روایتی جدید از انحصار در واردات خودرو!

روایتی جدید از انحصار در واردات خودرو!رییس شورای رقابت تلاش نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبایشان را از جمله دلایل نارضایتی از دستورالعمل فعلی واردات خودرو عنوان کرده و این اقدام را نادرست دانسته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرد.
این اقدام انتقاد کارشناسان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تا اساتید دانشگاه را به دنبال داشت. به دنبال این اعتراضات وزارت صنعت دستورالعمل خود را تعدیل و واردات خودرو برای واردکنندگان متفرقه را به دو شرط ایجاد شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، بلامانع اعلام کرد.
با این حال این تغییرات نیز باعث رقابتی شدن فرایند واردات خودرو نشد به‌گونه‌ای که به گفته فربد زاوه - کارشناس صنعت خودرو، "نمایندگی‌های رسمی از فروش خدمات گارانتی به واردکنندگان متفرقه خودداری کرده و واردات خودرو را در انحصار خود گرفته‌اند".
در این شرایط در جدیدترین رویداد در این زمینه، رییس شورای رقابت روایتی جدید از چگونه انحصارگری نمایندگی‌های رسمی را بیان کرده است. رضا شیوا در این رابطه عنوان کرده است:" واردکنندگان متفرقه معتقدند که براساس دستورالعملی که باید مجوز خدمات پس از فروش را از نمایندگی‌های رسمی اخذ کنند، باید تمام اطلاعات تجاری‌شان را در اختیار نمایندگی‌های رسمی قرار دهند که این موضوع خارج از اصول رقابت است".
رییس شورای رقابت این موضوع را نادرست دانسته و تاکید کرده است:" رقیب تجاری نباید از اطلاعات رقیب خود مطلع باشد و در قانون بازار اینکه یک رقیب بر رقیب دیگر مسلط شود نیز کار درستی نیست".
این اظهارات در حالی است که شورای رقابت در جدیدترین جلسه خود وجود انحصار در واردات خودرو را تایید کرده و خواستار اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اصلاح دستورالعمل واردات خودرو و رفع انحصار از این بازار شده است.
در این زمینه یک عضو ناظر شورای رقابت در گفت‌وگو با ایسنا درباره جلسه اخیر این شورا در زمینه بررسی انحصار در واردات خودرو، اظهار کرده است:" در این جلسه تصمیم گرفته شد که واردات خودرو انحصاری نباشد چرا که این امر که هم واردات خودرو در انحصار دو شرکت باشد و هم تولید داخلی آن انحصاری باشد امر صحیحی نیست".
وی با بیان اینکه در حال حاضر دستورالعمل واردات خودرو به‌گونه‌ای تعریف شده که به انحصار در واردات خودرو ختم می‌شود، خاطرنشان کرده است:" در جلسه شورای رقابت، وزارت صنعت ملزم شد که دستورالعمل واردات را به‌گونه‌ای تغییر دهد که واردات خودرو از انحصار خارج شده و تمام افراد حقیقی و حقوقی امکان آن‌را داشته باشند".
تایید وجود انحصار در واردات خودرو و تلاش نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی برای آگاهی از اطلاعات تجاری رقبای خود (واردکنندگان متفرقه) در حالی است که به گفته یک کارشناس، هم‌اکنون " 70 درصد بازار خودروهای وارداتی مربوط به دو برند هیوندا و کیا است که نمایندگی رسمی واردات آنها مربوط به یک خانواده است، بنابراین 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار گرفته است".
به گفته محمد جعفری - رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، "در هیچ کجای دنیا اختیار 70 درصد بازار یک محصول را به یک خانواده نمی‌دهند و در ایران نیز نباید این اتفاق بیفتد".
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : انحصار , واردات خودرو , صنعت , معدن , تجارت , خودروسازان , مصرفکنندگان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: silvershadow
3

این حرف ب نظرم خنده داره.
خب همین وارد کننده هیوندای و کیا و جیلی ک خانواده () هستن به کی وصلن ؟ از کی رانت گرفتن؟
به نظرم تو بازار وارداتی خوب عمل کردن ک تونستن بازار واردات رو ب دست بگیرن.
زمانی ک اینها شروع ب کار کردن ایرتویا بازار رو قبضه کرده بود.اما ازدست داد.
این حرفا ب نظرم بیخوده و زمانی میشه این طور گفت که واردات شناسنامه ای آزاد باشه و هر ایرانی بتونه خودور وارد کنه.
20:16  1394/04/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 35 نظر
X33 Cross cvt 28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سیاوش : ببخشید ۱۹۰۰تا۲۰۰ هزار
سیاوش : خبر از طرف مدیر ارتباطات سایپا رضا حسینی درچندین سایت منتشر شده درگوگل سرچ کن تسنیم و...بامزمون خبر شگفت انگیز ویا خبرتازه وجذاب برای مشتریان سایپا لطف کن سرچ کن و کامنت بزار
شاهین : آبان ماه نوبت دوم واریزیتون هست که براتون اس ام اس میاد
شاهین : مبارک باشه...الهی که به شادی سوارش بشین
شاهین گی : میگن ۱۱ آذر امروز فاکتور شده ،درسته؟؟
مالک : یکم اسفند همون روز اول تکمیل وجه و سخا هم یکم
ایمر x5 : کرمان موتور دزد و ساسان فیروزی کلاهبردار سود تاخیر نمیده حتی با شکایتم یه سال طول میکشه تا سود تاخیر بده دادگاه مفتح طرف اینا هست چون برای اونا ثبت نام سازمانی میکنه تحویل فوری تا رسانه ای نشه مثل مدیران خودرو و ۴ردا موتور این پول نمیدن امسالم با قطعی برق و کمبود قطعه تحویل ها بالای ۴ماه تاخیر دارن یکیش خود من
شاهین جی : سلام خوش خبرباشید مبارکه الاهی شکر بلاخره تلسم شکست من هم فروش فوری پذیرش ۲۸ آذر هستم هنور فاکتور نشده انشالله زودتر فاکترشیم
متخصص : سلام آبان مرحله دوم تازه واریز میکنید دیگه ماشین چقدر تاخیر بخوره خدا میدونه
مالک : یکم اسفندم هم تکمیل وجه و سخا باهم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : با قیمتهای شما خوب بازار آزاد میگرفتم دیگه
رانا پلاس : سلام رانا پلاس کسی اطلاع داره کی شروع به فاکتور میکنن
اا : سلام مدل قدیم 315 دمای آب اکثر مواقع رو 90 وسط هست طبیعیه
مژگان : سلام ماشین های ساینا با چقدر تاخیر داده میشه
پری : سلام من پیش فروش 6ماه ام پی پرداخت204تپمان ریختم بهمن. ماه تحویل تیر ماه سود مشارکت میدم بهمون یانه
پرستو : سلام من پیش فروشم تحویل 30تیرماه واریز مرحله دوم کی برام پیام میاد
میلاد : سلام دنا تحویل 30 اسفند ام هنوز فاکتور نشده دنا اتومات اپشنال سفید
محمد 19مهر : چه یک نفر چه صد نفر هرکس به خاطر حق خودش بیاد که اونجا منتظریم
محمد 19مهر : گلون قارداش خوش گلیب سیز صابا زیق یاخاجایخ سایپانن قاپوسونا
اف ایکس : ای بابا اینا همه شایعه هست به مرگ میگرن که به طب راضی بشی 100 میگن که به 30 راضی بشی