بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله که روز گذشته خدمت شما عزیزان ارائه شد، نگاهی اجمالی به خودروی الکتریکی تسلا Model S 2015 و طراحی بدنه و تجهیزات رفاهی آن داشتیم. در این قسمت به بررسی قدرت و عملکرد موتور، ایمنی، طراحی داخلی و تجهیزات خاص، و تجربه رانندگی با این سدان الکتریکی می‌پردازیم. 

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

تسلا Model S 2015 توسط موتورهای الکتریکی آب خنک (یک موتور در تیپ‌های 60 و 85 و دو موتور در تیپ‌های 85D و P85D) و یک گیربکس تک سرعته که نیرو را مستقیما به چرخ‌ها منتقل می‌کند، به پیش می‌رود. گفتنی است، در این خودرو از باتری‌های لیتیوم یونی نیز، استفاده می‌شود. قدرت موتور تیپ 60 حدود 380 اسب‌بخار تخمین زده شده و کمپانی سازنده شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت آن را 5.9 ثانیه اعلام کرده است. سازمان EPA نیز، مصرف انرژی این خودرو را 35 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر و حداکثر مسافت قابل پیمایش با آن را 333 کیلومتر تخمین زده است. اگرچه این میزان عددی واقع‌بینانه است، اما همانند دیگر خودروهای الکتریکی، نوع رانندگی تاثیر بسزایی بر این مقدار دارد. طبق اظهارات کمپانی سازنده، در صورت استفاده از رینگ‌های 21 اینچی در تیپ 60 این مقدار حدود 3 درصد کاهش پیدا می‌کند. تسلا Model S85 را می‌توان به دو صورت تک موتوره و دو موتوره سفارش داد. مدل تک موتوره، دیفرانسیل عقب بوده و همانند تیپ 60 و البته با یک مبدل قدرت قوی‌تر، با قدرتی معادل 380 اسب‌بخار به پیش می‌رود؛ کمپانی سازنده شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت این مدل را 5.4 ثانیه ارزیابی کرده است. طبق ارزیابی‌های سازمان EPA مصرف انرژی تیپ 85 به 38 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر و حداکثر مسافت قابل پیمایش به 424 کیلومتر افزایش پیدا می‌کند.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

در تیپ 85D با وجود اضافه شدن یک موتور دیگر در قسمت جلو، شاهد کاهش قدرت موتور به 376 اسب‌بخار هستیم. علی‌رغم کاهش قدرت موتور، 85D از سرعت بیشتر، شتاب بهتر (5.2 ثانیه)، مصرف انرژی 34 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر برخوردار است و با یک بار شارژ کامل می‌توان مسافتی در حدود 432 کیلومتر را با آن پیمود. تسلا در تیپ P85D اوج قدرت خود را به نمایش می‌گذارد و این خودرو را با قدرتی معادل 691 اسب‌بخار (221 اسب برای چرخ‌های جلو و 470 اسب برای چرخ‌های عقب) روانه بازار می‌کند. طبق اعلام کمپانی سازنده P85D تنها طی 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا می‌کند؛ سازمان EPA حداکثر مسافت قابل پیمایش با آن را 405 کیلومتر و مصرف انرژیش را 36 کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر عنوان کرده است. گفتنی است، تمامی تیپ‌های این خودرو را می‌توان با استفاده از خروجی 110 یا 240 ولت خانگی و یا ایستگاه‌های شارژ عمومی و رابط‌های قابل حمل شارژ کرد. باید توجه داشته باشید که شارژ کامل خودرو با استفاده از خروجی 110 ولت بسیار کند و آهسته صورت می‌گیرد و در هر ساعت میزان انرژی لازم برای پیمودن مسافتی در حدود 5 کیلومتر فراهم می‌شود. اما با استفاده از خروجی 240 ولت و یک مدار 50 آمپر که با نام خروجی NEMA 14-50 شناخته می‌شود، می‌توانید در هر ساعت میزان انرژی لازم برای طی مسافتی در حدود 48 کیلومتر را تامین کنید؛ بدین ترتیب، تسلا Model S60 طی 7 ساعت و S85 طی 9 ساعت به صورت کامل شارژ می‌شوند. با استفاده از سیستم شارژ دوگانه که به صورت سفارشی عرضه می‌شود، مدت زمان شارژ کامل نصف می‌شود؛ به عبارت دیگر، تیپ 60 طی 3.5 ساعت و 85 طی 4.5 ساعت به صورت کامل شارژ می‌شوند. شایان ذکر است، با استفاده از ایستگاه‌های شارژ سریع کمپانی تسلا که همچنان در حال افزایش هستند، شما می‌توانید در هر ساعت انرژی لازم برای طی مسافتی در حدود 320 کیلومتر را تامین کنید. 

