فرمان خصوصی‌سازی به «جاده مخصوص»

 

فرمان خصوصی‌سازی به «جاده مخصوص»

دومین روز از سومین همایش بین‌المللی خودروی ایران با اولین اظهارنظر و موضع رسمی رئیس‌جمهور در مورد این صنعت همراه شد، موضعی که یک رویش «حمایت» بود و روی دیگرش «هشدار».
 
همایش سوم صنعت خودرو ایران دیروز در حالی به پایان رسید که طی آن، حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز به‌عنوان «میهمان ویژه» پشت تریبون رفت و علاوه‌بر ابلاغ سیاست‌های خودرویی دولت، رسما از خودروسازان دنیا برای حضور در ایران دعوت کرد. این در شرایطی بود که در روز اول همایش نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل خودروسازی کشور از شرکت‌های خارجی دعوت کردند تا به ایران آمده و در صنعت خودرو سرمایه‌گذاری کنند. اصل برگزاری همایش خودرو دقیقا همین ارسال دعوت‌نامه برای خودروسازان خارجی بود، چه آنکه از نظر دولت، رشد و توسعه خودروسازی کشور بدون شراکت و همکاری با خارجی‌ها، نه اینکه امکان نداشته باشد؛ اما بسیار هزینه بر و طولانی مدت است. بر این اساس، در هر دو روز همایش موردنظر، مسوولان کشور بر لزوم شراکت و همکاری خودروسازان ایرانی با خارجی‌ها تاکید و از آنها (شرکت‌های خارجی) برای آمدن به «جاده مخصوص» دعوت کردند. از آن سو نمایندگان شرکت‌های خودروساز، قطعه‌ساز و طراحی دنیا نیز در جریان سخنرانی‌های خود در همایش خودرو، بر عزم جزم خود برای شراکت با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی تاکید و عنوان کردند که قصد دارند سال‌ها در ایران بمانند. اما دومین روز همایش بین‌المللی خودرو ایران دیروز با سخنرانی محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد و وی در اظهارات خود از حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو خبر داد. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه طبق سند توسعه خودرو، این صنعت باید در سال 2025 میلادی به جایگاه اول در منطقه، پنجم در آسیا و یازدهم در جهان دست پیدا کند، افزود: طبق این سند، باید سهم خودروسازی از تولید ناخالص ملی به چهار درصد و سهمش از ارزش افزوده بخش صنعت نیز به 20 درصد برسد و علاوه‌بر سه میلیون دستگاه خودرو سواری، 120 هزار دستگاه محصول تجاری سبک و سنگین نیز تولید شود. وزیر صنعت با تاکید بر اینکه 50 درصد خودروهای آینده ایران بر مبنای طراحی داخلی خواهد بود، ادامه داد:خودروسازان و قطعه‌سازان باید سه درصد از فروش خود را به تحقیق و پژوهش اختصاص داده و در مسائلی مانند کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و رسیدن به استانداردهای بین‌المللی، سرمایه‌گذاری کنند. نعمت‌زاده اما در انتهای اظهاراتش باز هم بر لزوم خروج قیمت‌گذاری خودرو از زیر نظر دولت تاکید کرد و گفت که طبق سند توسعه، قیمت خودرو باید بدون دخالت دولت و بر اساس منطق تعیین شود.
 
