بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به معرفی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 پرداختیم و درباره طراحی بدنه و امکانات رفاهی آن صحبت کردیم. در قسمت دوم به بررسی سایر قسمت‌های این سدان لوکس خواهیم پرداخت.

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

نیروی پیشران بی‌ام‌و 528i توسط یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری تأمین می‌شود که می‌تواند 240 اسب‌بخار نیرو و حدود 353 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد عرضه می‌شود، سیستم stop-start اتوماتیک نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود. این سیستم هنگام توقف‌های کوتاه، به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت موتور را خاموش می‌کند. در تست سرعت، بی‌ام‌و 528i توانست ظرف 6.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد که برای مدل پایه یک سدان لوکس متوسط، عادی به نظر می‌رسد. میزان مصرف سوخت این سدان با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی 10.14 لیتر (11.59 لیتر در شهر و 8.05 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 10.53 لیتر (12.44 در شهر و 8.29 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. مدل 535i به یک موتور شش سیلندر خطی و 3 لیتری مجهز است که توان تولید 300 اسب‌بخار نیرو و حدود 407 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود، سیستم stop-start نیز به صورت استاندارد ارائه می‌شود. در تست سرعت، بی‌ام‌و 535i با دیفرانسیل عقب و گیربکس اتوماتیک توانست ظرف 5.9 ثانیه از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند که نتیجه‌ای شگفت‌انگیز و رقابتی است. میزان مصرف سوخت با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (13.69 لیتر در شهر و 8.83 لیتر) و با سیستم چهار چرخ محرک 11.90 لیتر (13.69 لیتر در شهر و 9.44 لیتر در بزرگراه) برآورده شده است. مدل 535d به یک موتور شش سیلندر دیزل مجهز است که 3 لیتر حجم دارد و قادر است 255 اسب‌بخار نیرو و حدود 560 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم stop-start نیز به صورت استاندارد ارائه می‌شوند. در تست سرعت، بی‌ام‌و 535d توانست ظرف 5.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میزان مصرف سوخت با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی 9.12 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 7.20 لیتر در یزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 9.12 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 7.40 در بزرگراه) تخمین زده شده است. در نهایت هم مدل 550i قرار دارد که نیروی پیشران آن توسط یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری تأمین می‌شود که به توربوشارژر دوگانه مجهز است و می‌تواند 445 اسب‌بخار نیرو و حدود 651 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نسخه اسپرت گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز در دسترس است (که برای سایر مدل‌ها به صورت سفارشی به فروش می‌رسد). سیستم stop-start اتوماتیک نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود. میزان مصرف سوخت این مدل نیز با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی  13.69 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 10.95 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 14.41 لیتر (17.10 لیتر در شهر و 10.95 لیتر در بزرگراه) تخمین زده شده است.

 

