مردم از پراید و پژو ۴۰۵ راضی نیستند

مردم از پراید و پژو ۴۰۵ راضی نیستند

در حالی در ابتدای امسال به بهانه اضافه شدن یک درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده قیمت خودروهای تولید داخل از ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما دوباره صحبت از افزایش قیمت خودرو است. دلیلی که این بار خودروسازان می‌آورند، رشد هزینه‌های تولید است. 
بر اساس سخنان احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، «افزایش دستمزد، عوارض، افزایش قیمت دلار و... از جمله هزینه‌هایی است که باعث شده هزینه تولید خودرو بالا رود.» اما با این حال، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند که در صورتی که خودروسازان به این رفتار خود در جامعه ادامه دهند، به طور قطع در مقابل خودروهای وارداتی بازنده خواهند بود. در همین رابطه، به سراغ احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان رفتیم و وی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» به دلایل گرانی خودرو در بازار پرداخت.
 
* آقای نعمت‌بخش، چرا خودروسازان از افزایش قیمت خودرو سیر نمی‌شوند و هر از گاهی زمزمه‌هایی از افزایش دوباره قیمت خودرو دارند. در ابتدای فروردین‌ماه قیمت خودرو بالا رفت و حالا دوباره صحبت از پیشنهاد خودروسازان برای رشد قیمت خودرو است.
ببینید، در سال جدید مجلس نرخ مالیات ارزش افزوده را ۹ درصد تصویب کرد که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش داشته و این مالیات متعلق به وزارت دارایی خواهد بود و عاید خودروسازان نخواهد شد. همچنین تصویب افزایش در هزینه شماره‌گذاری خودروها اتفاق افتاد. 
از سوی دیگر، قیمت ارز مبادلاتی در سال ۹۴ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، زیرا قیمت ارز مبادلاتی سال ۹۳ حدود ۲۵۵۰ تومان بوده و در سال جاری حدود ۲۸۳۰ تومان شده است. در همین حال، در سال ۹۴ افزایش ۱۷ درصد حقوق کارگران توسط شورای عالی کار تصویب شد. تعرفه برخی از مواداولیه خودرو مانند ورقه‌های آهن و فولاد ۴ درصد بوده که وزارت صنعت معدن و تجارت این تعرفه را ۱۰ درصد اعلام کرده است. 
برخی از مواد اولیه در سال تغییر قیمت پی در پی داشته‌اند. به عنوان مثال، قیمت فولاد که هم خودروسازان و هم قطعه‌سازان از آن استفاده می‌کنند، در سال گذشته دو بار و امسال ۵/۳ درصد افزایش داشته است.
 
* شما یک‌سری دلایل را برای افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو عنوان کردید. اما آیا در هنگام افزایش قیمت خودرو به قدرت خرید مردم فکر می‌کنید؟
ببینید، به دلیل افزایش قیمت دلار در مدت زمان کوتاهی قدرت خرید مردم پایین آمد، اما تمام تلاش خودروسازان، کاهش هزینه تولید و ثبات قیمت خودرو‌هاست، زیرا با بالا رفتن قیمت، تقاضا و خرید کاهش می‌یابد و این به ضرر تولیدکنندگان خودرو خواهد بود؛ البته قیمت خودرو نسبت به بسیاری از کالاها تغییر زیادی نداشته است.
 
