فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

پلت فرم MQB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Querbaukasten که به تازگی تمام خودروهای جمع و جور فولکس واگن با آن ساخته می شوند، نه تنها چیزی فراتر از یک شاسی برای خودرو است، بلکه در حقیقت فلسفه تولید آن بر این اساس بوده است که بتواند این کمپانی را به بزرگ ترین خودروساز جهان تبدیل کند. یادآوری می شود که پلت فرم در واقع همان زیرساخت بدنه خودرو به شکل کف و صفحه تخت است که خودرو روی آن سوار می شود. این پلت فرم جدید اخیراً در خودروی گلف و سایر خودروهای تولید شده بعد از این مدل به کار گرفته شده است که در این مقاله به بررسی چگونگی عملکرد آن خواهیم پرداخت. وقتی اولین بار مطالبی راجع به پلت فرم "مدولار(Modular) فولکس واگن منتشر شد، اعتقاد عموم بر این بود که استانداردسازی همه ماشین های جدید بر اساس این پلت فرم جدید، اگرچه هزینه های تولید را کاهش خواهد داد، اما از طرف دیگر منجر به یکنواخت شدن ماشین های این شرکت می شود. اما ایده پلت فرم MQB حقیقتاً یک طرح هوشمندانه است و کمپانی فولکس واگن قصد دارد حداقل طی 12 سال آینده تمام خودروهای تولیدی خود را با این پلت فرم بسازد. در تصویر شماتیک زیر چگونگی مونتاژ مدولار یک واحدی ترکیبی متشکل از اجزاء کوچک تر به نمایش گذاشته شده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

گفتنی است، پلت فرم MQB تنها یکی از کیت های مونتاژی کمپانی فولکس واگن است که در خودروهای تولیدی این شرکت به کار خواهد رفت. چه بسا پلت فرم NSF برگرفته از سرواژه های عبارت New Small Family  برای خودروهای کوچک، پلت فرم MLB برگرفته از سرواژه های عبارت Modularer Längsbaukasten برای خودروهای بزرگ، و پلت فرم MSB برگرفته از سرواژه های عبارت Modular Standard Platform برای خودروهایی نظیر پورشه پانامرا نیز وجود دارند که در حالت های مختلف قابل استفاده هستند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

ایده ساخت خودرو بر اساس مونتاژ مدولار زمانی شکل گرفت که سازندگان متوجه این حقیقت شدند که در ساخت نمونه اولیه خودروی فولکس واگن ست آپ های متعددی را باید پشت سر گذاشت تا همه قطعات روی هم سوار شوند. این مسئله زمانی دردسرساز شد که وقتی یکی از ماشین های این شرکت با مشکل یا ایراد فنی مواجه شده بود، تعمیرکاران مجبور بودند با تلاش زیاد متوجه شوند که در گام اول چه اجزاء و قطعاتی در کدام بخش های خاص خودرو به کار رفته اند و در گام دوم از تکنسین ها بخواهند که برای رفع اساسی مشکل، نقشه ساخت خودرو را از آرشیوها پیدا کنند و در اختیار آنان بگذارند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

همین که موتورهای دیزلی کنار گذاشته شدند و موتورهای بنزینی به روی کار آمدند موجب شد تا برای هر سری خاص از خودروهای تولیدی، اجزاء کاملاً متفاوتی طراحی شوند. جالب است بدانید که این امر در تمام اجزاء و قطعات خودرو، از سیستم های تهویه مطبوع و تعلیق خودرو گرفته تا حتی کوچک ترین جزء، اتفاق افتاد و سرانجام تغییرات لازم در طراحی هر سری جدید از خودروها انجام شد. اگرچه قبلاً هم تعداد زیادی از اجزاء در خودروها مشترک بوده اند، اما اجزایی نظیر قطعات فلزی داشبورد تنها برای مدل های خاصی از خودروها ساخته می شدند. این امر نه تنها ناکارآمدی کمپانی سازنده خودرو را نشان می داد، بلکه هزینه های بالای تعمیر و نگهداری را هم بر صاحب خودرو تحمیل می کرد.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

