خودروسازان چینی چه شگردی دارند؟

 

خودروسازان چینی چه شگردی دارند؟

 
چینی‌ها، همان رفیقان شفیق خودروسازان داخلی هستند که ادعا می‌کنند در دوران تحریم کنار خودروسازان داخلی مانده‌اند، اما همین رفقا از آب‌گل‌آلود به خوبی ماهی گرفتند و درصدد تسخیر بازار برآمدند.
 
معادله خودروسازان چینی در ایران برای فروش خودرو ارزان به‌درستی حل شد اما اکنون چشم مردم به زیرکی چشم‌بادامی‌ها باز شده و می‌دانند که این سیاستمداران با فروش لوازم یدکی گران جیب خود را پُرتر کرده‌اند. در دورانی که با تمام محدودیت‌های جهانی خودروهای چینی به کشور وارد می‌شد و خودروسازان کشور نیز هر کدام تولید چند مدل از این خودروها را آغاز کردند، کمتر کسی از این راهبرد آگاه بود که پس گذشت دوران گارانتی و تعویض لوازم یدکی، مصرف‌کنندگان با چالش گران بودن قطعات چینی روبه رو خواهند شد و در این شرایط خودرویی که برای ایرانیان حکم کالای سرمایه‌ای دارد، دیگر به فروش نخواهد رفت و مشتری اول و آخر آن، خریدار نخست است.
 
 
قیمت تمام قطعات اصلی بالاست
در ارتباط با گران بودن قیمت قطعات خودروهای چینی در ایران چند نظر مختلف وجود دارد. برای نمونه نایب‌رییس اتحادیه لوازم یدکی معتقد است اگر قطعه‌ای اصل باشد، قیمت آن بالاست و فرقی نمی‌کند آن قطعه چینی باشد یا اروپایی و.... آنطور که مهدی کاظمی در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند، کارخانه‌های قطعه‌سازی در هر کشور موظفند قطعاتی باکیفیت تولید کنند زیرا هنگامی‌که روی خودرویی نصب می‌شود، آن خودرو نباید برای مالک خود در چند سال نخست کار کرد، هزینه‌ای از جهت قطعه ایجاد کند. قطعاتی هم که روی خودروهای چینی نصب می‌شود، با قطعه‌ای که از کشور چین وارد می‌شود تفاوت ندارد. وی درباره یکی از دلایل گران بودن قطعات چینی در ایران می‌گوید: نمایندگان فروش قطعات چینی از کارخانه اصلی قطعه وارد می‌کنند بنابراین قیمت آن بالاست. اگر قطعه‌ای در کارخانه‌ای غیراصلی به تولید برسد، ارزان‌تر خواهد بود زیرا از نظر کیفیت نسبت به قطعه اصلی در رده پایین‌تری قرار دارد. قطعه اصلی همان قطعه‌ای است که در کارخانه اصلی تولید می‌شود. به گفته کاظمی برخی شرکت‌های خودروسازی، قطعات محصولات خود را به کارخانه‌ای دیگر سفارش می‌دهند که در این شرایط آن قطعه اصل نخواهد بود و در این موارد به آن قطعه برای نمونه قطعه فرانسوی یا آلمانی می‌گویند یعنی در کارخانه‌های این کشورها به تولید رسیده است. این رویه در کارخانه‌های چینی و شرکت‌های داخلی نیز پیاده می‌شود. براساس سخنان نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی، خودروسازان کشور قطعه اصلی را روی محصولات خود نصب می‌کنند اما هنگامی که قطعه مشکل داشته و نیاز به تعویض دارد، اگر قطعه از نمایندگی رسمی خریداری شود، اصل بوده و قیمت بالاتری دارد در غیراین صورت می‌توان قطعه‌ای ارزان‌تر اما غیراصلی را تهیه کرد. اینکه خودرو چینی قیمت پایین دارد اما قطعات آن نسبت به قطعات داخلی گران‌تر است، نه تنها سیاست چینی‌ها بلکه یک سنت است که بین خودروسازان مختلف دنیا رواج دارد. علاوه بر موارد گفته شده، عامل دیگری که به طور مستقیم روی قیمت یک قطعه اثر می‌گذارد به میزان سفارش آن باز می‌شود. کاظمی در این‌باره توضیح می‌دهد: آلیاژی که برای یک قطعه اصلی به کار می‌رود با آلیاژی که برای همان قطعه اما در کارخانه‌ای غیراصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت دارد. واردکنندگان قطعات هنگامی‌که تصمیم به واردات یک قطعه دارند، هر اندازه از یک محصول بیشتر سفارش دهند به همان نسبت قیمت هم پایین‌تر می‌آید. تعداد خودروهای خارجی برای نمونه اروپایی در کشور اندک است بنابراین برای نمایندگان این خودروسازان، به تعداد مصرف قطعه وارد کشور می‌شود که به‌طور طبیعی قیمت قطعات بالا خواهد بود. وی می‌افزاید: تولیدکنندگان قطعه در تعیین قیمت به تعداد محصول توجه دارند؛ تعداد را روی قالب‌ها سرشکن کرده و قیمت قطعه پایین می‌آید. گاهی هم کارخانه اصلی به اندازه محدود قطعه تولید نمی‌کند اما کارخانه‌ای دیگر با قیمت پایین‌تر به تولید آن می‌پردازد.
 