 

ایمنی

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

کمپانی تسلا با فراهم آوردن تمهیداتی از جمله کیسه هوای سر، زانو و لگن برای سرنشینان جلو و کیسه هوای جانبی و پرده‌ای برای جلو و عقب، کنترل کشش و پایداری، سنسورهای هشدار تصادف، ترمزهای دیسکی ضدقفل و دوربین دید عقب به صورت استاندارد در تمامی تیپ‌های Model S، ایمنی این سدان الکتریکی را فراهم آورده است. در تست تصادف صورت گرفته نیز، این آمریکایی زیبا موفق به کسب پنج ستاره ایمنی در مجموع، پنج ستاره برای برخورد از جلو و پنج ستاره برای برخورد از بغل شده است. در تست ترمز انجام شده، P85 تک موتوره مجهز به رینگ‌های 21 اینچی و تایرهای با عملکرد بالا موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 33 متر متوقف شود که بسیار قابل توجه است. 

 

طراحی داخلی و تجهیزات خاص

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

چنانچه شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که به کار با تبلت‌ها علاقه خاصی دارند، مطمئنا نمایشگر لمسی 17 اینچی قرار گرفته در کنسول مرکزی تسلا Model S که جایگزین دکمه‌ها و ادوات کنترلی شده است، نظر شما را جلب خواهد کرد. این نمایشگر علاوه بر عملکرد فوق‌العاده، چهره‌ای آینده نگرانه به سدان الکتریکی بخشیده است.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)
بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

از جمله ویژگی‌های جالب توجه این سیستم می‌توان به امکان تنظیم و جای‌گذاری منوهای سیستم صوتی،  کنترل آب و هوا و  مسیریابی مطابق میل کاربران اشاره کرد. همچنین با سفارش پکیج Technology و بهره‌مندی از سیستم GPS پیشرفته، نه تنها نقشه‌ها بلکه مسیریابی نقطه به نقطه نیز، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)
بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم) بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

صندلی‌های جلو و عقب با فراهم آوردن فضای پای کافی برای سرنشینان، راحتی و آسایش آنان را تامین می‌کنند؛ با این وجود، افراد قد بلند ممکن است هنگام نشستن در صندلی عقب از نظر فضای سر کمی در مضیقه قرار بگیرند. با سفارش صندلی‌های تاشو، دو صندلی کوچک مخصوص کودکان در اختیار شما قرار می‌گیرد. با تا کردن این صندلی‌ها فضایی در حدود 745 لیتر برای حمل وسایل فراهم می‌شود که در مقایسه با بسیاری از سدان‌های لوکس بزرگ، جادارتر می‌باشد. گفتنی است، با تا کردن صندلی‌های ردیف وسط این فضا به 1,642 لیتر افزایش پیدا می‌کند.

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

در زیر کاپوت این آمریکایی الکتریکی یک فضای کوچک چند لیتری نیز وجود دارد که البته در مدل‌های دو موتوره، این فضا کمی کوچک‌تر می‌شود. اگرچه کیفیت مواد مورد استفاده در داخل کابین خوب و رضایت‌بخش است، اما باز هم در حد و اندازه خودروهای لوکس هم قیمت با Model S نیست. برای مثال، تودوزی چرم دیگر خودروهای لوکس در مقایسه با تودوزی چرم سدان الکتریکی از دوام بیشتری برخوردار هستند. در خصوص بالابرهای شیشه و کنترل‌های مخصوص راننده باید گفت که این موارد از مرسدس بنز قرض گرفته شده‌اند و به همین دلیل جای هیچ‌گونه بحثی در مورد آنها وجود ندارد. 