ایمنی

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

تجهیزات ایمنی که برای بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 عرضه می‌شند عبارتند از: کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، کیسه هوای صندلی‌های جلو، کیسه هوای پرده‌ای و پشت سری‌های برقی. سیستم ترمز به گونه‌ای طراحی شده است که دیسک ترمزها در هوای بارانی به طور متناوب خشک می‌شوند و هنگامی که راننده به ناگهان پایش را از روی پدال برمی‌دارد، لنت‌ها را به دیسک نزدیک می‌کند. از دیگر تجهیزات استاندارد می‌توان به این موارد اشاره کرد: چراغ ترمزهای تطبیقی که هرچه بیشتر بر پدال گاز بفشارید، روشن‌تر و پر نورتر می‌شوند، سیستم ارتباطات ضروری BMW Assist که دارای این موارد است: هشدار اتوماتیک برخورد، دکمه درخواست کمک (SOS)، قفل کردن درب‌ها از راه دور و پیدا کردن خودرو مسروقه. سنسور پارک و دوربین دید عقب برای مدل 550i به صورت استاندارد عرضه می‌شود ولی در سایر مدل‌ها برای برخورداری از آن باید پکیج Driver Assistance را خریداری کنید (که شامل نمایشگر مجازی و پنل ابزار به روز شده نیز می‌باشد). دوربین پارک در طرفین و بالا، از طریق پکیج Driver Assistance Plus در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که شامل این موارد نیز می‌باشد: سیستم هشدار نقاط کور، هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف به همراه ترمز اتوماتیک. سیستم دید در شب نیز به صورت سفارشی به فروش می‌رسد، این سیستم می‌تواند اشیاء وعابرینی که خارج از نور چراغ‌ها قرار دارند را تشخیص بدهد. در تست ترمز، بی‌ام‌و سری 5 به همراه تایرهای تابستانی توانست پس از پیمودن مسافتی بین 33.5 تا 34.5 به حالت توقف در بیاید که برای یک لوکس مجهز به تایرهای تابستانی اعداد و ارقام مناسبی به نظر می‌رسند. موسسه ایمنی بزرگراه‌ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از میانه جلو، مقاومت جانبی و مقاومت سقف، به این خودرو بالترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را داده است. طراحی صندلی و پشت سری‌ها هنگام وارد شدن ضربه از عقب نیز "خوب" ارزیابی شده است.

 

طراحی داخلی و امکانات خاص

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

کابین بی‌ام‌و بسیار جذاب و شسته رفته است و از مواد اولیه بسیار با یفیت ساخته شده است. پنل ابزار ارتباطی آشکار با پیشینه کمپانی دارد و آمپرهای دوقلوی آنالوگ هنوز روی آن به چشم می‌خورند. مورد دیگری که از مدل‌های قدیمی به ارث رسیده، کنسول مرکزی است که دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع و ضبط صوت روی آن قرار دارند و حسی آشنا و صمیمی به رانند ه می‌دهد. می‌توان گفت سیستم اعصاب مرکزی هر بی‌ام‌و سری 5، سیستم iDrive آن است که شامل یک نمایشگر 10.2 اینچی وضوح بالا در وسط داشبورد و یک کنترلر دکمه‌ای در وسط کنسول می‌شود.

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم) بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

نسخه کنونی این سیستم لمسی است و دست نوشته‌هایی که با نوک انگشت روی آن می‌نویسید را تشخیص داده و می‌پذیرد. این سیستم بسیار کاربرپسند است ولی سیستم‌های مشابه در خودروهای رقیب، حساس‌تر هستند و بهتر به دستورات جواب می‌دهند. صندلی‌های جلو به خودی خود راحت هستند و تنظیمات در 20 جهت نیز بسیار عالی است و به راننده اجازه می‌دهد آن را برای حالات مختلف تنظیم کند. سرنشینان صندلی‌های عقب، حتی افراد قد بلند نیز از هر طرف با فضای مناسبی روبرو خواهند شد. گنجایش فضای بار نسبتاً کم است و به 0.40 متر مکعب می‌رسد.

 

تجربه رانندگی

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

باید گفت بی‌ام‌و سری 5 بیشتر از روی عملکرد موتور مورد قضاوت قرار می‌گیرد و کمتر کسی به کیفیت سواری آن توجه می‌کند. موتور توربوی بی‌ام‌و 528i به خوبی از پس وزن ماشین بر می‌آید و موتور شش سیلندر بی‌ام‌و 535i نیز بسیار نرم کار می‌کند ولی اوج قدرت در موتور دیزلی بی‌ام‌و 535d به نمایش گذاشته می‌شود و مصرف سوخت آن نیز از مصرف موتور بی‌ام‌و 535i حدود 25 درصد کمتر است. نکته منفی که به چشم می‌خورد لرزشی است که وقتی سیستم stop-start موتور را مجدداً روشن می‌کند به وجود می‌آید. ظاهراً سایر خودروسازان متوجه آن شده‌اند که چه کاری انجام بدهند تا موتور در این حالت لرزش نداشته باشد. گفتنی است این سدان هنگام عبور از جاده‌های پر پیچ و خم زیاد متین و دقیق نیست. فرمان نیز از دقت زیادی برخوردار نیست و این می‌تواند خبر خوبی برای هواداران این خودرو نباشد. اما خبر خوب این است که بی‌ام‌و سری 5 از کیفیت سواری خوبی برخوردار است و ناهمواری‌ها به خوبی جذب می‌شوند. اگر آمد و رفت‌های روزمره برایتان بیشتر اهمیت دارد از عملکرد بی‌ام‌و سری 5 رضایت بیشتری خواهید داشت.


