لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم

لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم

 
به دنبال توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، بسیاری از شرکت‌های خودروساز معتبر جهان که نمایندگی‌ غیررسمی در ایران دارند، در حالی پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران را آغاز کرده‌اند که برخی اخبار از ارائه مجوزهای جدید برای برخی برندهای غیررسمی حکایت دارد. هر چند ارائه این مجوزها در دوران تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران عطف به مقررات ستاد تدابیر ویژه اقتصادی صورت می‌گرفت اما با لغو تحریم‌ها به نظر می‌رسد که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بر نمایندگی‌های رسمی شرکت مادر تمرکز کند.
 
 
 
بر این اساس به دنبال تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از شرکت‌های خودروساز همچون بی‌ام‌و، بنز، هیوندایی، کیا و تویوتا به دنبال پیروی از سیاست کشورهای تحریم‌کننده از صادرات مستقیم خودرو به ایران خودداری کردند، این موضوع موجب شد تا نمایندگی‌های رسمی این شرکت‌ها در ایران معلق شوند. به این ترتیب برخی از واردکنندگان داخلی با دریافت تاییدیه از نمایندگی‌ برندها در کشور‌های همسایه، به نام شرکت مادر در ایران فعالیت خود را از سر گرفتند. بدین ترتیب این شرکت‌ها مجبور بودند از طریق همین واسطه‌ها خودروهای موردنظر خود را خریداری و وارد کشور کنند که در این میان، مجبور به پرداخت‌ هزینه‌هایی گزاف بابت حق دلالی نیز می‌شدند. اما ارائه مجوز به این شرکت‌ها بنا بر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان رسمی، دفاتر، شعب و عاملیت فروش شرکت‌های خارجی در کشور که در تاریخ 29/ 1/ 94 از سوی مجتبی خسرو تاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت و بازرگانی ابلاغ شد، هم اکنون نیز قانونی است، چرا که در تبصره‌ای در دستورالعمل مذکور قرار گرفتن در «شرایط تحریمی» قید شده است. بنابراین صدور مجوز فعالیت به شرکت‌هایی که هنوز موفق به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت مادر نشدند اما خواهان ایجاد نمایندگی هستند و اقدام به نصب تابلو می‌کنند، همچنان پابرجاست.
 
حال در شرایطی قرار داریم که کمتر از یک‌ماه دیگر تحریم‌های بین‌المللی لغو خواهد شد این در حالی است که وزارت صنعت طبق دستورالعمل یاد شده همچنان اقدام به صدور مجوز برای تاسیس نمایندگی می‌کند. اما در حالی که تحریم‌های ایران در حال رفع شدن است، بسیاری از کارشناسان از تغییر وضعیت بازار خودروهای وارداتی به نفع مشتریان و شفاف شدن فعالیت شرکت‌ها خبر می‌دهند و اینکه در دوران پساتحریم فعالیت شرکت‌های مادر واقعی از سرگرفته خواهد شد و تغییرات عمده‌ای در وضعیت کنونی بسیاری از شرکت‌هایی که خود را نمایندگی شرکت مادر معرفی می‌کردند، صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی شرکت‌های خودروساز معتبر که نماینده غیررسمی در ایران دارند، در حال پیگیری حقوقی و شکایت از برندهای غیررسمی خود در ایران هستند. براین‌اساس مسلم است که در آینده شاهد تغییرات جدی در این زمینه خواهیم بود. با این حال کارشناسان وضعیت کنونی فعالیت شرکت‌های واردکننده در ایران را بسیار پیچیده عنوان می‌کنند، به خصوص آنکه وزارت صنعت همچنان در حال صدور مجوز برای شرکت‌های نمایندگی براساس قوانین دوران تحریم است. موضوعی که با نزدیک شدن به شرایط پساتحریم، محلی از اعراب ندارد.
 
با نگاهی به وضعیت شرکت‌های واردکننده، در می‌یابیم که سه دسته شرکت در این زمینه وجود دارد که وضعیت فعالیت هر یک در دوران پساتحریم تغییرات اساسی خواهد داشت. دسته اول شرکت‌هایی هستند که پیش از دوران تحریم، نمایندگی رسمی، برندهای معتبر را برعهده داشتند. هرچند نمایندگی این شرکت‌ها در دوران تحریم لغو شد اما به دلیل آنکه شرکت مادر خواهان ارائه خدمات به مشتریان خود در ایران بود، بنابراین ارتباط غیرمستقیم خود را با این شرکت‌ها حفظ کردند. براساس هماهنگی‌های صورت گرفته در شرایط پساتحریم این دسته، در حال تجدید قراردادهای خود با شرکت مادر هستند و پس از لغو تحریم‌ها بار دیگر به‌عنوان نماینده رسمی فعالیت خود را در ایران آغاز خواهند کرد. دسته دوم اما شرکت‌هایی هستند که با واسطه از نمایندگی‌ شرکت‌های مادر در ایران ثبت شده‌اند. این دسته هیچ‌گونه ارتباطی با شرکت مادر ندارند و تنها خود را به‌عنوان نمایندگی شرکت مادر معرفی کردند. حال آنکه، عمده واردات خود را نیز به‌صورت واسطه‌ای خریداری می‌کنند. دسته سوم اما شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که با کارت بازرگانی اقدام به واردات خودرو می‌کنند. این دسته به‌عنوان یک بازار موازی در کنار دیگر شرکت‌ها به فعالیت خود ادامه خواهند داد. موضوعی که در بازار همه کشورها به‌صورت کم و زیاد مشاهده می‌شود. مشتریانی که از این شرکت‌ها خودرو خریداری می‌کنند نیز به خوبی نسبت به آینده وضعیت خودروی خود آگاه هستند. براساس این دسته‌بندی، بازار آینده خودروهای وارداتی، متعلق به فعالیت برندهای حقیقی و شرکت‌های مادر است و این برندها ظاهرا از هم اکنون پیگیر حقوق خود در ایران هستند. در این میان، موضوع مهم آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای روشن شدن وضعیت فعلی باید بازنگری جدی در قوانین ثبت و فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو داشته باشد. کارشناسان براین عقیده‌اند که قوانین موجود درخصوص ثبت برندها در ایران باید تغییر کند و از فعالیت شرکت‌هایی که عاملیت فروش یا شخص ثالث هستند نیز جلوگیری شود. در این زمینه، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از ارائه قانون جدیدی در زمینه فعالیت شرکت‌های واردکننده به وزارت صنعت خبر می‌دهد و تاکید دارد که در بازار آینده خودروهای وارداتی، فعالیت شرکت‌های غیرنمایندگی یا عاملیت فروش معنایی ندارد و همه خودروها باید از طریق شرکت‌های معتبر وارد کشور شوند تا مشتریان بتوانند پیگیر حقوق مادی و معنوی خود باشند.
 
