خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
خروج بازار خودرو از رکود
1394/07/14
17:00
خروج بازار خودرو از رکود
نامه چهار وزیر کابینه به رئیسجمهوری مبنیبر افت بازار سرمایه، در حالی منتشر شد که در آن به اوضاع وخیم خودروسازی کشور نیز اشاره و وزرای مربوطه از خاک خوردن دهها هزار خودرو در پارکینگها خبر دادهاند.
این در شرایطی است که علی طیبنیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته تاکید کردکه نگارش و ارسال نامه موردنظر، دستور رئیسجمهوری مبنیبر بازنگری در سیاستهای اقتصادی کشور را در پی داشته است. وی گفته که رصد بازارهای داخلی، جزو وظایف دولت است و هر زمان لازم باشد، گزارشهای لازم (از وضع بازارهای مختلف) به اطلاع رئیسجمهور خواهد رسید. این گفته وزیر اقتصاد در شرایطی است که به فاصله حدودا سه هفته پس از نگارش نامه موردنظر، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، راهی بزرگترین خودروسازی ایران شد و در بازدید غیرمنتظرهاش خبرهای خوشی بابت باز شدن کانالهای نقدینگی صنعت خودرو، داد. با این حساب و با توجه به اظهارات وزیر اقتصاد، مشخص میشود نوبخت نیز در راستای دستور رئیسجمهوری برای بازنگری در سیاستهای اقتصادی کشور، راهی ایرانخودرو شده تا بهنوعی این تغییرات را از دومین صنعت بزرگ کشور کلید بزند. پرواضح است که حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در ایرانخودرو و دادن خبرهای خوش به غولهای جاده مخصوص، از اهمیت ویژه و تاثیر زیاد خودروسازی در رشد اقتصادی سرچشمه میگیرد. اما در نامه ارسالی به رئیسجمهوری که تاریخ آن به هجدهم شهریورماه امسال مربوط میشود، وزرای اقتصاد، دفاع، کار و صنعت، معدن و تجارت، بابت افت بازار سرمایه و شاخص بورس، هشدار داده و خواستار اقدام فوری برای توقف این روند شدهاند. در این نامه، از رکود بازارها صحبت به میان آمده و از همین رو چهار وزیر کابینه از رئیسجمهوری خواستهاند تا با اقدام ضربتی، بازارها را از رکود خارج کند. ظاهرا شدت رکود در بازارهای داخلی به حدی است که وزرا هشدار دادهاند در صورت عدم اقدام عاجل در این مورد، کشور با بحرانی بزرگ مواجه خواهد شد. هرچند چهار وزیر کابینه در نامه خود به روحانی راهی مشخص برای خروج بازارها از رکود، ارائه نکردهاند، اما به اعتقاد کارشناسان، نظر مشترک آنها این است که برای غلبه بر رکود، باید سیاستهای پولی را دستخوش تغییر کرد. بهعبارت بهتر، در شرایطی که دولت توانسته با کنترل نقدینگی، تورم را مهار کند، چهار وزیر نگارنده نامه معتقدند حالا باید سیاست دولت از «تورمزدایی» به «رکودزدایی» تغییر کند تا از پس این اتفاق، سایه رکود از سر بازارها برداشته شود. بدون شک یکی از حامیان و موافقان اصلی این «تغییر» خودروسازان هستند، چه آنکه آنها همواره نسبت به سیاستهای بانکی به خصوص در بخش «پرداخت تسهیلات» و «نرخ سود»، معترض بوده و یکی از اصلیترین دلایل رکود و همچنین «قیمت بالای خودروهای داخلی» را رفتار سیستم بانکی عنوان کردهاند.
