قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

قانونی که در خدمات خودرویی اجرا نمی‌شود

براساس ارزیابی صورت گرفته، شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به طور کامل اجرایی نکرده‌اند.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی خود از عملکرد شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی در کشور در سال 1393 را منتشر کرده است.
 
براساس نتایج این ارزیابی مشخص شده که "سیستم خدمات پس از فروش خودرو در هیچ یک از شرکت‌های تحت ارزیابی با الزامات آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد".
 
در این ارزیابی مشخص شده که شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو برخی از مهمترین موارد مطرح در آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اجرایی نکرده‌اند.
 
مواردی چون "پرداخت خسارت خواب خودرو"، "اجرای دقیق الزامات دوره ضمانت خودرو" و "تعویض خودرو در صورت تکرار عیب" از مهمترین موضوعات مطرح در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو است که در فهرست خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودرو مغفول مانده است.
 
این وضعیت در حالی است که براساس قانون، در صورتی‌که خودرویی در دوران گارانتی به دلایلی چون کمبود قطعه و غیره به مدتی بیش از 48 ساعت در نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش شرکت عرضه‌کننده خودرو متوقف شود، شرکت مربوطه موظف به پرداخت خسارت خواب خودرو به صورت روزشمار است.
 
همچنین اگر خودرویی در دوران گارانتی مراجعات مکرر به نمایندگی خدمات پس از فروش عرضه‌کننده خودرو برای رفع عیب داشته باشد و عیب حل نشود، شرکت عرضه‌کننده خودرو موظف به تعویض خودرو و ارائه خودروی جایگزین به مالک آن است.
 
اجرا نشدن برخی مفاد قانونی از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و وارداتی در کشور در حالی است که طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسوولیت نظارت بر حسن اجرای آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو از سوی شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در کشور را بر عهده دارد.
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : قانون , مصرف کنندگان , گارانتی , فروش , وارداتی , صنعت , معدن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امین
4

ماشینهای تولید داخل کمترین خدمات رو هم نمیدهند و هیچ کس هم پاسخگو نیست، یک سر به نمایندگیهای ایران خودرو بزنید و عیبهای تکراری رو ببینید!
آیا مرجعی برای رسیدگی به وضعیت کیفی و عیوب تکراری تولیدات (مونتاژ) داخلی وجود دارد که واقعا پیگیری کند؟
13:27  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: چلنجر
3

