مقصران افت کیفیت خودروهای داخلی

مقصران افت کیفیت خودروهای داخلیطبق آخرین آمار، سطح کیفی بیشتر خودروهای داخلی افت کرد تا از پس این ماجرا، باز هم این پرسش بنیادی در ذهن افکار عمومی شکل بگیرد که «مقصر کیفیت نه‌چندان مناسب خودروهای تولید داخل کیست.»

از دید عموم، سطح کیفی پایین خودروها، دو مقصر بیشتر ندارد؛ خودروسازان و قطعه‌سازان؛ حال آنکه هیچ‌کدام‌شان زیر بار این اتهام نمی‌روند.
به گفته خودروسازان، ریشه کیفیت پایین تولیدات را باید در خطوط تولید شرکت‌های قطعه‌ساز جست‌وجو کرد؛ زیرا کیفیت خودرو تا مرز 90 درصد به قطعات آن مربوط می‌شود و آنها (خودروسازان) تنها مسوول 10 درصد باقیمانده هستند.
از نظر خودروسازان، شرکت‌های قطعه‌ساز کشور با ضعف عملکردی روبه‌رو بوده و طی سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری چندانی در ارتقای تکنولوژی و نونوار کردن خطوط تولید خود انجام نداده‌اند. در واقع خودروسازان حرف‌شان این است که چون کیفیت خودرو به قطعات به کار رفته در آن وابسته است و این قطعات از سطح کیفی لازم برخوردار نیستند؛ بنابراین قطعه‌سازان مقصر کیفیت نه چندان مناسب خودروهای تولید داخل به حساب می‌آیند.
از آن سو اما قطعه‌سازان نیز تاکید می‌کنند که اگر قطعات کیفیت لازم را ندارند، تقصیر آن بر گردن خودروسازان است، چون آنها همانی را می‌سازند که خودروسازها می‌خواهند.به گفته قطعه‌سازان، قطعات طبق نقشه و قیمت موردنظر خودروسازها تولید می‌شوند و از آنجا که آنها (خودروسازان) با محدودیت‌های قیمتی مواجهند، این موضوع بر کیفیت قطعات تاثیر منفی می‌گذارد؛ به عبارت بهتر، سطح کیفی قطعات با قیمت آنها در ارتباط است و وقتی خودروسازان به‌دنبال قطعه ارزان باشند، طبعا کیفیت قطعه موردنظر نیز چندان بالا نخواهد بود. قطعه‌سازان در ادامه دفاع از خود، این را هم می‌گویند که حتی توان تولید قطعات بنز را نیز دارند، اما خودروسازان قطعاتی می‌خواهند که به قیمت موردنظر آنها نزدیک باشد؛ بنابراین نمی‌توان با پول قطعه پراید و پژو، قطعه‌ای در سطح خودروی بنز ساخت و تحویل داد.
با توجه به اظهارات خودروسازان و قطعه‌سازان، به نظر می‌رسد ریشه کیفیت نه چندان بالای قطعات و خودروها را باید در «قیمت‌گذاری دولتی» جست‌وجو کرد، چه آنکه وقتی خودروسازها نتوانند خود قیمت محصولات‌شان را تعیین کنند، بنابراین باید به هر نحوی (حتی کاستن از کیفیت قطعات سفارشی به قطعه‌سازها) هزینه‌های‌شان را مدیریت کنند. البته در کنار این موضوع، قطعا نمی توان از به روز نبودن خطوط تولید قطعه‌سازان نیز چشم‌پوشی کرد، چه آنکه این موضوع نیز تاثیر اساسی بر سطح کیفی قطعات تولیدی دارد.
 

برچسب : خودروهای داخلی , افت کیفیت , قطعه سازان , قطعات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

سهند
2

مقصر اصلی سو مدیریت وعدم شایسته سالاری از جمله در صنعت خودروسازی است.
02:33  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
1

دستش به جایی بند نیست و میدونه کیفیت برای خودرو ساز اهمیتی نداره از کیفیت کم می کنه پس دیدیم که خودرو ساز های کشور ما صاحب انحصار دو طرفه هستند ،انحصار در طرف عرضه خودرو و انحصار در طرف تقاضای قطعه که این انحصار هم ارمغان دولت و دولتی بودن به اونهاست حتی اگر یه قدم جلوتر بریم میشه گفت ما در اصل در کشور یک خودرو ساز داریم که اون دولت هست چرا که هردو خودرو ساز مهم ما دولتی اداره میشن.
راه برون رفت از این مشکل ورود بخش خصوصی به صنعت خودرو و کوتاه شدن دست دولت از صنعت خودرو وبعد از اون آزاد شدن تدریجی( کاهش تعرفه واردات به صورت تدریجی) واردات خودروهست.
01:41  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
2

