مردم از پراید و پژو ۴۰۵ راضی نیستند

مردم از پراید و پژو ۴۰۵ راضی نیستند

در حالی در ابتدای امسال به بهانه اضافه شدن یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده قیمت خودروهای تولید داخل از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما دوباره صحبت از افزایش قیمت خودرو است. دلیلی که این بار خودروسازان می‌آورند، رشد هزینه‌های تولید است. 
بر اساس سخنان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، «افزایش دستمزد، عوارض، افزایش قیمت دلار و... از جمله هزینه‌هایی است که باعث شده هزینه تولید خودرو بالا رود.» اما با این حال، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورتی که خودروسازان به این رفتار خود در جامعه ادامه دهند، به طور قطع در مقابل خودروهای وارداتی بازنده خواهند بود. در همین رابطه، به سراغ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان رفتیم و وی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به دلایل گرانی خودرو در بازار پرداخت.
 
* آقای نعمت‌بخش، چرا خودروسازان از افزایش قیمت خودرو سیر نمی‌شوند و هر از گاهی زمزمه‌هایی از افزایش دوباره قیمت خودرو دارند. در ابتدای فروردین‌ماه قیمت خودرو بالا رفت و حالا دوباره صحبت از پیشنهاد خودروسازان برای رشد قیمت خودرو است.
ببینید، در سال جدید مجلس نرخ مالیات ارزش افزوده را ۹ درصد تصویب کرد که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته و این مالیات متعلق به وزارت دارایی خواهد بود و عاید خودروسازان نخواهد شد. همچنین تصویب افزایش در هزینه شماره‌گذاری خودروها اتفاق افتاد. 
از سوی دیگر، قیمت ارز مبادلاتی در سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، زیرا قیمت ارز مبادلاتی سال ۹۳ حدود ۲۵۵۰ تومان بوده و در سال جاری حدود ۲۸۳۰ تومان شده است. در همین حال، در سال ۹۴ افزایش ۱۷ درصد حقوق کارگران توسط شورای عالی کار تصویب شد. تعرفه برخی از مواداولیه خودرو مانند ورقه‌های آهن و فولاد ۴ درصد بوده که وزارت صنعت معدن و تجارت این تعرفه را ۱۰ درصد اعلام کرده است. 
برخی از مواد اولیه در سال تغییر قیمت پی در پی داشته‌اند. به عنوان مثال، قیمت فولاد که هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان از آن استفاده می‌کنند، در سال گذشته دو بار و امسال ۵/۳ درصد افزایش داشته است.
 
* شما یک‌سری دلایل را برای افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو عنوان کردید. اما آیا در هنگام افزایش قیمت خودرو به قدرت خرید مردم فکر می‌کنید؟
ببینید، به دلیل افزایش قیمت دلار در مدت زمان کوتاهی قدرت خرید مردم پایین آمد، اما تمام تلاش خودروسازان، کاهش هزینه تولید و ثبات قیمت خودرو‌هاست، زیرا با بالا رفتن قیمت، تقاضا و خرید کاهش می‌یابد و این به ضرر تولیدکنندگان خودرو خواهد بود؛ البته قیمت خودرو نسبت به بسیاری از کالاها تغییر زیادی نداشته است.
 
* مساله‌ای که در حال حاضر مطرح است، این‌که خودروسازان تنها به افزایش قیمت فکر می‌کنند و توجه به افزایش کیفیت خودرو ندارند و هر ساله کیفیت خودرو کاهش می‌یابد. برای مثال، کیفیت خودرو تولیدی در سال ۸۵ بسیار بیشتر از کیفیت خودرو مدل ۹۴ است.
خودروسازان به کیفیت خودرو توجه دارند؛ آن هم با توسعه و ارائه محصولات جدید. البته نارضایتی مردم نسبت به خورو پراید و پژو۴۰۵ بیشتر است، زیرا خط تولید این دو خورو متعلق به حدود ۲۰ سال گذشته است و برنامه‌های اصلاحی در تولید تاثیر چشم‌گیری در بر نخواهد داشت. بنابراین به جای خودروی پراید، خودرو تیبا را جایگزین کرده‌ایم که به مرور زمان از تولید پراید کم و به تولید تیبا اضافه خواهیم کرد. برنامه دیگر ما، از رده خارج کردن خودرو‌های قدیمی است.
 