منبع

Edmunds

برچسب : بی ام و , بی ام و سری 5 , بی‌ام‌و 528i






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
َASHK : با عرض پوزش اصلاح میشود: 21 آذر 1403 مبلغ 297 میلیون تومان واریز شد. به اشتباه 1402 تایپ شد
محمد : سلام نه تحویل نگرفتم ماشین دو روز هست نمایندگی رسیده ولی پلاک ارسال نشده
ASHK : با سلام به هموطنان گرامی بنده خرداد 1402 ثبت نام کردم برای شاهین G قرعه تحویل به زمستان 1403 برام خورد 21 آذر 1402 مبلغ 297 میلیون تومن واریز کرد 21 خرداد طرح تبدیل به GL برام پیامک شد مورخ 31 خرداد واریز وجه نهایی (تکمیل وجه) زدم ولی توی سیستم میگن 2 تیر. چون سخا 2تیر ثبت شده از اونموقع تااااااا الان هم منتظرم.
کوییک sهفته چهارم بهمن : من هم ۱۹خرداد دعوتنامه کی میاد
وحید شاهین پلاس ۱۵ اردیبهشت : نصف ۱۲۲۲
حامد x3 : با سلام ماشینا رو دارن نمایندگی‌ها به قیمت آزاد می فروشن. گرانی در کار نیست طبق قرداد تا آخر سال هم وقت دارن بدن.
Hx5 : وام بگیر قرض کن، نزول نه، قرض عزیزم، بگیر ماشین رو یا بعدش حواله رو بفروش ی سبک تر بگیر و قرض رو پس بده ولی طلا نفروش
Hx5 : به نظرت آدم کالای سرمایه ای را تبدیل به کالای مصرفی میکنه؟ شما اهرم هم نزدی اگر میتونی وام بگیر اگر هم نمیتونی به نظرم تبدیل به ی ماشین مثلا ایکس 5 کارکرده بکن یا یک ماشین صفر ارزون تر اما طلا رو نده طلا شاید 7 هزار دلار رو هم ببینه، قطعا دلار هم با وضعیت فعلی همیشه رو به بالاست، تهش چند ماه تموم نخوره ماشینی که میگیری الان 21 هزار دلاره، چند ماه بعد میشه 20 هزار دلار و ی استفاده هم کنی میشه 19 هزار دلار حالا خودت حساب کن می ارزه طلایی که هر روز با دلار بالا و پایین میشه رو بفروشی چون مثلا میخوای لذت شاسی بلند داشته باشی
عباس : سلام ثبتبت نام مردادی هستم ماشین دوهفته پیش تحویل گرفتم ماشین بی ایراد خدارو شکر توی ایران ماشین بگیری بی ایراد باورکردنی نیست ممنون آزارمان خودرو
شاهین مشکی : سلام من تبدیل زدم از دیروز هنوز فاکتور نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : اکستند با باربند فلزی پذیرش 28 مهرماه الان پلاک شد
محمد : نیسان با باربند از شنبه گذاشته940م
پیش فروش برج 11 کازرون : بله منم دقیقا همین طور هستم
کوییک gxlr : امروزپنج شنبه تماس گرفتم شرکت سایپا اپراتورگفت طرح عادی تا1404/3/29 فاکتورشده است من 28 تیر تکمیل وجه کردم گفت حدودیک ماه دیگرفاکتورمیشه