به نظر من مقصر دولت و سیاست های اون در قبال خودرو سازی هست.تا زمانی که خودرو ساز ها که دولتی هم هستن بدونن تنها بازیگران این میدان اند هیچ تلاشی برای ارتقای کیفی نمی کنند.درسته که دولت میگه اگه واردات خودرو آزاد بشه صنعت خودرو سازی ما ال میشه و بل میشه که من این رو قبول ندارم و جای بحث زیادی داره اما گذشته از اون چرا دولت دستش رو از این خودرو سازها کوتاه نمیکنه ؟ چرا اجازه نمیده بخش خصوصی آزادانه در صنعت خودرو فعالیت کنه؟ اون قطب سوم خودرو سازی که اتفاقا از بخش خصوصی بود چرا مجوز فعالیت نگرفت؟ و خیلی چرا های دیگه.اما باید بگم در بحث صنعت خودرو در ایران ما با یک انحصار پیشرفته روبرو هستیم .یعنی چی ؟ به عبارتی یک انحصار دو طرفه ، از طرفی خودرو ساز ها بازار خودرو را به صورت انحصاری در اختیار دارند که این خودش باعث می شه که هیچ بیمی از به خطر افتادن بازارشون توسط رقبا نداشته باشند و از طرف دیگه خودرو ساز ها انحصار در طرف تقاضای قطعات را هم از آن خودشون دارند و عملا تنها متقاضی تولیدات قطعه ساز خودشون هستند که این موجب می شه هرچه دلشون خواست سر قطعه ساز بیارند و قطعه ساز هم که ...
01:33  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
اریا بهمن
13

مردم ایران تصمیمشان را گرفته اند. تا زمانی که این اشغالا رو جای ماشین به مردم غالب میکنند،خریداری اقدام به خرید نخواهد کرد.با 15 هزار دلار چه ماشینهایی در بازار جهانی میشه خرید. تا زمانیکه انحصار هست، همین بلا هم هست.
00:32  1394/04/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
1

حتی اگه از نظر خودروساز قطعه ساز هم مقصرباشه باز خودورساز مقصه که داره قطعات کم کیفیت رو ازشون قبول میکنه و ازشون استفاده میکنه.
به شخصه مقصر اصلی رو خودروساز میدونم. چون هرچی ک اونا سفارش بدن قطعه سازامون تولید میکنن.
از طرفی در برخی قطعه ها اینقدر توان فنی و کیفیت بالا داریم ک صادرات ب اروپا هم داریم.
طبق ادعای عده ای از روسای قطعه سازی ما توان تولید بعضی قطعات رو برای بنز هم داریم.اما مشکل دو جنبس.یکی این که با قیمت رقابتی نمیشه تولید کرد و دوم این ک کیفیت برای خودروساز اهمیتی نداره.
20:13  1394/04/09
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : سلام دوستان میشه لطفا اگر کسی جواب سوال من رو میدونه پاسخ بده، ببنید الان وقتی که ماشین رو تحویل میگیریم بابت دیر کردها بهمون چک میدن یا نه ؟
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان فرسوده ها تا 15 مرداد خبر دارم فاکتور شده تو رو خدا هر کی بعد از این تاریخ فاکتور شده بیاد بگه ما هم خبر دار شیم
اسدالهی : سلام ساکن کجایی
نادر غالبی : تکمیل وجه اولمرپاد فاکتور شد
نادر غالبی : ببخشین 31تیر
بی نیسان : دوستان چراغ تحویل ماشین روشن بشه چند روز بعدش ماشین میاد کسی میدونه؟
کوییک اس : سلام دوستان ببخشید وقتی فاکتور میشه کدوم سایت قابل مشاهده است از کجا مطلع بشیم فاکتور شدیم.ممنون میشم راهنمایی کنید
نظری کوییک اس : سلام داداش شماSBR داشتید؟ما که 27روزه پلاک نشدیم
اسدالهی : آقا مصطفی 3آبان
اسدالهی : سلام آقا مصطفی خوبی مال من نزدیک از طرف نمایندگی فردا شاید تحویل بدن با انبار نیم ساعت فاصله داره