اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است 

اقتصاد راکد، خرید خودرو را دشوار کرده است

 
تسنیم به نقل از فرانس پرس نوشت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
یک کارشناس مسائل اقتصادی کمپین نخریدن خودرو ایرانی را بی اساس و واکنشی به رکود اقتصادی ایران دانست و گفت: «در غرب، خودروها ارزان هستند، اما سوخت گران است، در حالی که در ایران وضعیت برعکس است.»
 
فرانس پرس طی گزارشی نوشت: کمپین تحریم خرید خودروهای ایرانی در شبکه های اجتماعی ایرانی به راه افتاده است. ایرانی ها در شبکه های مجازی نارضایتی خود از صنعت خودروسازی کشور را که به دلیل خروج شرکت های خارجی پس از تشدید تحریم ها، اکنون عمدتا در اختیار ایران خودرو و سایپا قرار دارد، ابراز می دارند.
 
هر سال حدود 20 هزار نفر در جاده های ایران کشته می شوند و پلیس می گوید بخشی از این تلفات به ایراداتی برمی گردد که خودروهای تولید داخل دارند.
 
هرچند خودروهای داخلی دارای امکاناتی نظیر کیسه هوا و ترمزهای ضد قفل هستند، اما به گفته اسکندر مومنی، جانشین رئیس پلیس ایران «ایمنی این خودروها رضایت بخش نیست.»
 
وی می افزاید: «این به دلیل عدم وجود فضای رقابت و نظارت بر تولید داخلی است.»
 
فشار افکار عمومی، مهدی جمالی، مدیر عامل شرکت سایپا را ناگزیر ساخته تا در تلویزیون از مردم بابت «کیفیت پایین محصولات شرکت در گذشته» عذرخواهی کند.
 
وی گفته: «ما طرح های ویژه ای برای افزایش کیفیت در تولید و حمایت (های پس از فروش) داریم.»
 
اکثر خودروهای ایرانی بر اساس مدل های خارجی ای تولید می شوند که قبل از تحریم ها قطعاتشان خریداری و در داخل مونتاژ می شد.
 
مدل پراید شرکت سایپا، که پلتفرم اصلی آن متعلق به شرکت کیا موتورز می باشد، ارزان ترین خودروی ایرانی با قیمت 200 میلیون ریال یعنی حدود 22 برابر حداقل دستمزد یک ایرانی است.
 
ایران در سال 2011، 1.65 میلیون دستگاه خودرو تولید کرد، اما پس از تحریم های غرب، این رقم کاهش شدیدی را شاهد بود و در سال 2013 به حدود 740 هزار دستگاه رسید. سال گذشته تولید خودروی ایران به 1.2 میلیون دستگاه افزایش یافت.
 
تقریبا تمام خودروسازان خارجی ایران را ترک کرده اند. شرکت رنوی فرانسه به صادرات و مونتاژ خودرو در تهران ادامه می دهد، اما حجم کار نسبت به قبل از تحریم ها کمتر شده است.
 
تولید کنندگان ایرانی امیدوارند بازگشت شرکای خارجی به آنها کمک کند تا بتوانند تولید خود را افزایش دهند و کیفیتشان را بالا ببرند.
 
این گزارش در ادامه نوشت: تعرفه های گمرکی 100 درصدی واردات خودرو تضمین می کند که خودروهای خارجی با کیفیت برای اکثر ایرانی ها دور از دسترس باشد.
 
فروش خودروهای چینی وارداتی به مدد کاهش قیمت های اعمال شده پس از توافق هسته ای 14 جولای در حال افزایش است، اما حتی همان خودروها نیز همچنان از قیمت متوسط خودروهای تولیدی ایران گران ترند.
 
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، اقتصاد راکد، مقصر دشوار شدن خرید خودرو برای مردم است.
 
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: «این کمپین بی پایه و اساس است. این حرکت تنها واکنشی به رکود اقتصاد ایران است.»
 
لیلاز در ادامه گفت، تنفر مردم از خودروسازان از یک دوره طولانی انحصار در دهه های 1980 و 1990 ناشی می شود که اکنون به اتمام رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد، خودروسازی دومین صنعت بزرگ کشور پس از نفت است و 3 درصد تولید ناخالص داخلی و 12 درصد فرصت های شغلی کشور را تامین می کند.
 
لیلاز افزود، هرچند مالیات اعمال شده بر خودروهای تولید داخل حدود 30 تا 70 درصد است که به گفته ترتیب دهندگان کمپین رقم بسیار بالایی است، اما ایرانی ها پول بسیار کمتری نسبت به بسیاری از کشورها بابت خرید بنزین پرداخت می کنند.
 