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه هیچ یک از نمایندگی‌های موجود در ایران نمایندگی اصلی شرکت مادر نیستند، می‌گوید: در مورد فعالیت نمایندگی‌ها، وزارت صنعت مجوز این شرکت‌ها را بررسی می‌کند و اصناف تنها پروانه کسب این شرکت‌ها را صادر می‌کند. وی با بیان اینکه در صورت تغییر در قوانین، وزرات صنعت باید در این باره اقدام کند، می‌گوید: وزارت صنعت باید در کمیته سیاست‌گذاری خودرو به تغییر در قوانین فعالیت این شرکت‌ها بپردازد زیرا سازمان اصناف هیچ‌گونه مجوزی درخصوص اصلی یا تقلبی بودن این شرکت‌ها صادر نمی‌کند.
 
 
 
لزوم تغییر صدور مجوز خودروساز خارجی در پساتحریم
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , پسا تحریم , خودروساز , نمایندگی , خارجی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

من که هر چی خودمو جای بابای سرمایه گذار خارجی میزارم میبینم با این شرایطی که اینا میزارن سرمایه گذاری اشتباهه. پس بهتره از این بازاری ک آیندش معلوم نیس و شب میخوابی صب پا میشی میبینی قانون رو عوض کردن وسرمایت رو هواس دوری کرد.
راستش هرچی هم بگن سرمایه گذار خارجی میاد من یکی اول که باور نمیکنم. دوم گیرم که بیاد، تا سیستممون مشکل داره و اقتصادمون بیماره چیزی درست نمیشه. نیاز به جراحی درست حسابی هس.
23:35  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
1

با این شرایط ما کدوم خودروسازی حاضر قبول کنه.توقع زیادی داریم از کشور مقابل
01:25  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
4

با اینهمه صحبت و حرف و حدیث چه فرقی به حال مصرف کننده داخلی میکنه ایا با اومدنه نمایندگیه واقعی خودروسازان خارجی قیمت فعلی خودروهای خارجی با حذف حق دلالی تغییری خواهد کرد یا نه ؟چون اصولا باید قیمتها کاهش پیدا کنه تا کی خودرویی که قیمت جهانیش 80 میلیونه باید 180 میلیون بخریم ؟کسی دلش به حال این ملت نمیسوزه ؟
18:16  1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
18

دولت مثل گذشته با صدور مجوز به فکر درآمد خودشه نه خدمت به مردم . به نظر من باید به شرکتهای خارجی اجازه فعالیت مستقل بدن که صنعت خودرو رقابتی بشه و از این منجلاب و خونخواری نجات پیدا کنیم مثل زمانی که هنوز ایرانسل نیومده بود همراه اول چون تنها بود بابت همه چیز از مردم پول میگرفت حتی نمایش صفحه موبایل جابجایی و .... بعداز ورود ایرانسل و رقابتی شدن هم مردم از خدمات راضی شدن و هم همراه اول ورشکست نشد و دست از بعضی کارها برداشت
12:34  1394/10/12
گزارش
پاسخ دادن
محمدجواد
2

من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
18:39  1394/10/12

گزارش
محمدجواد
0

من هم با نظر شما موافقم دوست عزیز ولی کو گوش شنوا معلوم نیست تا کی سایپا و ایرانخودرو باید خون مارو توی شیشه کنن هموطنامونو توی جاده ها با پراید و پژو به کشتن بدند تا مسئولین به این نتیجه برسن که بازار خودرو نباید انحصاری باشه باید رقابتی بشه تازه به این مسائل آلودگیه هوارو هم اضافه کنید که اگر خودرو های روز دنیا توی کشور استفاده بشه دیگه شاهد الودگی در این سطح نخواهیم بود خنده دار بودن ماجرا اینجاس که آلودگیه هوارو پراید و پژو به وجود آورده مدرسه هارو تعطیل میکنن انگار که یکی شلوارشو خراب کنه بعد بره پیرهنشو بشوره
پناه بر خدا از دست جهل و زورگویی های برخی مسئولین و شرکتهای خودرو ساز
19:00  1394/10/12

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی سورن : ممنون از جواب شما،من سورن دوگانه طرح فرسوده فروش فوق العاده تحویل 24 آذرم هنوز فاکتور نشدم شما چه طرحی بودید ؟
بی نیسان : علیک سلام آقای اسدالهی من اهل گنبد کاووس هستم میدونید بعد روشن شدن اون چراغ تحویل کی ماشین دستم میرسه شنبه هفته قبل پلاک شدم دیروز روشن شد چراغ تحویل. شما تحویل گرفتین؟
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