قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال 1393 را منتشر کرده است.
 
براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که "سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد".
 
در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.
 
مواردی چون "پرداخت خسارت خواب خودرو"، "اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو" و "تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.
 
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از 48 ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.
 
همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.
 
اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : قانون , مصرف کنندگان , گارانتی , فروش , وارداتی , صنعت , معدن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امین
4

ماشینهای تولید داخل کمترین خدمات رو هم نمیدهند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، یک سر به نمایندگیهای ایران خودرو بزنید و عیبهای تکراری رو ببینید!
آیا مرجعی برای رسیدگی به وضعیت کیفی و عیوب تکراری تولیدات (مونتاژ) داخلی وجود دارد که واقعا پیگیری کند؟
13:27  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
3

وزارت صنعت خودش یکی از مقصرین انحصار خودرو و از عوامل آن است حالا همین وزارت قاضی دادگاهی است که خودش متهم اولش می باشد؟ از عجایب روزگار است. باید دادگاه رسمی باید به این شکایتها رسیدگی کند چون ذیل مبحث کلاهبرداری و کم فروشی می گنجند.
13:11  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین : نخ برای من پنجشنبه پیام امد شاهین جی مرداد بودم .تازه پیام امد تبدیل به کوییک ۳۲۰ تومن ریختم
حامد : عزیزان همه بریم جلو ساختمان قوه قضائیه تا تکلیفمان روشن بشه باید شهریور تحویل میدادن ولی فراخوان تکمیل وجه هم نیامده . اینها خیلی کثیف هستند
Cvt22اسفند : دوستان کسی اطلاع نداره که چرا پروسه پلاک شدن آنقدر طول میکشه؟20ام مهر تبدیل به جی ال فاکتور شد هنوز پلاک نشد.
x5 سفید : بیشتر از دو ماه که تکمیل وجه شده و هنوز مرحله تکمیل وجه زرده؟؟؟ حرف نمایندگی و یا امور مشتریان رو باور نکنید؟ حداقل سه ماه تاخیر تو تحویل دارند
x5 سفید فروردین : سلام. ثبت نام دو مرحله ای X5 فروردین ماه هستم. 18 شهریور تکمیل وجه شد. هنوز مرحله تکمیل وجه زرده (شاسی و فاکتور نشده)!!! با نمایندگی صحبت کردم گفتند هنوز خیلی ها تو این مرحله موندند. از امور مشتریان پیگیر شدم گفتند برای تعداد کمی شاسی شده و برای بیشتری ها این ماه شاسی می شه ( البته همین حرفو ماه گذشته هم زدند!!!؟؟؟) ؟ کسی تا بحال تحویل گرفته؟؟
x5 سفید فروردین : سلام. تکمیل وجه در شهریور انجام دادم. هنوز حتی شاسی نخورده!!؟ از امور مشتریان پیگیر شدم گفتند این ماه فاکتور می شه و احتمالا آذر تحویل. حداقل 3 ماه تاخیر !!!؟؟؟؟
شاهین : دوستان مگه قرار نشد تا اواخر مهر همه شاهین هارو تحویل بدن پس چشد
We : شاید دیگه نمیخوان اتومات تولید کنن. طرح تبدیل بزنن به دنا پلاس!!!!
تارا دستی تحویل 3 آبان : منم دیروز تحویل گرفتم ماشینو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی 31 شهریور : متشکرم.
بابا عینکی : سلام سلام سلام صدتا سلام فاکتورشدم بهمن. تکمیلی 8شهریور امیدوارم شماهام فکتورشین بریم برا خان بعدی محکم بشنید
مسعود : درود به شما.بله من هم تحویل 30مهر هستم.تبدیل به رینگ وپلاس کردم.تاامروز فاکتورنشدم.20مهرتبدیل کردم.تماس گرفتم گفتن تا 11آبان فاکتورمیشم ایشالا همه مون فاکتورشیم
اطلس دوران جنگ : 400ملیون دوسال پیش ارزش بیشتری دارد یا 780 ملیون حالا ...؟؟ خخخخ خدایی من کسی پیدا شده که مرزهای اقتصاد این مملکت جا به جا کرده
کوییک اس : ببخشید تکمیل وجه 25خرداد
حیدری : برای ما چیزی نیمد اماده ترخیص زدهماشین زیر پامون فروختیم پسرم از سروس جا موند پول اسنپ نداشتم بفرستم مدرسه امروز چکار به سر مردم میدن با این اوضاع اقتصادی بزور پولش قرض کریدم ریختیم حساب سه ماه بیشتر تاخیر خورده
امیرعباس : پیش فروش بهمن تکمیل وجه 8ام تیرماه تحویل مرداد در انتظار فاکتور چن روز دیگه فاکتور میشه
کوییک اس : سلام دوستان کوییک GXL پذیرش 18 دی 1403 تکمیل وجه 25 تیر 1404 فاکتور شد عکس تو کافه گذاشته جهت اطلاع
سجاد : بعد از فاکتور شدن خودرو تا تحویل چقدر تقریبا زمان می بره من هفته پیش چهارشنبه فاکتور شدم اما هنوز پلاک نشدم کسی اطلاع داره توضیح بده ممنون میشم.
آسیه : من الان رسیدم