وی گفت: «به دلیل اینکه دولت به دلایل سیاسی و اجتماعی نمی تواند مانند کشورهای اروپایی به سوخت مالیات ببندد، آنها این مالیات را مستقیما از خودرو اخذ می کنند.»

منبع

خبر آنلاین

برچسب : اقتصاد , راکد , خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

علیرضا
2

که چی؟ بی ام و آی هشت فقط صدی دو لیتر مصرفشه.اینجوری که اگه این ماشینا بیان قیمت بنزینش کمتر از این لگنای بی مصرفه
22:07  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
رضا
9

بازهم نظرکارشناس معلوم الحال.خسته نشین از این همه کلک و دروغ . با این همه دروغ تا حالا چی گیرتون اومده جز خفت هنوز آدم نشدین
11:20  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
Ttt
16

صحیح است.
" با نخریدن خودرو صفر، به کاهش قیمت ها کمک کنیم."
10:05  1394/06/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس ۱ : طبق معمول گفتن روزی ۳۰ تا ۴۰ تا فاکتور میکنن واینکه مامور اومده بازرسی گفتن باید همه ی معوقه ها رو بدید من تکمیل وجهم ۱۰ اردیبهشت گفت برای شما ۳۵ روز دیگه فاکتور میشه یکی دیگه هم که ۱۶ اردیبهشت بود گفتن ۷۵ روز دیگه فاکتور میشه
شاهین سی وی تی : امروز فاکتور شدم 12 اسفند قسمت شما هم بشه
حسینی شاهین cvt : سلام من بهمن ۴۰۲ نصفش دادم.بهمن ۴۰۳ دعوتنامه اوومد که ۵ ایفند ۴۰۳ تکمیل کردم.یازده مرداد زده فاکتورشده داخل سایت.حالا کی بدن رو اگر کسی تجربه داره بگه
جی ۴ سفید : سلام به همه بنده ۲۵ بهمن ۱۴۰۳ ثبت نام جی ۴ اقساط نمودم ۲ تیر ۱۴۰۴ فاکتور شد ۲۲ تیر کارت ماشین از پست تحویل گرفتم امروز از اداره تحویل کرمان موتور تماس گرفتن فردا ساعت ۴ بعد از ظهر بیاین برای تحویل ان شاالله به همه شما هم زنگ بزنن
بهزاد 22اسفند : نمیدونید با چه مصیبتی تحویل گرفتم هیچ کس پاسخگو نبود 1ماه بعد پلاک تحویل دادن منم اگه ماشین خوب پیدا کنم که 200تا بزارم روش میفروشم
داریوش : سلام امروز هم زنگ زدم متاسفانه بازم گفتن باید صبر کنیم دوم اردیبهشت م با این اوصاف تحویل می مونه شهریور شاید هم مهر خدایا به دادمان برس صمیمانه بگم من اشتباه کردم خرید از سایپا را انجام دادم
تارا اتومات 30 روزه : چرا هیچکی فاکتور نمیشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
000 : قربان شما،امروز تا سری 72 ممیز 50 احتمالا فاکتور میشن ،سفید فوق العاده
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : برا من دفعه دومه میاد 1 ماه پیش هم اومده بود من تغیر ندادم گفتم شاید تحویل بدن که ندادن
0000000 : 14 تیر کسی هست فاکتور شده باشه؟ لطفا با ذکر شماره قرارداد
207پانارینگ : دوستانی که سود تاخیر برانون روزانه ثبت میشه از چه روزی حساب میکنن؟ از تاریخ زمان ثبت نام یا تاریخ داخل سایت؟
اطلس سفید مشکی : سلام دوستان لطفا هر کسی میتونه یه جوری از سایپا شکایت کنه تا زودتر بتونیم به ماشینهامون برسانیم
الیاس رویان کهنوج کوییک S : سلام من پنجشنبه فاکتور شدم ولی تا الان هنوز پلاک نشدم 😏😏
اطلس سفید : شل نکردیم ولی نمیتونیم چه کار کنیم زور این سایپا زیادی تا الان چندین بار تجمع کردیم دادستان آمده اولتیماتوم داده ولی راه به جایی نبردیم چه کنیم ؟
شادمان : ببخشید میشه راجب ساینا دوگانه gxتوضیح بدین موتورش چطوریه آیا ماشین خوبیه یا ساینا sبهتره
کوییک GXL دی ماه پذیرش : دوستان کوییکGXLامروز کسی فاکتورشده؟
علی : جریمه تاخیر کجاش 12 درصده مگه شما سواد ندارید؟نوشته سود مشارکت +12 درصد که میشه 28 درصد یه چی میگید چهارتا بی سواد تر از خودتونم گمراه میکنید