لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم

لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم

 
به دنبال توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های خودروساز معتبر جهان که نمایندگی‌ غیررسمی در ایران دارند، در حالی پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران را آغاز کرده‌اند که برخی اخبار از ارائه مجوزهای جدید برای برخی برندهای غیررسمی حکایت دارد. هر چند ارائه این مجوزها در دوران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران عطف به مقررات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت می‌گرفت اما با لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر نمایندگی‌های رسمی شرکت مادر تمرکز کند.
 
 
 
بر این اساس به دنبال تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از شرکت‌های خودروساز همچون بی‌ام‌و، بنز، هیوندایی، کیا و تویوتا به دنبال پیروی از سیاست کشورهای تحریم‌کننده از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری کردند، این موضوع موجب شد تا نمایندگی‌های رسمی این شرکت‌ها در ایران معلق شوند. به این ترتیب برخی از واردکنندگان داخلی با دریافت تاییدیه از نمایندگی‌ برندها در کشور‌های همسایه، به نام شرکت مادر در ایران فعالیت خود را از سر گرفتند. بدین ترتیب این شرکت‌ها مجبور بودند از طریق همین واسطه‌ها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کشور کنند که در این میان، مجبور به پرداخت‌ هزینه‌هایی گزاف بابت حق دلالی نیز می‌شدند. اما ارائه مجوز به این شرکت‌ها بنا بر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی، دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکت‌های خارجی در کشور که در تاریخ 29/ 1/ 94 از سوی مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و بازرگانی ابلاغ شد، هم اکنون نیز قانونی است، چرا که در تبصره‌ای در دستورالعمل مذکور قرار گرفتن در «شرایط تحریمی» قید شده است. بنابراین صدور مجوز فعالیت به شرکت‌هایی که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند اما خواهان ایجاد نمایندگی هستند و اقدام به نصب تابلو می‌کنند، همچنان پابرجاست.
 
حال در شرایطی قرار داریم که کمتر از یک‌ماه دیگر تحریم‌های بین‌المللی لغو خواهد شد این در حالی است که وزارت صنعت طبق دستورالعمل یاد شده همچنان اقدام به صدور مجوز برای تاسیس نمایندگی می‌کند. اما در حالی که تحریم‌های ایران در حال رفع شدن است، بسیاری از کارشناسان از تغییر وضعیت بازار خودروهای وارداتی به نفع مشتریان و شفاف شدن فعالیت شرکت‌ها خبر می‌دهند و اینکه در دوران پساتحریم فعالیت شرکت‌های مادر واقعی از سرگرفته خواهد شد و تغییرات عمده‌ای در وضعیت کنونی بسیاری از شرکت‌هایی که خود را نمایندگی شرکت مادر معرفی می‌کردند، صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی شرکت‌های خودروساز معتبر که نماینده غیررسمی در ایران دارند، در حال پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران هستند. براین‌اساس مسلم است که در آینده شاهد تغییرات جدی در این زمینه خواهیم بود. با این حال کارشناسان وضعیت کنونی فعالیت شرکت‌های واردکننده در ایران را بسیار پیچیده عنوان می‌کنند، به خصوص آنکه وزارت صنعت همچنان در حال صدور مجوز برای شرکت‌های نمایندگی براساس قوانین دوران تحریم است. موضوعی که با نزدیک شدن به شرایط پساتحریم، محلی از اعراب ندارد.
 
با نگاهی به وضعیت شرکت‌های واردکننده، در می‌یابیم که سه دسته شرکت در این زمینه وجود دارد که وضعیت فعالیت هر یک در دوران پساتحریم تغییرات اساسی خواهد داشت. دسته اول شرکت‌هایی هستند که پیش از دوران تحریم، نمایندگی رسمی، برندهای معتبر را برعهده داشتند. هرچند نمایندگی این شرکت‌ها در دوران تحریم لغو شد اما به دلیل آنکه شرکت مادر خواهان ارائه خدمات به مشتریان خود در ایران بود، بنابراین ارتباط غیرمستقیم خود را با این شرکت‌ها حفظ کردند. براساس هماهنگی‌های صورت گرفته در شرایط پساتحریم این دسته، در حال تجدید قراردادهای خود با شرکت مادر هستند و پس از لغو تحریم‌ها بار دیگر به‌عنوان نماینده رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهند کرد. دسته دوم اما شرکت‌هایی هستند که با واسطه از نمایندگی‌ شرکت‌های مادر در ایران ثبت شده‌اند. این دسته هیچ‌گونه ارتباطی با شرکت مادر ندارند و تنها خود را به‌عنوان نمایندگی شرکت مادر معرفی کردند. حال آنکه، عمده واردات خود را نیز به‌صورت واسطه‌ای خریداری می‌کنند. دسته سوم اما شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که با کارت بازرگانی اقدام به واردات خودرو می‌کنند. این دسته به‌عنوان یک بازار موازی در کنار دیگر شرکت‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. موضوعی که در بازار همه کشورها به‌صورت کم و زیاد مشاهده می‌شود. مشتریانی که از این شرکت‌ها خودرو خریداری می‌کنند نیز به خوبی نسبت به آینده وضعیت خودروی خود آگاه هستند. براساس این دسته‌بندی، بازار آینده خودروهای وارداتی، متعلق به فعالیت برندهای حقیقی و شرکت‌های مادر است و این برندها ظاهرا از هم اکنون پیگیر حقوق خود در ایران هستند. در این میان، موضوع مهم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای روشن شدن وضعیت فعلی باید بازنگری جدی در قوانین ثبت و فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو داشته باشد. کارشناسان براین عقیده‌اند که قوانین موجود درخصوص ثبت برندها در ایران باید تغییر کند و از فعالیت شرکت‌هایی که عاملیت فروش یا شخص ثالث هستند نیز جلوگیری شود. در این زمینه، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از ارائه قانون جدیدی در زمینه فعالیت شرکت‌های واردکننده به وزارت صنعت خبر می‌دهد و تاکید دارد که در بازار آینده خودروهای وارداتی، فعالیت شرکت‌های غیرنمایندگی یا عاملیت فروش معنایی ندارد و همه خودروها باید از طریق شرکت‌های معتبر وارد کشور شوند تا مشتریان بتوانند پیگیر حقوق مادی و معنوی خود باشند.
 
