بررسی کامیون کاترپیلار CT660 2011 (قسمت دوم)

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

یادآوری می شود کامیون CT660 2011 جزء اولین مدل های کاری و عملیاتی کمپانی کاترپیلار است که برای بازار آمریکا ساخته و عرضه شده است. اگرچه این کمپانی در گذشته تجارب ارزشمندی در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات عمرانی جهت ساخت وساز به دست آورده است؛ اما به نظر می رسد که مدل جدید این شرکت شباهت زیادی به کامیون International دارد با این تفاوت که فقط کاور و لوگوی آن عوض شده است. با وجود این، واقعیت چیز دیگری است و کامیون CT660 در نوع خودش حرف های جدیدی برای گفتن دارد. این کامیون به گونه ای طراحی شده است که برای محدوده وسیعی از کارها کاربرد داشته باشد؛ از جمله این کاربردها می توان به خاک برداری، گودبرداری، مخلوط بتون، حامل نخاله، و حتی کشنده اشاره کرد. همان طور که در قسمت اول وعده داده بودیم، در قسمت دوم این مقاله به بررسی موتور، گیربکس، عملکرد، و سواری این کامیون می پردازیم.

 

موتور و گیربکس

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

کاترپیلار CT660 با داشتن دو نوع موتور مختلف با نام های CT11 و CT13 می تواند به ترتیب 330 تا 390 و 410 تا 470 اسب بخار نیرو تولید کند. بدنه این موتورها از جنس "آهن گرافیت فشرده" (Compacted Graphite Iron) ساخته شده است که در مقایسه با انواع متداول چیزی در حدود 227 کیلوگرم سبک تر است. علاوه بر این، موتورهای به کار رفته در این کامیون به سیستم ریل سوخت انژکتور مجهز هستند و با داشتن توربوشارژر و سیستم تزریق سوخت پرفشار می توانند حداکثر میزان گشتاور را در دور موتورهای پایین به دست آورند. از جمله وظایف سنگینی که بر عهده این کامیون گذاشته می شود، کشش اجسام سنگین یا تریلرهای مخصوص قابل اتصال به کاترپیلار CT660 است که این امر با استفاده از یک سیستم انتقال قدرت به عقب انجام می شود.

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

کامیون CT660 با داشتن یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته CX31 که قبلاً در شرایط مختلف و زیر عملیات سنگین مورد تست قرار گرفته است، از توانایی های خارق العاده ای در انجام کارهای سنگین برخوردار است. اگرچه این گیربکس در مقایسه با گیربکس Allison بلندتر است، اما تعویض دنده ها در آن خیلی نرم نیست. البته ناگفته نماند، عملکرد گیربکس CX31 بهتر از گیربکس Allison است و در حین رانندگی با آن هیچ مشکلی گریبان گیر شما نخواهد بود. گفتنی است، گیربکس های دیگری نیز به عنوان آپشن قابل سفارش می باشند که از جمله آن ها می توان به مدل های دستی و Ultrashift Plus محصول کمپانی Eaton اشاره کرد.

 

عملکرد و سواری

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

این خودروی سنگین همه کاره، از سیستم تعلیق توانمندی برخوردار است و به جرأت باید گفت که کمپانی کاترپیلار نهایت تکنولوژی خود را در CT660 جدید به کار بسته است. در بخش جلوی این کامیون معمولاً از انواع سیستم های تعلیق چندورقی مثل Shackle، فنر های تک یا دومرحله ای، و یا Slipper و در بخش عقب معمولاً از انواع Hendrickson یا Chalmers استفاده شده است.

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

به لطف سیستم تعلیق بادی کابین این کامیون، سواری و فرمان پذیری کاترپیلار CT660 تقریباً خوب و راحت است و خودرو بدون لرزش یا تکان های ناخوشایند در داخل کابین می تواند از پس مسیرهای ناهموار و صعب العبور برآید. کاترپیلار CT660 از جمله ماشین های سنگینی است که این کمپانی با استفاده از تجارب صنعتی چندین ساله خود طراحی و ساخته است. کیفیت ساخت این کامیون واقعاً عالی است و کابین با داشتن ویژگی آیرودینامیک یکی از بهترین ها است. طراحی بیرونی این کاترپیلار بسیار دوست داشتنی است و به خوبی، کاربردی بودن آن را در عملیات عمرانی به تصویر می کشد.

