اگر خودروسازان خصوصی بودند

اگر خودروسازان خصوصی بودند

بیش از یک سال است که خودروسازان از مشکلات نقدی این صنعت گلایه می کنند، اما دولت طی این مدت کمک قابل توجهی برای برطرف کردن این مشکل خودروسازان نکرده است و حتی مصوباتی هم که برای اعطای تسهیلات به خودروسازان ابلاغ کرد نیز تماما اجرا نشد. عدم یاری دولت به خودروسازان در حالی است که راه های دیگری برای تامین سرمایه صنعت خودرو وجود دارد که خودروسازان عملا از آنها محروم هستند، دلیل عمده این محرومیت هم سهمی است که دولت همچنان در صنعت خودرو دارد. یکی از راه هایی که خودروسازان در صورت خصوصی بودن می توانند به واسطه آن به تامین سرمایه بپردازند، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی است. صندوقی که بر اساس اساسنامه خود می تواند به واسطه بانک های عامل تسهیلات ارزی و ریالی به بخش های مختلف صنعتی پرداخت کند اما تنها به این شرط که واحد یا بنگاه تولیدی متعلق به بخش خصوصی باشد یا سهم دولت در آن بیش از ۲۰ درصد نباشد. این در حالی است که با وجود واگذاری بخش زیادی از سهام دولت در صنایع خودروسازی، سهم دولت در این صنعت به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۲۰ درصد است و این به آن معناست که خودروسازان عملا نمی توانند به عنوان بخش خصوصی از  تسهیلات این صندوق برخوردار شوند. 

اگر خودروسازان خصوصی بودند

محمود دودانگه، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در همین ارتباط به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می گوید: سهم دولت در ایران خودرو ۱۸/۲ درصد و در سایپا ۳۶/۸ درصد است، اما واقعیت این است که  با در نظر گرفتن سهام غیرمستقیم دولت، سهم دولت در ایران خودرو از ۲۰ درصد هم فراتر می رود، بنابراین صندوق بر اساس اساسنامه خود نمی تواند به این دو شرکت تسهیلاتی پرداخت کند.  این صحبت عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در حالی است که چندی پیش با مطرح شدن پیشنهاد اعطای تسهیلات دو میلیارد دلاری از سوی رییس سازمان گسترش صنایع، خودروسازان به منابع این صندوق امیدوار شده بودند. اما به نظر می رسد این پارادوکس صنعت خودرو در نهایت خودروسازان را هم از کمک های دولتی محروم کند و هم از امکاناتی که برای بخش خصوصی وجود دارد.


منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودروساز داخلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

بی نام
0

لطفا یکی این کارخونه های خودروسازیه کشورو ببنده خواهشا
18:35  1392/04/29
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: m&z
3

دوستان گرامی از نظر بنده خودروسازی ایران تنها زمانی پیشرفت خواهد کرد که:
1- تحریمها برداشته شود و بتوانند آزادانه با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری کنند.
2- خودروسازی به طور 100 درصد و واقعا به بخش خصوصی واگذار گردد تا افراد واقعا لایق و کارآمد وارد عرصه شوند.(به عنوان مثال کارکنان بخش حراست یک بخش بیشتر از مهندسین آن بخش نباشد! و کمیت کارکنان واقعی و کیفیت بدرد بخور باشد)
3- تعرفه گمرکی برداشته شود و اگر کمکی قرار است توسط دولت شود از طریق تسهیلات بلند مدت بدون بهره یا سود اندک به خودرو سازان باشد.
تنها آن زمان است که شاهد استعدادهای بی نظیر فرزندان این مملکت در بخش خودرو خواهیم بود و باور کنید چین که سهل است کره جنوبی هم رقیبی برای ایران نخواهد بود.
15:18  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
3

