خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
خودروسازان چینی چه شگردی دارند؟
1395/05/24
14:00
خودروسازان چینی چه شگردی دارند؟
چینیها، همان رفیقان شفیق خودروسازان داخلی هستند که ادعا میکنند در دوران تحریم کنار خودروسازان داخلی ماندهاند، اما همین رفقا از آبگلآلود به خوبی ماهی گرفتند و درصدد تسخیر بازار برآمدند.
معادله خودروسازان چینی در ایران برای فروش خودرو ارزان بهدرستی حل شد اما اکنون چشم مردم به زیرکی چشمبادامیها باز شده و میدانند که این سیاستمداران با فروش لوازم یدکی گران جیب خود را پُرتر کردهاند. در دورانی که با تمام محدودیتهای جهانی خودروهای چینی به کشور وارد میشد و خودروسازان کشور نیز هر کدام تولید چند مدل از این خودروها را آغاز کردند، کمتر کسی از این راهبرد آگاه بود که پس گذشت دوران گارانتی و تعویض لوازم یدکی، مصرفکنندگان با چالش گران بودن قطعات چینی روبه رو خواهند شد و در این شرایط خودرویی که برای ایرانیان حکم کالای سرمایهای دارد، دیگر به فروش نخواهد رفت و مشتری اول و آخر آن، خریدار نخست است.
قیمت تمام قطعات اصلی بالاست
در ارتباط با گران بودن قیمت قطعات خودروهای چینی در ایران چند نظر مختلف وجود دارد. برای نمونه نایبرییس اتحادیه لوازم یدکی معتقد است اگر قطعهای اصل باشد، قیمت آن بالاست و فرقی نمیکند آن قطعه چینی باشد یا اروپایی و.... آنطور که مهدی کاظمی در گفتوگو با صمت اظهار میکند، کارخانههای قطعهسازی در هر کشور موظفند قطعاتی باکیفیت تولید کنند زیرا هنگامیکه روی خودرویی نصب میشود، آن خودرو نباید برای مالک خود در چند سال نخست کار کرد، هزینهای از جهت قطعه ایجاد کند. قطعاتی هم که روی خودروهای چینی نصب میشود، با قطعهای که از کشور چین وارد میشود تفاوت ندارد. وی درباره یکی از دلایل گران بودن قطعات چینی در ایران میگوید: نمایندگان فروش قطعات چینی از کارخانه اصلی قطعه وارد میکنند بنابراین قیمت آن بالاست. اگر قطعهای در کارخانهای غیراصلی به تولید برسد، ارزانتر خواهد بود زیرا از نظر کیفیت نسبت به قطعه اصلی در رده پایینتری قرار دارد. قطعه اصلی همان قطعهای است که در کارخانه اصلی تولید میشود. به گفته کاظمی برخی شرکتهای خودروسازی، قطعات محصولات خود را به کارخانهای دیگر سفارش میدهند که در این شرایط آن قطعه اصل نخواهد بود و در این موارد به آن قطعه برای نمونه قطعه فرانسوی یا آلمانی میگویند یعنی در کارخانههای این کشورها به تولید رسیده است. این رویه در کارخانههای چینی و شرکتهای داخلی نیز پیاده میشود. براساس سخنان نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی، خودروسازان کشور قطعه اصلی را روی محصولات خود نصب میکنند اما هنگامی که قطعه مشکل داشته و نیاز به تعویض دارد، اگر قطعه از نمایندگی رسمی خریداری شود، اصل بوده و قیمت بالاتری دارد در غیراین صورت میتوان قطعهای ارزانتر اما غیراصلی را تهیه کرد. اینکه خودرو چینی قیمت پایین دارد اما قطعات آن نسبت به قطعات داخلی گرانتر است، نه تنها سیاست چینیها بلکه یک سنت است که بین خودروسازان مختلف دنیا رواج دارد. علاوه بر موارد گفته شده، عامل دیگری که به طور مستقیم روی قیمت یک قطعه اثر میگذارد به میزان سفارش آن باز میشود. کاظمی در اینباره توضیح میدهد: آلیاژی که برای یک قطعه اصلی به کار میرود با آلیاژی که برای همان قطعه اما در کارخانهای غیراصلی مورد استفاده قرار میگیرد، تفاوت دارد. واردکنندگان قطعات هنگامیکه تصمیم به واردات یک قطعه دارند، هر اندازه از یک محصول بیشتر سفارش دهند به همان نسبت قیمت هم پایینتر میآید. تعداد خودروهای خارجی برای نمونه اروپایی در کشور اندک است بنابراین برای نمایندگان این خودروسازان، به تعداد مصرف قطعه وارد کشور میشود که بهطور طبیعی قیمت قطعات بالا خواهد بود. وی میافزاید: تولیدکنندگان قطعه در تعیین قیمت به تعداد محصول توجه دارند؛ تعداد را روی قالبها سرشکن کرده و قیمت قطعه پایین میآید. گاهی هم کارخانه اصلی به اندازه محدود قطعه تولید نمیکند اما کارخانهای دیگر با قیمت پایینتر به تولید آن میپردازد.
