خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

گروه خودرو: برخی مشتریان در شرایطی این روزها در برابر خودروسازی موضع گرفته‌اند که به اعتقاد کارشناسان، تعطیلی صنعت خودرو می‌تواند نمادی از شکست، در صنایع ایران باشد.
 
افزایش برخی نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان داخلی به‌خصوص در حوزهای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، کار را به جایی رسانده که حالا بسیاری از مشتریان خرید خودروهای تولید داخل را تحریم و حتی در گوشه و کنار از تعطیلی این نماد صنایع کشور سخن می‌گویند. هرچند شاید همه مشتریان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی نبوده و خواستار اصلاح آن و برطرف کردن نقاط ضعفش هستند، اما به هر حال «نخریدن خودرو» خود به معنای از بین رفتن تدریجی دومین صنعت بزرگ کشور است و این یعنی نوعی «سرخوردگی صنعتی.» بر کسی پوشیده نیست که خودروسازی طی سال‌های پس از انقلاب، دردانه بیشتر دولت‌ها بوده و حمایت‌های زیادی (به‌خصوص در بخش تعرفه و ارائه تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری) از آن شده است تا بتواند به‌عنوان گل سرسبد صنایع داخلی و نماد توسعه، هم نیاز مشتریان را پوشش دهد و هم نماینده خوبی در آن طرف مرزها باشد. به‌عبارت بهتر، خودروسازی را باید عصاره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و حمایت‌های مادی و معنوی کشور در دوران پس از انقلاب دانست، صنعتی که رد پای بزرگان و نخبگان صنایع کشور را می‌توان در شجره نامه آن دید.
 
با این حساب، اگر خودروسازی زمین بخورد و به خاطره‌ها بپیوندد، کل صنعت کشور دچار نوعی سرخوردگی خواهد شد، چه آنکه خیلی‌ها با خود خواهند گفت «وقتی خودروسازی با این همه حمایت و سرمایه‌گذاری، از بین رفت، دیگر وای به حال سایر صنایع کشور.» در این شرایط شاید بهتر باشد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صد البته خودروسازان، خود پیشقدم اصلاحات شده و برای رفع عیوب و تامین نیاز و خواست مشتریان، اقدام کنند. بی‌تردید اکثر قریب به اتفاق شهروندان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی و بیکاری هموطنانشان نیستند و از خرید خودرو داخلی نیز ابایی ندارند، منتها خودرویی که نیازشان را برآورده کرده و کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، نه خودروهای فعلی که به نماد کم کیفیتی و گرانی تبدیل شده اند. خودروسازان نباید فراموش کنند که ایرانی‌ها هنوز هم جزو نجیب ترین مردمان جهان به‌شمار می‌روند و وقتی کارد به استخوان شان می‌رسد، اعتراض می‌کنند و بدون شک حالا نیز همین اتفاق رخ داده که در مقابل غول‌های جاده مخصوص صف‌آرایی کرده اند. در این شرایط، خودروسازان باید با شنیدن صدای مشتریان، تهدید رخ داده را به فرصت تبدیل کنند و با تدبیر، خود را از مهلکه رکودی که دامن گیرشان شده، برهانند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

حسين
1

ورشكسته شدن خودرو سازي ايران كابوس دشمنان خواهد بود اما اينجوري احساساتي حرف زدن اصلاً پايان خوبي براي هيچ كس ندارد .
شما از ورشكستگي مثلاً ايران خودرو حرف مي زنيد درحاليكه اين خودرو ساز بزرگ درحال قرار داد با غول هاي خودرو سازي جهان است . پس منطقي ترين راه اين است كه خودروسازها هرچه سريعتر به خودشان بيايند و با تصميمات منطقي خود اين موضوع را حل وفصل كنند . خودروسازان بايد ذهنيت مردم را ازبابت دوسوال زير روشن كنند:

1- چرا سايپا پرايد 14 ميليوني را 20 ميليون مي فروشد؟
2- چرا ايرانخودرو پژو 18 ميليوني را 28 ميليون مي فروشد؟
وهمينجور الي آخر ...
درنهايت منطقي ترين كار كاهش قيمت تا مرزقيمت واقعي وافزايش كيفيت خودروهاست . چون الان اكثر قطعات به كار رفته درتمام كارخانه ها چيني است واين يعني خود كارخانه ها هم دارن خودروي چيني مونتاژمي كنن اما به اسم ماشين ايراني به ملت قالب مي كنند
08:38  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
kave
2

بذارید اخر و عاقبت این کمپین و براتون بگم ماشین ارزون میشه تقریبا نصف وبنزین گرون میشه بیش از دو برابر.
22:02  1394/06/23
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
10

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه دانه
رو چه منطقی قیمت ماشبن نصف میشه؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
05:55  1394/06/24

گزارش
حامد
18

هنوز 2 راه برای نجات صنعت خودرو وجود داره:
1- شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی مخصوصا به شرکتهای معتبر جهانی واگذار بشه تا تولید و رقابت افزایش داشته باشه
2- صنعت خودروسازی خودش را اصلاح کند و محصولات با کیفیت و با قیمت جهانی تولید کند

به جز این دو راه مانند شرکت های قدیمی ایرانی مثل صاایران و پارس و ... به زباله دان تاریخ می پیوندد
13:35  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
15

خودرو سازی نماد شکست و عدم توجه به مزیت های نسبی کشور است.
هر کسی را بهر کاری ساخته اند عزیز من.
هی گفتن استقلال داخلی استقلال استقلال...بفرما تو فرغون سازی مستقل شدیدن و توی به کشتن دادن مردم اول شدین.
حالا جنگنده هم دارن میسازن :D
13:32  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
american and japan
33

نمیخریم تا برشکسته شوند.بهتر شدن کیفیت و ارزون شدن قیمت فایده نداره.علتشو ده ها بار دیگه هم گفتم
11:14  1394/06/22
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ابان پلاس : سلام از مهرماهی ها کسی دعوت نامه اومده براشون ؟
x5 مشکی : کدوم شهری چ ماشینی
احسان تارا v4 تحویل ۲۸ دی : فقط سفید
منصور : سلام از ثبت نامی خرداد بک ایکس ۳ کسی اینحا حضور داره ؟؟ خبری نیست چرا ؟؟ دعوتنامه چرا نیومد ؟ آیا گران شده یانه
مجمد x5 : سلام بله الان وضعیت روی ارسال مدارک هست تحویل سیستمی ۳۰ ابان بوده
X5 : صبر کن دعوتنامه بیاد طلا 15 رو باید بزنه
*****مهم**** : کسی هست تیر تا آبان براش دعوتنامه اومده باشه؟ اگه اومده زمان تحویلش رو کِی نوشتن؟
سوال : شما واریز اردیبهشت بودین؟
شاهینGl : پارسال ۲۸۰ واریز کردم کسی نمیدونه برای تکمیل وجه چقدر باید واریز نم؟ تحویل بهمن ۱۴۰۴
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد علی : بنظر من 3 ماه زودتر میدن ک سود ندن
گیلان کوئیک اس : فاکتور تا5 شهریور رودیدم
دنا 6 دنده طرح فرسوده داغان : دنا 6 دنده فروش فوری طرح فرسوده تاریخ تحویل 27 آذر هنوز هنوز فاکتور نشده. لطفا اگر عزیزان فاکتور شدن بفرمایند. سپاس
نازنین : لطف میکنید شماره پذیرش تون بفرستید ببینم چند نفر مونده به ما برسه ممنون میشم
محسن : داداش کوییک تا7شهریور فاکتور شده این ماه تند تند کوییک فاکتور کردن
کوییک اس : سلام من خبر گرفتم .میگن که هفته آخر دی براتون دعوتنامه تکمیل وجه میاد
کوییک اس مهر : سلام کسی میدونه بین فاکتور تا پلاک کردن چقدر طول میکشه؟
کوییک : مبارک باشه ثبت نام کنی تو سایت میتونی عکس بزاری
کوییک اس : کوییک اس تا چندم فاکتور شده؟؟
گیلان کوئیک اس : مبارکتون باشه چهار چرخش براتون بچرخه