چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟

چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟

 
مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید: در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم باید برای کیفیت خودرو هم فکر می شد تا امروز شاهد نارضایتی در بازار داخلی از پایین بودن کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.
امیرحسین قناتی، مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین از اهمیت تولید خودرو در اقتصاد کشور گفته و افزود: «وقتی راجع به رشته خاصی از صنعت صحبت و بحث زیاد می شود، نشان از درجه اهمیت خاص آن صنعت دارد. »
 
وی اظهار کرد: «با توجه به اینکه صنعت خودرو با 60 صنعت بالادستی و پایین دستی در ارتباط است نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد. هر تغییری در وضعیت تولید خودرو خیلی زود در سطح جامعه تاثیر خود را نشان می دهد.»
 
به گفته وی در هر حوزه ای چه تجاری، چه صنعتی و چه اجتماعی صحبت می کنیم رد پایی از صنعت خودرو را می بینیم.
 
قناتی معتقد است: «خودروسازی صنعتی است که اینرسی سنگینی دارد، علی الخصوص در کشورهای در حال توسعه که صاحب اصلی برند و تکنولوژی تولید خودرو نیستند و به نوعی با استفاده از تکنولوژی و برند کشورهای پیشرفته در این صنعت وارد تعامل و همکاری می شوند . مانند کشور ما که از زمانی که با کشورهای دیگر شروع به همکاری کرد خودروسازی شکل صنعتی تری به خود گرفت.»
 
وی ادامه داد: « در حوزه خودرو اگر مباحث مربوط به کیفیت با دقت رعایت نشود هم به رکود بازار دامن می زند و هم به نقطه بن بستی می رسیم که تولید توجیه منطقی و اقتصادی خود را ازدست می دهد.»
 
قناتی با اشاره به شرایطی که بعد از وضع تحریم های بین المللی برای خودروسازان داخلی به وجود آمد گفت: «مشکلاتی از قبیل کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار از یک سو و اینکه ما در بحث تکنولوژی همچنان وابسته به شرکت های خارجی بودیم از سوی دیگر ضرباتی به این صنعت زد که اثراتش در آن مقطع دیده نشد که الان داریم می بینیم.»
 
وی تاکید کرد: «در سال هایی که رشد اقتصادی خوبی که داشتیم صنعت خودرو هم تولید خوبی داشت. شاید اگر در همان سال ها به کیفیت هم فکر می شد و برنامه ریزی های لازم برای افزایش کیفیت و تنوع و توسعه محصول با برندهای جدید انجام می شد هم اکنون شاهد نارضایتی در بازار داخلی و کاهش کیفیت نبودیم اما در آن سال ها این سرمایه گذاری در صنعت خودرو انجام نشد.»
 
مدیر کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: «از سال 92 که بحث تدوین سند استراتژی صنعت خودرو نهایی و در وزارتخانه ابلاغ شد. بحث اصلی این سند این بود که ما باید جایگاه صنعت خودروی کشور را از لحاظ کیفیت و کمیت در منطقه و در بازارهای داخلی و خارجی ارتقا دهیم.»
 
وی با ذکر مثالی ادامه داد: «وقتی می خواهیم 3 میلیون خودرو تولید کنیم که حداقل یک سوم آن را صادر کنیم باید در نظر داشته باشیم که اگر این خودروهای با استاندارد و کیفیت روز تولید نشود امکان رقابت وجود نداشته و این جایگاه حفظ نخواهد شد.»
 
وی گفت: «همان زمان برنامه اهداف کیفی را مشخص کردیم که سطح ارتقاء کیفی با در نظر گرفتن سطح ارتقاء بازارهای بین المللی باید چه زاویه ای داشته باشد.»
 
وی در پایان با اشاره به نارضایتی های مشتریان از کیفیت خودروهای ساخت داخل گفت: «شاید بتوان گفت شرایطی که در حال حاضر ایجاد شده است بخشی از آن مربوط به این است که روند پیشرفت تولید و ارتقاء کیفی با شیب انتظارات مردم و مشتریان همخوانی نداشت. البته معمولا همینطور است که شیب انتظارات مشتری معمولا سریعتر افزایش پیدا می کند. با توجه به اینکه با تعرفه 40 درصد خودروهای خارجی هم وارد می شود ومردم با امکانات این خودروها آشنا شده اند و همان توقع را از خودروساز داخلی دارند.»
 
وی تاکید کرد: «در این راستا برنامه هایی تدوین شد در وزارتخانه و سخت گیری های در حوزه کیفیت انجام شده است که سعی بر این است که میزان اختلاف کیفیت خودروها با سطح انتظارات مشتری کاهش پیدا کند تا شاهد بازگشت اعتماد مشتریان داخلی به بازار خودرو باشیم.»
 
