خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

خودروسازی؛ نماد توسعه یا شکست؟

گروه خودرو: برخی مشتریان در شرایطی این روزها در برابر خودروسازی موضع گرفته‌اند که به اعتقاد کارشناسان، تعطیلی صنعت خودرو می‌تواند نمادی از شکست، در صنایع ایران باشد.
 
افزایش برخی نارضایتی‌ها از عملکرد خودروسازان داخلی به‌خصوص در حوزهای کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، کار را به جایی رسانده که حالا بسیاری از مشتریان خرید خودروهای تولید داخل را تحریم و حتی در گوشه و کنار از تعطیلی این نماد صنایع کشور سخن می‌گویند. هرچند شاید همه مشتریان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی نبوده و خواستار اصلاح آن و برطرف کردن نقاط ضعفش هستند، اما به هر حال «نخریدن خودرو» خود به معنای از بین رفتن تدریجی دومین صنعت بزرگ کشور است و این یعنی نوعی «سرخوردگی صنعتی.» بر کسی پوشیده نیست که خودروسازی طی سال‌های پس از انقلاب، دردانه بیشتر دولت‌ها بوده و حمایت‌های زیادی (به‌خصوص در بخش تعرفه و ارائه تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری) از آن شده است تا بتواند به‌عنوان گل سرسبد صنایع داخلی و نماد توسعه، هم نیاز مشتریان را پوشش دهد و هم نماینده خوبی در آن طرف مرزها باشد. به‌عبارت بهتر، خودروسازی را باید عصاره سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و حمایت‌های مادی و معنوی کشور در دوران پس از انقلاب دانست، صنعتی که رد پای بزرگان و نخبگان صنایع کشور را می‌توان در شجره نامه آن دید.
 
با این حساب، اگر خودروسازی زمین بخورد و به خاطره‌ها بپیوندد، کل صنعت کشور دچار نوعی سرخوردگی خواهد شد، چه آنکه خیلی‌ها با خود خواهند گفت «وقتی خودروسازی با این همه حمایت و سرمایه‌گذاری، از بین رفت، دیگر وای به حال سایر صنایع کشور.» در این شرایط شاید بهتر باشد که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و صد البته خودروسازان، خود پیشقدم اصلاحات شده و برای رفع عیوب و تامین نیاز و خواست مشتریان، اقدام کنند. بی‌تردید اکثر قریب به اتفاق شهروندان ایرانی راضی به تعطیلی خودروسازی و بیکاری هموطنانشان نیستند و از خرید خودرو داخلی نیز ابایی ندارند، منتها خودرویی که نیازشان را برآورده کرده و کیفیت و قیمت و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد، نه خودروهای فعلی که به نماد کم کیفیتی و گرانی تبدیل شده اند. خودروسازان نباید فراموش کنند که ایرانی‌ها هنوز هم جزو نجیب ترین مردمان جهان به‌شمار می‌روند و وقتی کارد به استخوان شان می‌رسد، اعتراض می‌کنند و بدون شک حالا نیز همین اتفاق رخ داده که در مقابل غول‌های جاده مخصوص صف‌آرایی کرده اند. در این شرایط، خودروسازان باید با شنیدن صدای مشتریان، تهدید رخ داده را به فرصت تبدیل کنند و با تدبیر، خود را از مهلکه رکودی که دامن گیرشان شده، برهانند.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : کمپین , نخریدن , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

حسين
1

ورشكسته شدن خودرو سازي ايران كابوس دشمنان خواهد بود اما اينجوري احساساتي حرف زدن اصلاً پايان خوبي براي هيچ كس ندارد .
شما از ورشكستگي مثلاً ايران خودرو حرف مي زنيد درحاليكه اين خودرو ساز بزرگ درحال قرار داد با غول هاي خودرو سازي جهان است . پس منطقي ترين راه اين است كه خودروسازها هرچه سريعتر به خودشان بيايند و با تصميمات منطقي خود اين موضوع را حل وفصل كنند . خودروسازان بايد ذهنيت مردم را ازبابت دوسوال زير روشن كنند:

1- چرا سايپا پرايد 14 ميليوني را 20 ميليون مي فروشد؟
2- چرا ايرانخودرو پژو 18 ميليوني را 28 ميليون مي فروشد؟
وهمينجور الي آخر ...
درنهايت منطقي ترين كار كاهش قيمت تا مرزقيمت واقعي وافزايش كيفيت خودروهاست . چون الان اكثر قطعات به كار رفته درتمام كارخانه ها چيني است واين يعني خود كارخانه ها هم دارن خودروي چيني مونتاژمي كنن اما به اسم ماشين ايراني به ملت قالب مي كنند
08:38  1394/06/24
پاسخ دادن
kave
2

بذارید اخر و عاقبت این کمپین و براتون بگم ماشین ارزون میشه تقریبا نصف وبنزین گرون میشه بیش از دو برابر.
22:02  1394/06/23
پاسخ دادن
محمدرضا
10

شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ کند گه دانه دانه
رو چه منطقی قیمت ماشبن نصف میشه؟؟؟؟؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
05:55  1394/06/24

محمدرضا
0

با کمپین و نخریدن هیچ مشکلی حل نمیشه
در صورت نخریدن خودرو صفر نهایتا ماشینها انبار میشوند و روکش چادری میکشن رو ماشین نه زنگ میزنه نه میپوسه در سلامت کامل خواهد ماند
حقوق کارگران هم با حمایت دولت پرداخت خواهد شد حتی اگه این کمپین تا 3 سال دیگه هم دوام بیاره هیچ ماشینی خریداری نشه
مردم اگه میخوان هم قیمت پایین بیاد هم کیفیت بالا بره تنها راه حل فقط اعتصاب ملیونی در چهار راه ایرانخودرو و بستن راه عبور و مرور مهندسان و کارگران و کلیه پرسنل به درب دو کارخانه ایران خودرو و سایپا
فقط اعتصاب ملیونی و حضور درصحنه
الکی و بیخود ی دلتون رو خوش نکنید که با نخریدن قیمت پایین بیادو کیفیت بالا بره
فقط اعتصاب ملیونی میتونه این دو گاری ساز رو تسلیم کنه
فقط اعتصاب و حضور درصحنه 
16:56  1394/06/23
پاسخ دادن
ehsan
0

واقعا خسته نباشید حالا که ملت نفری دو تا ماشین خریده یادتون افتاده ماشین نخرید اگه راست میگید یه روز فقط یه روز گوشت و مرغ نخورید تا یه کم ارزون شه.
13:39  1394/06/23
پاسخ دادن
حامد
18

هنوز 2 راه برای نجات صنعت خودرو وجود داره:
1- شرکتهای خودروسازی به بخش خصوصی مخصوصا به شرکتهای معتبر جهانی واگذار بشه تا تولید و رقابت افزایش داشته باشه
2- صنعت خودروسازی خودش را اصلاح کند و محصولات با کیفیت و با قیمت جهانی تولید کند

به جز این دو راه مانند شرکت های قدیمی ایرانی مثل صاایران و پارس و ... به زباله دان تاریخ می پیوندد
13:35  1394/06/22
پاسخ دادن
Ttt
15

خودرو سازی نماد شکست و عدم توجه به مزیت های نسبی کشور است.
هر کسی را بهر کاری ساخته اند عزیز من.
هی گفتن استقلال داخلی استقلال استقلال...بفرما تو فرغون سازی مستقل شدیدن و توی به کشتن دادن مردم اول شدین.
حالا جنگنده هم دارن میسازن :D
13:32  1394/06/22
پاسخ دادن
american and japan
33

