اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است 

اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است

 
تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
 
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.
 
هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
 
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»
 
وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»
 
فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.
 
وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»
 
اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.
 
مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.
 
ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.
 
تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.
 
تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.
 
این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.
 
فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
 
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»
 
لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.
 
لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.
 
وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع

خبر آنلاین

برچسب : اقتصاد , راکد , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

علیرضا
2

که چی؟ بی ام و آی هشت فقط صدی دو لیتر مصرفشه.اینجوری که اگه این ماشینا بیان قیمت بنزینش کمتر از این لگنای بی مصرفه
22:07  1394/06/24
پاسخ دادن
محمدرضا
0

من هم مثل شما و بقیه ملت یه آدم عامی هستم
میدونم اعتصاب ملیونی عواقب خیلی بدی داره ولی کمپین و شعار نخریدن هم مشکلی رو حل نمیکنه
نهایتا اگه کمپین واقعا پایدار باشه تا شب عید بیشتر پایدار نیست اگه هم پایدار باشه حتی تا تابستان 95هم پایدار بمونه اونوقت از طرف مجلس و دولت همه اعضای کمپین مجرم شناخته میشوند و باهاشون برخورد خیلی شدید میشه چون این کمپین هم تولید داخلی هم صنعت وابسته و مادر کشور و هم اشتغال کارگران رو تهدید میکنه
اگه ملت واقعا خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب میخوان فقط باید از طریق قانونی اعتراض کنند مثلا از طریق شکایت به وزارت صنعت و معدن یا از طریق شورای شهر یا مجلس
با کمپین هیچ مشکلی حل نمیشه بلکه فقط مشکلات بیشتر و پیچیده تر میشه
من مرده شما زنده بالاخره به حرفام میرسید
19:16  1394/06/24
پاسخ دادن
شاهرودي
0

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
واین کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.» ولي بايد عنوان كنيم كه علاوه بر اقتصاد راكداين كمپين بخوبي جواب داده واكثريت پشتي بان كمپين بوده اند خود بنده از خريد صرفنظر كرده ومدتي صبر ميكنم وهمين طور دوستان ونزديكان بنده .من نميدانم آقاي ليلاز برچه اساسي اين حرف را ميزند .ضمنا من خود نزديك به سي سال است در اين صنايع فعاليت دارم .ظاهرا نفع ليلاز در اين صنعت زياد استَ.ضمنا چرا واقع بين نيستيم با توليد اين خودروها نه تنها به كشور خدمت بلكه زيان ميزنيم .سوخت بالا .كيفيت پايين .امنيت بسياركم .كه سالانه باعث ازبين رفتن خانوادهها ميشود .بعد اقاي ليلاز 4تا عدد وارقام حفظ كردي در جرايد عنوان ميكني نميدانم 3درصد توليد ناخالصو....



14:57  1394/06/24
پاسخ دادن
شاهرودي
0

سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
واین کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.» ولي بايد عنوان كنيم كه علاوه بر اقتصاد راكداين كمپين بخوبي جواب داده واكثريت پشتي بان كمپين بوده اند خود بنده از خريد صرفنظر كرده ومدتي صبر ميكنم وهمين طور دوستان ونزديكان بنده .من نميدانم آقاي ليلاز برچه اساسي اين حرف را ميزند .ضمنا من خود نزديك به سي سال است در اين صنايع فعاليت دارم .ظاهرا نفع ليلاز در اين صنعت زياد استَ



14:52  1394/06/24
پاسخ دادن
رضا
9

بازهم نظرکارشناس معلوم الحال.خسته نشین از این همه کلک و دروغ . با این همه دروغ تا حالا چی گیرتون اومده جز خفت هنوز آدم نشدین
11:20  1394/06/24
پاسخ دادن
Ttt
16

صحیح است.
" با نخریدن خودرو صفر، به کاهش قیمت ها کمک کنیم."
10:05  1394/06/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : سلام.من برام تبدیل اومده به تارا،ماشین خوبیه؟ چه ایرادهایی داره.بنظرتون تارا بهتره یا رانا
تارا وی چهار : اگر ۳۱ فروردین فاکتور شده باشه مسلما از هفته بعد اردیبهشتی ها فاکتور میشن
۱ : سلام مبارک باشه . واسه خودتونه یا از جایی استعلام گرفتید ؟ منم ۳۱ فرودینم ولی فاکتور نشدم
علی : این شرکت مسخره دوماه دیگه منم تی 8,,بیمه شده هیچ خبری نیست
17 بهمن x5 : من حتی فاکتورم نشدم.تعجب میکنم ۱۸ بهمن پلاک شده
ف : کاملا معلوم شد که مدل ۲۰۲۴ هست، همه دارند تبلیغ مدل ۲۰۲۴ برای فروش میکنند
S3 : دوستان عزیز s3 تا کی فاکتور شده؟ ثبت نام سازمانی دی اما خبری نیست
محمد : برای شما دعوت نامه اسفند ارسال کردن
تاراv1p : سلام دوستان امروز تو گروه تارا دیدم چند نفر از تیرماهی ها فاکتور شدن فروش فوری ۱۸ و ۲۰ تیر، از شماها کسی فاکتور شده تیر؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه : عزیزان کسی میدونه کدوم واریزی درسته یکجا نوشته پرداخت کل وجه یکجا هم پرداخت اولیه
سورن دوگانه : معمولا 2ماهو 10روز بعد از تاریخ دریافت خودرو ولس این مدت بیشتر شده
محمد ساینا تحویل خرداد : خدا وکیلی راست میگی؟
ساینا اس 85 گانه بنزینی : 31خرداد 403
رسول : فرقی نمیکنه ایناهمش افتاب سوخته میشه
ساینا اس 85 گانه بنزینی : آخر خرداد 403
پانا دنده شهریور : سلام دوستان پیش فروش تحویل 17شهریور هستم کی پیامک تکمیل وجه برام میاد
آدرین : کسی بوده تو گرو ه که مشکل تمدید گواهینامه داشته و اولویت پاییز بوده باشه و دوباره فراخوان براش اومده باشه؟؟لطفا اطلاع رسانی کنید
دنا : سلام دقیقا منم منتظرم هیچ خبری نیست بهار 403بودم هنوز پیامکش نیومده
سورن دوگانه : تاثیری نداره