فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

پلت فرم MQB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Querbaukasten که به تازگی تمام خودروهای جمع و جور فولکس واگن با آن ساخته می شوند، نه تنها چیزی فراتر از یک شاسی برای خودرو است، بلکه در حقیقت فلسفه تولید آن بر این اساس بوده است که بتواند این کمپانی را به بزرگ ترین خودروساز جهان تبدیل کند. یادآوری می شود که پلت فرم در واقع همان زیرساخت بدنه خودرو به شکل کف و صفحه تخت است که خودرو روی آن سوار می شود. این پلت فرم جدید اخیراً در خودروی گلف و سایر خودروهای تولید شده بعد از این مدل به کار گرفته شده است که در این مقاله به بررسی چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت. وقتی اولین بار مطالبی راجع به پلت فرم "مدولار(Modular) فولکس واگن منتشر شد، اعتقاد عموم بر این بود که استانداردسازی همه ماشین های جدید بر اساس این پلت فرم جدید، اگرچه هزینه های تولید را کاهش خواهد داد، اما از طرف دیگر منجر به یکنواخت شدن ماشین های این شرکت می شود. اما ایده پلت فرم MQB حقیقتاً یک طرح هوشمندانه است و کمپانی فولکس واگن قصد دارد حداقل طی 12 سال آینده تمام خودروهای تولیدی خود را با این پلت فرم بسازد. در تصویر شماتیک زیر چگونگی مونتاژ مدولار یک واحدی ترکیبی متشکل از اجزاء کوچک تر به نمایش گذاشته شده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

گفتنی است، پلت فرم MQB تنها یکی از کیت های مونتاژی کمپانی فولکس واگن است که در خودروهای تولیدی این شرکت به کار خواهد رفت. چه بسا پلت فرم NSF برگرفته از سرواژه های عبارت New Small Family  برای خودروهای کوچک، پلت فرم MLB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Längsbaukasten برای خودروهای بزرگ، و پلت فرم MSB برگرفته از سرواژه های عبارت Modular Standard Platform برای خودروهایی نظیر پورشه پانامرا نیز وجود دارند که در حالت های مختلف قابل استفاده هستند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

ایده ساخت خودرو بر اساس مونتاژ مدولار زمانی شکل گرفت که سازندگان متوجه این حقیقت شدند که در ساخت نمونه اولیه خودروی فولکس واگن ست آپ های متعددی را باید پشت سر گذاشت تا همه قطعات روی هم سوار شوند. این مسئله زمانی دردسرساز شد که وقتی یکی از ماشین های این شرکت با مشکل یا ایراد فنی مواجه شده بود، تعمیرکاران مجبور بودند با تلاش زیاد متوجه شوند که در گام اول چه اجزاء و قطعاتی در کدام بخش های خاص خودرو به کار رفته اند و در گام دوم از تکنسین ها بخواهند که برای رفع اساسی مشکل، نقشه ساخت خودرو را از آرشیوها پیدا کنند و در اختیار آنان بگذارند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

همین که موتورهای دیزلی کنار گذاشته شدند و موتورهای بنزینی به روی کار آمدند موجب شد تا برای هر سری خاص از خودروهای تولیدی، اجزاء کاملاً متفاوتی طراحی شوند. جالب است بدانید که این امر در تمام اجزاء و قطعات خودرو، از سیستم های تهویه مطبوع و تعلیق خودرو گرفته تا حتی کوچک ترین جزء، اتفاق افتاد و سرانجام تغییرات لازم در طراحی هر سری جدید از خودروها انجام شد. اگرچه قبلاً هم تعداد زیادی از اجزاء در خودروها مشترک بوده اند، اما اجزایی نظیر قطعات فلزی داشبورد تنها برای مدل های خاصی از خودروها ساخته می شدند. این امر نه تنها ناکارآمدی کمپانی سازنده خودرو را نشان می داد، بلکه هزینه های بالای تعمیر و نگهداری را هم بر صاحب خودرو تحمیل می کرد.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