* در حال حاضر قیمت پراید حدود ۲۰ میلیون تومان است. به نظر شما، آیا این خودرو را می‌توان با یک خودروی وارداتی جایگزین کرد؟
در محصولات وارداتی، خودرویی با ویژگی پراید به قیمت هفت هزار دلار نداریم؛ در غیر این صورت در بازار رقابتی ۲۵ واردکننده خورو اقدام به وارد کردن خودرو می‌کردند. اگرچه خود ما به کیفیت این خودرو افتخاری نمی‌کنیم.
 
* چرا تا این حد خودرو چینی در بازار دیده می‌شود؟
در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، کشور کره و ژاپن و کشورهای اروپایی و آمریکایی محصول و قطعه به ما ارائه نمی‌دهند. تا قبل از تحریم‌ها در یک مناقصه حداقل ۲۰ کمپانی خارجی شرکت می‌کردند؛ در حالی که در حال حاضر گاهی به یک شرکت ۲۰ بار نامه نوشته می‌شود و پاسخ دریافت نمی‌کنیم. ما مجبور شده‌ایم در توسعه محصول به خودروهای چینی اکتفا کنیم و محصولاتی که به بازار ارائه شده، چینی است که امیدواریم با رفع تحریم‌ها مشکلات به وجود آمده رفع شود.

منبع

افکار

برچسب : خودرو , پژو , 405 , پراید , نارضایتی , چین , قیمت خودرو , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

کاربر: birah
4

ايا واقعا سخته چند ده دانشجوي گرافيك و كامپيوتر و مهندسي برق و مكانيك و صنايع دور هم جمع بشن و با حمايت ازشون يه زبان طراحي زيبا و شكيل و يه پلت فرم نوين و مطابق با استاندارد هاي روز طراحي بشه ؟
ايا واقعا سخته ؟
بخدا اين كار شايد سود لحظه اي براشون نداشته باشه ولي در نهايت سرمايه و بازار كلان داخلي و خارجي و براشون به ارمغان مياره
به اميد روز هاي روشن
00:33  1394/02/05
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
2

داداش وقتی دارن سودشونو میکنن، تازه سود آیندشون هم تضمینه، دیگه هزینه برای چی !!!

12:20  1394/02/05

میلاد
0

خدا ازشون نگذره انشالله که برای مردم کاری انجام نمیدن
11:20  1394/02/04
پاسخ دادن
K.R76
0

دقیقا یادمه که خبرنگار شبکه دو سیما از این اقا پرسید که شما چه ماشینی سوار میشین چون بحث همین تولید داخل و کیفیت بود درجواب گفت مگان سوار میشم! بعد خبرنگار گفت چرا پراید سوار نمیشین؟ بعد با لحنی توهین امیز گفت ؛مگه من مثل شمایم که پراید سوار شوم.
حالا نه این آقا بلکه همه ی دولت مردان و تمام نمایندگان مجلس و ... تاحالا پاشونو تو یکی از این ماشینای ایرانی نگذاشتن واسه همینه این طوری با خیال راحت انگار و انگار میگن با خودشون گور بدر همه مردم کرده.
10:02  1394/02/04
پاسخ دادن
کاربر: Bugatti
0

اخی بمیرم پولتون تموم شده سفرای خارجیتون کم شده
اجبا هر دفعه میان و یه دلیل بیخودی میارن برای افزایش قیمت ماشینی که نه کیفیت داره ونه استاندارد و مال سی سال پیشه رو تولید میکنن و هر بارم بیخودی گرون میکنن یه دو تا ورق رو میچسبونین به هم ویه موتور با تکنولوژی دو قرن پیش رو میزارین روش بعد میگین ماشین اخه اگه مردم مجبور نبودن بخرن میخواستین از چه راهی سر مردم کلاه بزارین
04:40  1394/02/04
پاسخ دادن
کاربر: Parsteam
0

آقا مشکل خودرو سازی ایران رانته همین! یه مشت دولتی ریختن تو این شرکت که نه می دونن خدمات چیه کیفیت چیه امکانات چیه ... فقط به فکر اینن که ملت و بچاپن!! بازار هم که انحصاری دیگه چی بهتر از این!! شما مجبوری فقط از همینا بخری!!
تحریم خودرو سازی رم ورداشتن دیگه هیچ تاثیری نداشت!!! پس مشکل تحریم نیست! مشکل انحصاره انحصاررررر
02:42  1394/02/04
پاسخ دادن
محمد
0

جناب اقای نعت بخش امید وارم فراموش نکرده باشید که تا قبل از بالا رفتن نرخ ارز خودرو سازان به تولید داخل بودن محصولاتشون افتخار میفرمودند اما حالا نرخ ارز را بهانه ای برای بالا بردن قیمت اعلام میکنند مشتریهای شما بسیار روشنتراز این حرف ها هستند ولی ناچارند به خرید
21:59  1394/02/03
پاسخ دادن
نوید
9

اگه میخواستن ماشینایی که مردم سوارمیشن رو سوارشن که این حرفا رو نمیزدن
21:56  1394/02/03
پاسخ دادن
امیر
0

قربونت برم با اون لهجه غلیظ اصفهانی!! مردم از پارس و سمند و رانا و.....
هم راض نیستند بخاطر مصرف بالای سوخت و کیفیت پایین ساخت!!! شما
کمی مطالعه کنید و ببینید در دنیا چه خودروهایی با چه خدماتی تحویل
مردم می دهند بعد شما چه ظلمی می کنید در حق مردم با ساخت پراید
و سمند پارس و......!!! مردم دلشان به چی این خودروها خوش کنند.
در مقابل پولی که می دهیم کالای بی کیفیت تحویل می گیریم.
19:09  1394/02/03
پاسخ دادن
جواد
0

راه چاره تعقیر ذهنیت مدیران و البته افزایش بهره وری است
در کشور ما به ازای هر یک نفر شاغل در صنعت خودرو در سال یک خودرو تولید می شه که این رقم در کشور های توسعه یافته تر نزدیک به پنج یا شش هست . این یعنی بهره وری نیروی کار توی اون کشور ها پنج یا شش برابر ایران هست. مورد دیگه هدر رفت سرمایه هست که با روش های مدیریتی نادرست بهش دامن زده شده همچنین عدم تمرکز سرمایه بر روی تولید، فقدان دانش و تکنولوژی روز و بهره گیری از خطوط تولیدی که عملا در بقیه ی جاهای دنیا منسوخ شده و مدیریت و برنامه ریزی ناکارآمد دولت طی سالیان متمادی برای کل صنعت و به خصوص صنعت خودرو از دیگر دلایل عدم توازن بین قیمت و کیفیت خودرو های داخلی هست
15:22  1394/02/03
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
9

