بازار کساد چینی ها و تغییر ذائقه ایرانیان

بازار کساد چینی ها و تغییر ذائقه ایرانیان

 
با ورود برخی خودروهای روز اروپا به ایران از طریق نمایندگی‌ها رسمی بازار خودروها 70 تا 150 میلیونی با تغییر آرایش مواجه شده و مشتریان در پی آنند تا به جای استفاده از خودروهای کره‌ای و چینی از خودروهای روز اروپایی و ژاپنی استفاده کنند.
 
به گزارش اقتصادنیوز، اعلام شرایط جدید فروش خودرو از سوی برخی نمایندگی های رسمی خودروسازان اروپایی و ژاپنی در ایران سبب شده تا برخی مشتریان به جای خرید خودروهای چینی و کره‌ای ترجیح دهند از برندهای اصیل ژاپنی و اروپایی استفاده کنند.
 
در حال حاضر دو برند میتسوبیشی و رنو محصولات خود را از رنج قیمتی حدود 70 میلیون تومانی وارد بازار کرده‌اند که بسته به مدل و آپشن‌های آن برخی خودروها تا 200 میلیون تومان هم قابل عرضه است.
 
از سویی دیگر برای افرادی که قصد دارند از خودروهای نیمه لوکس استفاده کنند، نمایندگی شرکت دی اس که از زیرمجموعه‌های سیتروئن به شمار می‌آید نمایندگی خود را در ایران افتتاح کرده و تا چند روز دیگر در خیابان شهید اندرزگو از نمایشگاه مرکزی خود بهره‌برداری خواهد کرد تا بدین ترتیب بازاری برای خودروهای 150 تا 250 میلیون تومانی را برای خود تعریف کند. 
 
همچنین در هفته‌ای که گذشت شرکت رامک خودرو که هم اکنون خودروهای سانگ یانگ کره را در ایران عرضه می‌کند، واردات خودروهای آئودی را آغاز کرده تا این برند آلمانی در ایران صاحب بازار شود.
 
به نظر می رسد با توجه به حضور خودروسازان بزرگ اروپایی به ایران و بهبود روابط با خودروسازان ژاپنی، ذائقه مشتریان طبقه متوسط به بالا از سمت خودروهای کره‌ای و چینی به سوی خودروهای وارداتی خارجی تغییر یابد.
 
همچنین با توجه به اینکه خودروسازان چینی بازار بین 40 تا 100 میلیون را برای برخی محصولات خود در دوران تحریم‌ها انتخاب کرده بودند باید استراتژی جدیدی را در پیش گیرند که به نظر می‌رسد اقدام به فروش اقساطی بلند مدت کرده و تخفیف‌های بزرگی را به مشتریان ارائه دهند تا در بازار ایران بمانند.
 
در همین رابطه فرهاداحتشام زاد، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو چندی پیش به اقتصادنیوز گفت که براساس اطلاعات و آمار مرکز اصناف، 18 شرکت، نمایندگی رسمی در کشور فعالیت دارند. از این تعداد، سهم عمده تقاضا برای مشتریان اعم از واردات از طریق خود نماینده یا واردات از طریق افراد غیر که تقریبا این نسبت غیر به واردات رسمی تا سال گذشته به حداکثر خود رسید و 70 درصد توسط غیرنمایندگی‌ها و 30 درصد توسط نمایندگی‌ها انجام شد، برند هیوندایی در رتبه نخست خودروهای وارداتی به کشور قرار دارد.
 
او با اشاره به برنامه ای که در افق 1404 برای استراتژی صنعت خودرو دیده شده است، افزود: افق ما برای سال 1404 تولید سه میلیون دستگاه خودرو است که یک میلیون دستگاه از این میزان تولید باید صادر شود. سیاستگذاران اقتصادی کشور برای این سال در کنار تولید سه میلیون دستگاه پیش بینی کرده‌اند که یک دهم این میزان نیز اواردات خواهیم داشت بنابراین تا 10 سال آینده تعداد واردات خودرو به ایران به 300هزار دستگاه خودرو در سال خواهد رسید. 
 
احتشام زاد افزود: ما در سال گذشته بیشترین حجم واردات را طی 5 سال گذشته را داشتیم به طوری که نزدیک به 120 هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. فارغ از پارسال، متوسط واردات سالیانه خودرو به کشور ما چیزی در حدود 50هزار دستگاه انواع خودرو سواری است است. که البته در این میان متاسفانه به غیر از واردکنندگان رسمی افرادی به طور شخصی و برخی دیگر از طرق غیر قانونی به کشور خودرو وارد می کنند.
 
رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: واردات 300 هزار دستگاهی که برای سال 1404 مشخص شده، به نظر ما افق خوش‌بینانه‌ای است که برای این بازار درنظر گرفته شده است. برآوردمان برای خودروهای وارداتی طی سال آینده، 50 تا 60هزار دستگاه و برگشتن به همان متوسط موجود است که تا سال 1404 این روند رو به افزایش بوده به 300 هزار دستگاه می رسد.
 
او با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده از سوی واردکنندگان خودرو گفت: واردات کنندگان همیشه این موضوع کمبود نقدینگی را درنظر گرفته اند به طوری که از اردیبهشت‌ماه امسال شاهد شرایط و تسهیلات بسیار ویژه‌ای بودیم که واردکنندگان برای کالاهایشان درنظر گرفتند. به واسطه اینکه کالاها به کشور وارد و ترخیص شده بود و کالای ترخیص شده باید به فروش می‌رسید و تسهیلاتی که می‌فرمایید در آن شرایط به اوج خود رسید. احتساب پیش‌پرداخت‌های 20 تا 30 درصدی، نرخ‌های اقساط بدون احتساب کارمزد و بدون احتساب هیچگونه هزینه اضافی شرایطی بوده که واردکنندگان در نظر گرفته‌اند و این شرایط جدید نیست و از سال های گذشته هم وجود داشته ولی در اردیبهشت‌ماه امسال خیلی شدت گرفت. 
 
احتشام زاد افزود: به جرات می‌توانم بگویم به شکل رقابت شدیدی بین واردکنندگان اعم از واردکنندگان رسمی و غیررسمی در این حوزه شکل گرفت و شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای مشتریان در نظر گرفته شدند که بتوانند با مبلغ پیش‌پرداخت کم با اقساط بلندمدت این خودرو را خریداری کنند. در حال حاضر هم تقریبا این شرایط کماکان در بازار پابرجاست.
 
 
بازار کساد چینی ها و تغییر ذائقه ایرانیان
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , ذائقه ایرانی , خودروی چینی0خودری کره ای , خودرو چینی , خودرو اروپایی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

19 نظر

َAsal
1

ماشین های وارداتی از یه نظر خیلی بهتر از خارجیان و اونم اینکه از بس خراب میشه و پیش مکانیک میرید خودتون یه پا مکانیک میشید lol
16:14  1394/10/20
گزارش
پاسخ دادن
داود
7

هیچ فرقی به حال مردم نداره واقعا چند درصد مردم میتونن خودروی بالای 100 سوار بشن واقعا ظلم هستش و ما محکومیم به سوار شدن خودرو بی کیفیت ایرانی با قیمت ناعادلانه
13:10  1394/10/17
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
0

ولش کن داووجان پژو سوار حالشو ببر
13:37  1394/10/17

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
3

در مورد ماشیننای وارداتی که گفته تغییر ذایقه صورت گرفته هم یکم قضاوتش زوده هم حساب نشده. فروش که اومده پایین. هنوزم از نظر تعدادی حساب کنیم درصد قابل توجهی رو کره ای ها تشکیل میدن. از ژاپنی ها تویوتا قیمت عادلانه ای نداره(از قیمت دلاری که گمرک اعلام میکنه میشه فهمید) سوبارو و هوندا هم نامردانه گرونن.
اگر حتی با همین تعرفه بین 40 تا 70 درصدی که توی قانون هس و عوارض و مالیات و شماره گذاری و ... تا حتی سود شرکت رو هم درنظر بگیریم که باید 7 % بگیرن میبینیم خیلی دارن بهمون ظلم میکنن.
------
از طرفی نمیدونم معنی محدود کردن واردات به فقط نمایندگی در حالی که هیچ راه کنترلی برای شکستن انحصارشون ندارن چیه؟ شاید من نخوام از خدمانشون استفاده کنم و ماشین با موتور و آپشنای دلخواه خودمو بخرم و وارد کنم. چرا باید جلوی منو بگیرن؟
کسی دلیلشو میدونه؟
00:32  1394/10/17
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
5

دیگه دیگه... زیاد وارد جزئیات نشید
02:30  1394/10/17

گزارش
Majid
5

دلیل انحصاری بودن خیلی چیزها در کشور است. واردات هم همین طور است. مافیایی وجود دارد که از واردات سودهای میلیاردی می برد. خوب معلومه در چنین وضعیتی هیچ وقت حق با مشتری نیست، بلکه حق با جیب حضرات است!
11:41  1394/10/17

