سراب خودروسازان خارجی در جاده مخصوص؟

سراب خودروسازان خارجی در جاده مخصوص؟

 
مشتریان ایرانی این روزها در حالی چشم به لغو تحریم‌های بین‌المللی دوخته و انتظار ورود خودروسازان بزرگ دنیا به کشور را می‌کشند که با وجود وعده‌های فراوان در این مورد، به جز پژوی فرانسه، هنوز حضور هیچ خودروساز معتبری در «جاده مخصوص» قطعی نشده است.
 
 
 
 
 
دو سالی می‌شود که مسوولان خودروسازی کشور پی در پی صحبت از حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران به میان می‌آورند، با این حال تا به امروز تنها آمدن پژوی فرانسه تقریبا قطعی شده و از سایر بزرگان خودروسازی جهان خبری به گوش نمی‌رسد. جنرال موتورز و کرایسلر آمریکا، فولکس واگن آلمان، فیات ایتالیا و اشکودا خودروسازانی هستند که طی دو سال اخیر نامشان از سوی فعالان صنعت خودرو کشور به‌عنوان کاندیداهای حضور در ایران مطرح شده، اما هیچ کدام از آنها هنوز اقدامی عملی در این زمینه انجام نداده‌اند.
 
هر چند وعده داده شده که خودروسازان بزرگ دنیا در پساتحریم راهی ایران خواهند شد و تا وقتی تحریم‌ها لغو نشوند، امکان حضور آنها در کشور وجود ندارد، با این حال اگر آمدن غول‌های صنعت خودرو جهان به «جاده مخصوص» قطعی بود، حداقل باید تا به امروز اقداماتی عملی در این مورد انجام می‌شد. بدون شک حضور خودروسازان خارجی در ایران ابتدا نیازمند مذاکراتی سنگین و سپس تهیه پیش‌نویس قرارداد و در نهایت امضای آن است، حال آنکه تا به امروز فقط پژو توانسته بخش زیادی از این مسیر را طی کند و سایر خودروسازان تقریبا هنوز در ابتدای راه قرار دارند. بنابر گفته مسوولان ایران خودرو، قرارداد این شرکت با پژو نهایی شده و آن طور که خبر می‌رسد، در سفر آتی رئیس‌جمهوری به فرانسه، امضا خواهد شد تا نتیجه دو سال مذاکره به بار بنشیند. این در شرایطی است که هنوز هیچ خبر رسمی در مورد مذاکره خودروسازان ایرانی با دیگر شرکت‌های خارجی و حصول نتیجه، منتشر نشده و تنها هرازگاهی اخباری مبنی بر اعلام آمادگی طرفین (خودروسازان داخلی و خارجی) برای شراکت با یکدیگر منتشر می‌شود. همچنین گاهی نیز گفته می‌شود که نمایندگان خودروسازان خارجی به‌صورت مخفیانه و به اصطلاح چراغ خاموش به ایران آمده و مذاکراتی برای آغاز همکاری‌های مشترک انجام داده‌اند. مشهورترین خبری که در این مورد منتشر شده، مذاکره مسوولان جنرال موتورز آمریکا با خودروسازان ایرانی است که گفته می‌شد طرفین حتی بر سر نوع همکاری و انتقال سهام نیز به توافق رسیده‌اند. در کنار اینها اما برگزاری دو دوره همایش بین‌المللی صنعت خودرو کشور نیز اگرچه قرار بود محلی برای مذاکره با بزرگان خودروسازی دنیا باشد، با این حال، مروری بر نتایج این همایش نشان می‌دهد مذاکرات چندان موثری انجام نشده است. یکی از عوامل اصلی این اتفاق (بی‌تاثیری همایش مربوطه در برقراری ارتباط خودروسازان داخلی و خارجی)، وجود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بود، چه آنکه خودروسازان خارجی عملا امکان حضور در این همایش را نداشتند. این در حالی است که همایش سوم قرار است پس از لغو تحریم‌ها برگزار شود و با این حساب پیش بینی می‌شود همایش مربوطه بتواند این بار به محل مذاکره با خودروسازان خارجی تبدیل شود. در واقع ازآنجاکه در آینده نزدیک تحریمی در کار نخواهد بود، دیگر مانعی برای حضور خودروسازان خارجی در ایران وجود ندارد و آن زمان می‌توان به خوبی متوجه شد که وعده‌ها در مورد تمایل خارجی‌ها برای آمدن به جاده مخصوص تا چه اندازه واقعیت داشته است.
 
