پیامدهای منفی افت واردات خودرو

پیامدهای منفی افت واردات خودرو

واردات خودرو به کشور در حالی طی سال‌جاری با افتی شدید روبه‌رو شده که کارشناسان معتقدند این موضوع در ماه‌های آتی اثر منفی خود را بر بازار می‌گذارد و حتی بهداشت و درمان و یارانه مردم نیز متاثر از آن خواهد شد.
بنابر آخرین آمار، ورود خودروهای خارجی به کشور طی دو ماه ابتدایی امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تقریبا به یک سوم کاهش یافته و کارشناسان این موضوع را ناشی از مصوبه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌دانند. طبق این مصوبه، ورود خودروهای خارجی به کشور توسط شرکت‌های غیر‌رسمی، تنها زمانی مجاز است که آنها یا خود ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان را بر عهده بگیرند یا با مراجعه به نمایندگی‌های رسمی واردکننده خودرو، ارائه خدمات را از ناحیه آنها تضمین کنند. این در حالی است که تا پیش از این مصوبه، واردکنندگان غیر‌رسمی 80 درصد بازار را در اختیار داشتند و رسمی‌ها تنها 20 درصد؛ از همین رو پس از مصوبه موردنظر، ثبت سفارش توسط غیر‌رسمی‌ها بسیار محدود شد و اولین اثر این اتفاق حالا خود را در آمار واردات خودرو به کشور طی سال‌جاری، نشان داده است. کاهش واردات خودرو به یک سوم البته کمترین پیامد منفی مصوبه سال گذشته وزارت صنعت است، چه آنکه کارشناسان معتقدند این اتفاق (افت واردات) در پنج بخش تاثیرات منفی خود را خواهد گذاشت. «بازار خودروهای وارداتی»، «بهداشت و درمان»، «یارانه»، «درآمد نیروی انتظامی» و «اسقاط خودروهای فرسوده»، پنج بخشی است که افت واردات خودرو به کشور، آنها را متاثر از خود خواهد کرد. در واقع دخالت وزارت صنعت در واردات خودرو، نه تنها از جهاتی به زیان مشتریان تمام خواهد شد؛ بلکه درآمدهای دولت از ردیف واردات خودرو را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
افزایش قیمت خودروهای وارداتی
آن طور که کارشناسان عنوان می‌کنند، در صورت ادامه روند افت ورود خودروهای خارجی به کشور، بازار وارداتی پس از ماه رمضان با کمبود عرضه و رشد قیمت مواجه خواهد شد. به گفته آنها، از شواهد و قرائن پیداست که واردکنندگان غیر‌رسمی چندان امکان ثبت سفارش ندارند و از همین رو روند واردات خودرو به کشور به شدت نزولی شده و این معنایی جز افت عرضه و در نتیجه صعود قیمت‌ها ندارد. در واقع همان طور که دخالت دولت در پروسه واردات خودرو در سال 88، به هم ریختگی بازار و دو برابر شدن قیمت‌ها را در پی داشت، این بار نیز همان سرنوشت، انتظار بازار خودروهای خارجی را می‌کشد. به اعتقاد کارشناسان، بازار وارداتی‌ها هم‌اکنون در رکود فصلی به سر می‌برد، اما بعد از ماه رمضان که تقاضا در این بازار افزایش می‌یابد، با افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت خودروهای خارجی در کشور روبه‌رو خواهیم شد.
اثر منفی بر بهداشت و یارانه مردم
وزارت صنعت در حالی با مصوبه سال گذشته خود، واردات خودرو به کشور را محدود کرد که به اعتقاد کارشناسان، این موضوع بر درآمدهای دولت نیز اثری کاهشی خواهد گذاشت. کارشناسان بر این باورند که چون دولت بخشی از هزینه‌های اجرای طرح تحول سلامت را از ناحیه واردات خودرو تامین می‌کند (به ازای ورود هر دستگاه خودرو خارجی به کشور، پنج درصد عوارض برای خرید آمبولانس، دریافت می‌شود)، بنابراین کاهش واردات عملا بر این طرح اثر منفی خواهد گذاشت. به‌عبارت بهتر، هرچه خودرو کمتری وارد شود، درآمد مربوط به خرید آمبولانس نیز کاهش می‌یابد و طبعا طرح تحول سلامت دولت، از این ناحیه آسیب خواهد دید. در مورد یارانه‌ها نیز مشابه این اتفاق رخ خواهد داد، چه آنکه دولت برای پرداخت یارانه به مردم، روی درآمد واردات خودرو نیز حساب کرده؛ بنابراین افت ورود خودروهای خارجی به کشور، به بودجه نیز زیان خواهد رساند. دولت معمولا روی درآمد یک میلیارد دلاری واردات خودرو به کشور، حساب باز می‌کند و این در حالی است که اگر روند نزولی فعلی واردات ادامه یابد، این درآمد محقق نمی‌شود و با این حساب، یکی از منابع دولت از این منظر تضعیف خواهد شد.
