت درگیر، از یک قسمت (مولد نیرو) به قسمتی دیگر (دستگاه انتقال نیرو) انجام می شود، اما کلاچ همیشه درگیر نیست و می تواند آزاد باشد. کلاچ ها در هر جایی که کنترل انتقال نیرو و یا حرکت نیاز باشد، کاربرد دارند، چه برای کنترل میزان انتقال نیرو و یا مدت زمان آن. برای مثال، در پیچ گوشتی های الکتریکی میزان نیروی لازمه برای باز کردن پیچ ها توسط کلاچ منتقل می شود و یا در اتومبیل ها کلاچ وظیفه کنترل انتقال نیرو را به چرخ ها دارد.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

در ساده ترین حالت وظیفه کلاچ اتصال و قطع ارتباط دو شفت در حال چرخش است. در این حالت یکی از شفت ها معمولا به یک موتور متصل است و شفت دوم وظیفه تامین نیروی لازمه برای انجام کارها را به عهده دارد. کلاچ یا درگیر است و یا آزاد؛ در حالت درگیر، دو شفت را در هم متصل می کند و باعث چرخش آن ها با سرعت مساوی و یا چرخش آن ها با سرعت متفاوت می شود. زمانی که کلاچ آزاد است، شفت ها از هم جدا هستند.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

برای تعویض دنده ها باید باید وسیله ای به طور موقت نیرو را از گیربکس آزاد نماید و پس از تعویض دنده مجددا نیرو را برقرار کند. این وظیفه بر عهده سیستم کلاچ اتومبیل است.برای آزاد کردن کلاچ، کاسه ساچمه آزادکننده (بلبرینگ کلاچ) به وسیله پدال به یک طرف رانده می شود. حرکت کاسه ساچمه آزاد کننده باعث می شود که اهرم آزاد کننده مانع از فشار دادن صفحه فشار شده و فنر ها را تحت فشار قرار دهد. و با این کار درگیری کلاچ از بین رفته و کلاچ آزاد می شود. در فیلم ترجمه و زیرنویس شده زیر توسط مجموعه 1Car می توانید، اجزای تشکیل دهنده کلاچ را مشاهده کنید.

/uploads/Clutch.flv

 

انواع کلاچ


کلاچ های صفحه ای

متداول ترین نوع کلاچ، مدل های صفحه ای هستند که به دلایلی چون سایش کم و هزینه های تعمیر و نگهداری ارزان، استفاده از آن ها بیش از انواع دیگر رایج است.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

کلاچ های اتوماتیک

این کلاچ ها دارای ساختاری مشابه با کلاچ های عادی بوده و تنها تفاوت موجود این است که در این کلاچ ها نیروی لازم برای آزاد و نیز درگیر شدن کلاچ از خارج اعمال نشده و در خود سیستم وجود دارد.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

کلاچ هیدرولیک یا پنوماتیک

در این کلاچ که خود نوعی از کلاچ اتوماتیک محسوب می شود، نیروی لازم برای آزاد یا درگیر شدن کلاچ به وسیله فشار هیدرولیک یا فشار گاز تامین می شود.

کلاچ ( Clutch) (ویدئو)

/uploads/Clutch 2.flv


منابع

Howstuffworks     Wikipedia


برچسب : کلاچ , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

14 نظر

رحیم
0

سلام خسته نباشی ماشن راحت دنده میشود ولی حرکت نمیکند مشکل از کجاست

با تشکر
19:16  1394/08/16
گزارش
پاسخ دادن
سعيد
0

سلام دوستان يه سوال
جرا در ماشين هاي داخلي بس از روندن مدتيصفحه تموم ميشه بايد عوض ككرد
ايا اين مسله در ماشينهاي جون فورد و دوج و... صدق ميكنه يعني اونا هم صفحه عوض ميكنن؟
12:59  1394/02/04
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1

خیلی مفید و آموزنده بود.ممنون
10:50  1394/01/17
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
1

خیلی عالی بود .موفق باشید .در ورت امکان لینک دانلود فیلمها را بگذارید .
09:42  1394/01/17
گزارش
پاسخ دادن
محمد
1