 

تجربه رانندگی

بررسی تسلا Model S 2015 (قسمت دوم)

عملکرد تسلا Model S 2015 در جاده مشابه هیچ‌یک از خودروهای الکتریکی دیگر نیست. شتاب‌گیری خودرو بسیار سریع و به طرز هراس انگیزی ساکت است. با فراهم شدن گشتاور در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هنگام شتاب‌گیری این احساس به شما دست می‌دهد که گویی گلوله‌ای از یک اسلحه مجهز به صدا خفه‌کن شلیک شده است. این امر به ویژه در P85D با شتاب 3.2 ثانیه و قدرتی در حدود 700 اسب‌بخار، بسیار ملموس است. اگرچه با افزایش سرعت مصرف انرژی نیز، افزایش پیدا می‌کند اما رانندگی با این خودرو یکی از مهیج‌ترین و لذت‌بخش‌ترین تجربیاتی است که ممکن است یک نفر در زندگی خود به دست آورد. عملکرد سیستم ترمز نیز، قابل ستایش است. دقت و عملکرد خوب سیستم‌های فرمان و تعلیق، بر هیجان ناشی از رانندگی با Model S می‌افزایند. وزن باتری‌ها تعادل این سدان اسپرت لوکس را حفظ کرده و عملکرد خوب آن را در پیچ‌ها سبب می‌شود. گفتنی است، ویژگی‌های اسپرت Model S هرگز مخل راحتی و آسایش رانندگی با آن نیست. هنگام رانندگی در داخل شهر کابین بسیار ساکت و آرام می‌باشد، اما در بزرگراه و در صورت وجود تایرهای پهن با عملکرد بالا، صدای باد و جاده به داخل کابین نفوذ کرده و کمی از سکوت و آرامش آن می‌کاهد. با افزایش صدای سیستم صوتی، این مشکل نیز حل می‌شود و شما می‌توانید از رانندگی با یک خودروی الکتریکی لذت ببرید.


منبع

Edmunds

برچسب : تسلا , Model S , خودروی الکتریکی , i3 , بی ام و , گلف , فولکس واگن , پانامرا , پورشه , S Class , مرسدس بنز , A7 , آئودی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

مهدی
0

دولت اعلام کرده بود تعرفه ی واردات خودروهای هیبریدی 0 % !!!
ولی اصلا اجازه ورود به این ماشین داده نشده انگاری!!!
دولت ایرانه دیگه ....
18:34  1395/09/02
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
0

اگه بتونن یه کاری کنن که خیلی زود تر شارژ شه خیلی خوب میشه
11:46  1394/01/25
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
3