به محاق رفتن اسقاط خودروهای فرسوده
بدون شک یکی دیگر از پیامدهای منفی افت واردات خودرو به کشور، کاهش اسقاط خودروهای فرسوده خواهد بود؛ زیرا طی چند سال گذشته، فرآیند اسقاط به‌طور مستقیم با واردات خودرو در ارتباط بوده و به نوعی مشتریان خودروهای خارجی هزینه از رده خارج کردن فرسوده‌ها را پرداخت کرده‌اند. مطابق با قانون ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت، واردکنندگان باید به ازای ورود هر خودرو خارجی به کشور، بین یک تا چهار خودرو فرسوده را از رده خارج کنند و اینکه سال گذشته نزدیک به 400 هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شد نیز ناشی از رشد واردات بود. این در حالی است که اگر طبق پیش‌بینی‌های فعلی، واردات خودرو به کشور طی سال‌جاری به یک سوم سال گذشته افت کند، طبعا خودرو بسیار کمتری نیز از رده خارج خواهد شد. به‌عبارت بهتر، اسقاط خودروهای فرسوده ارتباط مستقیم با ورود خودروهای خارجی به کشور دارد و هر چه واردات کم شود، فرسوده‌های کمتری نیز اسقاط می‌شوند و این موضوع با توجه به عوارض منفی اش (آلایندگی و مصرف سوخت بالا و ایمنی پایین فرسوده‌ها) به هیچ وجه نه به نفع مردم است و نه به نفع دولت.
کاهش درآمد دیگر ارگان‌ها
اما ازآنجاکه بخش قابل توجهی از درآمد نیروی انتظامی را شماره‌گذاری خودروهای خارجی تشکیل می‌دهد، افت واردات بر درآمد این نهاد نظامی نیز اثر منفی خواهد گذاشت. به گفته کارشناسان، نیروی انتظامی به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه خودرو خارجی، 10 درصد ارزش CIF خودرو (هزینه خريد کالا در مبدأ به اضافه هزينه بيمه و حمل‌و‌نقل) را دریافت می‌کند و با توجه به واردات بیش از 100 هزار دستگاهی سال 93 و با فرض قیمت متوسط 20 هزار دلار برای هر خودرو، ناجا درآمدی بیش از 200 میلیون دلار از ناحیه واردات خودرو طی سال گذشته، داشته است. حالا اگر روند نزولی واردات به همین شکل ادامه یابد، بودجه ناجا نیز ورودی قابل توجهی را از دست خواهد داد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , یارانه , نیروی انتظامی , افت واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

سعید
4

خوب وقتی واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 رو ممنوع می کنند ،
در حالیکه 70 درصد خودروها حجم بیشتر از 2500 دارند ، همین میشه دیگه.
13:02  1394/03/17
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین۱ : من مرداد بودم که هفته پیش پیام جی ال امد تبدیل کردم ۳۲۰ تومن ریختم .برای شاهین جی ال مرداد و شهریور و مهر باید کلا ۶۱۱ میلیون پرداخت کنید
مهرداد جی شهریور : نازنین خانم توضیحات وپیامهای شما صادقانه است ودلگرم کننده کامل ممنونم از شما
شاهین : شاهینننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن
Hx5 : ببین حرفت درسته ها اما یک سوال دارم امیدوارم همونطوری که انتظار داری همه بی طرفانه جواب بدن خودت به این سوالم بدون جبهه جواب بدی چرا کرمان خودرو رو انتخاب کردی؟ من کارمندش نیستم، مدافعش هم نیستم، خیلی از دوستانی که ناراحت هستند به وضوح متوجه میشم که از این ثبت نام غیر قطعی بودند. من میتونستم خودم با نصف پول همین ماشین در زمان ثبت نام، برم تیگو 7 پرو بگیرم، یا اصلا دنبال آریزو 6 جی تی بودم اما به ی دلیل ساده نکردم، مدیران خودرو غیر قطعی بود نمیدونم چرا و روی چه حساب خود شما تصمیم گرفتید که غیر قطعی ثبت نام کنید با وجود اینکه در کشوری که سالانه حداقل 30 درصد تورم هستش و الان شده 50 درصد، انتظار این وجود داره که قیمت های خودرو ثابت بمونه؟ این رو بهم جواب بده، اگر فکر میکنی دیگران مدیون این هستند که برای شما و خیلی های دیگه ناراحت باشند و با شما همکاری کنند، اوکی این مورد را جواب بده، چرا غیر قطعی؟