نیسان دوگانه : دستت درد نکنه قباد جان نمیخا. زحمت به خودت بدی راهنمایی کنی. مردم دیگه. آگاه شدن. روی نیسان ولو شدن. کسی ثبت نام نمیکنه خیالت راحت الان توی بازار. کمتر. از کارخانه گیر میاد. مردم بیچاره شدن روی نیسان تو چه میگی بنده خدا. تو از خود شرکتی. انشالا که خیر نبینی انشالا که مسولین خیر نبینن. پول از مردم گرفتن پنج ماه طول کشید که ماشین تحویل دادن. حالا هم. میخان. ماشینهای. چپی وافتاب سوخته با ضربه خورده توی شرکت با مدل 403. بدین به مردم. خدا. ازتون نگزره
تکمیل 12 مرداد اطلس جی : سلام باید همان موقع که در مورد تبدیل جی به جی ال گفتند تبدیل میزدید خدا رو شکر از برج 7 که تبدیل زدم یک روز بعد فاکتور شد یه هفته بعد پلاک و یه هفته و یه هفته بعد تحویل دادند 5 روز بعدش فروختم یه مبلغی را روش گذاشتم و پژو 207 گرفتم چون میخواستم از شر سایپا راحت بشم خدا را صد هزار مرتبه شد که الان ماشین دارم ان شاءالله همه شما مشکل ماشین براتون حل بشه
علیرضا GX L : سلام من تکمیل وجه 1 شهریورم بنظرتون کی فاکتور میشم؟
سالارم : منم دقیقا 26 برج یک پول ریختم حدودا 245 ملیون پول باید بریزیم دعوتنامه هم نهایتا تا دهم دی میاد حدودا 15 روز هم وقت میدن لازمه بگم اینجا همه فقط سوال میپرسن کسی جوابگو نیست اکثرا دلال هستن فقط دوس دارن گرونی بشه دولت و حکومت بهونه س ماها چند نفر که فقط یه دونه داریم اسیر حاشیه و حرف و حدیثیم زیاد اهمیت نده
رضا : قطعات مشترک با سایر خودروها لنت جلو: ال 90 فیلتر روغن: ماتیز وmvm110 بقیه لیفانها، فیلتر سرکان با کد 7133 کمک فنر جلو:پژو 405 (بلند است) 405، پژو 206 (کوتاه است ) و اچ سی کراس فیلتر هوا:فیلتر هوای پراید را می توان جا کرد با نصب پلاستیک اضافه فیلتر بنزین پژو405 آفتابگیر سمند سورن سیبک طبق: اچ سی کراس بوش طبق کوچک لبه دار: اچ سی کراس بوش طبق بزرگ: اچ سی کراس موتور پمپ بنزین: پراید لنت ترمز عقب کفشکی:206 تیپ 3،ال 90 e1 کمک فنر عقب: اچ سی کراس قرقری فرمان از داخل (سیبک مفصل فرمان) : 206 بلبرینگ چرخاش عقب 206 تیپ 2 و اچ سی کراس بلبرینگ 445539 چرخ عقب پژو 206 تیپ2 MVM110 لیفان520 برند S2B بلبرینگ چرخاش جلو مزدا 323 برلیانس 320 ترموستات پژو 405 با کمی تراشکاری میل موج گیر اچ سی کراس کف پوش :ام وی ام 530 تاییدنشده: رادیاتور بخاری زانتیا دسته موتور بالا: پژو 405 سنسور دور موتور 405 پایه کوتاه دسته موتور کرولا سگدست 206 کمک عقب 405 دیسک و صفحه زانتیا اکسل عقب: 206 تیپ 3 لاستیک چاکدار لیفان 520: اچ سی کراس، برف پاکن: نیسان آبی
کوییکs : دعوتنامه بهمن کی میاد