از آن جا که اساساً 60% از کل خودرو را ناحیه بین محور جلو و حد فاصل ناحیه موتور و اتاق تشکیل می دهد؛ از این رو، طراحی این ناحیه به صورت مدولار، کارایی خودرو به طور فزاینده افزایش می دهد. با ساخت پلت فرم MQB در حال حاضر تمام موتورها، 12 اینچ به سمت عقب شیفت پیدا کرده اند. این بدان معنی است که بدون توجه به نوع تیون موتور، می توان از لوله اگزوزهای یکسان و سایر اجزاء اضافی یک شکل استفاده کرد. گذشته از این، استفاده از این پلت فرم موجب می شود که مجموعه موتور و ملحقات آن، جمع و جورتر شوند و در مجموع، وزن خودرو نیز کاهش یابد. از نظر کمپانی فولکس واگن، در طرح پلت فرم مدولار لازم است از موتورهای استانداردسازی شده استفاده شود. گفتنی است، فولکس واگن در مدل های جدید خودروهای تولیدی، از یک تسمه تایم مقاوم و مادام العمر همراه با موتورهای استانداردسازی شده استفاده می کند که تاکنون روش ساخت این تسمه تایم بادوام فاش نشده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

استفاده از ساختار مدولار این امکان را فراهم می کند که بتوان خودروهای بزرگ متداول را بدون نیاز به تعویض قطعات و هیچ هزینه اضافی و تنها با تغییراتی اندک به خودروهای جمع وجور تبدیل کرد. به طور مثال، در چنین حالتی نیازی به تغییر بخش هایی نظیر سیستم تهویه هوا، سیستم ECU، یا سیستم های ایمنی نیست؛ بنابراین بدیهی است که اگر اجزاء سخت افزاری به کار رفته در دو خودروی متفاوت Polo و Passat با هم یکسان باشد و فقط تفاوت های نرم افزاری بین آن ها وجود داشته باشد، هزینه ها کاهش می یابد. این شرایط هم به نفع خریداران و هم به سود کمپانی سازنده خودرو است. به علاوه، زمانی که قرار است طرح گارانتی تعویض قطعات خودرو برای یک مشتری اجرا شود، کمپانی بدون هیچ نگرانی آن را اعمال می کند؛ زیرا تکنسین ها به راحتی می تواند هریک از اجزاء را تست کنند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

اگرچه در حال حاضر فولکس واگن یکسری کارخانه های سازنده MQB در اختیار دارد، اما در آینده نه چندان دور قصد دارد خطوط مونتاژ خود را برای سایر تکنولوژی های جدید نیز آماده کند. علاوه بر این، فولکس واگن می تواند در تعمیراتی که جهت نوسازی چهره خودروهای قدیمی تر انجام می شود، از اجزاء جدید نیز استفاده کند. با این که ایده ساختار مدولار برای 12 سال آینده در نظر گرفته شده است، اما کمپانی فولکس واگن پیش بینی می کند که با وجود این فن آوری مدرن، طی مدت زمان 4 سال به بزرگ ترین شرکت خودروسازی دنیا تبدیل شود. اما سؤالی که در ذهن باقی می ماند این است که آیا این استانداردسازی و در حقیقت یکنواخت سازی خودروها در مقیاس وسیع، تازگی و جذابیت محصولات جدید فولکس واگن را کم نخواهد کرد؟


منبع

Jalopnik

برچسب : پلت‌فرم , مدولار , فولکس‌واگن , فن‌آوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