 
«اسقاط» چالش آینده خودروهای چینی
برای خرید یک خودرو مشتری حق انتخاب دارد که محصولی ارزان یا گران‌قیمت انتخاب کند و آنطور که قدیمی‌ها می‌گویند «هر گرانی بی‌حکمت نیست». این مثال در خرید خودرو هم مصداق دارد و اگر از برخی قیمت‌های حبابی بگذریم، بی‌تردید خرید خودرو گران و محصولاتی که دوران گارانتی معادل ۱۰۰ یا ۲۰۰ هزار کیلومتر را دارند، ضریب مراجعه به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش را به حداقل می‌رساند. در همین باره استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت معتقد است، خودروسازان در دنیا برای ارائه محصول دو راهبرد را در نظر می‌گیرند. برخی از آنها محصولی با کیفیت و گران‌قیمت اما با هزینه‌های تعمیرات پایین به بازار عرضه می‌کنند و برخی دیگر سیاست فروش با قیمت پایین اما خدمات پس از فروش بالا را درپیش می‌گیرند. چینی‌های راهبرد دوم را انتخاب کرده‌اند و پیش از آنها خودروسازان کره‌ای و ژاپنی نیز عملکردی اینگونه داشته‌اند که اکنون روند فعالیت آنها تغییر کرده است. امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با صمت اظهار می‌کند: روی این روش نمی‌توان نام حقه را گذاشت بلکه یک راهبرد است و مشتری حق انتخاب دارد که خودرویی ارزان خریداری کند یا گران. این مدل نه تنها در ایران حتی در برخی کشورهای اروپایی نیز به نتیجه رسیده است. چندسالی بیشتر از تولید و واردات گسترده خودروهای چینی در کشور نمی‌گذرد. در این مدت موضوع خدمات پس از فروش مطرح نبوده اما اکنون که عمری از مصرف این خودروها گذشته و به اصطلاح به خرج افتاده‌اند، قیمت خدمات آن مشخص می‌شود. این استاد دانشگاه در ارتباط با یکی از دلایل بالا بودن قیمت قطعات خودروهای چینی با نایب رییس اتحادیه لوازم یدکی هم‌عقیده بوده و می‌گوید: یکی از دلایل بالا بودن قیمت قطعات خودروهای چینی به تولید یا واردات محدود برخی مدل‌ها بازمی‌گردد زیرا هر اندازه تعداد قطعات کمتر باشد به همان اندازه قیمت بالا می‌رود. 
وی تصریح می‌کند: گارانتی خودروهای چینی در ایران شامل خودروهای تولیدی و وارداتی می‌شود. برای خودروهای تولید داخل، کیفیت‌ها افزایش یافته و گاهی تا ۶۰ هزار کیلومتر هم خدمات داده می‌شود اما محصولات چینی مختلف همچون تلفن همراه و... هنگامی که عمر گارانتی‌شان به سر می‌آید به یک‌باره از کار می‌افتند و امکان تعمیر آنها وجود ندارد. پیش‌بینی می‌کنم این اتفاق برای خودروهای چینی هم بیفتد و پس از پایان دوره ضمانت این خودروها غیرقابل استفاده شوند. کاکایی علاوه بر مسئله قیمت قطعات خودروهای چینی به چالش اسقاط این محصولات در آینده‌ای نزدیک اشاره کرده و توضیح می‌دهد: این خودروها با مشکل اسقاط نیز مواجه خواهند شد. در ایران به دلیل خشکی آب‌وهوا عمر خودرو بالا می‌رود اما خودروهای چینی به گونه‌ای ساخته شده‌اند که بیش از ۱۰ سال عمر نخواهند کرد بنابراین به زودی اسقاط آنها نیز مسئله‌ساز خواهد شد زیرا قابل‌تعمیر نخواهند بود. فروش قطعات تقلبی غیرایرانی به جای قطعات اصلی و دریافت مبلغی چند برابری از سوی برخی عرضه‌کنندگان مطرح قطعات در کشور، چند ماهی است که در محافل خودرویی مطرح می‌شود. دانشیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت این موضوع را رد کرده و مسئله را اینگونه تحلیل می‌کند: ارائه قطعه تقلبی به جای قطعه اصل ایرانی و دریافت پولی چند برابر، در چند سال گذشته رواج داشت که مورد هجوم رسانه‌ها هم قرار گرفت. نشان‌سازی در راستای جلوگیری از فروش تقلبی انجام می‌شود. دو خودروساز بزرگ کشور به ویژه ایران‌خودرو روی بازسازی نشان خود تمرکز و سرمایه‌گذاری کرده‌اند بنابراین این شرکت‌ها از تقلب دوری خواهند کرد زیرا اگر تقلبی به طور سیستماتیک باشد صدای مشتری را درمی‌آورد. براساس این گزارش، بخشی از بازار داخل خودرو کشور به محصولات چینی اختصاص دارد و مصرف‌کنندگان ناگزیر به استفاده از این خودروها هستند. در شرایط فعلی که دوران گارانتی این محصولات به پایان رسیده و بیشتر مشتریان نیاز به خرید قطعات آنهم از نوع اصلی دارند، خودروسازان چینی باید تمهیداتی بیندیشند تا این قطعات با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. برای نمونه تولید این قطعات باکیفیت بالا در شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی می‌تواند راهکاری موثر در این عرصه باشد.
 
 
 
 

منبع

صمت

 

برچسب : خودرو , لیفان , ام وی ام , چری , خودرو چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

کاربر: نوید جهرمی
3

قطعات گرون فقط مال چینی ها نیست. حتی کره ای ها هم نسبت به ژاپنی ها قطعاتشون گرون تره. اگر اینجور بخوایم بررسی کنیم بهترین ماشین ها ژاپنی ها هستن.
اما چینی ها اینقدر هم که میکوبوننشون بی کیفیت نیستن. شخصا اینقدری که سمند و 405 در تعمیرگاه دیدم ماشین چینی ندیدم. درسته هنوز تعداد ماشینای چینی کمه اما بالاخره یه نمودی باید داشته باشه یا نه؟
حتی از صاحباشون هم که سوال پرسیدم راجب میزان خرابی ماشینشون قریب به اکثرشون مشکلی نداشتن و بعضا خرجی به جز خرجای عادی رو دستشون نگذاشته بود.
هنوزم به ماشین چینی اعتماد ندارم و هرگز نخواهم خرید. اما مردم با این قمتای امروزه انتخاب چندانی براشون باقی نمیمونه. اگر ماشین ژاپنی با این قیمت دم دست مردم بود کسی میرفت سراغ چینی؟
03:57  1395/05/25
گزارش
پاسخ دادن
امیرعباس
2

خرید ماشین چینی مثل ریختن پول درون جوی آب است
20:12  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: REZA XU7
2

حرفتون درسته اما فقط دوتا ماشين تو چيني ها ارزش خريد دارن
جيلي امگرند اتومات و بسترن B50F
بقيه شون به درد نمي خورن.
21:11  1395/05/24

گزارش
سلام
0

شما پتروس بشو برو ماشینه آلمانی بخر ولی نظره عقلانی بده حداقل به خودت احترام بزار
22:41  1395/05/24

گزارش
مصرف کننده
6

سلام.بابا به خدا ما خودروی چینی را بهدخودروی ایرانی ترجیح میدیم
اینقدر اصرار و پافشاری برای با کیفیت خواندن خودروی ایرانی بیهوده است.
مردم قدرت انتخاب دارن بدون شک اگر تعرفه های ظالمانه خودرو های وارداتی کمتر بود ما به جای خودروی چینی از وارداتی ها میخریدیم ولی بلا شک و به هیچ عنوان خودروی ایرانی نمیخریدیم.
حداقل مردم میدونن که خودروی چینی دیگه اصالتن جینی هستش و خوب و بد چینیه ولی ایرانی چی؟!معلوم نیس از هند قطعه گرفته یا از سودان یا قبرس یا جیبوتی....یا...
بس کنین بابا
14:38  1395/05/24
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس30 تیر : من از چند تا نمایندگی استعلام گرفتم همشون گفتن 29 تیر آخرین فاکتور کوئیک اس هست، منم 30 تیر هستم فاکتور نشدم هنوز.کسی هست 30 تیر فاکتور شده باشه؟؟؟؟
پانا 30 مهر : سلام دوستان کسی تحویلی 30 مهر فاکتور شده؟من 20مهر پلاس زدم 29 مهر هم رینگ زدم دست رسی به کاستومر ندارم نمیدونم فاکتور شده یا نه کسی اگه هست تحویلی 30 مهر فاکتور نشده باشه تیک سبز بزنه ببینم چقدر نشدن.تشکر همگی
شیده : اینطور که نیست اونایی که الان شهریور دارن میگیرن یه جای کارشون میلنگیده ضدم خوبه سال تولیدش میخوره 1405 نه 1404
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟
اطلس : سلام دوستان میشه لطفا اگر کسی جواب سوال من رو میدونه پاسخ بده، ببنید الان وقتی که ماشین رو تحویل میگیریم بابت دیر کردها بهمون چک میدن یا نه ؟
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان فرسوده ها تا 15 مرداد خبر دارم فاکتور شده تو رو خدا هر کی بعد از این تاریخ فاکتور شده بیاد بگه ما هم خبر دار شیم