همه چیزش عالیه بجز زمان شلرژ، که برا اونم مطمئنا" یه فکرایی دارن. البته در مقایسه با سایر خودروهای الکتریکی میشه گفت تسلا خیلی خیلی جلوتره.
00:44  1394/01/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 شاسی ۲۸ اسفند : بعد زرد شدن مدارک چقدر طول میکشه رسیدن مدارک و بارکدپستی ارسال میشه برای پیگیری یا نه
تارا : ای بابا برای هزارمین بار بازم بروز شد! قبلا هر ۲۰ روز تاریخ بروز میشد اما الان جدیدا هر یکی دوروز در میون بروز میشه! چکار میکنن اینا😑 ضمنا فروش فوری تحویل ۱۷ خرداد هستم...
شاهین اتومات ۲۴ دی : منم هنوز فاکتور نشدم
U : به قرون هم نمیدیم . ۲ ماه و نیمه پولمون رو گرفتن سود کردن ماشین هم ندادن ، طلبکار هم هستن
X5 بهمن : منم دقیقا به همین شکل.تماس هم گرفتم گفتن تحویل ۳۱ خرداد ولی بعید میدونم چون هنوز فاکتور نشده.شما فاکتور شدین؟
محمد : یه احتمال وجود داره واون این که ازلوله بخاری اب نشت میکنه به بخاری
شاهین اتوماتیک 90 روزه : بیاین یه آمار بگیریم ببینیم کیا اینجا شاهین 90 روزه اتوماتیک دی ماه 402 ثبت نام کردن و هنوز فاکتور نشدن. لطفا تاریخ پذیرش و نوع طرح (عادی یا جوانی جمعیت) رو هم بنویسین. از گزینه "پاسخ دادن" استفاده کنین تا قاطی نشه با بقیه پیام ها. خودم واریز 19 دی، پذیرش 20 دی، ما به التفاوت 16 فروردین. طرح عادی هستن. سخا هم چهار پنج روز بعدش اومد.
محمد علی : سلام شاهین اتوماتیک پذیرش 18دی فاکتور 22 اردیبهشت پلاک 24 اردیبهشت امروز ماشین رسیده نمایندگی اما هنوز نرفتم تحویل بگیرم امیدوارم همه زودتر فاکتور بشوند
ناشناس : گروه خودروسازی سایپا بار دیگر متقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه را به تبدیل تعهد فراخواند. براساس شرایط فروش سایپا که در روز 30‌ام اردیبهشت 1403 اعلام شده است، این شرکت از متقاضیان شاهین G می‌خواهد تا به‌جای این خودرو، ساینا S تحویل بگیرند. همچنین سایپا به‌جای کوییک GX ثبت‌نامی از سوی متقاضیان، به آن‌ها کوییک GX-L تحویل می‌دهد. بخشنامه سایپا در بخش ساینا S‌ از نوع پیش‌فروش و در بخش کوییک GX-L‌ از نوع فروش فوری است.
محمد : پذیرش ۲۴ دی هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمود اسفند402(پیش فروش) : ممنون الهی خیر ببینی
207 اتومات30 دی : سلام ، آقا تاریخ فاکتورا چرا اینجوریه؟! الان این دوستمون تحویلش 29 بهمنه فاکتور شده یا تکمیل وجه تا 2 دی فاکتور شده ولی از 20 آذر رنگ مشکی فاکتور نشده !!! باید هرکدوم یه سطل رنگ مشکی بگیریم ببریم دم کارخونه بدیم بهشون شاید ماشینارو تحویل دادن
ای‌خدا : خوب‌برادر‌بنده‌استپ‌دستی‌دارم‌چند‌میخرید‌بفرمایید که‌بقیه‌دوستان‌هم‌بدونند.
حسین : هفته چهارم دی ماه بودم 27 فروردین تکمیل وجه 29 فروردین ثبت سخا 20 اردیبهشت فاکتور 24 اردیبهشت پلاک شد 30 اردیبهشت چراغ تحویل روشن شد تلفن گویا اعلام کرد در حال حمل به نمایندگیست
رسول ازبجنورد : ازتاریخ سیستمی هم گذشت هبری نیست که نیست مدل 402نزدیک به 4ماه هم میشه بیمه شده 33اتومات نقدی تاریخ خرید2دی
ساینا85 گانه : 7بهمن پذیرش، 27اردیبهشت فاکتور، امروز پلاک شدم
پارس تحویل تابستان1403 : آقا مثلا یکی انار دوس داره میشه به زور بهش بگیم خیار سبز بخور 🥒 ما فقط پارس دوس داریم ...#نه به خودرو ی جایگزین ...درسته میگن سورن بهتره ولی ما پارس دوس داریم
سورن پلاس گازسوز- دی ماه : با سلام ضمن تبریک، لطفا کسورات و سود تاخیری که داشته اید را به اشتراک بگذارید
محسن : سلام شما براتون دعوتنامه اومد که بهمن واریزی داشتید یا طرح جایگزینو انتخاب کردید؟ چون منم تحویل بهار 403 هستم ولی هنوز دعوتنامه نیومده فقط دوبار پیامک طرح جایگزین اومده
پارس تحویل تابستان1403 : چرا ایران خودرو داره دس دس میکنه... به بهانه‌ی استاندارد داره به مردم فشار وارد میکنه از مسئولان میخوام یه بار برای همیشه این مسئله رو با ایران خودرو حل کنه و مجوز استاندارد تا آخرین نفر ثبتنانی رو بده تا حالا تحویل دادین استاندارد نداشت این چنتایی باقی مانده هم روش