سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)
15:47 1391/11/23 [مقالات/فن‏‎آوری]

سیستم هشدار نقاط کور (Blind Spot Information System)

سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)

در هنگام رانندگی ممکن است خودرو در نقطه  ای قرار گیرد که برای سایر رانندگان قابل مشاهده نباشد و همین امر منجر به برخورد و تصادف شود. اخیراً شرکت ولوو سیستمی تحت عنوان سیستم هشدار نقاط کور (Blind Spot Information System) ارائه کرده است که از بروز چنین مشکلی جلوگیری می کند. بدین  منظور در گوشه  های عقب خودرو یک رادار قرار داده شده است.1car.ir زمانی که یک خودرو یا هر مانع دیگری وارد میدان تعریف شده این رادار (با ابعاد آن 9.5 متر در 3 متر) شود، این سیستم وجود مانع را تشخیص می دهد و با یک چراغ زرد رنگ در کنار آینه جانبی، به راننده هشدار داده می شود.

سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)

مکانیسم عملکرد این سیستم به خوبی در فیلم زیر نمایش داده شده است. همان طورکه ملاحظه می شود، با ورود یک خودرو در فضای نقطه کور راننده، چراخ روی آینه جانبی شروع به چشمک زدن می کند و به راننده هشدار می دهد که یک خودرو در حال نزدیک شدن به خودروی اوست. برای درک بهتر مکانیسم عملکرد این سیستم، فیلم (دانلود) زیر را که توسط مجموعه 1Car به فارسی زیرنویس شده است، ملاحظه فرمائید.

/uploads/Blined Spot Alert.flv

علاوه بر رادار، نقطه کور خودرو با استفاده از یک سری دوربین ها به  طور مداوم در حال کنترل است. به  طور مثال، وقتی وسیله نقلیه  ای نظیر موتورسیکلت، سواری، یا کامیون وارد محدوده نقطه کور شود، یک چراغ زرد رنگ در کنار درب خودرو در نزدیکی آینه جانبی روشن می شود که راننده را متوجه  وجود یک وسیله نقلیه دیگر در کنار خودرو خود می کند. وجود چنین هشداری به راننده این امکان را می دهد که بتواند در مواقع پرخطر سرعت عمل بیش تری از خود نشان بدهد. یک دوربین دیجیتال نیز زیر هر یک از آینه  های جانبی نصب شده است که در هر ثانیه 25 عکس می گیرد و سیستم با مقایسه فریم های مختلف، وجود یا عدم وجود مانع در میدان نقطه کور را شناسایی می کند. در فیلم (دانلود) زیر که مربوط به خودروی شرکت فورد است، مکانیسم عملکرد این سیستم به خوبی به تصویر کشیده شده است.

/uploads/2013 Ford Escape _ Blind Spot Information System2.flv

در این سیستم نرم افزار خاصی وجود دارد که موتورسیکلت و سواری را در روز و شب به خوبی تشخیص می دهد. اما ازآن جاکه دوربین های دیجیتال اساس کار این سیستم را تشکیل می دهند، بدیهی است محدودیت هایی مانند محدودیت های چشم انسان را داشته باشند. بدین  صورت  که این تکنیک در موقعیت هایی که دید کافی وجود ندارد، مثل هوای مه  آلود، برف ی، و کولاک شدید، به خوبی عمل نمی کند. در چنین موقعیت هایی، یک پیغام به راننده داده می شود که سیستم هشدار نقاط کور، غیرفعال است. هم چنین این روش طوری برنامه  ریزی شده است که نسبت به خودروهای متوقف و تابلوهای جاده ای عکس  العملی نشان نمی دهد. طبق پیش فرض های سیستم هشدار نقاط کور، این سیستم صرفاً در سرعت های بالای 10 کیلومتر در ساعت فعال می شود و تنها زمانی نسبت به سایر خودروهای در حال ورود به میدان نقطه کور عکس  العمل نشان می دهد که سرعت آن ها حداکثر 20 کیلومتر در ساعت کندتر و 70 کیلومتر در ساعت تندتر از حرکت خودروی فعلی باشد.

سیستم هشدار نقاط کور (ویدئو)


منابع

wikipedia    gizmag

برچسب : کور , هشدار , حس‎گر , باران , نرم افزار , اپلیکیشن


این مطلب را به اشتراک بگذارید...




مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

مرتب سازی :

11 نظر

کاربر: حیدر
1

یه شرکتی مثل ولوو تمام سعی و تلاشش اینکه خودروهایی با ضریب امنیت بالا بسازه .انواع و اقسام ایده هارو تست میکنه کلی هزینه میکنه که راننده با استرس کمتری رانندگی کنه. حالا ایرانخودرو و سایپا یه کیسه هوا میخوان بزارن رو ماشیناشون زورشون میاد انگار میخوان مجانی این کارو انجام بدن.سپاس از 1car
17:34  1392/02/29
پاسخ دادن
افشین
1

من هم با همومن موافقم برای سمند کلی سنسور باید گذاشت
22:19  1391/12/25
پاسخ دادن
هومن
2

پیشنهاد میکنم دور تا دور سمند هم بزارن آخه کلاً نقطه کوره سمند
23:59  1391/11/26
پاسخ دادن
آرام
1

مقاله جالبی بود ولی به نظر میاد که این 2 سیستم هنوز کامل نیستند جای زیادی برای کار دارند
18:41  1391/11/24
پاسخ دادن
اکبری
0

قرار شده روی پراید هم نسب شود
10:49  1391/11/24
پاسخ دادن
گویبان
6

بسیار عالی مثل همیشه واقعا بعضی وقتا لازم میشه!!
23:19  1391/11/23
پاسخ دادن
سپهر
0

مقالاتتون بسیار کاربردی است،اما در ایران نه.
21:35  1391/11/23
پاسخ دادن
مهدی
9

جالب بود.
18:54  1391/11/23
پاسخ دادن
سحر
5

واقعا جالبه من به شخصه با این نقاط کور مشکل دارم .
17:22  1391/11/23
پاسخ دادن
shiva
15

من همیشه ازمتور سیکلت هایی که در نقطه کور هستند هنگام رانندگی وحشت دارم .
16:33  1391/11/23
پاسخ دادن
آدریان
14

بسیار جالب و کاربردی . با وجود این امکانات رانندگی چقدر راحت و کم استرس میشه .
16:30  1391/11/23
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
تبلیغات



نظر سنجی
اخبار کدام یک از مسابقات اتومبیلرانی را دنبال میکنید؟





مشاهده نتایج
Ad Price Exhaust Game Safety
مطالب برتر
wait
دوستان
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
esi : منم یه 131 متالیک دارم خیلی خوشکله خیلی کم خرجه باهاش تاسرعت 175 تا تو جاده رفتم اغلب هم جاهایی که چند بانده هست 140با هاش میرم خیلی هم راضیم البته یه سرامکاناتش نسبت به خودرو های دیگه کمتره اما این کم مصرفیش منو کشته واسه شهر ماشین عالیه
محمد : دوستانی که 620 تحویل گرفتن .آیا این ماشین دارای تنظیم چراغهای جلو هست یاخیر؟فکر میکنم توی کاتالوگ ماشین اشتباهی چاپ شده.واحتمالا" روی ایکس 60 وجود دارد
محمد123 : شهرستان ..... ای بابا ما تومشهد هم یورو سه داریم. مسخرس به خدا . الان مردم اروپا یورو 6 دارن ما با این یورو 3 گند می زنیم به آب و هوای کلّ دنیا مثلا از امسال همه ماشینا باید یورو 4 5 باشن!
محمد123 : فقط ایرانی بخر که sl باشه مثل پارس سوپر پایا اگه sm باشه یه سطح استانداردش بالاتر از ماله خود ماشینه مثل لیزویل یا ایرانول رویال پلاس که فکر نمی کنم واسه ماشین بد باشه اگه خوب نباشه دنبال استاندارد sn هم نباش که نیست.توتال و باقی مزخرفات خارجی(تقلبی) رو هم نگیرید. آقاهه می گفت روغن یه جورایی مثل ماست می مونه وقتی می ری سوپر می گه کدوم مارک بهتره؟؟ چقدر تفاوت داره؟؟
taha : سلام به دوستان . من یک مشکلی که دارم اینه که خیلی وقتها صدای زیادی ار موتور مثل برخورد دو تا چیز به هم یا صدای برخورد تسمه به قاب می اید کع خیلی ازار دهنده است .همچنین داخل اتاق صدای موتور و صئای داشبورد مخصوصا در اول حرکت و دست اندازها به شدت می اد ایا راه حلی هست؟
رانا : برادر عزیز بنزین یورو 4 چه ربطی به کلاچ داره؟
ناصر : سلام مقداد .من 6ماهه تیپ5 صفر خریدم خیلی نرم وتیزه فقط مشکل روغن ریزی داره چندین بار به گارانتی بردمش بهتر شده ولی هنوز روغن میده غیر از این مورد مشکلی نداره .تازه اگر بخوام بفروشمش مشتریش زیاده.
آلش : بر اساس استاندارد، بنزین «یورو 4» بنزینی با اکتان 95 است و بنزین کنونی اکتانی در حدود 90 دارد، ولی با این حال در قیاس با بنزین یورو 2 از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است. سوخت یا «بنزین پاک»، بنزین «یورو4» نیست صحبت یکی از مدیران ایران فرغون: کیوان وزیری، مدیر طراحی پلت‌فرم و قطعات خودرو ایران خودرو نیز با بیان این موضوع که حجم تولید بنزین «یورو 4» بسیار ناچیز است و برای شرکت‌های خودروساز تولید خودرو با استاندارد «یورو4» اقتصادی نیست، در گفت‌وگو با «شرق» تاکید می‌کند: هم‌اکنون شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در حال تولید روزانه 11میلیون لیتر «بنزین پاک» است و با این حجم تولید «بنزین پاک» که در حدود 20درصد نیاز کشور است، تعویض و تغییر خطوط تولید خودرو از استاندارد یورو 2 به «یورو 4» منطقی و اقتصادی نیست. وقتی خودشون میگن ساخت خودرو با استاندار یورو 4 اقتصادی نیست هی شما بیاید بگین سیم کلاجم پاره شده و غیره
فردين : من ميخوامj3بخرم هركسي اطلاعاتي كه داره لطفاً راهنمايي كنه من خودم پرايد دارم و اينو به يقين ميدونم كه صدرصد از پرايد كه تابوت مرگه بهتره
حسین : سلام.امروز از دو نفر پرسیدم همه با نظر نادر خان موافق بودن.مرسی آقا نادر
botL
botR
Logo
فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
استفاده از مطالب سایت 1car.ir تنها با درج لینک فعال به صفحه مبدأ، مجاز می‏باشد.