اتفاقا در بازدید هفته گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه از ایرانخودرو نیز، وی از برنامههای دولت برای افزایش نقدینگی خودروسازان (در راستای خروج بازار خودرو از رکود) خبر داد. پرداخت بخشی از یارانه تولید به خودروسازان، افزایش سقف تسهیلات صنعت خودرو، فعال کردن لیزینگها، تعلیق قانون ذینفع واحد و...، از جمله اخبار خوب رئیس سازمان برنامه و بودجه برای اهالی جاده مخصوص بود که همه آنها جزو سیاستهای جدید دولت برای خروج بازارهای کشور از رکود، بهشمار میروند. در واقع اصل رفتن نوبخت به ایرانخودرو و بازدید هفته آیندهاش از سایپا، در راستای برنامه دولت برای خروج کشور از رکود است، چه آنکه به گفته وزیر اقتصاد، در حال حاضر مشکل اصلی تولیدکنندگان کشور، کمبود تقاضا است و از همین رو دولت بستهای سیاستی را برای بازگشت رونق به بازارها تنظیم کرده است. آنطور که طیبنیا اعلام کرده، تمرکز اصلی «بسته سیاستی دولت» بر ایجاد تقاضا است و برنامههای دولت برای خروج از رکود نیز بیشتر حول محور افزایش منابع قابل وام دهی و کاهش نرخ سود تسهیلات، میچرخد. به گفته وی، کمبود منابع مالی و بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی، از عوامل اصلی رکود سنگین فعلی در بازارهای کشور بهشمار میروند و در این راستا، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی پذیرفتهاند که در کنار افزایش حجم وام، نرخ سود نیز پایین بیاید. اظهارات وزیر اقتصاد در شرایطی است که خودروسازان کشور نیز بارها تاکید کردهاند سود بانکی و کمبود منابع مالی، دو دلیل عمده رکود بازار خودرو بهشمار میروند. به گفته آنها، سود بانکی سبب شده هزینه تولید خودرو در کشور بالا رفته و در نتیجه خودروها گران تولید شده و مشتریان از بازار روی برگردانند. خودروسازان همچنین تاکید دارند که کمبود منابع وام دهی، سبب شده مشتریان توان خرید کافی در بازار خودرو را نداشته باشند. اشاره خودروسازان به نرخ سود بانکی از آن جهت است که ظاهرا آنها گاه تا بالای 30 درصد نیز بابت وام و تسهیلات دریافتی، سود میپردازند و این موضوع بهطور مستقیم برهزینه تولید خودروهای داخلی اثری قابلتوجه میگذارد. بهعبارت بهتر، حرف خودروسازان این است که مشتریان از یک سو (به دلیل نرخ بالای سود) گرفتار قیمت بالای خودروهای داخلی شدهاند و از سوی دیگر (به علت کمبود منابع وام دهی)، نقدینگی لازم برای خرید خودرو را ندارند و خروجی این دو اتفاق، رکود سنگین در بازار بوده و هست. در کنار اینها البته خروج دولت از قیمتگذاری خودرو نیز مطرح است، چه آنکه کارشناسان این موضوع را یکی از نیازهای رفع رکود میدانند. حالا با توجه به اینکه دولت عزم خود را برای خروج بازارهای کشور از رکود، جزم کرده و در نخستین گام به سراغ بازار خودرو رفته، باید منتظر ماند و دید واکنش مشتریان به بسته سیاستی دولت چیست و آیا آنها به بازار باز خواهند گشت؟
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
رکودزدایی خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
>
3 نظر
حیدر
3
وقتی رییس جمهور و چها وزیر هنوز متوجه نشدن که مشکل مردم بیشتر از اینکه با قیمت خودرو باشه با کیفیت و به روز نبودن خودروهای داخلی هستش میشه توقع داشت که ارابه سازان داخلی به این نتیجه برسن
16:20 1394/07/15
پاسخ دادن
امیر
13
باز هم مقاله تکراری
21:06 1394/07/14
پاسخ دادن
حصین
0
همه جوره دارن از این دو فرغون ساز حمایت میکنن از تعرفه ی 120 درصدی گمرک گرفته تا این تسهیلات و وام های قرض الپس نده بعدش هم میگن که صنعت خودرو دولتی نیست
اینا روی پینوکیو رو سفید کردن
20:50 1394/07/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
12 نظر
Mostafa2000
8 نظر
محمد-::::::::
7 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
389 نظر
پارسا.