وزارت صنعت خودش یکی از مقصرین انحصار خودرو و از عوامل آن است حالا همین وزارت قاضی دادگاهی است که خودش متهم اولش می باشد؟ از عجایب روزگار است. باید دادگاه رسمی باید به این شکایتها رسیدگی کند چون ذیل مبحث کلاهبرداری و کم فروشی می گنجند.
13:11  1394/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین cvt : سلام باشه امور مشتریان تماس گرفتم. میگه 18 اسفند به بعد شروع به فاکتور شدن شده. کسانی که cvt هستن و تکمیل وجه 18 اسفند 1403 به بعد هستن. اگر فاکتور شدن اعلام کنن. تاریخ سخا و استان رو هم بگید.
پریسا : من تارا فوری دستی تیتانیوم طرح عادی تحویل 3 شهریور هستم، نمی دونم چرا مال ما رو فاکتور نمی کنن، دیروز هم تماس گرفتم ایران خودرو جواب درستی ندادن،یعنی انگار اونا هم نمی دونستن چرا؟ فقط گفت شاید به خاطر رنگ باشه، گفت تا آخر شهریور صبر کن اگه خبری نشد دوباره تماس بگیر!!! آخه مگه تماس بگیرم چیز خاصی می فهمم؟!!!!
بابل : سلام شوهرم یک کارگر ساده است به زحمت این پول رو ردیف کردیم وتکمیل وجه رو در اردیبهشت انجام دادیم تورو خدا یکی از مسئولین جوابگو باشند ومارو ازین بلاتکلیفی دربیارند اگه نمی تونستید تحویل بدید چرا پول کامل ماشین رو گرفتید مسولئن سایپا کجا هستند که جواب مارو بدند
مهدی G : دوستان عزیز پیرو سوالات شما دادخواست الزام به تعهد قراردادی میشه میتونید از دفاتر قضایی اقدام کنید هزینه دادرسی هم اعسار بدید اگر داشتید هم که بدید نقد شرکت محکوم میشه باید بده هزینه را برای اینکه پول بیشترم بده وکیل بگیرید که پول وکیلم بده محکوم میشه ماهی حدود 15تومنم سود تاخیرشه حدودا تا حالا اینا بازی درآوردن حالا نوبت ما ها هست از یه وکیل مشورت بگیرید بریم جلو خداروشکر سیستم قضایی کشور امیدی بهش هست که حق مظلوم ضایع نشه صبح همه قرارداد ها ببرید پیش هر وکیلی می شناسید استارت را با نام یاد خدا و دفاع از حقمون بزنیم تجمع و اعصاب خوردی فایده نداره کار قانونی پسندیده تر هست هر آنچه قانون گفت مطیع هستیم 22:41 1404/05/06 گزارش پاسخ دادن فرهاد علی بابایی 0 با عرض سلام و احترام با زنگ و شکایت به خود شرکت و اینا هیچ کاری براتون نمیکنند اگر میخاهید به حقتون برسید و شرکت حالش بیاد جا تنها یه راهه که اولیش خودم رفتم جلو صبح زود ما که 570 تومن دادیم این 20 تومنم هزینه دارسی را میدیم شرکت طبق قرارداد محکومه 30 روز پس از دریافت کل مبلغ خودرو صبح یه دادخواست الزام به انجام تعهدقراردادی ب
X5محمدبندرعباس : باسلام.اقای رضایی آنهای که از شهر های مختلف هستند چکار کنند؟یه راهنمایی بفرمایید.
تارا v1 مشکی : طرح پیش فروش واریزی ۲ ۱۱ ۱۴۰۳
محمد : سلام مبارکه ، چه طرحی بودین؟
تارا v1 مشکی : سلام دوستان تارا v1 مشکی تحویل ۳۱ شهریور امروز فاکتور شده
میران : سلام دوستان تبدیل جی ال آخرین تکمیل وجهی که فاکتور شده برای چه تاریخیه؟؟؟
شاهین پر پر شده : داداش تجمع هیچ تاثیری ندارد خودتو الاف نکن دارن به cvt های سال قبل gl میدن برو تبدیل بزن خودتو راحت کن اینقدرم استرس نکش ی سانروف ارزش ندارد ما زورمون نمی‌رسه خدایی نکرده ی اتفاقی بیفته دوباره قوز بالا قوز ..... با احترام به نظر دوستان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایمان : نه داش نشده هنوز
فروش فوق العاده 23 بهمن : سلام الحمدلله امروز فاکتور شدم خدایا شکرت🤲🤲🤲 پذیرش121605 واریز 21 بهمن پذیرش 23 بهمن فروش فوق العاده
اطلس اذر22 : سلام امروزفاکتورداشتیم اعلام حضورکنن خوشحال میشیم
رانا پلاس تحویل 31شهریور : با سلام خدمت شما دوستان چرا اکثر شهریور ماهی ها فاکتور شدن ما که 18 بودیم فاکتور نشدیم کسی اطلاع داره لطفا هرکس امروز فاکتور شد اطلاع بده
محمد : دوستان ساینا اس بنزینی پذیرش 24 بهمن تکمیل وجه اردیبهشت هنوز فاکتور نشده
نگی نگفتم ها : جهش قیمت خودرو در هفته های اتی
پیمان : 02148372369پیگیری کنید بخصوص کسایی که آخر تیر ماه یا اولای مرداد پذیرش شدن بیشتر پیگیر باشم
دنا 31 تیر : سلام کسی میدونه شماره تماس راننده ایی که ماشین ها رو بارگیری میکنه از کجا گیر بیارم؟
کارشناس ایران خودرو : پیش بینی ها از افزایش قیمت خودرو حکایت دارد
معلم : من از طریق سازمان بازرسی کشور سامانه 136 شکایت کردم الان پیامک اومد مدارک رو بارگزاری کن