خودروسازان درخواست افزایش قیمت دادند

خودروسازان درخواست افزایش قیمت دادند

تنها یک روز پس از صعود رسمی قیمت خودروهای داخلی از ناحیه هزینه‌های دولتی، خودروسازان کشور درخواست افزایش قیمتی دیگر را به شورای رقابت ارسال کردند، این در حالی است که مشتریان انتظار افت قیمت‌ها را در بازار خودرو داشتند. 
به فاصله کوتاهی پس از قرائت «بیانیه لوزان» توسط مقامات ایران و کشورهای گروه 1+5 بود که خبر رسید بازار خودرو کشور متاثر از این اتفاق سیاسی، به رکودی بیش از پیش فرو رفته است و اوضاع به شکلی شد که مشتریان به هوای کاهش قیمت، خرید خودرو را به تعویق انداختند. ازآنجاکه کارشناسان، «بیانیه لوزان» را سرآغازی برای لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران می‌دانند، مشتریان نیز انتظار داشتند و دارند که قیمت خودرو در دوران پس از تحریم، افت کند و از همین رو فعلا میلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند. این در حالی است که قیمت خودروهای داخلی در مسیری خلاف آنچه مشتریان گمان می‌بردند، حرکت کرد و به جای نزول، سر به صعود گذاشت. در اولین مرحله از دور جدید افزایش قیمت، خودروسازان کشور ابتدا در اوایل هفته بین 200 تا 800 هزار تومان به قیمت محصولات خود اضافه کردند تا مشتریانی که منتظر کاهش قیمت بودند، شوک اول را دریافت کنند. این در حالی است که این افزایش قیمت ناشی از اعمال هزینه‌های دولتی بود و خودروسازان در آن نقشی نداشتند. بر این اساس و آن طور که از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خبر می‌رسد، قیمت خودروهای تولید داخل از شنبه و متناسب با هزینه‌های دولتی شامل «مالیات بر ارزش افزوده»، «بیمه» و «شماره‌گذاری» افزایش یافته است. خودروسازان تاکید می‌کنند که هزینه‌های مذکور هر سال از سوی دولت در نظر گرفته می‌شوند و آنها (شرکت‌های خودروساز) سهمی از آن ندارند.
با این حال و در شرایطی که مشتریان گمان می‌کردند دیگر افزایش قیمتی شامل حال خودروهای داخلی نخواهد شد، دیروز خبر رسید خودروسازان پس از اعمال هزینه‌های دولتی، حالا به‌دنبال افزایش قیمتی دیگر هستند و درخواست خود را در این مورد به شورای رقابت (مسوول قیمت‌گذاری خودرو) ارائه کرده‌اند. این خبر را رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس عنوان کرده و گفته که خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود، درخواست‌هایی به شورا ارائه کرده‌اند تا قیمت‌های جدید بر اساس «تورم بخشی خودرو» تعیین شود. به گفته شیوا، درخواست خودروسازان به‌صورت کلی مطرح و هنوز عدد و رقم مشخصی بابت افزایش قیمت به شورای رقابت ارائه نشده است. وی این را هم گفته که شورای رقابت منتظر اعلام نرخ تورم بخشی خودرو از طرف بانک مرکزی است و هر وقت این عدد اعلام شود، شورا با توجه به عدد موردنظر و نمره کیفی خودروها (اعلامی از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران) در مورد قیمت خودروهای تولید داخل تصمیم خواهد گرفت. شیوا در ادامه تاکید کرده که هنوز اطلاعاتی در مورد کیفیت و تورم بخشی خودرو ارائه نشده، ولی امکان دارد طی هفته آینده اطلاعات موردنیاز در اختیار شورا قرار گیرد.  
  دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت
اما بشنویم از خودروسازان که از دلایل ارائه درخواست افزایش قیمت محصولات خود به شورای رقابت، می‌گویند. حرف کلی خودروسازان این است که چون هزینه‌های تولید طی سال جدید افزایش یافته؛ بنابراین قیمت‌ها نیز باید مطابق با این هزینه‌ها افزایش یاید. به گفته خودروسازان، طی سال جدید، قیمت مواد اولیه، تعرفه برخی قطعات وارداتی، دستمزد کارگران و همچنین نرخ ارز مبادله‌ای، افزایش داشته و چون قیمت خودرو معلولی از این علت‌هاست، آنها چاره‌ای جز افزودن به قیمت محصولات خود ندارند. در این بین، یکی از مسوولان ارشد صنعت خودرو کشور به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، از شورای رقابت خواسته‌ایم با درخواست ما مبنی بر افزایش قیمت محصولات تولیدی مان موافقت کند. وی با تاکید بر اینکه خودروسازان امکان کاهش قیمت محصولات خود را ندارند، می‌افزاید: کدام کالا ارزان شده که حالا همه انتظار کاهش قیمت خودرو را دارند؟ از طرفی، طی سال جدید، تعرفه برخی قطعات وارداتی افزایش یافته، نرخ رسمی ارز در بودجه کشور رشد کرده و دستمزدها نیز بالا رفته‌اند؛ بنابراین قیمت خودرو نیز متناسب با این هزینه‌ها باید افزایش پیدا کند. به گفته وی، هرچند در نامه ارسالی خودروسازان به شورای رقابت، به عدد مشخصی برای افزایش قیمت خودروهای داخلی اشاره نشده، اما با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، به‌نظر می‌رسد شورا باید با افزایش 10 درصدی قیمت خودروها موافقت کند. اظهارات این مقام مسوول در شرایطی است که مدیر فروش و بازاریابی سایپا نیز در نشست خبری دیروز خود تاکید کرد که گروه خودروسازی سایپا خواهان افزایش قیمت محصولاتش است. حسن فروزان‌مهر تاکید کرده: سایپا در سال گذشته مجوز افزایش 7درصدی محصولات خود را از شورای رقابت دریافت کرد، اما قیمت محصولات این شرکت تنها سه تا چهار درصد افزایش یافته است. وی با بیان اینکه سایپا می‌تواند براساس مجوز سال گذشته، قیمت محصولات خود را 3 درصد افزایش دهد، گفته که در نهایت شورای رقابت طی جلسات آتی خود قیمت جدید محصولات را طبق فرمول موجود، تعیین و ابلاغ خواهد کرد. گفته‌های مدیرفروش سایپا در شرایطی است که خودروسازان همواره نسبت به تصمیمات شورای رقابت در حوزه قیمت‌گذاری محصولات شان، معترض بوده و خواستار افزایش قیمتی بیش از آنچه این شورا در نظر گرفته، شده‌اند؛ حال چه شده که برخی شرکت‌ها با وجود داشتن مجوز از شورای رقابت، قیمت محصولات خود را افزایش نداده‌اند، جای پرسش دارد. هرچه هست، آن طور که رئیس شورای رقابت می‌گوید، خودروسازان درخواست افزایش قیمت محصولات خود را به این شورا ارائه داده‌اند و انتظار افزایشی حدودا 10 درصدی را دارند و باید دید واکنش شورا به این خواسته جاده مخصوصی‌ها چه خواهد بود. اگر شورای رقابت بخواهد طبق روال سال گذشته اقدام کند، قیمت جدید خودروهای داخلی (در صورت موافقت شورا با درخواست افزایش قیمت خودروسازان)، اوایل تابستان امسال اعلام خواهد شد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , قیمت خودرو , بازار خودرو , افزایش قیمت , خودروساز , دولت , افت قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