 
پیغام روحانی به خودروسازان داخلی و خارجی
 
اما پس از سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسن روحانی رئیس‌جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و اگرچه اظهاراتش را با گریزی به انتخابات اخیر آغاز کرد، اما در نهایت به سراغ خودروسازی رفت و از یک سو این صنعت را لازمه رشد اقتصادی کشور دانست و از سوی دیگر، بابت حذف حمایت‌های دولتی از صنعت خودرو هشدار داد. روحانی اظهارات خود را با این جمله آغاز کرد که «رضایت مردم از اهمیت ویژه‌ای برای دولت برخوردار است»، گویی می‌خواست از همان ابتدا به خودروسازان کشور گوشزد کند باید کیفیت و قیمت محصولات خود را بر اساس رضایتمندی مشتریان تعریف کنند. وی با بیان اینکه مسیر برای حرکت و رشد صنعت خودرو در کشور باز شده است، گفت: اینکه دروازه‌ها را ببندیم و خودرویی تولید و به ملت تحمیل کنیم و بگوییم همین است که هست، چنین منطقی را دولت ابدا نمی‌پذیرد. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه «همه باید رضایت مردم را جلب کنیم و باید در این مسیر قدم‌های جدی در بخش خودرو برداریم»، تاکید کرد: خودروسازی در ایران باید به‌طور کامل خصوصی‌سازی و رقابتی شود. وی ادامه داد: دولت در این سال‌ها، با ممنوعیت واردات برخی خودروها و اعمال تعرفه‌های سنگین از خودروسازی حمایت کرده، اما این حمایت دولت نمی‌تواند دائمی باشد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه دولت خود را در نهایت ملزم به رضایت مردم می‌داند و ما باید در این راستا گام‌های بعدی خود را در صنعت خودرو برداریم، تاکید کرد: آنچه برای دولت اهمیت دارد این است که صنعت خودرو کشور باید از کیفیت لازم و قدرت رقابت برخوردار باشد، حال آنکه حمایت بی‌حد و حصر به معنای خروج از رقابت جهانی و پایین آمدن کیفیت در خودروسازی خواهد بود. روحانی اما در بخش دیگری از اظهارات خود به مساله آلودگی هوا پرداخت و گفت: کاهش آلودگی، ضرورتی است که موجب تأمین سلامت مردم می‌شود و ما نمی‌توانیم هر خودرویی را با هر کیفیتی در مصرف انرژی قبول کنیم و از همین رو محیط زیست باید به‌عنوان اولویت در صنعت و بخش‌های مختلف بنگاه‌های اقتصادی باشد. روحانی افزود:البته ما نمی‌توانیم به‌خاطر محیط زیست، خودروسازی را تعطیل کنیم و با این حساب باید صنعتی با کیفیت بالا و آلودگی کمتر داشته باشیم که مصرف انرژی در آن به حداقل برسد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه برای رسیدن به صنعتی قابل‌قبول و با کیفیت، دو راه وجود دارد، گفت: راه اول این است که منتظر بمانیم تا تحقیقات داخلی به نتیجه رسیده و از پس آن، خودروهایی در مقیاس استاندارد جهانی تولید کنیم و راه دوم مشارکت با خارجی‌ها است و این راه، سریع‌تر ما را به هدف می‌رساند. وی ادامه داد: امنیت جان و سلامت مردم و سلامت محیط زیست، میزان مصرف انرژی و حضور ایران در صحنه‌های جهانی از مواردی است که باید در صنعت خودرو مدنظر قرار گیرد. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه خودروی داخلی خوب و قابل رقابت، وسیله افتخار و زینت ایرانی‌ها خواهد بود، تاکید کرد: خودروی ایرانی این توانمندی را دارد که با حرکتی صحیح، به تیراژ سالانه 2 تا 3 میلیون دستگاه رسیده و بخشی از آن نیز به خارج از کشور صادر شود. روحانی اما در ادامه با بیان سه اصل دولت در صنعت خودرو، گفت: خصوصی‌سازی، رقابتی‌کردن و صادرات، اصول دولت در بخش خودرو است و تا این اصول محقق نشود به اهداف خود در این صنعت نخواهیم رسید. رئیس‌جمهوری همچنین به صنعت قطعه کشور هم گریزی زد و تاکید کرد که قطعه‌سازان نیز باید در سطح بین‌المللی و کیفیت قطعات جهانی باشد. روحانی با بیان اینکه از حضور شرکت‌های خودروساز در ایران برای مشارکت با خودروسازان داخل کشور به‌منظور کسب بخشی از بازار داخلی و خارجی استقبال می‌کنیم، گفت: شرکت‌های خارجی توجه داشته باشند که ایران کشوری دارای امنیت و ثبات مثال‌زدنی در منطقه و جهان است، منتها آنها نباید نگاه شان به بازار خودروی ایران صرفا مصرفی باشد.
 