ارادت
2

با سلام

عالی - یکتا
10:56  1392/06/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
درسا : چرا پیام های من تو این گروه ثبت نمی شه ؟
میثم : سلام دوستان یه مطلب در مورد جریمه تاخیر قرار داد ما ۱۲ درصد و ۱۶ درصده ماشین آخر تیر تحویل گرفتم cvt سوال همیشگی مبلغ جریمه است ک حتی اپراتورها هم قاطی پاتی جواب میدن نمیدونن. بعد از تحویل ماشین و گذشت یک هفته جریمه محاسبه میشه رقم کل پرداختی من ۶۷۵ میلیون و ۷۷۵ هزار تومنه.ک اینا ۲۸ درصد لحاظ کردن و حالا ک جریمه محاسبه شده ۶۸ میلیون تومن ماهی ۱۵ میلیون و خورده ای. به اپراتور ده روز پس از تحویل زنگ بزنید رقمشو از توی سایت میبینه و میخونه ولی پرداختش مثل تحویل ماشینه ۵ یا ۶ ماه بعده
شهرستان : من از شهرستانم راهم دوره بچه کوچیک دارم و نتونستم تو تجمع شرکت کنم لطفا صدای همه باشید چه جی ها چه جی ال ها ممنون از همه همه کسایی که تو تجمع امروز شرکت میکنن فقط نتیجه رو هم اعلام کنید ما دی ماه ۱۴۰۳ نصف مبلغ رو واریز کردیم انقد گفتن جی تحویل نمیدن و انقد پیامک تبدیل اومد که اخرش خرداد۱۴۰۴ تبدیل به جی ال زدیم که بلکه زودتر تحویل بگیریم الان دوماه گذشته و خبری نیس خدا لعنتشون کنه تو این گرما با بچه کوچیک مارو بی ماشین گذاشتن
بهارj7 ثبت نام فروردین ماه : دوستانی که j7ثبت نام کردن تیرماه ثبت نام بهمن ماه میدادن ،احتمالا مردادماه هم تحویل اسفند ماه، فروردینی ها را احتمالا شهریور میدن
+Sadegh : لطفا یک آدرس درست بزارید یکی میگه کیلومتر ۹، یکی میگه کیلومتر ۱۷ تو اون اتوبان چند جا داره، یکیش قبل از پارک دستواره است و روبروی معین موتور میشه همون کیلومتر ۹ تقریبا یکجا هم قبل از شهرک سینمایی غزالی و نبش خیابان ۵۵ هست، تو نرم افزار نشان اینجا رو در شماره ۱ سایپا میزنه یکجا هم نبش خیابان داروپخش هست تو نرم افزار بلد هم نبش خیابان ۵۳ و بزرگراه فهمیده رو میزنه درب شماره یک کدوم رو بیایم ؟
حسینی : دوست عزیز چرا میخوای اعصاب خودت خانوادت خراب کنی نکن برادر تکمیل وجه نکن ما هشت ماه پول کامل پرداخت کردم تاکید میکنم هشت ماه پول کامل دادم ماشینی ندادن میگن سه چهار ماه دیگه
شاهین جی : سلام دوستان من دیشب ساعت ۱ و خورده ای شب از خونه در اومدم از اطراف یزد هستم که برسم به اعتراض تو جاده کرج چون ۹ساعت فاصله داشتم..الان نزدیکم حدود ۲ساعت دیگه دارم تا برسم..بگین چی شد.. یهویی تو ماشین نگاه سایت پیگیری سایپا کردم دیدم ماشین فاکتور شده و اصلا پیامی نیومده برام..بخدا تا ۳روز پیش هنوز تو حالت تخصیص بود الان ۸ماهه...واریزی ۱۱آذر و پذیرش ۱۲ آذر...نگاه کنید ببینید برای شماهم فاکتور شده یانه که پیامی نیومده
mortreza : سلام ایشالله مبارک باشه چه تاریخ ثبت نام کرده بودین
+Sadegh : لطفا یک آدرس درست بزارید تو اتوبان لشکری یکجا هست قبل از بوستان دستواره که روبروی معین موتور میشه یکجا هم هست نبش خیابان 55 ، درست قبل از شهرک سینمایی غزالی یکجا هم هست نبش خیابان دارو پخش کدوم رو باید بیایم ؟
رامین : سلام آقا امین ما که اسفند ۴۰۳ قراربود دعوتنامه بیاد یکم اردیبهشت اومد همون روزم تکمیل وجه کردیم وخبری از فاکتور نیست،دیگه خودت حساب کن،ضمنا دعوتنامه که بیاد چندروزی وقت داری برای واریز کردن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی سورن موتور جدید : سلام برادر من هم 24 خرداد هستم رنگ سفید فروش فوق العاده به غیر از کارگزار 3 بار هم شکایت ثبت کردم میگن تا اخر مرداد باید صبر کنید تولید پایینه.
5تیر : متاسفانه هیچ کاری نمیشه کرد جز اعتراض و درخولست به خودشون پذیرفتیم خودرو اگر به موقع نیاد جریمه تاخیر بدن همین حال 5 ماه هم تاخیر بشه مگه اینکه انصراف بدی که ضررش بیشتره
رضا : امروز فاکتور شدی؟
محمد751 : سلام یکشنبه فاکتور شدم هنوز پلاک نشدم
هادی : سلام دوستان 11 اسفند فاکتور شدم
معین : تبدیلی ساینا دوگانه به تک اعلام کنید، کسی فاکتور نشده؟؟
اطلس آذر علی : کسی آمده من رسیدم
غلامعلی : سلام منم 31مردادم ولی قراردادم1528 خیلی از جنابعالی عقب ترم
ساینا دوگانه تحویل مهر : سلام لطفا دوستانی که تجربه دریافت سود مشارکت و سود تاخیر دارن توضیح بدن روال دریافت سود چطوریه؟ و اینکه میگن اگه قبل از تکمیل وجه افزایش قیمت داشته باشیم بعلت اینکه پرداختی اول شامل افزایش نمیشه دیگه سود مشارکت تعلق نمیگیره درسته آیا؟
سایناs : دوستان بنده تماس گرفتم گفتن تا 11 اسفند پیشفروش فاکتور شده