کامیون کاترپیلار CT660 (قسمت دوم) (ویدئو)

موتورهای کاترپیلار در حقیقت جزء قوی ترین ها هستند؛ به گونه ای که حتی در سخت ترین شرایط به هیچ وجه احساس ضعف نمی کنند. اگرچه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک CX31 نمی تواند یکی از نرم ترین و مطمئن ترین گیربکس ها باشد، اما این بدان معنی نیست که نمی تواند به وظایف خود به خوبی عمل کند. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این کامیون می توان به شاسی محکم آن اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر است و در اکثر کارهای سخت عمرانی می تواند قدرتمندانه روی پای خود بایستد. در خاتمه از شما دعوت می کنیم در فیلم (دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car به فارسی ترجمه و زیرنویس شده است، مشخصات مختلف این کامیون را تماشا کنید.

/uploads/Final Cat CT660.flv


منبع

Topspeed

برچسب : کامیون , CT660 , کاترپیلار , کشنده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: hamid
3

البته کابین این کامیون بیشتر شباهت به کامیون های ولوو سری N12 دارد.
14:14  1392/05/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
۲۳ اردیبهشت : با سلام به همه دوستانی که تحویل می گیرن لطفا اینجا از کیفیت ماشین بگین. ببینیم باید استفاده کنیم یا به فکر فروش و تعویضش باشیم. ممنون
شاهین GL در تاخیر : ایران‌خودرویی ها دو بار پشت سرهم تجمع کردن الان همه ماشین زیر پاشونه
شاهین G : حقمونه بی ماشینیم وقتی نمیاین تجمع دست گذاشتین رو دست یعنی رضایت دارین به اوضاع
آرش : دوستان خردادی که تکمیل وجه نکردن به جی ال،خبری جدید نداری؟ حقیقت داره باید ۴۴۶ دیگه واسه جی ال بی صاحب بپردازیم؟؟؟؟ لطفا ج بدی
شاهین پلاس 3 اردیبهشت : یه سر برو نمایندگی حتما مدارکت ناقصه
معصومه : بله دقیقا شرایط شما رو ما هم داریم، دیروز برای بار دوم پیامک تکمیل وجه اونم برای جی ال که خواسته ما نبود اومد، امروز که به نمایندگی مراجعه کردیم گفتن شما شامل افزایش قیمت نمیشین، 320 تومن دیگه باید واریز کنین، ما هم از سر اجبار که شاهین جی رو نمیدن جی ال رو فردا پرداخت میکنیم، میدونم که همینم حالا حالاها تحویل نمیدن، دعا میکنم شرکت سایپای دزد با خاک یکسان بشه
تارا وی ۱ سفید تحویل ۴ آذر شیراز : سلام.مبارک باشه.چه رنگی؟
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : منم ۹۰ روزه ثبت‌نام کردم x5موعد تحویل سیستمی رسیده ولی هیچ خبری نیست,انگاری شرکت عجله نداره،
شاهین : اره از مبِلع کم میشه حدودا۳۲۰ دیگ باید واریز کنید
میثم : دوست عزیز شما چه ماهی بودی چقدر واریزی داشتی که ۱۳۸ دیگه واریز کردی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5 تیر تکمیل : با سلام.ملاک واریز وجه دومتون هست که 15 شهریوره.الان داره واریزی های تیر رو انجام میده
5 تیر تکمیل : سلام.دقیق منم نمیدونم ولی شما نهایت رو ده الی آخرش چهارده روز بذار که دیگه هی اذیت نشی چشم انتظار بمونی. فقط لطفا اگه کسی میدونه از کجا میشه مراحل بعد فاکتور رو نگاه کرد خدا خیرش بده به ما هم بگه
حامد : یه زنگ بزن به نمایندگیت به منم خبر بده
نیسان ایکس : دوستان اکستند قرار 25 ابان شروع به شماره گزاری بشه البته یکی بهم تو نمایندگی گفت اگه راست گفته باشه همه فاکتور بشن میفرستن شماره گزاری فقط خدا کنه واقعیت باشه طولش ندن اکستند رو
حسین ملکی : قیمت اکسند دوگانه 1میلیارد و 30میلون 750هزار شد توجه کنید قیمت کارخانه گفتم بازار گرون تره
151لاینرچهارم شهریور : نمیدونم چقدر دیگ باید منتظر بمونیم اقا ننویسین هرکی میخاد تازه بگیره نخره بیچارتون میکنه سایپا
پانا 30 اذر : احتمالا دهم اذر
امین : سلام.پنجشنبه 1 آبان پلاک شده دوگانه آپشنال.هنوز چراغ تحویل خاموش هست و تحویل خبری نیست.نمایندگی تهران
سیمین : اکستند کسی پلاک نشده؟
رانا ابان : ببخشید به جه شماره ای باید تماس بگیریم برای پیگیری عدم فاکتور شدن ابانی ها ؟