 
خروج سایپا از مه؟
 
همایش سوم صنعت خودرو اما دیروز در حالی به پایان رسید که اخبار و شایعات زیادی در طول دو روز برگزاری آن به گوش رسید. در این بین، شنیده می‌شد که فولکس واگن با شرکت بخش خصوصی ماموت‌دیزل به توافق نهایی دست یافته و قرار است حضور دوباره خود در ایران را با این شرکت استارت بزند. با این حال البته برخی روایات نیز از تداوم مذاکرات فولکس با کرمان خودرو حکایت دارد و مدیر عامل گروه خودروسازی کرمان هم تاکید کرد که مذاکرات با فولکس همچنان در جریان است. هرچه هست به‌نظر می‌رسد فولکس در نهایت از بین ماموت دیزل و کرمان خودرو، یکی را به‌عنوان شریک خود در ایران انتخاب خواهد کرد. دیگر موضوعی که در حاشیه همایش صنعت خودرو به گوش رسید، خروج سایپا از مه بود، شرکتی که طی یکی دو هفته گذشته به شدت درگیر شایعات مربوط به تغییر و تحولات مدیریتی شده بود. بر این اساس شنیده‌ها حکایت از آن دارد که غائله این شرکت پایان یافته و تصمیم گرفته شده دو نفر از اعضای هیات‌مدیره سایپا (رضا نوروززاده و حسن عموزاده) از هیات‌مدیره خارج و جای آنها را محمدعلی سید ابریشمی و امیرحسین قناتی بگیرند، اتفاقی که به معنای عدم تغییر در صندلی مدیرعاملی دومین خودروساز بزرگ ایران و ماندن مهدی جمالی در جمع نارنجی‌های جاده مخصوص است.
 
 
 
 
 
فرمان خصوصی‌سازی به «جاده مخصوص»
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رییس جمهور , نمایشگاه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

10 نظر

کاربر: m&z
1

این دو شرکت بزرگ دولتی سالهای گذشته تمامی شرکت های خصوصی را بلعیدند (زاگرس خوردو-پروتون، بن رو-فیاتو سانگ یانگ و...) و اجازه رشد هیچ برندی جز خودشون ندادن. امیدوارم واقعا هر چه سریعتر این اتفاق بیافته و خودروسازی از دست لابی های دولتی به بخش واقعی خصوصی منتقل بشه تا ارزش نیروی متخصص بالا بره و مفت خورها از این سیستم خارج شوند.
12:27  1394/12/15
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
1

چه زود پیشرفت کردیم
تا زمانی که حمایت کلامی بود، ملت به خاک نشستند و حالا که میره به سمت جاده مخصوص پس حتما مقصد ما زیر خاکه
11:39  1394/12/14
گزارش
پاسخ دادن
امیر(سابق)
6

خدا کنه اینطوری که میگن بشه ما که از خدامونه. مثل قبل نباشه که فقط شعار میدادند و با همین فرمون میرفتن تو خزانه داری دولت و جیب مردم
14:27  1394/12/12
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

راستش ی مدت توی بازار بورس بودم. همه حرفایی که میزنن خالی بندیه.حتی شرکت هایی که تو دولت قبل اسماً خصوصی شدن توی این دولت مدیریتشون دولتی شده. سیاست های اقتصادی این دولت دقیقاٌ مثل سیاست های دوران سازندگی رفسنجانیه. هرچند رنگ و لعابش عوض شده.
من ک ب حرفاشون اعتمادی ندارم.
16:22  1394/12/12

گزارش
امیر(سابق)
6

نوید جان از اولش معلوم بود. حالا از این به بعد قانونهایی که برای کارفرمایان و به ضرر کارگر هستند را بسیار خواهیم شنید . و مسائل دبگه که از حوصله این بحث خارجه
12:16  1394/12/13

گزارش
car
6

حکایت بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو، حکایت اون قصه لباس جدید پادشاه هست