نمیخریم تا برشکسته شوند.بهتر شدن کیفیت و ارزون شدن قیمت فایده نداره.علتشو ده ها بار دیگه هم گفتم
11:14  1394/06/22
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی اردیبهشت : اره منم اول برام تبدیل اومد من قبول نکردم یه هفته بعد برام پیامک تکمیل وجه جی اومد بازم حسابی سر کارا سایپا نیست ولی من که تحویل اردیبهشت بودم اینجور شد
مونا : تحویل خرداد شاهین جی بودم الان برام دعوتنامه جی ال اومده نمیخوام تبدیل کنم
عقاب آسمان : سلام‌دوستان بنده ۸مهرماه تکمیل وجه کردم‌ شاهین اتومات ۵ بهمن باکلی رفت وامد‌تحویل دادن حضوری دوستان بین سه ماه تاچهارماه تاخیردرتحویل درنظربگیرید ...موفق باشید
S3 تبدیلی sr3 : سلام به مسئولین کرمان موتور تورو خدا اگر پیام ها رو می خونید برای اس تری ها زودتر یک کاری بکنید به خدا ما مصرف کننده ایم نه فروشنده تمام دارایی خودمون رو دادیم تا یک ماشین ثبت نام کنیم الان یکساله ماشین تحویل نگرفتیم بی وسیله با سه تا بچه قد ونیم قد دو تا قسط هم دادیم قسط بعدی هم داره سر میرسه ولی خبری از ماشین نیست تو رو خدا یک کاری بکنید و زودتر تحویل بدید میترسیم انقد حرص بخوریم و بمیریم از دسته کرمان موتور.یا علی
Mostafa : سلام وقت بخیر.امروز کسی شاسی نشد
اسد : دقیقا پیام هایی که اومدن گفتن تکمیل وجه اسفندیم و فاکتور شدیم همشون یک نفرن. امیدوارم تمام آفات و علف های هرز از جوامع انسانی ماک سازی بشن.دنیا خیلی زیباتر خواهد بود
S3 تبدیلی sr3 : ما هستیم ولی فعلا هیچ خبری نیست میگن تا آخر اردیبهشت شاسی میخوره فعلا منتظریم خدا بهمون رحم کنه
۳۰اسفند : سلام تارا دستی ۲ فاکتورشد۷پلاک ۱۱ حمل به نمایندگی
شاهین G : سلام من تحویل خرداد هستم الان برام پیام تبدیل به GL اومد قبل عید هم اومده بود ولی نمیخوام واریز کنم احتمالش هست اخر این ماه همون G بیاد؟
مبینا : میگن برا تیر همین الان Glاومده خبر داری
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : سلام،شما تحویل چه روزی از خرداد بودین؟
حسین : اینترنت زدم سانروف اطلس آورد بالا دیجی کالا چطور ندارن
کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه : سلام تحویلی آخر اسفند کوییک جی ایکس ار ال الان فاکتور شدم با رینگ آلومینیوم رنگ ماشین سفید قرمز
بنفشه ایزدی : سلام منم تحویل خرداد هستم لطفا اگه خبری بود به منم بگید از نمایندگی پیگیر شدم ولی جواب نگرفتم وای چقدر اینا نامردن میگن هنوز تولید نداریم
29بهمن : سلام دوستان امروز هم خبری نشد؟واقعا ریم تو ساینا کاش کوییک نوشته بودیم زودتر تحویل میدن تا ساینا
میلاد ایکس کراس اتو 33 : از نمایندگی پرسیدم مجوز خروج خورده و در انتظار حمله
عباس : سلام دوستان اسناد و بیمه ماشین همراه با ماشین تحویل میدن یا چند روز بعد؟
حسین : سلام موعدتحویل کی بودین که بهتان زنگ زدن براتبدیل به کوییکs
رضا 23 مهر : محمد 19مهر داداش از دادن تاخیری چی معلوم راست بگین اینا بعدا پولی بدن کسی گرفته تا حالا
کمک : چی گفتن