بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

در قسمت اول این مقاله به معرفی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 پرداختیم و درباره طراحی بدنه و امکانات رفاهی آن صحبت کردیم. در قسمت دوم به بررسی سایر قسمت‌های این سدان لوکس خواهیم پرداخت.

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

نیروی پیشران بی‌ام‌و 528i توسط یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری تأمین می‌شود که می‌تواند 240 اسب‌بخار نیرو و حدود 353 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس هفت سرعته اتوماتیک به صورت استاندارد عرضه می‌شود، سیستم stop-start اتوماتیک نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود. این سیستم هنگام توقف‌های کوتاه، به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت موتور را خاموش می‌کند. در تست سرعت، بی‌ام‌و 528i توانست ظرف 6.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه برسد که برای مدل پایه یک سدان لوکس متوسط، عادی به نظر می‌رسد. میزان مصرف سوخت این سدان با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی 10.14 لیتر (11.59 لیتر در شهر و 8.05 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 10.53 لیتر (12.44 در شهر و 8.29 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. مدل 535i به یک موتور شش سیلندر خطی و 3 لیتری مجهز است که توان تولید 300 اسب‌بخار نیرو و حدود 407 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. نیروی موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به چرخ‌ها منتقل می‌شود، سیستم stop-start نیز به صورت استاندارد ارائه می‌شود. در تست سرعت، بی‌ام‌و 535i با دیفرانسیل عقب و گیربکس اتوماتیک توانست ظرف 5.9 ثانیه از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ثانیه دست پیدا کند که نتیجه‌ای شگفت‌انگیز و رقابتی است. میزان مصرف سوخت با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی 11.40 لیتر (13.69 لیتر در شهر و 8.83 لیتر) و با سیستم چهار چرخ محرک 11.90 لیتر (13.69 لیتر در شهر و 9.44 لیتر در بزرگراه) برآورده شده است. مدل 535d به یک موتور شش سیلندر دیزل مجهز است که 3 لیتر حجم دارد و قادر است 255 اسب‌بخار نیرو و حدود 560 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و سیستم stop-start نیز به صورت استاندارد ارائه می‌شوند. در تست سرعت، بی‌ام‌و 535d توانست ظرف 5.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. میزان مصرف سوخت با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی 9.12 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 7.20 لیتر در یزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 9.12 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 7.40 در بزرگراه) تخمین زده شده است. در نهایت هم مدل 550i قرار دارد که نیروی پیشران آن توسط یک موتور 8 سیلندر 4.4 لیتری تأمین می‌شود که به توربوشارژر دوگانه مجهز است و می‌تواند 445 اسب‌بخار نیرو و حدود 651 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نسخه اسپرت گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز در دسترس است (که برای سایر مدل‌ها به صورت سفارشی به فروش می‌رسد). سیستم stop-start اتوماتیک نیز به صورت استاندارد عرضه می‌شود. میزان مصرف سوخت این مدل نیز با دیفرانسیل عقب در سیکل ترکیبی  13.69 لیتر (16.10 لیتر در شهر و 10.95 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 14.41 لیتر (17.10 لیتر در شهر و 10.95 لیتر در بزرگراه) تخمین زده شده است.

 