13:58  1394/12/12
گزارش
پاسخ دادن
بهنام
4

دولت خیلی دوست داره خیلی از ارگان های دولتی تبدیل به خصوصی سازی تبدیل کنه.احتمالا بخاطر سود شرکت ها توجیب خودشون بره اینکارو میکنن
13:51  1394/12/12
گزارش
پاسخ دادن
ax1
5

نه. خصوصی سازی باعث میشه پارتی بازی کم بشه و تحقیق و توسعه برای پیشرفت افزایش پیدا کنه، برای مثال: شما وقتی در یک شرکت یا سازمان دولتی کار میکنی، حقوقت سر ماه واریز میشه حتی اگر هر روز درب اتاقت را بر روی ارباب رجوع قفل کرده باشی!! اما در شرکت خصوصی کار نکنی جاتم اونجا نیست، چه برسه به حقوق! دولت در همه کشورها نظارت کننده هست و ناظر بر انجام صحیح عوامل.
14:21  1394/12/12

گزارش
بهنام
1

فرمایشات شما صحیح
15:33  1394/12/12

گزارش
امیر(سابق)
4

بهنام جان فقط دوست داشتن کافی نیست من هم دوست دارم که یکی از کارترهای بزرگ دنیا باشم ولی در عمل چی؟
12:19  1394/12/13