36 نظر
X33 Cross cvt
29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
بهنام مشهد
: سلام طاها جان ❤️😘 مبارکت باشه چرخش برات بچرخه چقدر سود تاخیر بهت دادن
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
اسماعیلی
: 26 اردیبهشت 1403 مبلغ 231 میلیون جهت سهند s واریز کردم . تحویل هفته چهارم اسفند بوده ، الان هم اردیبهشت 1404 داره تموم میشه ولی خبری از دعوتنامه و واریز قسط دوم نیست . لطفاً راهنمایی کنید ، بعد از یکسال تکلیف چیه ؟ آیا این عدالت اجتماعی است چرا خودرو سازها خلف وعده می کنند
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
دستی اسفند
: سلام ردیف قرار داد هم بگید
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
حمیدی
: سلام من ۲۰ اسفند پیام تبدیل کوییک اومد و ۱۶۷ میلیون با کسر ۴ میلیون سود تاخیر واریز کردم و ۲۷ اسفند هم ماشین تحویل گرفتم ، حالا میخوام بدونم سود تاخیر دیگه ای هم برام واریز میکنن؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: منم ۱۴ آذرم فاکتور نشده
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
حامد
: مبارکه چه رنگی بود
علت تاخیر در تحویل خودرو اعلام شد
حامد
: خوشبحالت که به ارزوت رسیدی😂
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
کوانج
: سلام پس چرا من پذیرش ۱۴ آذر هستم هنوز فاکتور نشده از کجا خبر داری جواب بدی ممنون میشم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
آیدین سالاری
: سلام پراید ثبت نام کردمه هنوز ندادن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
MTS جک j4
: سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط میخوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 1.7
وحید
: مگه من گفتم عیبه
ساینا
امیر
: نه روز هایی تعطیل هم حساب نمیشه
MVM 550 اتومات
هادی
: اگر 10 تومن بود من مال تو هم میدم ساده هستی
MVM 550 اتومات
هادی اریزو
: میره
سورن ELX EF7
سورت تحویل 3تیر
: سلام احتمالا تحویل حضوری منظورش هست؟
دنا 1.7
رضا
: سلام. خودروی دنا اتومات شما چه رنگی سفارش داده بودید؟
سایپا اطلس جی
محمد 19مهر
: اصلا فکر کن ما تغییر کردیم شما که تغییر نمیکنی میومدی از حقت دفاع میکردی متاسفانه مشکل ما ایرانی ها همین فقط بلدیم تز بدیم همین اگه مرد عملی خودتم میومدی من به شخصه واسه حق خودم رفتم نخیر داداش ما با دیدن سود تاخیر تغییر نکردیم به من شخصه گفت دو هفته دیگه تکمیل میشه و شما جزو اولین ها هستی فاکتور میشی من دو هفته دیگه صبر میکنم اگه شروع به فاکتور نشد با بچه هایی که اومده بودن شماره هاشون و گرفتم هماهنگ میشم میریم اونجا دوباره
سایپا کوییک
کوییک gxrl
: الکی زده تمام کوییک ها 8سوپاپ هستند
ساینا
کوییک rs
: آقا توحید من تبدیل زدم پیش فروش بودم تاریخ پذیرش اردیبهشت 1403بودم کوییک gxrl که دعوت نامه پیشنهادی برام اومد کوییک rs که13 بهمن تکمیل وجه کردم که گفتن یک هفته الی 30 روز کاری ماشین رو تحویل میدیم الان سه ماه گذشته هنوز فاکتور نکردن
پژو 207i دستی
محمد محمدی
: الان من 13 اسفند تکمیل وجه کردم فوقالعاده تحویل 11 خرداد.. 8400 هم واریز کردم.. جریان اون 280 چیه چجوری واریز کنم؟؟ چون تو سایت ایرانخودرو نیستش