«اسقاط» چالش آینده خودروهای چینی
برای خرید یک خودرو مشتری حق انتخاب دارد که محصولی ارزان یا گرانقیمت انتخاب کند و آنطور که قدیمیها میگویند «هر گرانی بیحکمت نیست». این مثال در خرید خودرو هم مصداق دارد و اگر از برخی قیمتهای حبابی بگذریم، بیتردید خرید خودرو گران و محصولاتی که دوران گارانتی معادل ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار کیلومتر را دارند، ضریب مراجعه به نمایندگیهای خدمات پس از فروش را به حداقل میرساند. در همین باره استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است، خودروسازان در دنیا برای ارائه محصول دو راهبرد را در نظر میگیرند. برخی از آنها محصولی با کیفیت و گرانقیمت اما با هزینههای تعمیرات پایین به بازار عرضه میکنند و برخی دیگر سیاست فروش با قیمت پایین اما خدمات پس از فروش بالا را درپیش میگیرند. چینیهای راهبرد دوم را انتخاب کردهاند و پیش از آنها خودروسازان کرهای و ژاپنی نیز عملکردی اینگونه داشتهاند که اکنون روند فعالیت آنها تغییر کرده است. امیرحسن کاکایی در گفتوگو با صمت اظهار میکند: روی این روش نمیتوان نام حقه را گذاشت بلکه یک راهبرد است و مشتری حق انتخاب دارد که خودرویی ارزان خریداری کند یا گران. این مدل نه تنها در ایران حتی در برخی کشورهای اروپایی نیز به نتیجه رسیده است. چندسالی بیشتر از تولید و واردات گسترده خودروهای چینی در کشور نمیگذرد. در این مدت موضوع خدمات پس از فروش مطرح نبوده اما اکنون که عمری از مصرف این خودروها گذشته و به اصطلاح به خرج افتادهاند، قیمت خدمات آن مشخص میشود. این استاد دانشگاه در ارتباط با یکی از دلایل بالا بودن قیمت قطعات خودروهای چینی با نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی همعقیده بوده و میگوید: یکی از دلایل بالا بودن قیمت قطعات خودروهای چینی به تولید یا واردات محدود برخی مدلها بازمیگردد زیرا هر اندازه تعداد قطعات کمتر باشد به همان اندازه قیمت بالا میرود.