 
 
چرا دولت قبل هیچ فکری به حال صنعت خودرو نکرد؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : خودرو , صنعت , دولت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

7 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

تازمانی که ایران ناسیونال دست جناب خیامی بود خیلی اوضاش خوب بود.
اگر صنعت خودرو خصوصی بود و توسط افراد دلسوز و کاردان اداره میشد وضعمون این نبود.
02:25  1394/10/04
پاسخ دادن
teddy
0

همون جنابی که میفرمایین موجب بنا گذاری این رویه تو ایران شد.با شرکتی قرار داد بست که ورشکست شده بود.البته عوامل سیاسی درگیر بود.همون موقع هم پیکان واسه قشر کم درآمد و همینطور واسه تاکسیرانی استفاده میشد.وگرنه اونایی که داشتن آمریکایی و ژاپنی و آلمانی سوار بودن.در کل مشکل این نظام از وقتی پیش اومد که اینترنت رو به بهای این که سود مالی زیادی توش داشت راحت گسترش دادن بودن اینکه فک کن بعدش چه اتفاقاتی قراره بیوفته.انتظارا رفت بالا و ...
10:56  1394/10/04

امیر
5

teddy دیس لایک
14:13  1394/10/04

کاربر: نوید جهرمی
2

باز رفت ی کارخونه خرید و تکنولوژی ساختش رو آورد. هر چند دستورات شاه بی تأثیرنبود.
من شخص خیامی و مدیریت ایشون مد نظرمه. مطالب زیادی هست که میتونه سرلوحه کار مدیران فعلیمون بشه.
بعدش هم که اموالش رو مصادره کردن رفت.
15:11  1394/10/04

امیر(سابق)
20

من ترفدار دولت قبل نیستم ولی برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری خودتان دیگران را متهم نکنید. هیچ دولتی بعد انقلاب حرکت مثبت در خودروسازی انجام نداد بجز بالا بردن سهم سود خودش و به تبع آن بالا رفتن قیمت بی رویه ماشین و مکیدن خون مردم بدون اینکه به کیفیت و یا به روز رسانی و نیاز مشتری توجه کنند
12:28  1394/10/03
پاسخ دادن
ارسلان
5

لایک
17:34  1394/10/03

ایرانی باغیرت
1

احسنت . صحیح است . دقیقا به اصل مطلب اشاره کردی . خیلی چیزها از 57 به اینور سقوط کرد.
23:00  1394/10/03