* مساله‌ای که در حال حاضر مطرح است، این‌که خودروسازان تنها به افزایش قیمت فکر می‌کنند و توجه به افزایش کیفیت خودرو ندارند و هر ساله کیفیت خودرو کاهش می‌یابد. برای مثال، کیفیت خودرو تولیدی در سال ۸۵ بسیار بیشتر از کیفیت خودرو مدل ۹۴ است.
خودروسازان به کیفیت خودرو توجه دارند؛ آن هم با توسعه و ارائه محصولات جدید. البته نارضایتی مردم نسبت به خورو پراید و پژو۴۰۵ بیشتر است، زیرا خط تولید این دو خورو متعلق به حدود ۲۰ سال گذشته است و برنامه‌های اصلاحی در تولید تاثیر چشم‌گیری در بر نخواهد داشت. بنابراین به جای خودروی پراید، خودرو تیبا را جایگزین کرده‌ایم که به مرور زمان از تولید پراید کم و به تولید تیبا اضافه خواهیم کرد. برنامه دیگر ما، از رده خارج کردن خودرو‌های قدیمی است.
 
* در حال حاضر قیمت پراید حدود ۲۰ میلیون تومان است. به نظر شما، آیا این خودرو را می‌توان با یک خودروی وارداتی جایگزین کرد؟
در محصولات وارداتی، خودرویی با ویژگی پراید به قیمت هفت هزار دلار نداریم؛ در غیر این صورت در بازار رقابتی ۲۵ واردکننده خورو اقدام به وارد کردن خودرو می‌کردند. اگرچه خود ما به کیفیت این خودرو افتخاری نمی‌کنیم.
 
* چرا تا این حد خودرو چینی در بازار دیده می‌شود؟
در حال حاضر با توجه به تحریم‌ها، کشور کره و ژاپن و کشورهای اروپایی و آمریکایی محصول و قطعه به ما ارائه نمی‌دهند. تا قبل از تحریم‌ها در یک مناقصه حداقل ۲۰ کمپانی خارجی شرکت می‌کردند؛ در حالی که در حال حاضر گاهی به یک شرکت ۲۰ بار نامه نوشته می‌شود و پاسخ دریافت نمی‌کنیم. ما مجبور شده‌ایم در توسعه محصول به خودروهای چینی اکتفا کنیم و محصولاتی که به بازار ارائه شده، چینی است که امیدواریم با رفع تحریم‌ها مشکلات به وجود آمده رفع شود.

منبع

افکار

برچسب : خودرو , پژو , 405 , پراید , نارضایتی , چین , قیمت خودرو , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

کاربر: birah
4

ايا واقعا سخته چند ده دانشجوي گرافيك و كامپيوتر و مهندسي برق و مكانيك و صنايع دور هم جمع بشن و با حمايت ازشون يه زبان طراحي زيبا و شكيل و يه پلت فرم نوين و مطابق با استاندارد هاي روز طراحي بشه ؟
ايا واقعا سخته ؟
بخدا اين كار شايد سود لحظه اي براشون نداشته باشه ولي در نهايت سرمايه و بازار كلان داخلي و خارجي و براشون به ارمغان مياره
به اميد روز هاي روشن
00:33  1394/02/05
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
2

داداش وقتی دارن سودشونو میکنن، تازه سود آیندشون هم تضمینه، دیگه هزینه برای چی !!!

12:20  1394/02/05

گزارش
نوید
9

اگه میخواستن ماشینایی که مردم سوارمیشن رو سوارشن که این حرفا رو نمیزدن
21:56  1394/02/03
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مهربد
9