 
وعده‌های رکودزا
 
اما وعده و وعیدها در مورد حضور خودروسازان خارجی در ایران که ریشه‌ای حدودا دو ساله دارد، در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین دلایل رکود بازار خودرو کشور به‌شمار می‌رود. پس از توافق هسته‌ای ژنو در واپسین دقایق پاییز 92 بود که خوش‌بینی‌هایی به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران ایجاد شد، خوش‌بینی‌هایی که به سبب اظهارنظرهای مسوولان مربوطه (مبنی‌بر همکاری با غول‌های خودروسازی جهان) در بین بخش بزرگی از مشتریان بازار خودرو شکل گرفت. به‌عبارت بهتر، توافق‌های هسته‌ای که میان ایران و کشورهای گروه 1+5 در ژنو، لوزان و به‌خصوص در وین رخ داد، مشتریان بازار خودرو کشور را به حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران امیدوار کرد تا آنها از دو جهت نسبت به آینده امیدوار شوند؛ اول اینکه این «حضور» می‌تواند عرضه محصولاتی با کیفیت و متناسب با استانداردهای جهانی در ایران را به‌دنبال داشته باشد و دوم اینکه خودروهای عرضه شده قیمت مناسبی خواهند داشت.
 
در نتیجه، بخش قابل‌توجهی از ایرانی‌ها با این تصور که قرار است محصولاتی جدید و با کیفیت و دارای قیمت مناسب روانه بازار کشور شوند، خرید خودرو را عقب انداخته و هم‌اکنون به انتظار نشسته‌اند تا بزرگان خودروسازی دنیا از راه برسند و خودروهای با کیفیت و ارزان خود را در کشور عرضه کنند. این دسته از مشتریان خرید خودرو در این شرایط را ریسک دانسته و می‌خواهند آنقدر صبر کنند، تا در بهترین زمان ممکن، مناسب‌ترین و به‌صرفه‌ترین خودرو را بخرند. در این شرایط کارشناسان معتقدند انتظار ایجاد شده در مشتریان، ناشی از اظهارنظرهای مسوولان خودروسازی کشور است، چه آنکه وعده‌های آنها سبب شد ایرانی‌ها نسبت به آینده بازار خودرو امیدوار و خرید را عقب بیندازند. کارشناسان از طرفی اما تاکید می‌کنند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران و تولید یا ورود خودروهای به روز و دارای قیمت و کیفیت مناسب به کشور، پروسه‌ای زمانبر به‌شمار می‌رود. به گفته آنها، ازآنجاکه هنوز مذاکراتی رسمی میان آنها و شرکت‌های داخلی انجام نشده، نمی‌توان تاریخ دقیقی برای حضور امثال جنرال موتورز و فولکس واگن و فیات در ایران، تعیین کرد. هرچه هست، وعده‌هایی که فعالان صنعت خودرو در مورد حضور خودروسازان خارجی در ایران دادند، جدای از اینکه به نوعی آنها را بدقول کرد، بازارشان را نیز تحت تاثیر منفی قرار داد و به نوبه خود سبب کاهش خرید و فروش خودرو شد. حالا با توجه به لغو قریب الوقوع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، باید منتظر ماند و دید آیا وعده حضور بزرگان صنعت خودرو جهان در کشور عملی می‌شود یا اینکه در نهایت پرونده بازار خودرو با همان شرکای قبلی (به‌خصوص پژو و رنو) بسته خواهد شد.
 
 
 
سراب خودروسازان خارجی در جاده مخصوص؟
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودروساز خارجی , سراب , جاده مخصوص






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بهنام
3

امیدوارم بجای پژو فرانسه. خودروسازان ژاپن و المان جایگزین بشن خیلی بهتره
21:19  1394/10/15
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

من اگه بخوام با کسی شریک بشم با کسی که جنسش خییییییلی شیشه خورده داشته باشه سابقه اش خراب باشه صداقت نداشته باشه دستش به خون مردم آلوده باشد بسیار دروغگو باشه و ..... شریک نمیشوم حالا خارجیها رو نمیدونم
19:33  1394/10/15
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
2