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
MTS جک j4 : سلام جک j4 ثبت نام ۳۰ آذر امروز مدارک تحویل پست شده فقط می‌خوام بدونم چند روز دیگه حدودی تحویل میدن ؟
مهدی ۲ : در جواب mahdave بنده تارا اتومات نداشتم ولی اینطور که شنیدم،استهلاک دنده اتوماتیک تولیدات داخلی بیشتر تز دنده دستی هست و تارا چون توربو نداره، ی کم تنبل هست.تارا دستی بنده رو سرعت ۸۰ میگفت بزن ۶( یعنی در تارا اتومات خودش تو سرعت ۸۰ میزنه دنده ۶) در حالی که من سرعت ۷۰ از دنده سه میرم ۴.ولی در کل من تارا اتومات سوار نشدم.یا علی
مهدی : خدا لعنتشون کنه زندگیمون به فنا رفت هرچی داشتیم فروختیم تو طرح مادران اسممون در اومد برا تارا الان نزدیگ ۳ماهه تکمیل وجه کردیم اما هیچ خبری نیست دستمونم از چاره کوتاهه فقط باید نفرین کنیم و بگیم اگه یک روز از تاریخ تکمیل وجه بگذره فورا حذف میشیم چرا الان ۳ماهه مردم رو معتل کردین و با پول مردم سود می‌خورید از گوشت سگ نجس تر دزدان بی پدرو مادر
شهابx5 آبان : مبارکت باشه و دلخوش
امین : جناب شما شاهین اتوماتیک هستی ما شاهین پلاس هستم زمین تا آسمان فرق میکنه
قم شاهین : عزیزان فردا تکمیل وجه کنم برای جی ال. که ماشین بدستم میرسه؟
مریم ایکس 5ابان : مبارکتون باشه انشالله بشادی استفاده کنین...ببخشید شما چندم پلاک شدین؟چون برامنم 25ام شاسی شده بود و پریروز پلاک
محمد : پیش فروش بودین یا فروش فوری طرح عادی یا فرسوده یا مادران بودین؟
متخصص : سلام اگه ماشین زود میخایی گیرت بیاد تبدیل بزن وگرنه ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره شاهین g
حواله شاهین جی سانروف : سلام شاهین جی پذیرش14 آذر امروز فاکتور شد،
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید اسدآباد : 15بهمن فاکتور شدم
شاهان : 207اتومات سقف فلز ب شیشه کسی اطلاع داره ببینم تبدیل ب شیشه فعال میشه
شاهان : یعنی تبدیل نمیزارن 207اتومات سقف فلز خرداد برا سقف شیشه کسی نمیدونه اطلاع رسانی کنید
ساینا : احتمالا این برای هزینه حمل هست برای سود تأخیر هم براتون پیام میاد مجدد
ساینا : دوست عزیز میشه بفرمایین چه تاریخی تحویل حضوری گرفتین؟؟؟
کوییک تحویل هفته چهار بهمن فاکتور 24 فروردین : تداوم بحران شماره‌گذاری خودروها و سردرگمی مردم با گذشت بیش ازچند هفته از آغاز فرآیند شماره‌گذاری خودروها در سال جدید، بحران ارتباطی میان نهادهای مرتبط با شماره‌گذاری خودروها همچنان بدون راهکار عملی باقی مانده است. اختلالات ناشی از ارتقای نرم‌افزاری و ناهماهنگی میان ستاد نوسازی ناوگان حمل‌ونقل وزارت صمت، وزارت ارتباطات و فراجا، موجب توقف یا کندی در روند صدور پلاک خودروهای صفر کیلومتر شده است. در برخی شرکت‌ها خودروها تا بیش از دو هفته در پارکینگ‌ها معطل مانده‌اند؛ موضوعی که نه‌تنها موجب افزایش هزینه‌های نگهداری برای شرکت‌ها شده بلکه مشتریان را نیز با بلاتکلیفی و تأخیر در تحویل مواجه کرده است. اینم از سایر دلایل ندادن خودرو بعد از تحقیقاتم
علی : دوستان یکی نتیجه کامل تجمع رو بگه خب رفتین اونجا چیکار کردین نه داد و بیدادی نه چیزی میگفتین بیناموسا کجای دنیا ماشین 8ماه تاخیر میخوره من 2هزار کیلومتر راه دارم تا اونجا ماشینم ندارم وگرنه به خدا میومدم کوتاه هم نمیومدم دوستان مث اینکه الکی 13 اردبیهشت 13اردبیهشت میکردن همش کشک بود
بشیر : من بودم رفتم اونایی که بودن دیدند شما هم اگه میخواستی به حقت برسی باید می آمدی ما حدود 15 نفر بودیم 8 الی 9 نفر خانم بودند دمشون گرم اگه حتی به 50 نفر میرسیدیم میرفتم کیمتر 15 پیش مدیر عامل در دو هفته آینده میرم راستی اون دسته از دوستان که خونه نشستن خدا وکیلی چطور رو اون میشه به آقا محمد و آقا رضا میگید: همین..؟ خب این رو میگفتی ؟ خیلی راست میگید خیلی بلدید می آمدی حرفت رو بزن من کاری به با ادب هاش ندارم اما بی ادبا باشمام جرات نداشتید بیاید 8 نفر خانم آمده بودن از ده مثل من و خیلی های دیگه او این جمع جوربزه داشتن حق کرفتنیه نه دادنی یاحق
کوییک تحویل اردیبهشت : دوستان لطفاً توجه بفرمایید این آخرین پیام من در این گروه است کوییک gxl سفید پیش فروش با موعد تحویل هفته آخر اردیبهشت 1404 ... پذیرش 3 دی ... تکمیل وجه 19 اسفند ... ماب التفاوت بیمه 2 اردیبهشت...فاکتور 4 اردیبهشت.. لاک مجازی 7 اردیبهشت .... تحویل حضوری امروز شنبه 13 اردیبهشت در مرکز تحویل حضوری شرکت سایپا انجام گرفت.... خودرو کاملاً سالم شسته شده و تر تمیز با تمام منصووبات تحویل شد و دارای نمد کاپوت بود و از تهران تا شهرستان زنجان اومدم هیچ سر صدایی و مشکلی از نظر فنی و ظاهری مشاهده نشد و در ظاهر خدا را شکر همه چی عالی و درست است .. لطفاً به شایعات منفی بافان در گروه توجه نکنید ، موفق و مؤید باشید.. خدانگهدار
کرقستان : سلام دوستان.این که باد میاد و شاخه میجنبه تا شهریور از تحویل ماشین خبری نیست😩