رادیاتور - سیستم خنک کننده (Cooling System)

1Carهمان طور که می دانید اساس عملکرد موتور اتومبیل بر اساس انفجار سوخت در داخل سیلندرهای موتور است که نیروی حاصل از انفجار، سیلندرها را به عقب رانده و این نیروی رو به جلو و عقب نهایتاً تبدیل به نیروی دورانی می شود. اما این انفجار مسلماً باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده و به موتور آسیب وارد یا حتی منجر به ذوب یا تغییر شکل آن خواهد شد. پس وجود یک سیستم خنک کننده که بتواند دمای موتور را ثابت نگه دارد الزامی است. اما این سیستم خنک کننده موتور چیست و از چه قسمت هایی تشکیل شده است و نحوه عملکرد آن چگونه است؟ در این بخش به این سوالات پاسخ داده و اساس عملکرد رادیاتور اتومبیل را بررسی خواهیم نمود. در تصویر زیر نمونه ای از این سیستم به همراه اجزای مختلف آن را مشاهده می کنید.

 

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

دراتومبیل های امروزی دما با استفاده از آب یا مایع خنک کننده ثابت نگه داشته می شود. به این صورت که در اطراف سیلندرهای موتور که محفظه های انفجار هستند، آب به وسیله یک پمپ به گردش درآمده و گرمای موتور را به خود جذب می کند. برای حرکت آب در این نواحی، مجاری مخصوصی در اطراف سیلندرها تعبیه شده است. پس از جذب دمای موتور آب داغ شده و به حرکت خود به سوی خارج از موتور ادامه می دهد. پس از خروج از موتور وارد محفظه مشبکی به نام رادیاتور می شود. در رادیاتور به دلیل تبادل حرارتی بالای آن با هوا، گرمای آب گرفته شده و آب مجدداً خنک می شود. سپس آب خنک شده مجدداً به سوی موتور حرکت می کند و این چرخه از نو آغاز می شود.

اجزای سیستم خنک کننده

 رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

رادیاتور محفظه ای مشبک برای خنک کردن آبی است که با از گرفتن گرمای موتور داغ شده و از آن خارج می شود. فضای داخل رادیاتور به صورت شبکه بندی بوده و  تبادل حرارتی بسیار زیادی با هوا داشته و آب داغ را به سرعت خنک کرده و آماده انتقال مجدد به موتور می کند. رادیاتور در دو نوع عمده تولید می شود. رادیاتور عمودی که در آن آب از بخش بالا وارد شده و پس از خنک شدن از کف رادیاتور روانه موتور می شود. رادیاتور افقی که در آن آب از یک طرف رادیاتور وارد شده و پس از پیمودن عرض رادیاتور از طرف دیگر خارج می شود.

فن

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

فن یک ابزار کمکی برای رادیاتور است که در بخش جلو یا عقب رادیاتور نصب می شود و هوا را با فشار از میان شبکه های آن عبور می دهد تا تبادل حرارتی بهتر انجام شده و عمل خنک کردن آب بهتر و سریع تر انجام شود. فن نیروی لازم برای گردش را یا به وسیله یک تسمه از موتور خودرو می گیرد و یا اینکه خود دارای موتور برقی مستقل است.

مجاری آب

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

به منظور خنک شدن موتور آب باید در اطراف سیلندرهای اتومبیل حرکت کند و حرارت آن را به خود جذب نماید. برای همین منظور در اطراف سیلندرها مجاری مخصوصی وجود دارند که آب بتواند به سهولت در آنها حرکت نکرده و موتور را خنک کند.

ترموستات

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

وظیفه اصلی ترموستات ثابت نگه داشتن دمای موتور است. گاهی ممکن است که حرکت مداوم آب در اطراف موتور باعث خنک شدن بیش از اندازه آن شود (که این امر در زمستان ها باعث می شود تا بخاری خودرو به طور کامل داخل خودرو را گرم نکند). در این هنگام ترموستات مسیر حرکت آب را می بندد و آب را در موتور راکد نگه می دارد تا وقتی که موتور به اندازه کافی گرم شود. سپس وقتی که دمای موتور از اندازه تعیین شده تجاوز نمود ترموستات با باز کردن مسیر مجدداً اجازه گردش آب و خنک نمودن موتور را می دهد و به این ترتیب دمای موتور همیشه ثابت می ماند.

واترپمپ

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

آب داخل موتور برای گردش درون آن نیاز به نیرو یا در واقع پمپی دارد که آب را با فشار به داخل موتور پمپ نماید. این وظیفه به عهده واترپمپ است. واترپمپ نیروی خور را به وسیله یک تسمه از  موتور می گیرد و با گردش آن، آب از رادیاتور به داخل موتور و از آنجا مجدداً به رادیاتور منتقل می شود.

مایع سیستم خنک کننده (ضد یخ)

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

همان طور که تا اینجا گفته شد مایع خنک کننده موتور به طور طبیعی آب است. ولی استفاده از آب به تنهایی گاهی مشکلاتی را ایجاد می کند. مشکلاتی مثل رسوب و خوردگی قطعات داخلی موتور، یخ زدن در روزهای زمستانی، و جوش آمدش در تابستان. برای حل این مشکلات آب را با محلول ضدیخ مخلوط می کنند که از خوردگی و رسوب جلوگیری کرده و نقطه انجماد را کاهش می دهد و همچنین دمای جوش آب را بالاتر می برد.