وی تصریح میکند: گارانتی خودروهای چینی در ایران شامل خودروهای تولیدی و وارداتی میشود. برای خودروهای تولید داخل، کیفیتها افزایش یافته و گاهی تا ۶۰ هزار کیلومتر هم خدمات داده میشود اما محصولات چینی مختلف همچون تلفن همراه و... هنگامی که عمر گارانتیشان به سر میآید به یکباره از کار میافتند و امکان تعمیر آنها وجود ندارد. پیشبینی میکنم این اتفاق برای خودروهای چینی هم بیفتد و پس از پایان دوره ضمانت این خودروها غیرقابل استفاده شوند. کاکایی علاوه بر مسئله قیمت قطعات خودروهای چینی به چالش اسقاط این محصولات در آیندهای نزدیک اشاره کرده و توضیح میدهد: این خودروها با مشکل اسقاط نیز مواجه خواهند شد. در ایران به دلیل خشکی آبوهوا عمر خودرو بالا میرود اما خودروهای چینی به گونهای ساخته شدهاند که بیش از ۱۰ سال عمر نخواهند کرد بنابراین به زودی اسقاط آنها نیز مسئلهساز خواهد شد زیرا قابلتعمیر نخواهند بود. فروش قطعات تقلبی غیرایرانی به جای قطعات اصلی و دریافت مبلغی چند برابری از سوی برخی عرضهکنندگان مطرح قطعات در کشور، چند ماهی است که در محافل خودرویی مطرح میشود. دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت این موضوع را رد کرده و مسئله را اینگونه تحلیل میکند: ارائه قطعه تقلبی به جای قطعه اصل ایرانی و دریافت پولی چند برابر، در چند سال گذشته رواج داشت که مورد هجوم رسانهها هم قرار گرفت. نشانسازی در راستای جلوگیری از فروش تقلبی انجام میشود. دو خودروساز بزرگ کشور به ویژه ایرانخودرو روی بازسازی نشان خود تمرکز و سرمایهگذاری کردهاند بنابراین این شرکتها از تقلب دوری خواهند کرد زیرا اگر تقلبی به طور سیستماتیک باشد صدای مشتری را درمیآورد. براساس این گزارش، بخشی از بازار داخل خودرو کشور به محصولات چینی اختصاص دارد و مصرفکنندگان ناگزیر به استفاده از این خودروها هستند. در شرایط فعلی که دوران گارانتی این محصولات به پایان رسیده و بیشتر مشتریان نیاز به خرید قطعات آنهم از نوع اصلی دارند، خودروسازان چینی باید تمهیداتی بیندیشند تا این قطعات با قیمتی مناسب در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد. برای نمونه تولید این قطعات باکیفیت بالا در شرکتهای قطعهساز داخلی میتواند راهکاری موثر در این عرصه باشد.
منبع
صمت
برچسب :
خودرو
,
لیفان
,
ام وی ام
,
چری
,
خودرو چینی
📸
امکان جدید!
از این به بعد میتوانید همزمان با ارسال نظر،
تصویر دلخواه
خود را (مانند رسید خرید، حواله، یا هر تصویر مرتبط) آپلود کنید.
⭐ این امکان فقط برای کاربران ثبتنام شده فعال است.
✕
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
5 نظر
کاربر: نوید جهرمی
3
قطعات گرون فقط مال چینی ها نیست. حتی کره ای ها هم نسبت به ژاپنی ها قطعاتشون گرون تره. اگر اینجور بخوایم بررسی کنیم بهترین ماشین ها ژاپنی ها هستن.
اما چینی ها اینقدر هم که میکوبوننشون بی کیفیت نیستن. شخصا اینقدری که سمند و 405 در تعمیرگاه دیدم ماشین چینی ندیدم. درسته هنوز تعداد ماشینای چینی کمه اما بالاخره یه نمودی باید داشته باشه یا نه؟
حتی از صاحباشون هم که سوال پرسیدم راجب میزان خرابی ماشینشون قریب به اکثرشون مشکلی نداشتن و بعضا خرجی به جز خرجای عادی رو دستشون نگذاشته بود.
هنوزم به ماشین چینی اعتماد ندارم و هرگز نخواهم خرید. اما مردم با این قمتای امروزه انتخاب چندانی براشون باقی نمیمونه. اگر ماشین ژاپنی با این قیمت دم دست مردم بود کسی میرفت سراغ چینی؟
03:57 1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
امیرعباس
2
خرید ماشین چینی مثل ریختن پول درون جوی آب است
20:12 1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: REZA XU7
2
حرفتون درسته اما فقط دوتا ماشين تو چيني ها ارزش خريد دارن
جيلي امگرند اتومات و بسترن B50F
بقيه شون به درد نمي خورن.