از آن جا که اساساً 60% از کل خودرو را ناحیه بین محور جلو و حد فاصل ناحیه موتور و اتاق تشکیل می دهد؛ از این رو، طراحی این ناحیه به صورت مدولار، کارایی خودرو به طور فزاینده افزایش می دهد. با ساخت پلت فرم MQB در حال حاضر تمام موتورها، 12 اینچ به سمت عقب شیفت پیدا کرده اند. این بدان معنی است که بدون توجه به نوع تیون موتور، می توان از لوله اگزوزهای یکسان و سایر اجزاء اضافی یک شکل استفاده کرد. گذشته از این، استفاده از این پلت فرم موجب می شود که مجموعه موتور و ملحقات آن، جمع و جورتر شوند و در مجموع، وزن خودرو نیز کاهش یابد. از نظر کمپانی فولکس واگن، در طرح پلت فرم مدولار لازم است از موتورهای استانداردسازی شده استفاده شود. گفتنی است، فولکس واگن در مدل های جدید خودروهای تولیدی، از یک تسمه تایم مقاوم و مادام العمر همراه با موتورهای استانداردسازی شده استفاده می کند که تاکنون روش ساخت این تسمه تایم بادوام فاش نشده است.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

استفاده از ساختار مدولار این امکان را فراهم می کند که بتوان خودروهای بزرگ متداول را بدون نیاز به تعویض قطعات و هیچ هزینه اضافی و تنها با تغییراتی اندک به خودروهای جمع وجور تبدیل کرد. به طور مثال، در چنین حالتی نیازی به تغییر بخش هایی نظیر سیستم تهویه هوا، سیستم ECU، یا سیستم های ایمنی نیست؛ بنابراین بدیهی است که اگر اجزاء سخت افزاری به کار رفته در دو خودروی متفاوت Polo و Passat با هم یکسان باشد و فقط تفاوت های نرم افزاری بین آن ها وجود داشته باشد، هزینه ها کاهش می یابد. این شرایط هم به نفع خریداران و هم به سود کمپانی سازنده خودرو است. به علاوه، زمانی که قرار است طرح گارانتی تعویض قطعات خودرو برای یک مشتری اجرا شود، کمپانی بدون هیچ نگرانی آن را اعمال می کند؛ زیرا تکنسین ها به راحتی می تواند هریک از اجزاء را تست کنند.

فولکس واگن درصدد تسخیر دنیا

اگرچه در حال حاضر فولکس واگن یکسری کارخانه های سازنده MQB در اختیار دارد، اما در آینده نه چندان دور قصد دارد خطوط مونتاژ خود را برای سایر تکنولوژی های جدید نیز آماده کند. علاوه بر این، فولکس واگن می تواند در تعمیراتی که جهت نوسازی چهره خودروهای قدیمی تر انجام می شود، از اجزاء جدید نیز استفاده کند. با این که ایده ساختار مدولار برای 12 سال آینده در نظر گرفته شده است، اما کمپانی فولکس واگن پیش بینی می کند که با وجود این فن آوری مدرن، طی مدت زمان 4 سال به بزرگ ترین شرکت خودروسازی دنیا تبدیل شود. اما سؤالی که در ذهن باقی می ماند این است که آیا این استانداردسازی و در حقیقت یکنواخت سازی خودروها در مقیاس وسیع، تازگی و جذابیت محصولات جدید فولکس واگن را کم نخواهد کرد؟


منبع

Jalopnik

برچسب : پلت‌فرم , مدولار , فولکس‌واگن , فن‌آوری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