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگی‌های موجود در ایران نمایندگی اصلی شرکت مادر نیستند، می‌گوید: در مورد فعالیت نمایندگی‌ها، وزارت صنعت مجوز این شرکت‌ها را بررسی می‌کند و اصناف تنها پروانه کسب این شرکت‌ها را صادر می‌کند. وی با بیان اینکه در صورت تغییر در قوانین، وزرات صنعت باید در این باره اقدام کند، می‌گوید: وزارت صنعت باید در کمیته سیاست‌گذاری خودرو به تغییر در قوانین فعالیت این شرکت‌ها بپردازد زیرا سازمان اصناف هیچ‌گونه مجوزی درخصوص اصلی یا تقلبی بودن این شرکت‌ها صادر نمی‌کند.
 
 
 
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , پسا تحریم , خودروساز , نمایندگی , خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

من که هر چی خودمو جای بابای سرمایه گذار خارجی میزارم میبینم با این شرایطی که اینا میزارن سرمایه گذاری اشتباهه. پس بهتره از این بازاری ک آیندش معلوم نیس و شب میخوابی صب پا میشی میبینی قانون رو عوض کردن وسرمایت رو هواس دوری کرد.
راستش هرچی هم بگن سرمایه گذار خارجی میاد من یکی اول که باور نمیکنم. دوم گیرم که بیاد، تا سیستممون مشکل داره و اقتصادمون بیماره چیزی درست نمیشه. نیاز به جراحی درست حسابی هس.
23:35  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1

با این شرایط ما کدوم خودروسازی حاضر قبول کنه.توقع زیادی داریم از کشور مقابل
01:25  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
4

با اینهمه صحبت و حرف و حدیث چه فرقی به حال مصرف کننده داخلی میکنه ایا با اومدنه نمایندگیه واقعی خودروسازان خارجی قیمت فعلی خودروهای خارجی با حذف حق دلالی تغییری خواهد کرد یا نه ؟چون اصولا باید قیمتها کاهش پیدا کنه تا کی خودرویی که قیمت جهانیش 80 میلیونه باید 180 میلیون بخریم ؟کسی دلش به حال این ملت نمیسوزه ؟
18:16  1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18

دولت مثل گذشته با صدور مجوز به فکر درآمد خودشه نه خدمت به مردم . به نظر من باید به شرکتهای خارجی اجازه فعالیت مستقل بدن که صنعت خودرو رقابتی بشه و از این منجلاب و خونخواری نجات پیدا کنیم مثل زمانی که هنوز ایرانسل نیومده بود همراه اول چون تنها بود بابت همه چیز از مردم پول میگرفت حتی نمایش صفحه موبایل جابجایی و .... بعداز ورود ایرانسل و رقابتی شدن هم مردم از خدمات راضی شدن و هم همراه اول ورشکست نشد و دست از بعضی کارها برداشت
12:34  1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
2