21:11 1395/05/24
گزارش
سلام
0
شما پتروس بشو برو ماشینه آلمانی بخر ولی نظره عقلانی بده حداقل به خودت احترام بزار
22:41 1395/05/24
گزارش
مصرف کننده
6
سلام.بابا به خدا ما خودروی چینی را بهدخودروی ایرانی ترجیح میدیم
اینقدر اصرار و پافشاری برای با کیفیت خواندن خودروی ایرانی بیهوده است.
مردم قدرت انتخاب دارن بدون شک اگر تعرفه های ظالمانه خودرو های وارداتی کمتر بود ما به جای خودروی چینی از وارداتی ها میخریدیم ولی بلا شک و به هیچ عنوان خودروی ایرانی نمیخریدیم.
حداقل مردم میدونن که خودروی چینی دیگه اصالتن جینی هستش و خوب و بد چینیه ولی ایرانی چی؟!معلوم نیس از هند قطعه گرفته یا از سودان یا قبرس یا جیبوتی....یا...
بس کنین بابا
14:38 1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
ارسال تصویر
(اختیاری)
ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکانپذیر است.
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
7 نظر
محمد-::::::::
6 نظر
So
4 نظر
اطلاعات خودرو
توحید ارومیه
72 نظر
تاجی 🇮🇷
57 نظر
ساینا پیش فروش مرداد ۱۴۰۴
20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 خرداد
: پس چطوره ثبت نام اسفند بودن تحویل گرفتن؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
مریم
: امروز دوباره زنگ زدم به ۱۶۲ اصلا باورشون نمیشد که سایپا همچنین کاری میکنه به خدا دارم دنبال المیرا شریفی میگردم که حرف رو به اونم برسونم خواهشا همه به ۱۶۲ زنگ بزنین
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
X5 سفید بهمن
: دقیقا مال منم از ۹ مهر درحال بارگیری هستش هنوز ندادن هروقت زنگ میزنی میگن درحال بارگیری هستش همه چی از کارت ماشین و برگ سبز هم اومده ولی هنوز ماشین رو ندادن 😐
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مهدی
: برای من 17روز بعد از تکمیل وجه شاسی شد
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
اطلس G
: سانروف رو برای شاهین پلاس دارن برای اطلس ندارن نامردی هست به خدا در حق اطلسی ها
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
محمد ۳اردیبهشت
: منم الان نگاه کردم فاکتور شدم انشالله همه دوستان زودتر فاکتور بشن
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
امیر،اردیبهشت
: خداروشکر فاکتور ها ادامه دارن اینا فقط لنگ افزایش قیمت بودن این همه معطل کردن مردم رو
بررسی MVM X33
ساره
: X33MVM مدل ۹۱ آیا USB فلاش میخوره کدام قسمت ماشین
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
بهنام
: شماره پذیرش هم میدین لطفا؟
بررسی MVM X33
ساره
: USB کدام قسمت ماشین هستش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا اطلس جی
میلاد
: تا الان جریمه تاخیرم شده 35 میلیون .
سايپا کارا 151 TL
حمید
: آقایون کسی امروز فاکتور شده ؟؟؟ اگه فاکتور شدین شماره پذیرش بزارین.ممنون.
پژو 207i دستی
حسین تحویل ابان
: تحویل 30 ابان هستم 5 مهر تکمیل وجه کردم تا ب امروز هنوز فاکتور نشدم تقریبا از یک ماه بیشتره روی وضعیت آماده برای فاکتور
ساینا
علی
: تا 8تیر فاکتور شده
سایپا اطلس جی
اطلس
: بعداز تکمیل وجه و همزمان یک پیامک میاد برای تکمیل وجه واحراز هویت و محل سکونت
سایپا اطلس جی
اطلس
: ماهم همین مشکل داریم ابروی خودشون و کشورشون بردن با این تولیدشون
پژو 207i دستی
رامین
: رنگش نقره ای تیتانیوم هست مشکلی نداره
رانا LX
رانا پلاس
: تبدیل به سورن پلاس با موتور تیوفایوپلاس نه ایکس یو پلاس
ساینا
امیر عباس
: زنگ زدم کارشناس گفت تا 4 خرداد فاکتور شده
سایپا کوییک
تجمع
: سایپا ارگان دولتی ؟ 😁😁😁