ایمنی

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

تجهیزات ایمنی که برای بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 عرضه می‌شند عبارتند از: کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، کیسه هوای صندلی‌های جلو، کیسه هوای پرده‌ای و پشت سری‌های برقی. سیستم ترمز به گونه‌ای طراحی شده است که دیسک ترمزها در هوای بارانی به طور متناوب خشک می‌شوند و هنگامی که راننده به ناگهان پایش را از روی پدال برمی‌دارد، لنت‌ها را به دیسک نزدیک می‌کند. از دیگر تجهیزات استاندارد می‌توان به این موارد اشاره کرد: چراغ ترمزهای تطبیقی که هرچه بیشتر بر پدال گاز بفشارید، روشن‌تر و پر نورتر می‌شوند، سیستم ارتباطات ضروری BMW Assist که دارای این موارد است: هشدار اتوماتیک برخورد، دکمه درخواست کمک (SOS)، قفل کردن درب‌ها از راه دور و پیدا کردن خودرو مسروقه. سنسور پارک و دوربین دید عقب برای مدل 550i به صورت استاندارد عرضه می‌شود ولی در سایر مدل‌ها برای برخورداری از آن باید پکیج Driver Assistance را خریداری کنید (که شامل نمایشگر مجازی و پنل ابزار به روز شده نیز می‌باشد). دوربین پارک در طرفین و بالا، از طریق پکیج Driver Assistance Plus در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که شامل این موارد نیز می‌باشد: سیستم هشدار نقاط کور، هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف به همراه ترمز اتوماتیک. سیستم دید در شب نیز به صورت سفارشی به فروش می‌رسد، این سیستم می‌تواند اشیاء وعابرینی که خارج از نور چراغ‌ها قرار دارند را تشخیص بدهد. در تست ترمز، بی‌ام‌و سری 5 به همراه تایرهای تابستانی توانست پس از پیمودن مسافتی بین 33.5 تا 34.5 به حالت توقف در بیاید که برای یک لوکس مجهز به تایرهای تابستانی اعداد و ارقام مناسبی به نظر می‌رسند. موسسه ایمنی بزرگراه‌ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از میانه جلو، مقاومت جانبی و مقاومت سقف، به این خودرو بالترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را داده است. طراحی صندلی و پشت سری‌ها هنگام وارد شدن ضربه از عقب نیز "خوب" ارزیابی شده است.

 

طراحی داخلی و امکانات خاص

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

کابین بی‌ام‌و بسیار جذاب و شسته رفته است و از مواد اولیه بسیار با یفیت ساخته شده است. پنل ابزار ارتباطی آشکار با پیشینه کمپانی دارد و آمپرهای دوقلوی آنالوگ هنوز روی آن به چشم می‌خورند. مورد دیگری که از مدل‌های قدیمی به ارث رسیده، کنسول مرکزی است که دکمه‌های کنترل سیستم تهویه مطبوع و ضبط صوت روی آن قرار دارند و حسی آشنا و صمیمی به رانند ه می‌دهد. می‌توان گفت سیستم اعصاب مرکزی هر بی‌ام‌و سری 5، سیستم iDrive آن است که شامل یک نمایشگر 10.2 اینچی وضوح بالا در وسط داشبورد و یک کنترلر دکمه‌ای در وسط کنسول می‌شود.

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم) بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

نسخه کنونی این سیستم لمسی است و دست نوشته‌هایی که با نوک انگشت روی آن می‌نویسید را تشخیص داده و می‌پذیرد. این سیستم بسیار کاربرپسند است ولی سیستم‌های مشابه در خودروهای رقیب، حساس‌تر هستند و بهتر به دستورات جواب می‌دهند. صندلی‌های جلو به خودی خود راحت هستند و تنظیمات در 20 جهت نیز بسیار عالی است و به راننده اجازه می‌دهد آن را برای حالات مختلف تنظیم کند. سرنشینان صندلی‌های عقب، حتی افراد قد بلند نیز از هر طرف با فضای مناسبی روبرو خواهند شد. گنجایش فضای بار نسبتاً کم است و به 0.40 متر مکعب می‌رسد.

 

تجربه رانندگی

بررسی بی‌ام‌و سری 5 مدل 2015 (قسمت دوم)