راه گریز از این گرفتاری ، فروش خودرو های با کبفیت تر با شرایط اجاره به شرط تملیک است . ( شبیه آنچه در سایر کشور ها - مثلا 500000 تومان در ماه برای خودرو 12 الی 15 هزار دلاری - رایج است )
با تولید خودرو 7000 دلاری در داخل چیزی بهتر از پراید با این شرایط و کیفیت حاصل نمیشود !
11:32  1394/02/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هلیا : دیروز یعنی ۲۹ اردیبهشت کلی ایکس ۵ بار زدن به سمت مقاصدشون.مشاهدات میدانی من بمی.نگران نباشید دارن میفرستنشون.
حسین تارا : واریزی ۹:۲۱هستم سفید هنوز خبری نیس
احمد : تو بیشتر از هرکسی به این نیاز داری که باد به کلت بخوره
اطلس مادران : من زنگ زدم گفتن ۹۰ روز کاری .قبلا هم تیبا گرفته بودم اونم ۹۰ روز کاری بود ۹۷ روزه دادن
ایمان (شاهین اتومات) : سلام دوستانی که فاکتور شدند براشون جریمه تاخیر هم لحاظ شده یاخیر یااینکه کجا مشخص میشه مبلغ جریمه
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
Bahar : منم پذیرش ۱۹ اسفندم ۹۰ روزه، و خیر، همچنان خبری نیست
S5 مهر : ۲۹ مهر ثبت نام چک ها ۲ آبان تایید شدند . ۱۴۰۳.۰۲.۲۷ پنج شنبه عصر ساعت ۱۵:۳۰ پیامک شاسی اومد.
مهرداد۷۵ : دوستانی که بعد چند ماه تاخیر تحویل گرفتید مبارک باشه فقط ممکنه بگید جریمه تاخیر برای وی فور هر ماه چقدر شد و کی میدن
مجید : الان شاهین دستی تکلیفش چی شده ؟باید جاش اطلس بگیریم حتما؟؟!!
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانه بهمن ماه : 22روز از تکمیل وجه هم گذشت
فروش فوری اسفند : تو تحویل تاخیر کنن سودشو میگریم
ایکس 33 اتومات اسماعیل : منم راهنمایی کنید چرا فاکتور نشده
محسن : سلام رضا شیراز کارگرایران خودرو خوبی داداش گلم میگم خبری ازاولویت بهار وماکه تابستان هستیم نیست؟برا ایلکس اولویت تابستان؟
دنا efp مشکی : من تحویل 5 خردادم اما هنوز فاکتور نشده؟؟؟؟؟؟ احتمالا تا چهارم شده اگه کسی از پنجم فاکتر شده کامنت بزاره
رانا تبدیل به 207 : سلام دوستان تکمیل وجه 14 دی تبدیل به 207 امروز فاکتور شد
احمد X33CVT : آقا رسول گرفتار شدیم از اقای الوند و آقا فرشید بازم از شما متشکرم بابت پاسخگویی صحیح
منتظر پارس : ما هم 4723 هستیم هیچ خبری نیست
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : در جواب مهدی منم یکی مثل شما ،نمیدونم کی پیامک میاد و منتظر پیامک هستم.این امار رو که گفتم از تو سایت ایرانخودرو نگاه کردم. در جواب دوست دیگر سال گذشته فیلمش تو اینترنت پخش شد که ایرانخودرو سیستم ضد تگرگ نصب کرده و داخل کارخانه تگرگ نمیاد.البته بدان تا خدا نخواد برگی از درخت نمی افتد.در جواب دوست دیگر دیگه سفارشی ساده تولید نمیشه و به احتمال زیاد ای ال ایکس بجاش میدن که 70 میلیون گرونتره.امیدوارم مفید باشه
تبدیلی به 207پانوراما : دوستان کد تبدیلی 60021هست که سقف شیشه ای، کروز کنترلر، فرمان برقی،رینگ آلومینیومی، tu5,چهار چرخ دیسکی،85گانه، خلاصه از لحاظ امکانات از سورن بهتره و بازار هم گرونتره و کارخونه هم ارزونتره ، من سه شنبه تبدیل زدم چهارشنبه فاکتور و پنج شنبه پلاک شد،تعجب میکنم دوستان چرا تبدیل نزدن ، فوقش اینه میاد میفروشم و یه سورن میگیرم و پنجاه تومن هم سود میکنم