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مینا تارا دستی : سلام دوستان تحویلی ابان و اذر، طرح اسقاط داریم دعوت نامه اومده باشه؟
اسماعیل : منم همینطور مثل شما هستم هرچی هم زنگ میزنی نمایندگی اصلا هیچی پس بگو شما چکاره این بخدا اطلاعت اینجا بیشتره
شاهین cvt : بازم معرفت شما. ممنون
مینا تارا دستی : دوستان رنگی بودید فاکتور شدید؟ من تحویلی اسفندم تیتاتیوم ولی هنوز فاکتور نشده
cvt : 18 اسفند امروز باز هم پیام تبدبل به gl آمد.
ایگل : تحویلش مهمه.الان دقیقا 60 روزه ماشین شاسی شده ولی تحویل نمیدن.من که تا اخر ماه اگه ندادن میرم با چادر دم دفتر جنت آباد میخوابم.فرمانداری شهرستانم رفتم امروز گفت چند روزصبر کن اگه ندادن از طریق دادستانی اقدام میکنیم
فرهاد : سلام من هم نیسان ثبت نام کردم اما با گذشت 40 روز از فاکتور هنوز پلاک نشده آخه من از کجا بیارم چک اول که موعدش نزدیکه را پاس کنم هر جا ه هم زنگ میزنم پاسخگو نیستن موندم چیکار کنم
آریا : سلام من هم زنگ زدم هم به نمایندگی مراجعه کردم گفتن تا پایان شهریور پیامک میاد ولی احتمال خیلی زیاد شاهین جی ال باشه
تارا دستی v1p : مالکیت ایران خودرو هم عوض شده و کروز بیشتر سودش(جدای از پولی که از ما نگه میداره) توی فروش بیشتره. برخلاف قبلا که نگه داشتن برای ایران خودرو امتیاز بود. الان مثلا ماشینی مثل ری را، گیر و گور داره. موتورش روش خوب جواب نمیده، خودش استیبل نیست و ... دنا توربور مشکلات خودش رو داره و داغ میکنه و ... پلتفرم و شاسی از 405 هست. همه زندگی ایران خودرو، در مورد ماشین های برند خودش(نه چینی ها) شده تارا. پیگیر اخبارش باشید میبینید. زمان جنگ هم خط تولید یکسره تارا تولید کرده. کلا میخواد بازار شاهین و ماشین های هم قیمت رو انحصارا بگیره. تارا با موتور ری را تارا با موتور 3 سیلند جدید تارا با موتور هیبرید کلا سایت ایران خودرو سر بزنید، نصف اخبارش در مورد تارا ست. حرص میخوریم که پول زیاد گرفتن. پیاده ایم. دارن دیر میدن. اما استرس ندادن، نداشته باشید. شرایط این ها که زودتر فاکتور میشن فرق میکنه. مثلا v4 سفید الان صفش خلوت تره. یا نمایندگی زودتر مدارک رو آپلود کرده و ...
تارا دستی v1p : سلام. دوستان استرس نداشته باشید. ایران خودرو خیلی تارا تولید کرده. واقعیت اینه که من زمان ثبت نام با بدبختی پول جور کردم و ثبت نام کردم، بعدش بابت بدهی، مجبور شدم هرچی میشد رو بفروشم بدهیش رو بدم، یهو پول اضافه اومد(البته دیگه هیچی سرمایه ندارم). خواستم تارا دستی رو که هنوز فاکتور نشده ، تبدیل به اتوماتیک کنم برای وضع پاهام، پیگیری کردم. گفتن باید کمبود باشه یا خط تولید این ماشین که میخوای عوض کنی مشکل داشته باشه. ایران خودرو که پیگیر بودم تا اسم تارا میومد، میگفتن اینقدر تولید کرده که عمرا تغییر نمیخوره. دوتا داستان داره که تاخیر افتاده، یکی سر این سنسور SBR هست که اضافه کردن. یکی هم رنگ. سفید و مشکی رو راحتتر میدن. اما یهو درخواست تیتانیوم خیلی زیاد شد، من خودم رنگ انتخاب کردم، رفتم نمایندگی گفت چرا تیتانیوم نزدی؟ الان برای من دستی هست، تاخیر خورده، روزی حدود ۷۴۰ تومن داره جریمه شارژ میشه. امیدی به اینکه بشه از ایرانخودرو جریمه گرفت ندارم اما بهرحال توی صفحه داره نشون میده فقط خواستم بگم استرس نگیرید. تارا ماشینی نیست که نداشته باشه یا مشکل تولید داشته باشه. میاد انشاالله.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نابودی سایپا : واقعا چقد بی عرضه میتونید باشید که پولتون براتون مهم نیست چقد براتون سخته برای گرفتن حقتون سایپا رو آتیش بزنید ، انشالله هیچ وقت ماشبن بهتون نده سایپا بی عرضه ها
جواد : آقا حرومتون بشه ما از کجا پول بیاریم پول قسط هارو بدیم مگه چقدر برای پلاک میخاد بکشه که اینهمه علافمون کردید ماه بعد باید قسط بدیم 90 میلیون از کجا بیاریم نامردا از کجا بیاریم چقدر نامردی سایپا نخوری اون پولارو
151 : شماره پذیرش
مائده : تایید آدرس سخا منظورتونه؟
کوییک gxl 17 خرداد : دعوتنامه تحویل تیر از 11 خرداد شروع شده بود یعنی تو این هفته فقط یک روز رو فاکتور کردند خیلی کند پیش میره.
Ali : بله مال من تغییر. کرده. به TU5p.
حمید شهریورواریزی 21تیر : آره به خدا رنگ مشکی 21تیر واریزی آخرم بود الآنم پلاک شدم تحویل پرونده به شرکت 22بود .خیلی ها فاکتور شدن .شما هم میشی .نمیدونی هر چی ماشین دارن دارن میدن بیرون عجیب شده
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : دوستان کلاه گذاشتن سرمون فاکتورنمیکنن فقط پول زوربابت رینگ گرفتن تمام.دلمون خوش کردن 10روز.اصلاخبری نیست من کرمانم میرم نمایندگی سروصدابدم شماهم هرشهری هستین بریدخاهشاشایدکاری انجام شد
حمید شهریورواریزی 21تیر : ببین بستگی به اون نمایندگی داره عوضی باشه یا نه .یک موقعی صفحه کلاجت به مشکل بخوره میان میبینن کفپوش داری گارانتی موتور باطل میکنم.یک موقعی صحبتش بود که دیگه باطل نمیشه ولی نمی دونم تایید شد یا نه.
اطلس دی : از دوستان کسی هست که اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشه و خرداد از چه تاریخی شروع میشه لطفا لطفا لطفا هز کی میدونه جواب بده