باید گفت بی‌ام‌و سری 5 بیشتر از روی عملکرد موتور مورد قضاوت قرار می‌گیرد و کمتر کسی به کیفیت سواری آن توجه می‌کند. موتور توربوی بی‌ام‌و 528i به خوبی از پس وزن ماشین بر می‌آید و موتور شش سیلندر بی‌ام‌و 535i نیز بسیار نرم کار می‌کند ولی اوج قدرت در موتور دیزلی بی‌ام‌و 535d به نمایش گذاشته می‌شود و مصرف سوخت آن نیز از مصرف موتور بی‌ام‌و 535i حدود 25 درصد کمتر است. نکته منفی که به چشم می‌خورد لرزشی است که وقتی سیستم stop-start موتور را مجدداً روشن می‌کند به وجود می‌آید. ظاهراً سایر خودروسازان متوجه آن شده‌اند که چه کاری انجام بدهند تا موتور در این حالت لرزش نداشته باشد. گفتنی است این سدان هنگام عبور از جاده‌های پر پیچ و خم زیاد متین و دقیق نیست. فرمان نیز از دقت زیادی برخوردار نیست و این می‌تواند خبر خوبی برای هواداران این خودرو نباشد. اما خبر خوب این است که بی‌ام‌و سری 5 از کیفیت سواری خوبی برخوردار است و ناهمواری‌ها به خوبی جذب می‌شوند. اگر آمد و رفت‌های روزمره برایتان بیشتر اهمیت دارد از عملکرد بی‌ام‌و سری 5 رضایت بیشتری خواهید داشت.


منبع

Edmunds

برچسب : بی ام و , بی ام و سری 5 , بی‌ام‌و 528i






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی ایگل : سلام دوست عزیز فعلا که کسی تحویل نگرفته ایگل من مهر 403ثبت نام کردم تحویل سیستمی بهمن اولش ولی متاسفانه الان چند روزه تازه پلاک شده تو تحویل مدارک مونده تغییریم نمیکنه کرمان موتور وقتی ثبت نام میکنی باید حوصلت زیاد باشه صبور باشی حداقل تا بیاد ماشینت چهار ماه از زمان تحویل سیستمی دیرتر میاد
Nazi : لطفا هر کی فاکتور شد بگه شماره درخواستشم بگه ب خدا ما خوشحال میشیم یه روزی نوبت ما هم میشه
رز زرد : سلام عزیزان...محض رضای خدا هر چی واقعیته بیان کنید،شایعه الکی درست نکنید واقعا سر در گم هستیم،نمیدونیم چکار کنیم،اینجا ۱۴ آذر میگه فاکتور شدم در حالیکه ۱۱ آذر هنوز فاکتور نشده...هرچی سرمون بیاد انگار حقمونه...هم نوعان به هم رحم نمی کنیم...اینجا یه سری بقیه رو گمراه کردن امتیازشون سوخت...به امید اینکه فروش فوری بیاد... کاش هرچی رو که واسه خودمون میخوایم برای دیگران هم میخواستیم خوب همونه که خدا قسمت کنه
۱۱ اذر : دوستان فقط یه راه وجود داره اونم تجمع جلوی این شرکت بی در و پیکر
۱۱ اذر : راهکار معلومه فقط تجمع درب این شرکت بی در و پیکر
X3sefid : تاریخ ثبت نامت کِی بوده؟
تارا دستی : حامد جان، تیتان، انشاالله برای شما و بقیه زودتر انجام بشه. پیگیر باشید نترسید، زنگ بزنید ایران خودرو ثبت شکایت کنید تا گیر و گورش برطرف شه بیوفته رو غلطک.
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین ملکی : دوستان پراید وانت قیمت کارخانه شده 409میلیون و پراید وانت کفی دار414میلیون قیمت جدید کارخانه یاخدا
کامران : سلام وقت بخیر نقدی در یک مرحله پرداخت کردم
امیر : داداش امروز واست دعوتنامه اومده؟
رضا1260 : سلام من فروش فوری بودم ساینا و تکمیل وجه من 10 بهمن بود ولی هنوز خبری از فاکتور نیست، کسی اطلاع داره چه زمانی فاکتور میشه
تکمیل وجه 16 بهمن : سلام دوست عزیز امروز فاکتور شدید؟
یوسف : دوست عزیز اونهایی که گفتی گیر بکس اتومات هستش شش دنده دستی گیر بکس داخلی و دستی هستش مال نیرو محرکه قزوین اگه اشتباه نکنم DAE یه شرکت هستش تو چین
محسن 15 بهمن : سلام پیش فروش ساینا تکمیل وجه 15 بهمن فاکتور شدم
#عدم تعهد تحویل خودرو سایناs : کیبرد گوشیتو بزار رو زبان انگلیسی
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی