میل بادامک (Camshaft)

میل بادامک (Camshaft)

آیا تاکنون به حروف اختصاری OHV، SOHC، یا DOHC مندرج بر کاور موتور برخی خودروها توجه نموده اید؟ آیا می دانید این حروف اختصاری به چه مشخصه ای در موتور اشاره دارند یا به کدام بخش از موتور خودرو مربوط می شوند؟ این عبارت ها در حقیقت به نوع میل بادامک (Camshaft) در موتور اشاره دارند. میل بادامک قطعه ای است که وظیفه باز و بسته نمودن سوپاپ ها را به عهده دارد. این قطعه در برخی موتورها در بالای سیلندر واقع است و در برخی دیگر در پایین موتور قرار گرفته است. در ادامه به بررسی انواع میل بادامک ها و چگونگی عملکرد آن ها پرداخته شده است.

 

Overhead Valve (OHV)

OHV به میل بادامکی اطلاق می شود که در پایین موتور قرار دارد و نیرو را از طریق میله های بلندی به سوپاپ ها منتقل می کند. اگرچه این نوع میل بادامک ها تقریباً قدیمی شده اند، اما چندین دهه است که با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. موتورهای مجهز به این نوع میل بادامک ها نسبت به انواع دیگر، کوچک تر هستند و دوام بالاتری دارند. گفتنی است، در این نوع موتورها، تنظیم زمان بندی دقیق سوپاپ ها در سرعت های بالا، قدری مشکل است. نکته منفی دیگر این که در این نوع موتورها، نصب بیش از دو سوپاپ برای هر سیلندر غیر ممکن است.

میل بادامک (Camshaft)

 

Single Overhead Camshaft (SOHC)

SOHC به میل بادامکی اطلاق می شود که به صورت ردیفی در بالای سیلندرها قرار گرفته است. این نوع میل بادامک ها اغلب در موتورهای خطی وجود دارند. در موتورهای خطی که تنها دارای یک میل بادامک هستند، در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیه شده است: یکی برای ورود هوا و سوخت و دیگری برای خروج گازهای حاصل از احتراق. از آن جا که در این نوع موتورها باز و بسته شدن سوپاپ ها مستقیماً توسط میل بادامک و بدون واسطه انجام می شود، زمان بندی سوپاپ ها در سرعت های بالا نسبت به موتورهای OHV بسیار دقیق تر است.

میل بادامک (Camshaft)

 

Double Overhead Camshaft (DOHC)

DOHC به میل بادامک هایی اطلاق می شود که به صورت جفتی در بالای سیلندرها قرار گرفته اند. معمولاً در موتورهای خطی از دو میل بادامک DOHC و در موتورهای V-شکل از چهار میل بادامک DOHC استفاده می شود. در موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC، برای هر سیلندر چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است؛ دو سوپاپ برای ورود هوا و سوخت و دو سوپاپ برای خروج گازهای حاصل از احتراق. در بیش تر اتومبیل های مدرن از موتورهای مجهز به میل بادامک های DOHC استفاده می شود؛ زیرا تزریق هوا در این نوع موتورها بهتر است و با حجم موتور یکسان نسبت به سایر موتورهای فاقد میل بادامک DOHC، قدرت بیش تری تولید می شود.

میل بادامک (Camshaft)

هدف 1Car از ارائه چنین مقالاتی که در حقیقت جزء مقالات فنی سایت به شمار می رود، کمک به ارتقای سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودروست. امیدواریم در این راه توانسته باشیم سهمی هر چند ناچیز در جهت رشد و تعالی آگاهی شما دوستداران صنعت خودرو داشته باشیم. نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را از ما دریغ نفرمائید.


منابع

samarins     wikipedia     howstuffworks

برچسب : میل بادامک , موتور , سوپاپ , سیلندر , حجم موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

18 نظر

شهریار
4

ممنون از سایت عالیتون.ویدئوها عالین
16:04  1394/01/31
پاسخ دادن
داود
0

بسیار سایت خوبیه .تمام موارد مربوط به خودرو ها رو پوشش میده .ممنون و روز به روز بهتر و موفق تر باشید
09:41  1393/11/30
پاسخ دادن
محمد
0

من طرح های جالب و شدنی برای موتور واجزای موتور دارم
در کل ممنون بسیار عالی بود
00:50  1393/04/26
پاسخ دادن
hsn.r
0

عالیه سایتتون :)
با آرزوی موفقیت روز افزون برای خودتون و سایتتون
مرسی
05:29  1393/04/16
پاسخ دادن
هادی
0

سلام . واقعا بهتون تبریک می گم سایت خوب و دانش خوبی دارین موفق باشین درتمام مراحل زندگی
18:45  1392/11/17
پاسخ دادن
فرید
2

سلام ، دنده ۱ و عقب در یک راستا هستن وقتی عقب جا نمیره باید یکم نیش جلو بری و بعد دنده عقب جا میره
22:05  1397/06/07

نیما
0

چه حیف، نیمتونم این عکسای متحرکو تو پروژه بیارم :(
15:58  1392/06/11
پاسخ دادن
شاهرخ
0

چقدر جذاب !

با این مقاله تازه فهمیدم که 206 چه آشغالیه


ادامه بدید !
15:24  1392/06/05
پاسخ دادن
sadegh
1

dametooon garme....koli donbale marja vase motalea khodroo bodam
4shabe hamash to sitetunam
khaste nabashiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiid
00:59  1392/04/25
پاسخ دادن
کاربر: حیدر
1

من چند روزی هست که با این سایت آشنا شدم و اینکه معتادش شدم و امروز در این سایت که بدون تعارف واقعا عالیه عضو شدم و تو این چند روز کلی وطلب جدید یاد گرفتم واقعا دستتون درد نکنه خیلی کارتون درسته.
16:50  1392/02/29
پاسخ دادن
farzad
0

لطفا در مورد عیب یابی خودرو نیز مطالبی بذارید با تشکر ازسایت خوبتون
17:30  1391/12/09
پاسخ دادن
armin
0

کارتون خیلی کاملو جالب و درسته امیدوارم همین طور اداوه داشته باشه با تشکر!
21:05  1391/12/04
پاسخ دادن
1Car
2

پاسخ به mehdi: از تذکر شما متشکریم. اشکال برطرف شد.
08:31  1391/12/02
پاسخ دادن
mehdi
4

tozihat milbadamak 2 va 3 jabejast
01:07  1391/12/02
پاسخ دادن
پ-ع
6

بنده هم هر شب سایت شما را چک می کنم . مطالب واقعا مفیدی ارائه میدهید. مخصوصا کلیپهای تصویری اتان فوق العاده است. سرعت سایت کمی بالا است. من بعضی شبها نمی رسم کل مطالب جدید سایت را بخوانم. کمی آهسته و البته پیوسته به نظرم بهتر است. نیز در نظر داشته باشید که ایجاد این کیفیت سایت از هر ...
01:43  1391/12/01
پاسخ دادن
هومن
5

خیلی عالی بود ممنون از زحمات شما گروه 1car
23:59  1391/11/30
پاسخ دادن
Amirhosein
7

واقعا فوق العاده بود قبلا باید تو سایتای مختلف میگشتیم تا یه مطلب کوچیک راجع به قسمتی از ماشین پیدا کنیم واقعا نوشته هاتو فوق العادست
21:19  1391/11/30
پاسخ دادن
mohsen
2

khaste nabashid
15:01  1392/05/22

سلیمان حشمتی
19

1car عزیز شما تا به امروز در این عمر کوتاهی که از سایتتون گذشته تونستید که صداقت هدفی که فرمودید رو نشون بدید . مرسی از سایتتون . واسه ما ماشین بازها واقعا یه همچین مرجعی لازم بود
15:38  1391/11/30
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهدی : دقیقا داره کاری که شرکت ایران خودرو با پژو پارس سر ملت اوردو میکنه گفت خط تولید توقف شده چون استاندارد 85 گانه نداره بعدش با 250 میلیون گرونتر وارد بازارش کرد دریغ از اینکه استانداردی روش بزنه
حاتم : سلام دوستان گرامی اگر کسی تحلیلی از قیمت کارخانه ساینا از الان تا شهریور ماه (درصد و زمان افزایش) داره و بلده لطف کنه همه استفاده کنیم
شاهین اتوماتیک : چرا اونایی که مهرماه 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک 290 میلیون واریز وجه کردن چرا کسی پیگیر نمیشه چرا دعوت نامه ارسال نمی کنن فقط چسبیدن به اونایی که نقد ریختن دعوت نامه ارسال میشه
حامد : ثبت نام اطلس هم تموم شد. بیچاره اونایی که همین فرصت رو هم از دست دادند.
تارا : شماهم شکایت کردین ازشون چی جواب دادن؟
سورن دوگانه : عزیز من سورن دوگانه ef7دیگه تولید نمیکنن.
تارادنده : ۸میلیون ازجریمه تاخیرمابرداشتن
سعیده : سلام من آبان جی ۷ ثبت نام کردم تمام مدارک به جز بیمه اومده ولی از ماشین خبری نیست
یوسف : نهایتش دو الی سه روز طول می کشه تا برسه دستت
یوسف : خیلی ممنون بزرگوار 🙏🙏 ماشین خیلی خوبی هست بهتر از اون چیزی که فکرش و میکردم ایشالله روزی همه بشه چون اتنظار کشیدن خیلی سخته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : وجدانا گفتن پول نقد میدیم
بهمن : داش امیر تو الان باید ماشین رو تحویل گرفته باشی
سعید : مال شما اتومات بود یا دنده ای
امید : سلام تماس گرفتم با سایپا گفت حدود 5 میلیون هست
امیدرضا : دوستان منم بخشنامه 4724 هستم ، اسفند که فراخوان اومد تبدیل به سورن زدم ولی واریز وجه انجام ندادم ، نمیدونم بازم فراخوان برام میاد یانه
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : من امروز زنگ زدم تهران و نمایندگی میگف آبان ماه فاکتور میشه اینها همه دروغ میگن
207تبدیلی : من تکمیل وجه دوگانه ام 4 دی بود 18 دی تبدیل زدم 21 ام فاکتور شد(روز جمعه) امروز 23 ام هم پلاکش ثبت شد مجموع واریزی به ایرانخودرو 363 میلیون بوده با سود مشارکت و تاخیر قیمت 207 رو 303 میلیون فاکتور‌کردن الان باید شرکت به من حدود 60 میلیون تومان پس بده
علی شوقی : دقیقا از روز تکمیل وجه تا تحویل حضوری یک ماه طول میکشه،بشرطی که خدانکرده مشگلی توی سخا یا پلیس بوجود نیاد
پارس سفارشی : سلام خسته نباشید
بی قرار دوگانه دی : دوستان عزیز فردا تحویل حضوری واریزی 26 فروردین ایشالا قسمت همه