خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
1394/10/12
12:00
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
به دنبال توافق هستهای و لغو تحریمها، بسیاری از شرکتهای خودروساز معتبر جهان که نمایندگی غیررسمی در ایران دارند، در حالی پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران را آغاز کردهاند که برخی اخبار از ارائه مجوزهای جدید برای برخی برندهای غیررسمی حکایت دارد. هر چند ارائه این مجوزها در دوران تحریمهای بینالمللی علیه ایران عطف به مقررات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت میگرفت اما با لغو تحریمها به نظر میرسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر نمایندگیهای رسمی شرکت مادر تمرکز کند.
بر این اساس به دنبال تحریمهای بینالمللی، بسیاری از شرکتهای خودروساز همچون بیامو، بنز، هیوندایی، کیا و تویوتا به دنبال پیروی از سیاست کشورهای تحریمکننده از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری کردند، این موضوع موجب شد تا نمایندگیهای رسمی این شرکتها در ایران معلق شوند. به این ترتیب برخی از واردکنندگان داخلی با دریافت تاییدیه از نمایندگی برندها در کشورهای همسایه، به نام شرکت مادر در ایران فعالیت خود را از سر گرفتند. بدین ترتیب این شرکتها مجبور بودند از طریق همین واسطهها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کشور کنند که در این میان، مجبور به پرداخت هزینههایی گزاف بابت حق دلالی نیز میشدند. اما ارائه مجوز به این شرکتها بنا بر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی، دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکتهای خارجی در کشور که در تاریخ 29/ 1/ 94 از سوی مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و بازرگانی ابلاغ شد، هم اکنون نیز قانونی است، چرا که در تبصرهای در دستورالعمل مذکور قرار گرفتن در «شرایط تحریمی» قید شده است. بنابراین صدور مجوز فعالیت به شرکتهایی که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند اما خواهان ایجاد نمایندگی هستند و اقدام به نصب تابلو میکنند، همچنان پابرجاست.
حال در شرایطی قرار داریم که کمتر از یکماه دیگر تحریمهای بینالمللی لغو خواهد شد این در حالی است که وزارت صنعت طبق دستورالعمل یاد شده همچنان اقدام به صدور مجوز برای تاسیس نمایندگی میکند. اما در حالی که تحریمهای ایران در حال رفع شدن است، بسیاری از کارشناسان از تغییر وضعیت بازار خودروهای وارداتی به نفع مشتریان و شفاف شدن فعالیت شرکتها خبر میدهند و اینکه در دوران پساتحریم فعالیت شرکتهای مادر واقعی از سرگرفته خواهد شد و تغییرات عمدهای در وضعیت کنونی بسیاری از شرکتهایی که خود را نمایندگی شرکت مادر معرفی میکردند، صورت میگیرد. از سوی دیگر، شنیدهها حکایت از آن دارد که برخی شرکتهای خودروساز معتبر که نماینده غیررسمی در ایران دارند، در حال پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران هستند. برایناساس مسلم است که در آینده شاهد تغییرات جدی در این زمینه خواهیم بود. با این حال کارشناسان وضعیت کنونی فعالیت شرکتهای واردکننده در ایران را بسیار پیچیده عنوان میکنند، به خصوص آنکه وزارت صنعت همچنان در حال صدور مجوز برای شرکتهای نمایندگی براساس قوانین دوران تحریم است. موضوعی که با نزدیک شدن به شرایط پساتحریم، محلی از اعراب ندارد.