نازنین : مجبور شدم عضو اینجا شدم که عکس بفرستم ،فقط ضایع کنم این یارو رو بیاد جواب بده دیگ جیشد ساکت شد
شاهین برباد رفته : اقای ی شاهین یعنی شما از موتور این ماشین خبر نداشتین که تیبا توربو است؟
جی ال : یک هفته پیش تا 24 فاکتور شده بود تقویم نگاه کنید 23.24 تعطیل بوده و تعداد تکمیل وجه هم کم بوده ک فاکتور شده بر باعث و بانی این وضعیت سایپا لعنت ک مارو به خاک سیاه نشوند تو این وضعیت سرما بی وسیله برم سرکار خدا لعنت کنه حروم خورای سایپا رو نزدیک به پنج ماهه تکمیل کردم ولی خبری نیست ک نیست میگن صبور باشید صبور باشید لعنت بهتون
شاهین جی ال : آفرین نازنین چطور عکس فرستادی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : سلام به همگی دوباره سایپا فروش شاهین جی و اوتوماتیک به صورت اقساطی گزاشته اگه سانروف نداره پس چرا فروش این دو مدل گزاشته
پویا : من واقعیت و گفتم اون چیزی که دیدم من تنها نیستم خیلی از دوستان هم هستن ماشینشون پلاک نشده
کوییک GXL : دوستانی که میگن دروغ میگین پلاک نشدین ما مریض نیستیم که پس شما هم دروغ میگین که فاکتور نمیشین . توی صفحه وضعیت خودروی مشتری اگه SBR اضافه شده به مشخصات ماشینتون پلاک شدن خیلی طول میکشه و این مشکل برای اکثر مشتری ها هست اگه خودروی شما مثلا کوییک اس با اسنتاندارد 85 گانه نوشته و جلوش ننوشته SBR دو سه روزه خودروتون پلاک میشه . توی سایت کافه هم سرچ کنین پلاک براتون بالا میاره چه تعداد مشکل پلاک شدن دارن . چرا فکر میکنین هر میگه پلاک نشدم دروغ میگه این مشکل خیلی هاست و ربطی به سخا و سامانه املاک و اسکان هم نداره من سه هفته پیش فاکتور شدم ولی پلاک نشدم . اگه حس میکنین ما دروغ میگیم فردا با شماره 096550 تماس بگیرین و بپرسین علت پلاک نشدن بعضی از خودروها چیه کارشناس براتون توضیح میده ولی خب متاسفانه راستشو نمیگن اونا میگن راهور مشکل داره در صورتی که ما پیگیری کردیم توی استانمون راهور هیچ مشکلی برای صدور پلاک نداره مشکل از طرف سایپا هست میندازه گردن راهور
مریم اشرفی : منم از اصفهانم و توی تجمع شرکت میکنم
اطلس طلسم شده : آقا سایپا ورشکسته شده ، یه بدهی خیلی کلان به قطعه ساز داره ، خط تولید رو خوابونده ،نه ماشین میده نه پولمون رو ، همت کنید تجمع شرکت کنید تا پول و سرمایه تون از دست نره اینجور که من شنیدم فعلا قرار نیست ماشین فاکتور کنند از طرز پاسخگویی اپراتورها هم مشخصه
کوییک اس : تا دلت بخواد تو شهر شما شاید نباشد دوست عزیز می دونم از اینکه پلاک نشدی ناراحتی ولی دلیل نمیشه با اعصاب دیگران بازی کنی و شایعه پخش کنی . بعضی ها تحمل ندارند و اولین براشون هست خودرو صفر میخرند و شما با اینکار روحیه آنها را خراب میکنی خواهشا اینکار رو نکنید . به اندازه ی کافی همه گرفتاری دارند . لطفا
مسعود : درود.بله من تحویلی 30مهربودم دیروزفاکتورشدم.تبدیل به رینگ وپلاس 20مهر انجام دادم
تحویل 30دیماه : بیمه بدنه هرسال تخفیف داره، بعد سه سال هم ول نمیشه وحتی بعد چندسال میتونی به ماشین بعدی که خریدی منتقلش کنی،
اطلس جی دی : من امروز زنگ زدم سایپا ، بعد از کلی منتظر موندن پشت خط اون کارشناس بی شرفش فقط گفت که هنوز فاکتور نشدین چیز دیگه ام نمیدونم و سریع تلفنو رو من قطع کرد اصلا نزاشت من حرف بزنم ، اینا خیلی دیگه پررو شدن خدا میدونه سایپا چه خوابی برامون دیده ، نمایندگی زنگ زدم میگه فقط برین دم کارخونه تجمع و سر وصدا ، چاره کار همینه اینا اینور سال به شما ماشین نمیدن ، دوستان اگه واقعا پولتون براتون مهمه حتما تجمع شرکت کنید معلوم نیست چه اتفاقی قراره بیفته یه وقت دیدین مثل بانک آینده صداش در اومد..
کوییک اس : چرا پس یه عده اینجا چرت میگن پلاک نمیشه مرض دارین با روح و روان آدم بازی می کنیم.