درب رادیاتور

آشنائی با رادیاتور - سیستم خنک کننده (ویدئو)

درب رادیاتور باید به وسیله تعدادی واشر آب بندی شده باشد و مانع از خروج آب از رادیاتور شود. زیرا با افزایش دمای آب داخل موتور فشاری نسبی در داخل رادیاتور ایجاد می شود و اگر این درب آب بندی نباشد مایع از رادیاتور خارج می گردد. همچنین این فشار باعث بالاتر رفتن دمای جوش مایع نیز می شود. در آخر، با دیدن این فیلم (دانلود) کوتاه که توسط مجموعه 1Car برای شما زیرنویس شده است با عملکرد این سیستم به طور کامل آشنا شوید.

/uploads/Cooling System.flv


منابع

Howstuffworks

Wikipedia

برچسب : خنک , رادیاتور , خنک کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

196 نظر

جلال
2

سلام دوستان عزیز میشه منو راهنمایی بکنید من یک ماشین ای اف سون دارم پیش چن تا مکانیک بردم ولی تشخیص ندادن ایراد ماشینم اینه که نوسان امپر داره باسرعت بالا بیشتر میشه
18:30  1396/09/11
پاسخ دادن
اوستا
0

مشکل میتونه از ترموستات باشه دوست عزیز البته همیشه هم مشکل نمیتونه از درون موتور باشه خوده امپر هم میتونه خراب باشه و شمارو بترسونه چون خودم یبار همین مشکل برام پیش اومده :)
16:28  1398/02/21

علی
11

سلام دوستان من ماشینم پراید مدل 86 حالا از سمت چپش آب میریزه وموتورماشین داغ میکنه فنش کار نمیکنه لطفا راهنمایی کنید
18:50  1396/07/14
پاسخ دادن
مرتضي جعفري
0

سلام يه سمند دارمef7دوگانه فنها ازكار افتادن فقط درصورتي كار ميكنه كه درپوش افتامات رله فن رو بردارم با چوب اتصال بدم بهم كار كنه چه دروكند چه تند افتامانتها رم عوض كردم فابريك بازم نشد ممنون از راهنماييتون
02:45  1396/07/03
پاسخ دادن
داریوش عباسی
9

سلام ماشین پژو پارس هس من در رادیاتورو باز گزاشتم فن خراب شده باید چی کارکنم درس شه راهنمایی لطفا
18:40  1396/06/27
پاسخ دادن
دریا
3

خوب بود
16:06  1396/06/18
پاسخ دادن
مهدی ملکی
8

سلام من ماکسیما دارم ماشین وقتی خنکه به موقع فن خاموش روشن میشه اما وقتی بیرونم فن خیلی طول میکشه خاموش بشه اما امپر هم پایینه ودر ااین وضعیت لوله برگشت سرده
00:32  1396/06/17
پاسخ دادن
هادی آستانه
8

پراید ۸۷دارم فنش خیلی دیر خاموش میشه نزدیک به ۱۰دقیقه طول میکشه مهره فن مهره آب درب رادیاتور هم عوض کردم هر جا هم میبرم سر در نمیارن لطفا اگر کسی تجربه داره یه راهنمایی بکنه بعضی اوقات هم آمپر آب پائین میاد ولی فن واینمیسه دوباره میره بالا
00:33  1396/05/01
پاسخ دادن
نويد
0

سلام وقتت بخير حتما در اولين فرصت رله فن رو عوض كن و حتما اصلي بنداز كه اصلي هاش رنگه مشكيه
12:22  1396/06/28

مرتضي جعفري
0

سلام از خود ايرانخودرو اومدن اين سمنديا عوض كردن همشو ولي كار نفتاد
02:36  1396/07/03

محمدجعفری
11

باسلام جندروزیه که ماشینم(پرایدمدل87)اب کم میکنه یعنی دویاسه روزی یکباربایدیک لیتریاشایدم بیشتراب رادیات بریزم توماشین رفتم پیش تعمیرکارمیگه ازلوله فلزی ورودی بخاریت هستش چون لوله چندسال روماشینه وله شده واب ازش میریخت درضمن لوله جنتشوهم عوض کردم میخواستم بدونم احتمال داره ازجای دیگه باشه یانه؟بعدمیخواستم بدونم اسم این لوله فلزی بخاری دقیقاچیه؟باتشکرمرسی
19:00  1396/04/28
پاسخ دادن
حمید
15

سلام آیا درب رادیاتور باید کاملا بسته باشه یاتانصفه بسته شه
21:04  1396/04/24
پاسخ دادن
محمدرضا
32

سلام دوستان
ماشینم پراید ۲گانه سوز کارخونه مدل ۸۹ هستش. آب رادیاتور موقع گرم شدن تخلیه میشه داخل مخزن سرریز ولی مکش نمیکنه داخل رادیات. رادیاتور و دربش و قمقمه رو عوض کردم، بازهم همونجوریه. بنظرتون مشکل چیه؟ ممنون.
17:15  1396/04/15
پاسخ دادن
نادر
6

سلام دوستان ماشین من هم ۲۰۶هستش تیپ۲مدل۸۴که داخل ماشین رادیات بخاری ترکید وچهارنفربودیم کم مونده بود که ماشینو چپ کنم پای من و سمت شاگردم که پدرم بود ضدیخ پاشید و سوختیم
20:32  1396/04/10
پاسخ دادن
MB
2

دوستان سلام مجدد
مر فروش فن رادیاتور کجاست؟
ممنون
10:21  1396/04/04
پاسخ دادن
MB
6

سلام و خسته نباشید به دوستان
من روی پیکان کولر گذاشتم پروانه موتور رو برداشتم و الان دنبال یه فن باریک و قوی هستم که از داخل موتور روی رادیات نصب کنم میخواستم بدونم دوستان میتونن راهنمایی و کمک کنند.
ممنون
16:07  1396/04/03
پاسخ دادن
سلیمان
1

من خودم پیکان پژو دارم فن فرانسوی فوق‌العاده قوی دارن تو اوراقی ها گیر میاد میتونی بندازی روش منم کولر دارم
01:09  1396/04/31

محمد
1

سلام دوستان.. میشه از نحوه نصب رادیاتور بنز 911 روی پاترول توضیحاتی رو بگید.. تتشکر
08:03  1396/04/02
پاسخ دادن
گلزار
1

جالب بود

متشکرم
22:34  1396/03/17
پاسخ دادن
ابراهیمی
1

باعرض سلام فیلمی از بازوبست کردن راداتور ال نود می خواستم


ی
11:25  1396/03/15
پاسخ دادن
مجید
21

من یه پراید 87 دارم دیگه کلافم کرده آب از رادیات میره داخل قمقمه دیگه به رادیات برنمیگرده درب رادیات قمقمه همه چی رو عوض کردم جواب نداده پیش هرکیم میبری سر در نمی یاره علت چیه ممنون میشم
17:57  1396/03/09
پاسخ دادن
مهران
7

احتمال زیاد ترمستات خرابه یا یه گرفتگی تو مسیر ایجاد شده و اگه مشکل امپر داری و رادیاتو بیشتر از دو سه ساله عوض نکردی یه مدل تیبایی بنداز
01:33  1396/04/17

محمد
4

سلام یه ماشین پراید 81دارم وقتی که چراغ ها رو روشن میکنم آمپر میگیره ولی در روز که چراغ ها خاموشن آمپر نمیگیره علتش چیه؟
14:16  1396/03/08
پاسخ دادن
مهدی
2

یه کابل هسیری اتصال بدنه بگیر بزن درس میشه
19:42  1396/05/13

نیما رضاییی
3

سلام ،،
تسمه تایم را کی باید عوض کنم ؟؟؟؟
21:55  1396/02/12
پاسخ دادن
روح اله
4

با سلام و وقت بخیر
من یه مشکلی دارم که بعد از تعویض ترموستات وقتی که با دنده یک مسیری حدود 200 متر میرم درجه آب از 4 خط به 6 خط میرسه و بعد از 30 ثانیه دوباره نرمال میشد.(حدودا 2ماه)
دیروز وضعیت فرق کرده بود این حالت 6 خط حدودا 5 دقیقه طول کشید.
اگه بتونید راهنمایی کنید ممنون میشم
با تشکر
13:08  1396/02/10
پاسخ دادن
مهدی
1

احتمالا مشکل از فشنگی آب باشه که اطلاعان غلت به ای سی یو میده و فن الکی روشن میشه فشنگیت خرایه
19:45  1396/05/13

مهدی
0

سلام ماشین پراید دارم موقعی که تو گرما فشار زیاد بهش میاد فن بزرگ کار نمیکنه جوش میاره فن مستقیم میکنم کار میکنه مهره آب عوض کردم رله فن عوض کردم درست نشد آیا به رادیاتور ربطی داره؟
07:38  1396/02/10
پاسخ دادن
هادی
2

اگه رله و مقاومت فن رو چک کردی

مشکل از موتور فن ه
شاید موتور فن تک دور انداختن روش
12:06  1396/02/10

behzad
6

سلام ماشینم سمند مدل ۹۳هستش موقعی که ماشینم سرده پس از روشن شدن در ابتدا صدای شره اب از پشت داشبورد می اید ولی پس از چند دقیقه این صدا حذف میگردد در بعضی موقع با باز کردن درب رادیاتور صدای پیس میدهد سطح اب رادیاتور پس از دویست کیلومتر مسافت یک مقداری از ماکسیمم پایینترامده شرایط,کارکرد موتور عادی میباشد و هیچ گونه سفیدکی در قسمتهای مختلف مشاهده نگردیده ایا نیاز به تعویض واشر سرسیلندر میباشد میزان سطح اب رادیاتور چقدر بایستی باشد
12:04  1396/02/02
پاسخ دادن
علی
4

صدای شره آب بخاطر هوا گرفتن سیستمه. با هواگیری درست میشه
15:16  1396/02/02

سید
2

سلام دو مشکل می تواند باشد
1. بخاطر اینه که رادیات بخاری را رسوب گرفته و آب در رادیات بخاری گردش نداره
2. احتمال واشر سوزونده اما رسوب درز رو پر کرده و الان سفیدک معلوم نیست اما خدای ناکرده یکدفعه تو جاده نگهت می داره .
12:49  1396/03/01

سید
3

سلام سمند 93 ال ایکس موتور پژویی دارم . وقتی کولر روشن می کنم بعد از نیم ساعت رله فن سمت شاگرد می سوزه . مشکل از چیه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
12:57  1396/03/01

مصطفى هدايتى
0

سلام دوستان،ببخشيد من سوال قبلى رو پرسيده بودم عجيبه الان پرايد داداشم كه همون مدل ٩٦هست تازه گرفته،موقع دور زدن ابى كه از راديات برميگرده به قمقمه ديگه از قمقمه به راديات نميره!يعنى طورى كه يكم دور ميزنه قمقمه پر ميشه كاملا!و راديات رو مجبور ميشه از دربش اب بريزه چون از راديات كم ميشه به قمقمه ميره ولى از قمقمه ديگه به راديات برگشت نميكنه،ترموستات،مهره اب،مخزن و درب قمقمه و شيلنگهاى وصل به قمقمه همه رو نمايندگى عوض كرده ولى باز نميتونن بفهمن!حتى بيرونم برده كسى نفهميده،ببخشيد ممنون ميشم اگه كسى تجربه اين مشكل رو داره راهنمايمون كنه!ممنون از سايت شما كه خيلى مفيده برا اطلاعات درباره ماشين
15:48  1396/01/21
پاسخ دادن
امیر
13

سلام،اگر در پراید اب قمقمه به رادیات برنگرده،در رادیات،درب قمقمه وصحیح قرار نگرفتن لوله ها با درب قمقمه
15:16  1396/01/26

مصطفى هدايتى
4

سلام دوستان،ببخشيد من سوال قبلى رو پرسيده بودم عجيبه الان پرايد داداشم كه همون مدل ٩٦هست تازه گرفته،موقع دور زدن ابى كه از راديات برميگرده به قمقمه ديگه از قمقمه به راديات نميره!يعنى طورى كه يكم دور ميزنه قمقمه پر ميشه كاملا!و راديات رو مجبور ميشه از دربش اب بريزه چون از راديات كم ميشه به قمقمه ميره ولى از قمقمه ديگه به راديات برگشت نميكنه،ترموستات،مهره اب،مخزن و درب قمقمه و شيلنگهاى وصل به قمقمه همه رو نمايندگى عوض كرده ولى باز نميتونن بفهمن!حتى بيرونم برده كسى نفهميده،ببخشيد ممنون ميشم اگه كسى تجربه اين مشكل رو داره راهنمايمون كنه!ممنون از سايت شما كه خيلى مفيده برا اطلاعات درباره ماشين
15:45  1396/01/21
پاسخ دادن
مصطفى هدايتى
4

سلام دوستان خسته نباشيد،پرايد داداشم اس اى ١٣٢هست مدل ٩٦تو قمقمه كه اب هست وقتى راديات اب ميخواد موقع كار كردن از قمقمه اب ميكشه ديگه برنميگرده به قمقمه،چندجا برده ترموستات و شيلنگ قمقمه و درب قمقمه و خودشم عوض كردن مهره اب همه چى عوض كردن ولى هيچكدوم اخر اثر نكرد!باز همونطوره يعنى همش بايد حواسش باشه تو قمقمه اب بريزه!ماشين صفره هنوز يكماه نشده داره،فن و ايناهم درست ميزنه دماى موتور هم خوبه!ببخشيدطولانى شد،ممنون ميشم راهنمايى كنيد🙏🏻🙏🏻🙏🏻
02:02  1396/01/21
پاسخ دادن
فرزاد
3

سلام چند روز پیش شلنگ بالای رادیات پاره شد عوض کردم فرداش شلنگ پایین پاره شد عوض کردم دو روز بعد منبع زیر رادیات ترکید عوضش کردم گفتن از ترموستات بوده اونم عوض کردم ولی باز منبع زیر رادیات ترک خورده و اب میده ماشین هم اصلا جوش نیاورده و امپر همیشه نرمال بوده میشه راهنمایی کنید؟
22:26  1396/01/02
پاسخ دادن
امیر
1

سلام متاسفانه واشر نیمسوز شده و کمپرس هوا از سیلندر به رادیات وارد میشه
15:19  1396/01/26

کاربر: هادی ماکو
1

واشر سرسیلندر سوزوندی
13:54  1396/02/02

فرشاد مقدسی
0

کمپرس ماشینت زیاده
16:24  1396/07/03

حسام رجب زاده
8

با سلام ؛
ماشین بنده پارس مدل 92 هستش،چند وقته که امپر اب ماشین خیلی سریع بالا میاد تو مدت زمان خیلی کم و فن روشن میشه ولی امپر از وسط رد نمیشه و امروز ک رادیاتم نگاه کردم قسمت درب رادیاتور ی چیزی مثل گل چرب بود و در ضمن وقتی که گرم میشه لوله بالاییی قسمت ترموستات سفت!!!!ماشین اصلا بد روشنی نمیکنه علتش چی میتونه باش خیلی رو اعصابم رفته
18:52  1396/01/02
پاسخ دادن
امید
9

سلام دوستان آب رادیاتور ماشينم کف کرده که سفید رنگه ميخواستم ببینم چه مشکلی داره لطفا جواب بدین ممنون
18:50  1395/12/18
پاسخ دادن
محمد
17

سلام خسته نباشید من ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم یه ۲۰ روزی هست که وقتی در رادیاتور رو باز میکنم یه صدای پیس ازش میاد هیچ کدوم از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر رو نداره امپر آبم هم رو خط اول هست مگر تو ترافیک زیاد که بازم به وسط نمیرسه اگه کسی دلیلش رو میدونه راهنماییم کنه ممنون میشم
09:44  1395/12/08
پاسخ دادن
پارسا
8

سلام.محمدجان منم سمند ال ایکس۸۹دارم یه ذره آب کم میکرد که همه چی رو اعم ازرادیات ورادیات بخاری جنت وترموستات درب رادیات. الان کم نمیکنه وهیچکدام ازنشانه های واشرترسوندن هم نداره اما صبح ها درب رادیات بازمیکنم هواپس میده دیگه نمیدونم چکارکنم.بنظردوستان آیامشکل دیگه ای داره ویااینکه بعضی ها میگن درب رادیات بایداصلی فابریکی باشه که گرونه اونوبندازی حل میشه!!چکارکنم بنظرشمادوستان..ممنون میشم راهنمایی کنید
10:36  1395/12/13

محمد
21

سلام خسته نباشید من ۴۰۵ مدل ۸۹ دارم یه ۲۰ روزی هست که وقتی در رادیاتور رو باز میکنم یه صدای پیس ازش میاد هیچ کدوم از نشانه های سوختن واشر سر سیلندر رو نداره امپر آبم هم رو خط اول هست مگر تو ترافیک زیاد که بازم به وسط نمیرسه اگه کسی دلیلش رو میدونه راهنماییم کنه ممنون میشم
09:19  1395/12/08
پاسخ دادن
ادیب
8

سلام ماشین من یکی دوروزه فن یسره شده. یعنی تا سوییچ رو باز میکنم دوتافن روشن میشه. حتی وقتی ماشین سرده. لطفا راهنایی کنید
11:21  1395/11/23
پاسخ دادن
مهندس
4

برند و مدل ماشین را بفرمایید.
11:25  1395/12/04

رضا
3

سلام.پرشیای مدل 88 دارم واشر سرسیلندرو تازه عوض کردم.همیشه صبح وقتی کاپوت و میزنم بالا میبینم از بعضی اتصالات آب داده.البته وقتی واشر سوزونده بود تقریبا کل رادیاتور ضد یخ ریختیم.ممنون میشم راهنماییم کنید...
15:39  1395/11/17
پاسخ دادن
بهراد
1

سلام . آمپر آب پیکان وانت من همیشه پایینه .مگر تو ترافیک خیلی طولانی ی خرده بیاد بالا و دوباره که سرعتم زیاد میشه میچسبه پایین.عملا از بخاری تو زمستون نمیتونم استفاده کنم . نه نشتی داره و نه آب کم میکنه.علتش چی میتونه باشه دوستان؟؟
20:28  1395/11/16
پاسخ دادن
مهندس
9

ترموستات شما گیر کرده و آب همیشه در رادیاتور جریان داره، بهتره هرچه سریعتر ترموستات رو عوض کنید. در غیر اینصورت نوسان بالای آمپر می تونه حتی موجب تاب برداشتن سرسیلندر و یا حتی در صورت نوسان های بالا، ترک خوردن بلوک سیلندر شود.
11:27  1395/12/04

هادی سحاب
2

درضمن زنگولی که روی ترمستات هست باز کنم یا بماند
17:08  1395/11/09
پاسخ دادن
هادی سحاب
4

سلام وخسته نباشید اردی مدل ۸۲ دارم که تر مستات ۷۸ انداختم موردی ندارد چون استاندارد ان ۷۴ میباشد
17:05  1395/11/09
پاسخ دادن
کیومرث
1

سلام ‌من یک بار واشر سیلندرعوض کردم ولی آب و روغن بین سیلندر و سرسیلندر نشت کرد وآب وروغن کم کرد سرسیلندر هم عوض کردم فایده ای نداشت لطفا راهنمایی کنید
23:48  1395/10/26
پاسخ دادن
کاربر: هادی ماکو
0

ماشینت اگه 405 و یا 206 تیپ 2 هستش بوش های موتور رو چک کنید
شاید یکیش نسبت به بقیه پایین تر باشه
14:00  1396/02/02

دانيال
3

سلام‏,
من یک سمند ۸۳ دارم.چند وقتی هست که بدون دلیل و در حین حرکت (هم در سرعتهای بالا و هم در سرعت پایین) کامپوتر ماشین خطای “دمای آب زیاد است” رو میده و چراغ STOP هم روشن میشه, درحالیکه دمای آب روی پشت آمپر , زیر ۷۰ هستش.همین خطا باعث میشه که فن های ماشین دائماً در حال کارکردن باشن. در ضمن به پیشنهاد اتوسرویس های محترم :۱-فیوز دمای آب (کله قهوه ای) عوض شده ۲- ترموستات تعویض شده ۳- یونیت فن تعویض شده , ولی مشکل بنده رفع نشده.ممنون میشم اگر راهنمایی كنيد
10:36  1395/09/17
پاسخ دادن
مسعود
4

سلام شمع آب رو عوض کن درست میشه
20:39  1395/10/28

زانیار
0

سنسور اب روی سرسیلندرو عوض کن 15 تمن قیمتشه
11:44  1396/08/05

نازی
12

اب داخل رادیات خالی شده بود اما داخل قمقمه پر بود.پراید 88.علت چیه؟
19:08  1395/09/13
پاسخ دادن
ایکس
1

شیلنگ رادیاتور به مخزن و چک کن رسوب نگرفته باشه
16:46  1395/10/20

رضا
0

ایا آ?اگر موتور داغ باشه واب رادیاتور رو بکشیم ایرادی داره
15:57  1395/06/27
پاسخ دادن
کاربر: m&z
5

در هنگام داغ بودن موتور آب رادیاتور تحت فشار زیادی میباشد که باز کردن پیچ تخلیه یا حتی درب رادیاتور بسیار خطرناک و خدای ناکرده موجب سوختگی میگردد. حتما در زمان سرد بودن موتور این عمل را انجام دهید.
15:03  1395/07/03

محسن
0

با سلام دوست عزیز وقتی دمای موتور بالا باشه در نتیجه دمای آب (و یا ضدیخ ) درون سیستم خنک کننده هم بالاست پس طبق یکی از قوانین ترمودینامیک با افزایش دما فشار هم بالا میره (وبرعکس) این افزایش فشار معنیش این میشه که وقتی درب رادیاتور رو باز کنی مایع خنک کننده با فشار زیاد به بیرون پاشیده شده و موجب سوختگی میشه . به همین دلیله که همواره توصیه میشه هنگام داغ بودن درب رادیاتور باز نشه
16:25  1395/09/25

حسن
0

سلام
شما میدونید حدودا دبی جرمی آب داخل رادیاتور یک ماشین چقده؟ حدودی میخوام. یا دبی حجمی؟
ممنون میشم اگه کمک کنید!
21:33  1395/06/18
پاسخ دادن
بهزاد
0

حدود 3سانت مانده که پر بشه
12:07  1395/11/26

بهروز
3

سلام ماشینم پژو پارس مدل 89 یه مدته آب کم میکنه ولی از جایی نشتی نداره ولی جنت بالایی از رادیاتور به ترموستات فشار زیادی روش هست و بعد از خاموش کردن ماشین فشار تخلیه نمیشه تا درب رادیاتور رو برداریم که مقدار زیادی آب با فشار تخلیه میشه ترموستات هم عوض کردم 75 انداختم ولی باز هم درست نشد کسی میدونه مشکلش چیه که به جنت فشار میاره ممنون اگر کسی بتونه راهنماییم کنه
14:06  1395/06/02
پاسخ دادن
حسن
2

واشر سرسیلندر ترسونده.ماشین من همینطوری که میگی شده بود خونه ی یکش واشر سوزونده بود
20:08  1395/09/10

مجتبي
11

سلام از كسي اطلاعي داره جواب بده لطفاً
من الان دوبار به مدت يك هفته تورموستات عوض كردم هنگامي كه ماشين سرده درب راديات باز ميكنم هوا پيس ميده دليلش چي ميتونه باشه
09:28  1395/05/29
پاسخ دادن
فرشاد مقدسی
0

مهندس صدای فیس کم عادی میباشد.الکی هزینه ترموستات نده.واقعا ربطی ب هم ندارند این دو موضوع.
16:20  1396/07/03

فیروز
4

آیا له شدن شبکه های رادیاتور باعث بالا رفتن آمپر اب میشود
13:56  1395/05/15
پاسخ دادن
محسن
0

بله ذوست عزیز وقتی اون شیارها (که اصطلاحا بهشون فین گفته میشه ) له بشه تبادل حرارتی خوبی صورت نمیگیره و دمای آب داخل رادیاتور به خوبی سرد نشده و همین امر باعث میشه اولا فن های ماشین بیشتر از حد معمول کار کنه که این امر خودش ممکنه به فن ها آسیب برسونه و از طرفی ممکنه حتی در مواقعی کارکردن بیشتر فن ها هم مایع خنک کننده رو خنک نکرده و بلطبعش دمای آّب همیشه بالا باشه . با تجربه چندین ساله ای که از این ماجرا دارم فقط و فقط تعویض رادیاتور مشکل و حل میکنه
16:31  1395/09/25

مهران
1

سلام ببخشید من ماشینم اینجور که دقت کردم سالم کارمیکنه امپرم این چند وقت نکشیده فقط رنگ اب عوض میشد ورسوب میزد اان رادیاتور رو سرویس کردم رنگ اب چنان تعقیری نکرده ولی صبح که درب رادیاتور رو باز میکنم حالت چند حاب که رنگ روسوب دارن اما کم داخل اب رادیاتور یه قسمتیش دیده میشه سوالم از دوستان اینه چیزه خاصی نیست یا احتمال داره واشر مشکل پیدا کرده باشه اگه سریعا جواب بدین ممنون میشم
11:19  1395/05/15
پاسخ دادن
ارش
0

سلام من یه سورن مدل 89 دارم کاملا سالمه رادیاتور تک لول و فابریک هست قبلا زمانی که درجه حرارت بالاتر از 70 میرفت فن روشن میشد و حدود 2 دقیقه یا کمی بیشتر کار میکرد تا درجه حرارت پایین بیاد ولی جدیدا زمانی که فن روشن میشه حدود 5 دقیقه کار میکنه تا همون کار رو انجام بده و دفعات روشن شدنش چندین برابر سالهای پیش شده میخواستم بدونم نظر شما چیه ممنون.
04:07  1395/05/13
پاسخ دادن
محسن
0

سلام دوست عزیز چند تا دلیل ممکنه داشته باشه : 1 اگه قبلا ضدیخ بوده و جدیدا مایع خنک کننده بیشترش آب باشه میتونه دلیلش همین باشه چون ظرفیت گرمایی آب کمتره 2 ممکنه شیارهای رادیاتورت له شده باشه و تبادل حرارتی خوب انجام نمیشه و فن باید بیشتر کار کنه تا آّب خنک بشه 3 اگه سطح مایع خنک کننده کم باشه باعث کارکردن بیشتر فن ها هم میشه....
16:38  1395/09/25

فرشاد مقدسی
0

رادیاتور ماشینتون باید تمیز شود و سیخ زده شود.رسوبات داخل رادیاتور خودرو شما نمیگذارد ک اب درون رادیاتور ب روانی گردش داشته باشد و خنک شود لذا برای رفع عیب ک زمان خنک کاری کمتر شود باید رادیاتور خودرو رفع رسوب گردد
16:18  1396/07/03

احمد
0

سلام،یه آردی مدل 80 دارم ، امسال بیش حد گرم میکنه قبلا اینطوری نبود ، درب رادیاتور و واتر پمپ و واشر سرسیلندر و مهر ه ففن راعوض کردم و رادیاتور را دادم فنر زدم گفتن تمیزه داخلش هم ضد یخ ضد جوش ریختم باز گرم میکنه در ضمن داخل سیلندر را با جوهر نمک وسرکه وتاید شستم باز گرم میکنه
14:12  1395/05/05
پاسخ دادن
کاربر: m&z
7

شما دیگه همه کارهای لازم رو انجام دادی. اگه مطمئنی که فنت درست کار میکنه و دور تند و کند هر دو به موقع روشن میشن و بازم گرم میکنه، ترموستات رو چک کن شاید گیر کنه و اگه بازم به این مشکل ادامه داد شیلنگ های ورود و خروج آب رو چک کن. گاهی در اثر گرم شدن دولا شده و آب رو خوب رد نمیکنند. نهایتا اگه بازم اینجوری موند کلا به آمپر ماشینت شک کن. شاید اشتباه نشون میده. انشالله که مشکل رفع بشه
15:37  1395/05/05

اس اس
1

سلام. کدوم از ماشین های جدید نیاز نداره؟ ماشین های سمند و 206 و ... نیاز به هوا گیری دارن که خیلی مشکل ساز هستن!!!! لطفا راهنمایی کنین. متشکر
17:48  1395/05/03
پاسخ دادن
علی
0

سلام جی تی 86 تویوتا دارم آب رادیاتور از طریق منبع انبساط خارج می شود دقت کردم یک سوراخ ریز بالای منبع انبساط است آیا این باید باشد ؟ ممکنه تعمیرگاه بوده سوراخ شده باشد ؟و علت بیرون زدن آب چیه ؟ ممنون
12:30  1395/04/17
پاسخ دادن
فرشاد مقدسی
0

اگر آب از مخزن انبساط پس زده میشود؛باید ترموستات اول از همه چک شود و در صورت سالمی ترموستات ماشین شما واشر سرسیلندر ترسانده است.که در روزهای آتی با مشکلات بیشتری از قبیل اب کم کردن شدید و زیاد استارت خوردن خودرو روبرو میشوید
16:14  1396/07/03

محمد
0

۲۰۶ مدل ۸۴ واشر سر سیلند ۳ ماهه عوض شده داخل ماشین هم فقط ضد یخ و اب رایاتور هستس داخل درب موتور کف دیده نمیشه داخل قمقمه اب هم روغن نیست ضد یخ داخل قمقمه تمیز تمیز هستش ولی هر هفته به اندازه ۱ بند انگشت اب کم میکنه
وقتی ماشین روشنه درب قمقمه رو باز میکنم و گاز میدم ولی از داخل قمقمق حباب نمیزنه بیرون ماشین هم صاف کار میکنه خوب هم راه میره از جایی هم نشتی نداره زیر ماشین و زیر پای راننده هم همیشه خشکه
لطفا راهنمایی بفرمایید مشکل چی هست؟ ممنون
04:45  1395/04/04
پاسخ دادن
کاربر: ali LORD
4

به نظرم هفته ای یک بند انگشت طبیعی است ! هوا هم گرمه !
این علائمی که میگید ندارد یعنی واشر و . . . سالمه !
نظرم اینه زیاد روش حساس نشید !فکر نکنم جایی از سیستم نشتی داشته باشه!به نظر من طبیعی است یک بند انگشت در هفته !
11:00  1395/04/16

شهباز
2

سلام در رادیاتور رو عوض کن میتونه نشتی از اون باشه.
10:02  1395/04/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا : سلام مبارکه. چقدر جریمه تاخیر زدند. منم بخشنامه ۲۶۱۵ هستم تحویل سوم بهمن ولی رنگ تیتانیوم. سپاسگزارم
عادل : مبارک باشه دوست عزیز ایشالله این خبر خوب برای هممون اتفاق بیفته 😍
DA : ▫تعیین تکلیف تعهدات خودروی ساینا.اس دوگانه سوز ▫اعلام دعوتنامه پیشنهادی ساینا.اس دوگانه سوز 🔻مشتریان ساینا.اس دوگانه سوز که زمان تحویل خودروشان در قرارداد گروه خودروسازی سایپا بهمن ماه ۱۴۰۲ بود، همین خودرو، مطابق قرارداد و مهلت زمانی ۱۵ روزه برای تکمیل وجه با قیمت ۲۸۷ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان به مشتریان تحویل داده خواهد شد. 🔗 saipanews.com/news/id/23602 🆔 @saipanews_com
عادل : برا خودمم تاحالا چند بار تاریخ آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده آخرین تاریخش هم برای پنج اردیبهشت هست با پشتیبانی که تماس گرفتم گفتن به خاطر همین موارد هست هرچند ایران خودرو هیچ کدوم از حرفهاشون راست نیست احتمالن اینم دروغ گفتن😑😑
mhd S3 : روال ثبت شکایت تعزیرات چطوری هستش؟.من ماشین رو بگیرم دادگستری شکایت می کنم برای تاخیر بدبختی ما شهرستانی ها که فقط یه نمایندگی داریم اینه که نمایندگی با هامون سر لج افتاده پیگیری می کنی تازه شاکی هم هستن ولی تهران و بقیه شهرا بزرگ چنتا نمایندگی دارن
mhd S3 : دو نفر فکر کنم تحویل گرفتن تو تاریخچه همین گفتگو ها چک کنی میبینی
T8 : بله ، برا تحویل هم باید با نمایندگی در تماس باش تا بارگیری کنن بیاد برسه زمان میبره
امید : شما ماشین خریدی سوار شی یا دلالی کنی ؟! ملت ما خودشون پالونشون کجه بعد تعجب می کنن چرا مقام مسئول درست کار نمی کنه .
امید : نه همپن نارنجی باشه تحویل میدن
حسین j7 : خدا لعنت کنه به این کرمان خودرو اخرشم ماشینو تحویل نمیده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : سلام تو میز خدمت من آمده تبدیل ویژه ماشین تحویلم 207 ارتقا یافته هست موعد تحویلم هم خرداد هستش کل مبلغ و واریز کردم بعدش ما برج 8 اجباری تبدیل کردن ب پانا ارتقا یافته ما هم انجام دادیم الان این چیه دیگه تبدیل ویژه کسی میدونه جریان چیه ممنون میشم جواب بده
علی اتوماتیک اسفند 402 : سلام کی تکمیل وجه کردی مگه بعدش مکه ثبت نامت شما سامانه یک پارچه بوده
محمد اتومات : امروز دقیقا 90 روزه واسه کوییک اتومات تکمیل وجه کردم. هیچی معلوم نیست.
محسن 207دنده اسفند : ن عزیز 8تومان
م : سلام امروز رفتم. نمایندگی شهرمون گفت. که معلوم نیست شاید ده روز دیگه شاید یه ماه دیگه یعنی واقعا نمیدونن. کی میاد یا نمیخوان. بگن
207 پانو : شما هنوز فاکتور نشدی ؟ چندمی ؟
207 : بعد تحویل خودرو میتونی همون نمایندگی نقد یا اقساط انجام بدید
یوسف : سلام سایناجی ایکس زمستان1403هستم کی پیامک میادقبلاپیام امده براساینا85گانه واریزنکردم ممنون میشم اگه جواب بدیدزنگ زدم میگن50 و50هست
اسفند دوگانه : سلام برا من الان از نمایندگی زنگ زدن گفتند دعوت نامه ساینا تک برات اومده پیشنهادیه اگه میخوای بیا تکمیل وجه کن ،چی میگن بعد دوسال
رانا : تشکر