با نگاهی به وضعیت شرکتهای واردکننده، در مییابیم که سه دسته شرکت در این زمینه وجود دارد که وضعیت فعالیت هر یک در دوران پساتحریم تغییرات اساسی خواهد داشت. دسته اول شرکتهایی هستند که پیش از دوران تحریم، نمایندگی رسمی، برندهای معتبر را برعهده داشتند. هرچند نمایندگی این شرکتها در دوران تحریم لغو شد اما به دلیل آنکه شرکت مادر خواهان ارائه خدمات به مشتریان خود در ایران بود، بنابراین ارتباط غیرمستقیم خود را با این شرکتها حفظ کردند. براساس هماهنگیهای صورت گرفته در شرایط پساتحریم این دسته، در حال تجدید قراردادهای خود با شرکت مادر هستند و پس از لغو تحریمها بار دیگر بهعنوان نماینده رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهند کرد. دسته دوم اما شرکتهایی هستند که با واسطه از نمایندگی شرکتهای مادر در ایران ثبت شدهاند. این دسته هیچگونه ارتباطی با شرکت مادر ندارند و تنها خود را بهعنوان نمایندگی شرکت مادر معرفی کردند. حال آنکه، عمده واردات خود را نیز بهصورت واسطهای خریداری میکنند. دسته سوم اما شرکتهای واردکنندهای هستند که با کارت بازرگانی اقدام به واردات خودرو میکنند. این دسته بهعنوان یک بازار موازی در کنار دیگر شرکتها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. موضوعی که در بازار همه کشورها بهصورت کم و زیاد مشاهده میشود. مشتریانی که از این شرکتها خودرو خریداری میکنند نیز به خوبی نسبت به آینده وضعیت خودروی خود آگاه هستند. براساس این دستهبندی، بازار آینده خودروهای وارداتی، متعلق به فعالیت برندهای حقیقی و شرکتهای مادر است و این برندها ظاهرا از هم اکنون پیگیر حقوق خود در ایران هستند. در این میان، موضوع مهم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای روشن شدن وضعیت فعلی باید بازنگری جدی در قوانین ثبت و فعالیت شرکتهای واردکننده خودرو داشته باشد. کارشناسان براین عقیدهاند که قوانین موجود درخصوص ثبت برندها در ایران باید تغییر کند و از فعالیت شرکتهایی که عاملیت فروش یا شخص ثالث هستند نیز جلوگیری شود. در این زمینه، فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» از ارائه قانون جدیدی در زمینه فعالیت شرکتهای واردکننده به وزارت صنعت خبر میدهد و تاکید دارد که در بازار آینده خودروهای وارداتی، فعالیت شرکتهای غیرنمایندگی یا عاملیت فروش معنایی ندارد و همه خودروها باید از طریق شرکتهای معتبر وارد کشور شوند تا مشتریان بتوانند پیگیر حقوق مادی و معنوی خود باشند.
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگیهای موجود در ایران نمایندگی اصلی شرکت مادر نیستند، میگوید: در مورد فعالیت نمایندگیها، وزارت صنعت مجوز این شرکتها را بررسی میکند و اصناف تنها پروانه کسب این شرکتها را صادر میکند. وی با بیان اینکه در صورت تغییر در قوانین، وزرات صنعت باید در این باره اقدام کند، میگوید: وزارت صنعت باید در کمیته سیاستگذاری خودرو به تغییر در قوانین فعالیت این شرکتها بپردازد زیرا سازمان اصناف هیچگونه مجوزی درخصوص اصلی یا تقلبی بودن این شرکتها صادر نمیکند.
حرفهای های صنعت خودرو کانال وانکار را از دست نمیدهند.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
پسا تحریم
,
خودروساز
,
نمایندگی
,
خارجی
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
6 نظر
کاربر: نوید جهرمی
1
من که هر چی خودمو جای بابای سرمایه گذار خارجی میزارم میبینم با این شرایطی که اینا میزارن سرمایه گذاری اشتباهه. پس بهتره از این بازاری ک آیندش معلوم نیس و شب میخوابی صب پا میشی میبینی قانون رو عوض کردن وسرمایت رو هواس دوری کرد.
راستش هرچی هم بگن سرمایه گذار خارجی میاد من یکی اول که باور نمیکنم. دوم گیرم که بیاد، تا سیستممون مشکل داره و اقتصادمون بیماره چیزی درست نمیشه. نیاز به جراحی درست حسابی هس.
