آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

خودروهای مسابقه‌ای به منظور این که از سرعت بیشتری برخوردار باشند، از اصول آیرودینامیک پیروی می‌کنند که در اصل برای هواپیماها وضع شده است. در بسیاری موارد، برخورداری از آیرودینامیک خوب، می‌تواند رمز موفقیت خودروهای مسابقه‌ای باشد، بنابراین تعجبی ندارد که هر سال در اتوموبیل‌رانی میلیون‌ها دلار صرف تحقیق و پژوهش در این زمینه می‌شود. وقتی صحبت از آیرودینامیک یک خودرو به میان می‌آید، دو عامل اصلی در نظر گرفته می‌شوند: نیروی چسبندگی و نیروی کششی. نیروی چسبندگی کمک می‌کند تایرها یه سطح پیست بچسبند و خودرو بتواند هنگام عبور از پیچ‌ها از ثبات و تعادل برخوردار باشد. از طرف دیگر، نیروی کششی عامل دلچسبی نیست و در واقع همان نیروی مقاومت باد است که سرعت خودرو را پایین می‌آورد. پیدا کردن نوعی توازن بین این دو نیرو، گاهی اوقات می‌تواند رمز کار باشد. رعایت کردن اصول ایرودینامیک در خودروهای مسابقه‌ای، کم و بیش از اواخر دهه 60 میلادی شروع شد. در این زمان بود که باله‌های عقب برای نخستین بار روی خودروهای مسابقه‌ای نصب شدند.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

تجارب اولیه‌ای که با استفاده از باله‌ها به دست آمد، نشان داد که این باله‌ها می‌توانند باعث بروز تصادف بشوند به همین خاطر در سال 1970 مقرراتی وضع شد که اندازه باله‌ها را محدود و محل قرارگیری آن‌ها را مشخص می‌کرد. باله‌های خودرو متضاد باله‌های هواپیما هستند و به جای این که نیروی بالابر تولید کنند، نیروی رو به زمین تولید می‌کنند و باعث می‌شوند خودرو به سطح پیست چسبیده شود و از پایداری خوبی برخوردار باشد، این اصل، معمولاً اصل Bernoulli نامیده می‌شود. اواسط دهه 70 میلادی کانسپتی توسط مهندسین شرکت Lotus تولید شد و مهندسان پی بردند با افزودن باله، می‌توان هندلینگ خودرو را نیز بالا برد. با گذشت زمان قوانین و مقررات بیشتری در خصوص نیروی رو به زمین وضع شد، تا اطمینان حاصل شود هیچ تیمی نمی‌تواند به صورت نا برابر از مزایای آن‌ها بهره ببرد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای

باله‌های امروزی پس از برگزاری هر مسابقه تغییر کرده و ارتقا یافته‌اند تا عملکرد خودرو در یک پیست خاص ارتقا پیدا کند. وقتی صحبت از نیروی کششی به میان می‌آید، تونل باد وارد میدان می‌شود تا کمک کند خودروها بیشتر و بیشتر صاف و صیقلی بشوند. در حال حاضر، تک تک اجزاء خودروهای مدرن فرمول 1، و حتی کلاه کاسکت راننده و سیستم تعلیق، به دقت مورد مطالعه قرار می‌گیرند تا مقاومت کمتر و کمتری در برابر هوا ایجاد کنند. با این حال، یک خودرو صاف و آیرودینامیک، یک نقطه ضعف هم دارد: حرارت بسیار زیادی که توسط موتور خودروی فرمول 1 تولید می‌شود به جریان هوای زیادی نیاز دارد تا دفع بشود و مشکل درست نکند. به همین خاطر، طراحان همیشه مراقبند و حتی ساعت‌ها وقت صرف می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند هوا بدون هیچ مزاحمتی در اطراف خودرو جریان پیدا می‌کند. شکی نیست که هرچه خودروهای مسابقه‌ای سریع‌تر و باریک‌تر می‌شوند، شاهد آن خواهیم بود که پیشرفت‌های بیشتری در زمینه آیرودینامیک آن‌ها به دست خواهد آمد.

آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای


منبع

AutoRacing

 

برچسب : آیرودینامیک , خودروهای مسابقه‌ای , آیرودینامیک خودروهای مسابقه‌ای






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: farid458
7

با سلام و خسته نباشید خدمت پرسنل زحمت کش وان کار
مقاله جالب و پر باری بود و پتانسیل خوبی برای طرح سوال هفتگی داشت .
سال 93 هم تموم شد و ما یکسال دیگه رو هم با خوندن مقالات پربار وب سایت وزین وان کار به سر رسوندیم . دست تمام کسانی که زحمت کشیدند رو به گرمی میفشارم . سال نو همگی پرنسل و هم چنین بازدید کنندگان مبارک باشه . انشالله سال جدید ، سال خودرویی خوبی برای همگی ما باشه

موفق و پیروز باشید ☺
11:47  1393/12/26
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 سفید : سلام j7 تحویل 30 روز کاری رو معمولاً چند روزه تحویل می‌دهند
ALI : سلام. ظاهرا از ۲ و ۳و۴ شهریور رد شدند. از ما ۳ شهریورماه هستیم فاکتور نشده. تارا دستی تیتانیوم
بختیاری : دوستان مدیر عامل سایپا ظاهرا انقدر خودش رو گنده گرفته که مردم رو به هیچ گرفته باید کاری کنیم پرتش کنن بیرون اونم نه همینطوری با ذلت و خواری
آزاده : سلام. دوست عزیز من شاهین جی ال ثبت نام داشتم هفته اول شهریور باید میومده پیامک ولی همچنان چیزی ارسال نشده. نمایندگی مراجعه کردم جواب درستی نمیدن. :/
امید : تارا سفید دستی تحویل ۲۷ شهریور هنوز فاکتور نشده تحویل فوری تکمیل وجه ۲۸ مرداد اگر کسی فاکتور شده خبر بده
تارا v4 شیراز : سلام داراب خان فاکتورشدی یا ن اگه شدی بیا شیرینی بده
شاهین پلاس اردیبهشت : امروز صبح ساعت 8/30تماس باسایپا داشتم اپراتورگفت یکی دوروزه فاکتورکردن 26 اسفند 1403 شروع شده وتا28 اسفند هم تکمیل وجه بوده است وبرای تکمیل وجه اردیبهشت 1404 تاریخ مشخصی رانداد وفقط گفت باید صبر کنیدبرای هیچ اپراتوری مشخص نیست چندنفر درنوبت بعد ازشما ویاقبل ازشماهستند وآماری که درگروهها میدهند مستند وقابل اعتماد نیست وبه آنها توجه نکنید وتولید شاهین پلاس متوقف نشده است
پروانه : سلام من نزدیک به دوماهه سی وی تی تحویل گرفتم تا الان خوب بوده صدا بیرون داخل کابین اصلا نمیاد ولی صدای موتور زیاده ،سیستم صوتی عالیه ،پایداری عالیه،تکوناش خییلی کمه رانندگی باهاش لذت بخشه فقط یه کم خنگه ودیر دنده عوض میکنه مثلا چراغ سبز میشه بخای راه بیفتی داد راننده های پشت سری درمیاد ،راستی تحویل گرفتید زود برچسبیای آبی دستگیره هارو بکنید من اینکارو نکردم الان گیرشم واصلا کنده نمیشن ،درضمن ارزش داره براش صبر کنید
حسین جوان شاهین G : با سلام فوروش فوف العاده تحویل 90 روزه تکمیل وجه 1403/09/14 تاریخ پذیزش 1403/09/17 هنوز فاکتور نشدم
مهدی : منم اول مثل شما فکر میکردم وقتی چندین ماه از تحویلت گذشت یه 2 تا جنگ هم شد پشیمون میشی که چرا تبدیل نزدی. من تبدیل زدم امروز هم ماشین تحویل گرفتم دیگه چاره ای نبود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا تحویل 13 مرداد تبدیل 17 : سلام. کجا و چه ساعتی. بگین من میام
جمشید : باید همین کار رو بکنیم. من هم از کرمانشاه با یه چار لیتری بنزین میام
24بهمن : من پذیرش 24فعلا فاکتور نشدم
سورن تحویل 31 شهریور پیش فروش : دوستان اگه نخوام تبدیل بزنم نیازی نیست کاری انجام بدم؟
ابی : من 4 روز پیش زنگ زدم گفتن 20 روزی طول میکشه تا فاکتور میشه
فوق 23 : واسه ما هم آپشن داره ولی خبری نیست هنوز
17 مرداد : دیروز از نمایندگی تحویل گرفتم صدای موتور تو ذوق میزنه و آزار دهنده است سایت مازندران دریچه برقی شتابش خوبه و فرقی با ماشین دریچه سیمه که داشتم نداره دریچه برقی میتونید به راحتی بدید نماینگی کروز کنترل بذارید
پذیرش بهمن 1403 : پذیرش 25 بهمن 403 هنوز فاکتور نشدم
فوق العاده : پذیرش 23 بهمنم هنوز فاکتور نشدم!!!!! تعداد خیلی کمی 23 فاکتور شدن که آپشن انتخاب کرده بودن
حمید شهریورواریزی 21تیر : ممنونم آقا صالح عزیز من واسه نگه داشتنش کمی دل میزنم گفتم بدم یک تارا بگیرم .حالا بیاد سواری ازش بگیریم ببینیم چند مرد حلاجه