آره واقعاً. مگه این که ماداریم واقعیت رو چپکی میبینیم.
23:32  1394/10/15

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مصطفی : سلام دوستان من هفته چهارم شهریور باید پیام بیاد برا تکمیل وجه هنوز پیام نیومده کسی هست هفته چهارم باشه برا تکمیل وجه تو رو خدا جواب بدید ؟
تجمع : دوستان متاسفانه سایپا ورشکست شده😭😭😭😭😭😭
داریوش 2 اردیبهشت : هم ایران خودرو هم سایپا هر دوتاشونم دزدن خودت زیاد خسته نکن داداش گلم دزد دزده فرقی نداره ایران خودرو یا سایپا همین هفته پیش این جریمه بریدن برا ایران خودرو بابت پولی اضافی که از مردم بی گناه گرفته بودن
سهند بهمن : ممنون از عزیزی که 7 اردیبهشت تکمیل وجه کرده و تمام عزیزانی که اطلاع رسانی میکنن و تلاش می‌کنن و پیگیری میکنن دم همتون گرم کاش قدر چنین مردم باصفا رو بدونن یاعلی
تارا دستی تحویل سه ماهه 19 ابان واریز 20 مرداد : بخاطر sbr
علی تاراv1p : راستی ۱۱،۶۰۰ خسارت تاخیرم اومده بود که حالا پیامک اومده ۹،۱۰۰ طلبکاری و نحوه عودت وجه رو بهت اطلاع میدم نمیدونم چرا واقعا ۲،۵۰۰ کم کردن، در حالی که فروش فوری قیمتش قطعی و ثابته!
علی تاراv1p : انتخاب نمايندگي 1404/05/05 پرداخت كل وجه 1404/05/06 دريافت پرونده 1404/06/20 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/20 فاكتور شده 1404/06/20 تخصيص پلاک 1404/06/22 آماده جهت تحويل 1404/06/23 صدور اسناد خودرو 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/25 دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري 1404/06/26 سلام تارا v1p سفید طرح عادی فروش فوری، موعد تحویل ۴ شهریور قم هستم علت اینکه تحویل به نمایندگی تاریخ نخورده اینه که وقتی تازه ماشینو از تریلی خالی کردن زنگ زدم به نمایندگی و رفتم تحویل گرفتم
علی : سلام عرض کردم اقا من x5دارم سرویس اولیه که گارانتی فعال میکنه باید چند هزار کیلومتر باشه
مهدی : اینهمه در انتظار بودیم دیگه ذوقی نمونده که هیچ موندیم بعد تحویل نگهداریم یا نه معلوم نیست چی از آب در بیاد 19اسفند تکمیل وجه در انتظار شاهین سی وی تی دوستانی که تحویل گرفتن آیا ارزش نگه داشتن داره ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : واسه موتور پلاس 7800میگیرن واسه رینگ 24 میلیون در ضمن اگه سودتاخیر داشته باشی ازش کم میکنن باقیشو میدید
حمید شهریورواریزی 21تیر : رفقای که تحویل گرفتن راضی هستین از نظر رنگ موتوری .جان ما یکی یک توضیح سازنده بده . صدای موتور صداهای اضافی ریموتاش از سواریش ممنون میشیم
... : درسته،حدود 20 م میگیرن،،مگه این موتورا چشونه ک اومدن تغییرش دادن،شده مثل رینگا
حمید شهریورواریزی 21تیر : داداش نگو متوجه نشدم مگه میشه متوجه نباشی از نمایندگی بهت زنگ میزنن اعلام میکنن که دعوتنامه اومده.کاستومر داری بری داخلش تو پیشخوان نوشته شده 2مرتبه پیامک میاد تبدیل رنگ پیامک میاد.حیفه مواظب باش و پیگیر.ولی شده دیگه واسه منقضی ها دوباره پیامک واریز میاد .مشکلی نیست.
اطلس gl : سلام دوستانی که تغییر رنگ دادن لطفا عجله نکنید مثل ما هر روز چک میکردیم حالمون بد بود دقیقا همون حرفی که نمایندگی گفت بعد یه هفته فاکتور وپلاک میشی گفت تا تایید بشه یه هفته طول می کشه
قاسم میلانی : سلام الان کوییک s تا چه تاریخی فاکتور شده زنگ زدم میگن 21 تیر خب من 22 هستم پس چرا انجام نمیشه یعنی اینقدر یک روز فرق می کنه بنظرتون سر کاری نیست؟؟؟؟
وحید ازنا لرستان : سلام علی آقا.. بسلامتی فاکتورشدی؟؟منم امروزظهرتبدیل زدم ولی فاکتور نشد،احتمالش هست فردا فاکتوربشه به نظرت؟؟؟
سجاد بختیاری : سلام چه سودی تحویل میگیره تو هم دلت خوشه ها اینا راحت میزنن زیرش تا بخوای ثابتش کنی عمرت و وقتت رفته
حسن پیش پانا مرداد : بفرما تحویل بگیرید. موتور خودتون رو مفت برداشتن یه موتور مثل همون گذاشتن جاش بیست میلیون دارن اضافه تر میگیرن بری به کی بگی فقط. با بیست میلیون بهترین و اصولی ترین تقویت رو میشد رو این موتور کرد صدتای اینم قدرت و شتاب و گشتاور گرفت. البته اگه گفته دوستمان درست باشه و انقدر بخوان. برا ما که نیومده
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : کلاه گذاشتن سرمون.من پرسیدم میگن ماشین نیست یک ماه صبرکنید