امیر
0

با توجه به چند برابر بودن قیمت ماشینهای بی کیفیت ایرانی این صحبتها ستم به مصرف کنندگان نیست که به ناچار باید این از این خودروها استفاده کنند
23:32  1394/01/24
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بستان j4 : ماشین من بعد سالی اومد مانیتورش خراب بوده🥴کسی این مشکل داشته؟؟چقدر زمان می‌بره تا تحویلش بدن؟؟
رضا : سلام منم امروز چک کردم فاکتور نشده هنوز ما به این راحتی از گندم ملک ری نخواهیم خورد ، این شرکت کلاهبردار به این راحتی اجازه نمیده کسی از دستش قصر در بره کلا سیاست اتلاف وقت و بدقولی رو داشته و داره
J7 طرح تبدیلی mina : اون دوستی که نوشته بودن برید تلگرام و شکایت کنید و... این کارا هیچ کدوم جوابگو نیست متاسفانه من از تیر صبر کردم و همچنان کاری از دستم یر نمیاد با اعصاب خوردی و شکایت و دعوا خودمو داغون تر میکنم هر روز امیدوارم بلکه نوبت منم بشه کاری جز این نمیشه کرد
سیامک آبان X5 : سلام . بسلامتی مبارکه فکر کنم از شما رنگ سفید باشه . از ما که مشکیه حالا حالاها خبری نیست هنوز شاسی نشده🥲
مریم j4 سفید مشهد : چقدر خوشحال شدم میشه بگید از وقتی پلاک شدید چقدر زمان برد که تحویل دادن؟
طاهاطاها طرح فرسوده : باسلام خدمت دوستان همراه 💕💕💕💕 خدا را شکر امروز فاکتور شدم تارا دستی تیتانیوم فروش فوری طرح اسقاط تکمیل وجه ۲۳ آبان.تاریخ تحویل ۲۳ بهمن تا الان تاخیر داشته هنوز سود را نزدن واریز مابه تفاوت بیمه و سنسور و..‌ هم ۲۳ فروردین داشتم انشاله قسمت همه 💕💕💕💕
فرهاد x5 آبان : سلام،حود ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشه تا تحویل ماشین.انشالله
فرهاد x5 آبان : سلام،حدود ۱۰ روزی طول میکشه ماشین را بدن.
حامد : من یک هفته هست درخواست حذف سرامیک دادم فعلا خبری نیست
محمد : آقا اگه میگن مشکل در تحویل ندارن و چیزی معوق نیست پس همه ما بوق هستیم؟موعد ارسال دعوت نامه هم دوماه رد شد و کارشناسان هم فقد مردم رو میپیچونن اصلا سایپا کارش همین من بار اولم نیست کلا بد قول
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس : 10 روز زمان میبره تا حمل بشه به شهر تون دوست عزیز
اشتری : امروز هم زنگ زدم گفتن فعلا خبری نیست.مثل اینکه بدجوری سرکارمون گذاشتن
احمد : جسارتا دروغی بیش نیست من هم آریزو 6 پرو خریدم گفتند خیلی زودتر از موعد به دستت می رسه چون بورس الان آریزو 8 و جی تی هست. به محض ثبت خرید متوجه خواهید شد.
اشتری : ببخشید 48 بندی
علی : برا 207 تبدیل فعال شده فک کنم به کلاس 60023 ما که فاکتور شدیم فردا تحویل میگیریم رینگ فولادی
اشتری : ببخشید .بند 49
اشتری : دقیقا بند 48 در مورد دیون هست و نوشته که در صورت افزایش از سمت دولت خریدار موظف به پرداخت مابه التفاوت هست
آرزو 6 جی تی : سلام لطفا جواب بدید ماشینهای که فاکتور شده شامل دیون میشه قراداد 49 بندی هستش مدارک هم رسیده مدل 4 هست؟
15 بهمن : سلام من پیش فروش تکمیل وجه 15 بهمن هستم و هنوز فاکتور نشدم
اشتری : قرارداد های 38 بندی شامل هیچگونه افزایش قیمتی نمیشن.قیمت قطعی