راه گریز از این گرفتاری ، فروش خودرو های با کبفیت تر با شرایط اجاره به شرط تملیک است . ( شبیه آنچه در سایر کشور ها - مثلا 500000 تومان در ماه برای خودرو 12 الی 15 هزار دلاری - رایج است )
با تولید خودرو 7000 دلاری در داخل چیزی بهتر از پراید با این شرایط و کیفیت حاصل نمیشود !
11:32  1394/02/03
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پاسخ به 5252 : فکر کنم زیر 300 نفر باشه شایدم کمتر
حسن : سلام من میفروشم شنبه هفته قبل تکمیل وجه کردم
عباسی : والا تکمیل وجه گروه اول اسفندی ها تا 26 اسفند بود چطوری شما 29 اسفند تکمیل وجه کردین؟ شاهین پلاس بودین؟
عباسی : وااای چقدر دیر تحویلتون سد مبارک باشه آقا بهزاد من که 20 روز پیش تحویل گرفتم فروختم یک هفتس دنا پلاس گرفتم
درسا : زنگ زدم نمایندگی سوال کردم گفت ، خودش به روز رسانی می شه ، دیگه نیازی نیست سخا رو بیاری نمایندگی تحویل بدی ، حالا ببینم کی پلاک می شه .
خانواده شاهین : اقای شاهین جی تحویل اسفند 1403 که گفتین پذیرش 17 آذرین و 1400 نفر جلوتن و تبدیل به جی ال زدین....ببخشید شماره پذیرشتون رو اعلام میکنید ممنون
شاهینg : دوستان میگن هر ماه یک روز میره جلو یعنی تا ۲۸ ۱۰ روز هست ۱۰ ماه باید صبد کنی با این حساب😐
سروش 25 اسفند : من شنبه بعد از ظهر پلاک ماشین صادر شد من فکر کنم به جای روزی 30 تا شاهین هفته ای 30 تا تحویل میدن اون هم فقط آخر هفته ها اعلام میشه
Arsha j7 : کرمان موتور یک شیاد به تمام معناست ماشین ۲۰روزه فروختن الان از ۲ماهم بیشتر شده هنوز تحویل ندادن هر وقت هم زنگ میزنی میگن تو صف بارگیری هست نمیدونم اگر این ماشین قطب جنوب هم بود باید تا حالا میرسید سود بانکی این پولی که ما دادیم رو حساب کنیم نزدیک به ۱۲۰ میلیون میشد تو رو خدا گول این شرکت رو نخورین که پیرتون میکنن
تجمع : من دیروز صحبت کردم گفتن هیچی معلوم نیست کلا روزی 2 عدد g فاکتور میکنن 1100 نفر با من که 14 آذر پول کامل ریختم جلوتر گفتن حداقل 3 ماه دیگه اگه مشکل قطعه نداشته باشیم من گفتم میخواید ما سانروف بیاریم براتون یا شما سقفشو سوراخ بزار ما خودمون میزاریم اینا منتظرن جنگ بشه پولمون بالا بکشن کلن باید بریم جای دیگه تعداد بیشتری بیان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داریوش : 11تیر واریز ساعت14. سخا همون روز. 25 آذر403 پذیرش. فاکتور نه
سعید : این قرارداد های دهه سوم خرداد چرا تمامی ندارن هنوز زده دهه سوم خرداد
معین : دوستان تبدیلی قطره چکانی تبدیل ها فاکتور میشن ،ظاهرا بستگی به نمایندگی ثبتنامی هم داره که زیاد ثبتنام داشته باشه یا کم و تاریخ واریز وجه اول 25 آذر اولویت فاکتور هستند.من خودم 15 تیر تبدیل زدم 16 تیر سخا، 30 روز کاری هم در نظر بگیرید که برای من میشه 20 مرداد به بعد منتظر فاکتور باشم، قبل اونم فاکتور بشه فبها نعمه
ثبت شکایت : لطفا همه دوستان برید تو سایتcrm.ikco.irو شکایت از تاخیر در تحویل و صدورفاکتور رو ثبت کنید،
خرزوخاک سایپا : چراغای من خاموش شدن' نکنه برقا رفته؟😂👊
خرزوخاک سایپا : دوستان چراغ عدم تحویل برای من روشن شده یعنی چی؟ یعنی برم عدم تحویل بگیرم؟😂👊 لگن من میدین یا لگنتون بشکنم؟!
ساینا اس یازدهم اسفند : حالا باید هی،بپرسیم بعد پلاک شدن کی تحویل میدن😅😅😅
دنا : رینگ 15آلومینیومی، صلیبی
فوق العاده 8بهمن : سلام مگه فاکتورشدی
یاری : بهاره دروغ خوب نیس