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
1

خخخ / چشم ")
11:44  1394/10/17

گزارش
بهنام
0

میخندی؟؟؟؟ نتونستی پراید سوار بشی چند سال دیگه اون موقع بخند
13:40  1394/10/17

گزارش
کاربر: نوید جهرمی
0

چن سال دیگه نیستم که بخوام پراید سوار شم.
14:30  1394/10/18

گزارش
بهنام
0

خارج از کشور دیگه؟
15:53  1394/10/18

گزارش
سلام
5

با نظرات دوستان موافقم.ولی به هیچ عنوان به نظر من تمایل مردم نسبت به خرید خودروی چینی از بین نرفته یا کم نشده...یه نگاه دورتون بندازید اکثر ماشینا چه سنگین چه سواری شدن چینی...چرا چون هم کیفیتشون به عمل بهتر از خودروهای ایرانیه هم قیمتشون مناسبه
22:54  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
3

خوب عزیزم ملت ما پولشون نمیرسه که خودرو المانی یا ایتالیایی سوار بشن از سر مجبوری دیگه و در ضمن گمرکی ایران خیلی تعرفه بالایی داره. شما برید قیمت های جهانی مطالعه کنید قضیه میفهمید.
01:25  1394/10/17

گزارش
نادر
2

اگه چینی و کره ای سوار نشیم چی سوار شیم با این قیمت ها، شتاب و کشش ندارن ولی قیمتشون و آپشناشون خوبه،
تازه کسی که دستش به دهنش میرسه چینی و کره ای میخره
اگه کسی پول داشته یاشه میره اپل میخره نمیره گوشی کاملا کپی شده از اپل سامسونگ و ایسوس ... بخره
16:43  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
3

نادر عزیز اگه قانون گمرک درست و اصلاح بشه خود شما توان خرید اتومبیل ژاپنی مطمئن باش داری.
20:36  1394/10/16

گزارش
بهنام
1

نادر عزیز اگه قانون گمرک درست و اصلاح بشه خود شما توان خرید اتومبیل ژاپنی مطمئن باش داری.
20:39  1394/10/16

گزارش
بهنام
1

خودروسازی چین فقط کپی میکنه و فوق العاده بی کیفیت. محصولات شاخ چین در ایران مثلا جیلی و لیفان اخرش
15:45  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
8

گذشته از ماشینهای وارداتی که به دلیل تعرفه ظالمانه و خیلی زیاد با قیمت غیر واقعی دست مردم میرسه ماشینهایی که در ایران تولید(مونتاژ) میشه فرانسوی و چینی در کشورهای اطراف ایران هم مونتاژ و به قیمت یک سوم و کیفیت سه برابری به فروش میرسه. به نظر من دلیلش هم راهنماییهای نادرست افراد داخلی که اگه بهشون دشمن ایران و ایرانی بگیم خیلی بیراه نگفتیم باعث پایین آمدن کیفیت و قیمت چند برابری ماشین تو ایران میشه که با عادت کردن اونها به این رویه و خریدن افراد تاثیر گذار درست کردنشون هم تبدیل به کاری نشدنی و سخت میشود. در کل کشوری که .... بیشتر از دانش و مدیرت ارزش و اعتبار داره پشرفتش بسیییییییییییییییار کند و لاکپشتی هست
15:32  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
شايان
4

خوب خودروهاي اروپايي و چند مرحله پايينتر ژاپني قيمت بالايي دارن ولي چيني و كره اي و ايراني قيمتاشون پايينه
به جز ولو و ام جي ك چتحت ليسانس توليد ميشن الباقي ارزونن كره اي ها هم همينطور به نظر بازارشون جداس و تحت تاثير قرار نميكيره
14:43  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
7