بچه ی لوسو هرچی بیشتر نازشو بکشی و قربون صدقش بری هم لوستر میشه هم پرو تر اینا هم اینجورین 30 ساله که بازار این مملکت انحصاری دست ایناس یعنی توی این 30 سال یه مدیر درست حسابی پیدا نشده که یه فکری به حال این وضعیت بکنه؟سوال میپرسی ها اگه شده بود که اوضاع اینجوری نبود که اینا به جای اینکه برن خودروساز بشن هر روز به سمت مونتاژکاری پیش برن ان هم از اثرات حمایت کور کورانه.با سپاس از1car
01:12  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد زارعی
1

خودرو سازا دیگه چی میخوان ؟؟؟ خصوصی بشن مردمو بیشتر به کشتن بدن و بیشتر بچاپن؟؟ وااام ؟؟ سس سفید ؟؟ نون اضاف ؟؟
ولمون کن عاقا !!!
00:09  1392/04/26
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: هاشم زرین کیا
0

باید یه حرکت اساسی کرد براى خودرو در ایران
20:59  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
1

سلام البته خصوصی نبودن صنعت خودرو در این مقطع به نفع سایر بخش های خصصوصی هست.
با توجه به وضعیت خودرو در کشور اگر خصوصی بودند یکجا تمام منابع مالی این صندوق را میبلعیدند
11:56  1392/04/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : تاریخ تکمیل وجه کی بوده؟
ثبت نام سهند1402 : من 6/24واذیز کردم خبری نیست
شاهین جی : سلام فک کنم اگه به مبلغ پارسال سود مشارکت تعلق نگیره حدود ۳۴۰ ولی اگه سود مشارکت بدند مبلغ سود ازش کسر میشه
J7خرداد : J7 0 دوستان چقدر رمان میبره ک گزینه تکمیل وجه سبز شه و صدور فاکتور زرد شه الان تکمیل وجه ده روزه زرده فقط قراردادم سبز شده
ثبت نام سهند1402 : سلام من واریزی6/24 هستم خبری نشده
حمیدرضا : سلام حداقل تا یک سال به فکر سود تاخیر نباش هنوز سود تاخیر ماشینی رو که پارسال از سایپا گرفتم رو ندادن
سروش ۱۴ اردیبهشت : علی جان من از اهواز ثبت نام کردم ساعت ۱۰ صبح تکمیل وجه کردم اینجور که مشخصه تا ۱۳ فاکتور کردن اگه دوباره شروع به فاکتور کردن کنن نوبت ما میرسه
Hx5 : تحویل 90 روزه سیستم را نگاه نکنید بین 110 تا 120 روز تقویمی میشه شاسی شدن، یک ماه تقویمی تحویل، یعنی حدود 5 ماه
بهمن : مملکتی داریم بخدا تا الان هر وقت زنگ میزدم آقای فلانی 21مرداد تکمیل وجه کردی گفتم بله امروز دیگه زنکه خر میگه 25تکمیل وجه کردی تو سیستم زده، این چطو سیستم... هس تا 21 بیشتر مهلت تکمیل وجه بهمن نبوده زده 25
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جعفر جانعلی : آقا جواد جانعلی عشقی خیلی دوست دارم به ملا. سایپا خراب بشه به ولا
جواد جانعلی : لعنت خدا بر سایپا باد که چندین ماه است روان ما را درهم کوبیده و قلب ما را به درد آورد. این شرکت ملعون نابود باید گردد
رامین : سلام ، دوستان کسی خبر داره تا کی فاکتور شده؟ ساینا تک نوشتم دوگانه نیستم
سورن دوگانه : بله میشه اقدام کن
آپشنال بهمن : من شوخی کردم عزیز برای عذر خواهی ارادت🙏
کوییک : 598,979,000
اسما : شما چه تاریخی تکمیل وجه کردین
مهدی : خیلی ممنونم🙏🙏
سورن سفید 30 بهمن : من پیش فروش عادی بودم. تحویل 30 بهمن. 16 آذر دعوت نامه اومد و تکمیل وجه کردم.
پیش فروش : تو رو خدا راست میگی منم فاکتور برگشتیم