با سلام
ضمن تشکر از مطالب خوب وفیلم آموزنده ، لطفاً لینک دانلود فیلم هارو هم برامون بزارید .
تشکر
15:20  1394/01/04
گزارش
پاسخ دادن
ALi as7
1

سلام خیلی ممنون عالی بود من خودم هنرجوی مکانیکم

19:57  1393/08/12
گزارش
پاسخ دادن
مرادی
1

متشکرم اموزنده وخوب بود خدا خیرتاندهد
20:35  1393/07/10
گزارش
پاسخ دادن
مهدی رضایت
4

با سلام
بنده مهدی رضایت مدیر مسئول فروش و ساخت سیستم کلاچ اتوماتیک شرکت اهاکو در ایران هستم.چنانچه نیازی به همکاری و یا اطلاع رسانی اینجانب هست اماده هرگونه همکاری هستم. با تشکر
19:39  1393/07/02
گزارش
پاسخ دادن
مرادی ازکرمانشاه
1

متشکرم وممنون حرف ندارد خیلی زحمت میکشید
11:00  1393/06/26
گزارش
پاسخ دادن
sina
2

خوب بود تصاویرمتحرک بیشتر بذارید بهتره
15:53  1392/03/25
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی
2

سلام دمتون گرم خیلی سایت باحالی دارید
چند حسن باحال سایتتون اینه که
1- عضویت نمیخواد
2- پول نمی خواد
3- مطالب خیلی جامع و کامله
اما در قسمت کلاچ لینک دانلود فیلم پیدا نکردم من سرعت اینترنتم پایینه نمیتونم آنلاین ببینم لطفا لینکش رو بزارید
با تشکر
01:18  1392/02/17
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
7

لطفا یه نقشه ی کلی از یه ماشین رندوم قرار بدین و هر هفته یه قسمتی از اون رو به طور شفاف توضیح بدین ممنون!
14:49  1392/01/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: امید دیمی
9

مطالب دقیق و شفاف بیان شده...آموزنده بود....تشکر...
08:44  1392/01/14
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
10

زحمت می‎کشید، دست شما درد نکنه.
19:00  1392/01/12
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
X5 : سلام خبری نیست من نقدی ثبت نام کردم ماشین آماده وتمام مدارک آمده تهران تعطیل شده و تنها کار تحویل درب کارخانه
رسول : هیچی . من هفته ی پیش فاکتور شدم ولی هیچ خبری از پلاک شدن و تحویل نیست .
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : سلام دوستان در شرایط وظیفه طرف قرارداد چی هست ؟ایا میشه امیدوار بود یا خیر ؟
علی : از فاکتور نشده های اسفند چه خبر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فاطمه : اریزو6 پرو ماشینم
فاطمه : اقا هادی سلام من تاریخ 13 خرداد تحویل داشتم و 17ام فاکتور شدم اما هنوز واریز وام هنوز انجام نشده شما اطلاعی دارین که چه زمانی انجام میشه؟
اطلس اذر : چرا فاکتور را شروع نمیکنن خدایا
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : مزخرف خودتی و کل هیکلت.... سایپا و ایران خودرو هردو رفتن تعطیلات تابستانی....از 29 خرداد تا 6 تیر.....برو کانال های رسمیشون ببینی....
هادی اریزو : مجوزهای امروز 1- X22 Pro MT: 400 2- X33 Cross CVT: 400 3- LX: 400 . Total: 1200 TXL: 400 FX: 400
شاهین : مزخرف نگو
وحید : دو تا دنا 6 دنده ef7p با قالپاق رنگ هر دو مشکی ، پیش فروش طرح مادران تحویل 31 خرداد داشتم هر دو امروز صبح فاکتور شد یکیشون همزمان پلاک هم شد . واریز اول 17 بهمن واریز دوم 20 اردیبهشت تکمیل پرونده 25 اردیبهشت شماره قرارداد دو رقم آخر رو نمینویسم یکیش **152817 دومیش **152698
مصطفی د : کجا اطلاعیه داد ؟؟
اریزو 6 پرو : مال من تحویل 20\2 بود سه روز پیش تحویلم دادن چطور به شما تحویل ندادن
دنا 6 دنده : من رینگ تبدیل کردم رنگ مشکی شما 31 خرداد هستی؟فاکتور نشدی؟