خودروهای ژاپنی اگه به قیمت واقعی بدست ملت برسونن دیگه هیچکسی خودرو رنو یا چینی سوار نمیشه.همین میتسوپیشی لذت سواری خوبی داره و قیمت خوبی داره و مصرف بنزین عالی.الان فناوری خودروسازی ژاپن رقیب اصلی المان شده و خیلی باصرفه خودرو تولید میکنه.توخود کشورهای فرانسه و المان و امریکا و ایتالیا خیلی ها اتومبیل ژاپنی سوار هستن
13:50  1394/10/16
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا V4 : من هم با آقا مجید موافقم، اگه این اختلاف قیمت وجود نداشت این همه سال قرعه کشی شرکت نمی کردیم، زودتر از این حرف ها ماشین خریده بودیم
تارا V4 : بله کنسول بلندتر شده، من امیدوار بودم که مشکل پرتاب باد سیستم تهویه هم حل شده باشه، چون توی فیلم معرفی تارا توربو ادعا شد که حل شده، ولی مال من اینطوری نبود
محمد : دوستان ببخشیدمن جک s5نیوفیس ثبت نام داشتم اسفند۱۴۰۲با۳ماه تاخیرتحیول گرفتم ازهمون زمان هرچی زنگ میزنم میگن چشم اسمتون وولیست پرداختی هست ممنون میشم راهنماییم کنیداوناییکه خسارت ازین شرکت گرفتن به منم بگن
تجمع : کسانی که موافق تجمع هستن مثبت بزنن
امین Amin : آقا یکی لطف کنه به من بگه ما چه تاریخ هایی ثبت نام و تکمیل وجه داشتیم. الان که دارن اول اردیبهشت رو فاکتور میکنن، اینا که تموم بشه بعدش میرن چه تاریخی؟ میخوام ببینم من که مرداد تکمیل وجه کردم چه تاریخ هایی جلومه؟ هر ماه تکمیل وجهی داره؟
فاکتور 2 اردیبهشت : آقا فردا ما داریم میریم برا تحویل شاهین پلاس امروز از نمایندگی تماس گرفتن ، 24-07 فاکتور 26-07 پلاک و 13-08 تحویل واریز وجه اول 07-06-1403 و تکمیل وجه 1-02-1404 که آخر نفهمیدیم همون یکم حسابمون کردن یا دوم (داخل رسید ها یکم ثبت شده) گفتم اینو بگم و با بهترین آرزوها برای همگی شما عزیزان،،، همتونو به خدای بزرگ میسپارم .
Hx5 : دوست عزیز من خودم وقتی ایکس ۵ میخواستم بگیرم قیمت بازار ۱۸۹۰ و قیمت کارخانه نقدی یکجا ۱۷۰۰ بود این اختلاف سود خواب پول بود حالا وقتی قیمت بازار میشه ۲۳۰۰ چرا شرکت ارزون بفروشه؟ که بره تو جیب دلال؟ خوب صد سال می‌خوام این نباشه، همین جوری شده لاتاری خودرو و سایپا چرا وقتی شاهین دنده ای تو بورس کالا عرضه شد که قبلش هم لاتاری بود، کسی حاضر نمیشد بخره ولی الان اینقدر طالب داره؟ چون اختلاف با بازار داره، نداشت کسی نمی‌خرید و فقط کسی که میخواد سوار شده میخره. مشکل الزاما خودرو ساز نیست، مشکل تقاضای کاذب از سمت دلال هستش، خودرو ساز هم داره موج سواری میکنه
محسن : مسلمه، کرمان هیچ وقت بموقع تحویل نمیده مخصوصا الان که سود تاخیر رو نصف کرده
سجاد : سلام برهمگی. دوستانی که تحویل گرفتن ماشین رو موقع دنده عوض کردن به حالت حالا پارک یا خلاص یا حرکت چرایه تقه کوچیک میزنه وماشین هم تکان میخوره ..؟ اگراطلاعی دارین راهنمایی بفرمایید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس : ما از کجا بدونیم گلم .خودمونم گیر کردیم
مظلومی : قباد سهامدار کجایی، کجایی تا کشم دست نوازش بر سرت قباد نفوذی جون کجایی
مظلومی : 24 ابان 79 میلیون چک رسید، ثبت نام 24 تیر فاکتور 7 مرداد ناه🙏😭
میلاد : با این که اون تاریخ من در سفر هستم . سعیمو میکنم که یه روز زودتربرگردم تهران تا بتونم در این تجمع باشم
مظلومی : 7 مرداد فاکتور شدم
مظلومی : اخه توکه اینا رو میدونی من که 7 مرداد فاکتور شدم چرا پلاک نشدم بعد این تاریخ دارن پلاک میکنن تحویل میدن ،خسته کردن روح و روان ملت رو نمایندگی میگه میشه صبر کنید تا کی صبر
نیسان تکسوز : سلام کسی قیمت نیسان تکسوز صفر قیمت داره چنده ؟
کوییک اس : سرچ کن پیگیری وضعیت خودروی مشتری برو داخلش اطلاعات وارد کن
کوییک اس : دوستان خواهشا به من بگید چطوری و کجا از وضعیت خودرو مطلع بشم ممنون میشم
پویان : سلام دوستان کوییک اس تکمیل وجه 30 تیر طرح عادی الان فاکتور شد خداروشکر انتظار تموم شد و تجربه ای شد که دیگه سمت سایپا نیام