من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
18:39  1394/10/12

گزارش
محمدجواد
0

من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
19:00  1394/10/12

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پر پر شده : داداش تجمع هیچ تاثیری ندارد خودتو الاف نکن دارن به cvt های سال قبل gl میدن برو تبدیل بزن خودتو راحت کن اینقدرم استرس نکش ی سانروف ارزش ندارد ما زورمون نمی‌رسه خدایی نکرده ی اتفاقی بیفته دوباره قوز بالا قوز ..... با احترام به نظر دوستان
V4 : تاراv4سفید تحویلی 27 مهر 06.24فاکتور شد06.26 پلاک شد فقط یه خواهش دارم از عزیزان چیزی رو که مطمئن نیسید رو اعلام نکنید. ای گفتن پلاک ندارن.نمیدونم این رنگش تموم شده فلان و فولون تو دل مردوم رو خالی کردن گناهه . من دوسال پیش 207ثبت نامی داشتم یک ساله تا تحویل داده شده هزار مدل سناریو تو این سایت میخوندم . وگفته باشم برای اون 207شاید ده بار طرح تبدیل به پارس گذاشتن اینجا میگفتن من رفتم تبدیل زدن و اینا نمیدنو ..... من هیچ کار نکردم با تاخیر سه دادن ولی دادن چون قرار داد دارین موظفن بدن زیادم به گفته های اینجا اعتماد نکنید فقط تاریخ خای تحویل که گفته میشه خوبه یا علی
علی رضایی : 🔴🔴دوستان اطلاع رسانی کنید🔴🔴 ‼️شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۹ صبح‼️ 📍آدرس : جنت آباد جنوبی انتهای بلوار لاله‌غربی نبش خیابان بهمنی‌نژاد پلاک ۴۷   🔴دوستان لطفاً  تک روی نکنید، تا ساعت ۹ و نیم ۱۰صبر میکنیم که همه بیان  بعد اگر لازم بود با هم میرم داخل ‼️تجمع  در اعتراض به تاخیر تحویل خودرهای ثبتنامی  و بلا تکلیفی ثبتنام کنندگان و عدم  پاسخگویی شرکت کرمان موتور‼️ ‼️پیگیری جریمه تاخیر  و سود دیرکرد‼️ 🔴لطفاً دوستانی که میان اطلاع بدن ، برای چاپ بنر و... هماهنگ بشیم ✅کسی هم ترسی از تجمع نداشته باشه، همه ما قرارداد داریم و برای گرفتن حقمون تجمع میکنیم
علی رضایی : 🔴🔴دوستان اطلاع رسانی کنید🔴🔴 ‼️شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۹ صبح‼️ 📍آدرس : جنت آباد جنوبی انتهای بلوار لاله‌غربی نبش خیابان بهمنی‌نژاد پلاک ۴۷   🔴دوستان لطفاً  تک روی نکنید، تا ساعت ۹ و نیم ۱۰صبر میکنیم که همه بیان  بعد اگر لازم بود با هم میرم داخل ‼️تجمع  در اعتراض به تاخیر تحویل خودرهای ثبتنامی  و بلا تکلیفی ثبتنام کنندگان و عدم  پاسخگویی شرکت کرمان موتور‼️ ‼️پیگیری جریمه تاخیر  و سود دیرکرد‼️ 🔴لطفاً دوستانی که میان اطلاع بدن ، برای چاپ بنر و... هماهنگ بشیم ✅کسی هم ترسی از تجمع نداشته باشه، همه ما قرارداد داریم و برای گرفتن حقمون تجمع میکنیم لطفا اطلاع رسانی کنید تا بتونیم به یه جواب منطقی برسیم با تماس گرفتن و صحبت کردن با اپراتور های... به هیچ نتیجه ای نمیرسیم
اردیبهشت : سلام تبدیل بزن راحت میشی منم اردیبهشت بودم
رضایی x5 : بدقولی ترین شرکت دنیا من خودرو را سال 1402 با موعد تحویل 3 ماهه ثبت نام کردم ولی بعد از یکسال تحویل دادند از طرفی جریمه تاخیر را هم میگن یکی دو سال طول می‌کشه ... جگر ما خون شد ،،، ملت چکار کنند دستمون جایی بند نیست
رضا : داداش من دارم میگم مردادم نه پیام تبدیل اومده نه تکمیل شما میگی شهریور
تارا وی ۱ تحویل آذر : دوستان تو کاستومر قرارداد های دهه اول شهریور در حال فاکتور بود تا دیشب امروز تغییر کرده به قراردادهای ماه جاری درحال فاکتور میباشد. جهت اطلاع دوستان
بهارj7ثبت نام فروردین ماه : برای من هم رفته محل دور پلاک زنگ زدم نمایندگی میگن الان داریم ثبت نامی اسفند تحویا میدیم احتمالا یک ماه اینده نوبت می رسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر دنا 6 دنده مشکی فولادی 31 شهریور : سلام تکمیل وجه 16 تیر امروز فاکتور شدم
رضا : من 333 واریز کردم فکر کنم حدود چهارصد و خورده ای هم باید واریز بشه
احمد31مرداد : من تحویل گرفتم هردو سویچ ریموت داشت
رضا : من هم تایید حواله 8 مرداد و تکمیل وجه 30 تیر هستم هنوز فاکتور نشده
رانا تیر 1404 : برای ما که یکیش ریموت داشت. دروغی هم نداریم که بگیم
مینا 207پانا آذرماه : بله نمایندگی گف مهرماه میاد اطلاع دارید ک چقد باید واریزکنیم؟
احمد31مرداد : سلام اره داداش برامنم تغییر کرده فاکتور
GXRLهادی : پناه بر خدا این 7 ماهه صبر کردیم واسه فروش فوقالعاده دوباره صبر میکنیم لعنت به سایپا و پارس خودرو
کلهر : درود برشرفد،پیگیر باشین ،خداوکیل بیخیال باشیم، تایک سال دیگه همین آشو همین کاسست
GXRLهادی : دوستان کوییک gxrl هر با شرکت تماس بگیرید که حقمون ضایع شده تمام مدلهای کوییک فاکتور میشه به جز این مدل