23:35 1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1
با این شرایط ما کدوم خودروسازی حاضر قبول کنه.توقع زیادی داریم از کشور مقابل
01:25 1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
4
با اینهمه صحبت و حرف و حدیث چه فرقی به حال مصرف کننده داخلی میکنه ایا با اومدنه نمایندگیه واقعی خودروسازان خارجی قیمت فعلی خودروهای خارجی با حذف حق دلالی تغییری خواهد کرد یا نه ؟چون اصولا باید قیمتها کاهش پیدا کنه تا کی خودرویی که قیمت جهانیش 80 میلیونه باید 180 میلیون بخریم ؟کسی دلش به حال این ملت نمیسوزه ؟
18:16 1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18
دولت مثل گذشته با صدور مجوز به فکر درآمد خودشه نه خدمت به مردم . به نظر من باید به شرکتهای خارجی اجازه فعالیت مستقل بدن که صنعت خودرو رقابتی بشه و از این منجلاب و خونخواری نجات پیدا کنیم مثل زمانی که هنوز ایرانسل نیومده بود همراه اول چون تنها بود بابت همه چیز از مردم پول میگرفت حتی نمایش صفحه موبایل جابجایی و .... بعداز ورود ایرانسل و رقابتی شدن هم مردم از خدمات راضی شدن و هم همراه اول ورشکست نشد و دست از بعضی کارها برداشت
12:34 1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
2
من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
18:39 1394/10/12
گزارش
محمدجواد
0
من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
19:00 1394/10/12
گزارش
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
19 نظر
اتومات تکمیل ۱۶ اسفند
15 نظر
محمد-::::::::
6 نظر
اطلاعات خودرو
S.207.پانا
100 نظر
تحویل ۳۱ تیر ، بالاخره انتظار به پایان رسید
50 نظر
اخبار سایپا(خبر موثق)
49 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
محمد تقی افشاری
: سلام آقا سیامک شماتوقراردادتون سودمشارکتتون چقدربوده؟+12درصدسودتاخیرکلا چنددرصدمیشه
بدعهدی بزرگ سایپا در تحویل خودرو ساینا دوگانه سوز
سایپا و مسولین دزد
: استقلال 7تا از الوصل خورد روزهای روشنی در راه است به امید اینکه سایپا ساینا را تحویل بدهد و دست از جیب من گردن شکسته بردارد،یا الله ای بت بزرگ خودت این افرینندهای فانی را مورد خشم و غصب خودت قرار بده تا دیگر دروغ های گنده نگویند ای الله راضی نیستم که این ها را به سرنوشت استقلال دچار کنی...
وعده سایپا برای تحویل شاهین، اطلس و سهند
مصطفی
: سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
تجمع
: دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
داریوش 2 اردیبهشت
: هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
سهند بهمن
: ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش میکنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد
: بخاطر sbr
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
علی تاراv1p
: راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
علی تاراv1p
: انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
علی
: سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن ELX EF7
اکبر
: بله،درسته
رانا LX
صالح
: سیستم کروز هست سواری عالی هست روکش صندلی ها چرم و مخمل هست تودوزی ماشین مخمل هست دکمه مات کننده اینه داره هردو ریموت قفل مرکزی داره فقط صدای فنش بالاس اونم به خاطر قدرت فن هستش
رانا LX
صالح
: 14روز داداش
سورن ELX EF7
تحویل 31مرداد پیش فروش
: محمد رضا شماره قرداد15198944 تکمیل وجه 26/3/1404
سورن ELX EF7
محمدرضا تحویل 31 مرداد
: سلام دوست عزیز،مبارک باشه،شماره قرارداد و تاریخ تکمیل وجه رو مینویسید،ممنون میشم
ساینا
ساینا اس بهمن
: تبدیلی ها حالتان چونه کیف تان کوکه
ساینا
فوق العاده پذیرش 23 بهمن
: مال من امروز پلاک هم شد ، پیامک پیشنهاد تحویل حضوریش هم اومد تو پارکینگ کاشان، پذیرش 23 ام بهمن هم بودم ، یا خودت داری دروغ میگی ، یا کارشناسش تورو گذاشته سرکار
سایپا کوییک
مسعود
: این که زنگ زدید گفتن 21 تیر تاریخ فاکتورها نیست تاریخ ارسال دعوتنامه شهریور هست
سایپا کوییک
مسعود
: نه آقا همون کوییک اس هم الان بیشتر از 50 روز کاری گذشته و فاکتور نکردن
سورن ELX EF7
شهریوری31
: سلام دوستان لطفا راهنمایی کنید، برای تبدیل اقدام کردم روی سایت می نویسه کلاس خودرو 2. همین 58402 هست؟