اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است 

اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است

 
تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
 
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.
 
هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
 
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»
 
وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»
 
فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.
 
وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»
 
اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.
 
مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.
 
ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.
 
تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.
 
تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.
 
این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.
 
فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
 
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»
 
لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.
 
لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.
 
وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع

خبر آنلاین

برچسب : اقتصاد , راکد , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علیرضا
2

که چی؟ بی ام و آی هشت فقط صدی دو لیتر مصرفشه.اینجوری که اگه این ماشینا بیان قیمت بنزینش کمتر از این لگنای بی مصرفه
22:07  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
رضا
9

بازهم نظرکارشناس معلوم الحال.خسته نشین از این همه کلک و دروغ . با این همه دروغ تا حالا چی گیرتون اومده جز خفت هنوز آدم نشدین
11:20  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
16

صحیح است.
" با نخریدن خودرو صفر، به کاهش قیمت ها کمک کنیم."
10:05  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 تحویل سی بهمن ماه : آماده برای فاکتور و هنوز فاکتور نشده تارا v۴ تهران تیتانیوم
امیرعلی x5 : دوستان عزیز به نظرتون حمل خودرو از بم تا تهران چقدر زمان میبره چند روز؟
J7 : تاریخ تکمیل وجه کی بوده؟
ثبت نام سهند1402 : من 6/24واذیز کردم خبری نیست
علی مدبر : دکتر سکویی این اراجیف چیه که ازخودتون به مردم میگید خدا لعنتت کنه چرا دروغ های سایپا رو اینجا منعکس میکنید وامید واهی به مردم میدید خیلی ها روحرفهای مزخرف شما حساب میکنن وطلا وماشینشونو میفروشن برای تکمیل وجه بازهم خدا لعنتت کنه تو اگر دکتربودی به خاطر یه ماشین ایرانی التماس نمیکردی ...حالا که هر کی هرکیه منم پروفسور سمیعی هستم
شاهین جی : سلام فک کنم اگه به مبلغ پارسال سود مشارکت تعلق نگیره حدود ۳۴۰ ولی اگه سود مشارکت بدند مبلغ سود ازش کسر میشه
J7خرداد : J7 0 دوستان چقدر رمان میبره ک گزینه تکمیل وجه سبز شه و صدور فاکتور زرد شه الان تکمیل وجه ده روزه زرده فقط قراردادم سبز شده
ثبت نام سهند1402 : سلام من واریزی6/24 هستم خبری نشده
حمیدرضا : سلام حداقل تا یک سال به فکر سود تاخیر نباش هنوز سود تاخیر ماشینی رو که پارسال از سایپا گرفتم رو ندادن
سروش ۱۴ اردیبهشت : علی جان من از اهواز ثبت نام کردم ساعت ۱۰ صبح تکمیل وجه کردم اینجور که مشخصه تا ۱۳ فاکتور کردن اگه دوباره شروع به فاکتور کردن کنن نوبت ما میرسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عرفان : من نمیدونم صمت هیچ غلطی نمیخاد بکنه نهاد های مربوطه هیچکاری به خاطر این تاخیر نمیخان بکنن ؟؟
شاهین : باسلام وعرض ادب واحترام بایدبگم عالیه ولی لوازمش گرونه ولی همه چی داره ازموتوری تابانه قیمتش مناسبه تواین بازاری ها چرخ شورولت نوابه ماشین ایرانی وچینی ارزش داره ازهمه مهمترتامین جانی داره واینکه اگردوستان ازمصرف بنزین حرف میزننددرعوض خوب راه میره خسته ات نمیکنه ازنظروزن هم سبک نیست توسرعت بالابادماشین روجابجانمیکنه قیمتش هم نسبت به ماشینهای ایرانی وچینی مفته اگردرست استفاده کنی بازم یک عمرماشینه سالم پیداکنی ازنظرتیپ هم هنوزعالیه اونی که درموردشورولت نوابدمیگندامریکایی سوارنیستندبراشون رانندگی سخته اینجوری میگنندازنظربدنه هم محکم وقوی دربرابرحادثه است ازهرنظرسالم باشه خرج هم نداره خودم دارم فروشنده هم نیستم خیلی هم راضی هستم بایدماشین سوارباشی بدونی ماشین امریکایی چیه کارهرکس نیست اگرتجربه نداشته باشه عالیه
پانادی : جدی میفرمایید؟پس بیکارن بروز میکنن؟
اطلس دی ماه 403 : درود به شرفت
عجب : این چرندیات چیه میبافی من ی هفته بعد از ثبت نام رفتم تا قراردادم اومده امضا زدم ولی هیچ خبری نیست بعد از 5 ماه هنوز
ایمان : واریز اولیه من خرداد ماه 205بود بعد افزایش قیمت خورد ک شد واریزی دوم شد 263
Gxl : سلام الان زنگ زدم ب سایپا گفتن که اخر دی میره واسه فاکتور 29مرداد تکمیل کردم ، وتا ب الان 19مرداد فاکتور کردن
پیش فروش بهمن : سلام عزیزانی که پیش فروش بهمن هستن و تکمیل وجه شهریور هستن تا 17 شهریور و فاکتور نشدن لطفا تاریخ بزارید
جعفر جانعلی : آقا جواد جانعلی عشقی خیلی دوست دارم به ملا. سایپا خراب بشه به ولا
جواد جانعلی : لعنت خدا بر سایپا باد که چندین ماه است روان ما را درهم کوبیده و قلب ما را به درد آورد. این شرکت ملعون نابود باید گردد