ارادت
2

با سلام

عالی - یکتا
10:56  1392/06/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GL : سلام ، دوست عزیز ، شما اول باید بری تو سایت و از اون قسمت پرداخت دعوتنامه رو بزنید ، شماره پذیرش خودتون رو وارد کنید بعد جستجو رو بزنید تا براتون دعوتنامه رو بیاره ، بعد از اونجا اقدام به واریز وجه کنید ، اگر بلد نیستید به کافی نت مراجعه کنید .
اسفند با سهند : مشتري گرامي باسلام و احترام دعوتنامه خودروي کوييک GXR-L با رينگ فولادي و ترمز ESC براي پذيرش 11111111 تا تاريخ 18 ارديبهشت ماه تمديد گرديد. لغو 11
Ftm : سلام وقت بخیر شما تحویل چه ماهی بودید و چطوری سود تاخیر گرفتید ممنون میشم راهنمایی کنید
سمیه : یعنی خرداد ماه ماشین و تحویل نمیدن؟؟!!!
صابر : من اول آذرم هنوز خبری نیست و قراره خبری هم نباشد دوستان این معاون ارتباطات سایپا که گفت داریم اوکی می کنیم الکی میگه تا 6 ماه رو شاخشه چون من تو ماه ششم تکمیل وجه کردم سه تا فصل از سال رو دیدم ولی هنوز ماشینم رو ندیدم
J4 سفید تهران : سلام و وقت بخیر دوستان.. من j4ثبت نام 29آذر هستم تحویل سیستمی14اسفند. 2.6 شاسی 2.7بیمه 2.13پلاک.. الان تو مرحله ارسال مدارک هست هنوز زرده اون گزینه ولی پایین صفحه تاریخ پست مدارک رو زده 2.13 میخواستم بپرسم مدارک ارسال بشه از طرف پست کد رهگیری میاد؟
Azim : تورو خدا راست میگی من ۱۷ آذر پذیرش شدم تا حالا خبری نیست دیگه خسته شدم
تارا دنده ۳۰ اسفند : سلام ۳۰ اسفند رنگ تیتانیوم چرا فاکتور نمی کنن دقیقا
سیاوش : سلام در زمان تحویل میتونی بیمه بدنه یاطلایی انتخاب کنی بیمه هم قبلا من کامنت گذاشتم و توضیح دادم بیمه اگه به انتخاب سایپابزنی یه بیمه گمنام بی اعتبارمیزنه شما میتونی بیمه اول یا البرز یا ایران خلاصه بین این بیمه ها بیمه اول ودوم انتخاب کنی
شاهین جی e : سلام. پیش فروش شاهین جی دنده ،۱۴ آذر ۲۹۶میلیون دادم که خرداد ماه تحویل بدن،ولی ۲۰ اسفند پیام اومد که جی ال بگیر نگرفتم ،باز دوباره دیروز ۱۳ اردیبهشت برام جی ال اومد ..حالا موندم چ کار کنم...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اشتری : آریزو برایم آرزو شد
7 بهمن : میشه بفرمایین کی تحویل حضوری گرفتین؟!
دنا اتو تحویل خرداد : سلام دوستان از فاکتور دنا اتو خبری نیست. کسی میدونه قضیه چی هست .چرا فاکتور متوقف شده؟؟؟
احمد از شیراز : قیمت وانت پراید بیرون 10 میلیون ارزانتر هست تا کارخانه
پشیمان : خریدار دیگری به تابناک گفت: با مراجعه به نمایندگی‌های مدیران خودرو با بهانه‌های واهی و پاسکاری به نهاد‌های دیگر مواجه می‌شویم برای مثال می‌گویند که دولت مجوز برای گمرک صادر نمی‌کند یا وزارت صمت از صدور مجوز‌های لازم خودداری می‌کند که تصور ما براین است که برای اینکه ما را دنبال نخود سیاه بفرستند بهانه های این چنینی می آورند. نقش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در این میان بسیار مهم است چراکه باید حامی حقوق مصرف کنندگان وارد عمل شود. لازم است که متقاضیان نسبت به درج شکایت خود را در سامانه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام کنند. همچنین سازمان تعزیرات نیز به عنوان دیگر مرجعی که وظیفه رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات است لازم است به این مساله ورود کند و مشکل پیش آمده را حل و فصل کند.
پشیمان : تابناک بررسی می‌کند؛ «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! بدعهدی مدیران خودرو در تحویل خودروهایی که با شرایط تحویل فوری به متقاضیان وعده داده بود برای متقاضیان خرید از این شرکت دردسرهای زیادی به بارآورده و بلاتکلیفی و پاس کاری آنان به دیگر سازمان ها صدای اعتراض بسیاری از مردم را درآورده است. کد خبر:1302163تاریخ انتشار:09 اردیبهشت 1404 - 14:0029 April 2025 «مدیران خودرو»، صدای همه را درآورد/ سازمان حمایت و شورای رقابت رسیدگی کنند! عدم تحویل خودرو سر موعد مقرر توسط شرکت‌های خودرو سازی مونتاژی باعث شده تا بسیاری از خریداران شرکت «مدیران خودرو» روز‌های زیادی برای دریافت خودرو چشم انتظار بمانند و صدای اعتراض آنها در بیاید، اما در این میان جای خالی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و سازمان تعزیرات به چشم می‌آید که مسئول رسیدگی به تخلفات عرضه کالا و خدمات هستند.
Maryam : سلام ساینا sتکمیل وجه 11بهمن تحویل 90 روز هستم هنوز فاکتور نشدم
کوییک glx r سفید مشکی 25 مهر : پاسخ ب کوییک مشکی من‌ک‌سیستان و بلوچستان شهر زابل بودم دو روز بعد از نمایندگی زنگ زدن بیا ببر ک جا نداریم
207 پاناریگ فولادی تحویل خرداد : سلام دوست عزیز شما تحویل کی خورده بود و از شما طرح مادران بوین یا عادی؟؟ ممنون بیشتر توضی بدین
پشیمان : 3 هزار نفر از دی ماه ثبت نام کردن که متاسفانه متاسفانه الان حدود 5 هزار خودرو که می بایست تحویل بدهند از بهمن تا اول اردیبهشت هنوز تحویل نداده اند. تا عرضه خودرو در ایران قطره چکانی و مافیایی هستند وضع به همین منوال هست. مدیران خودرو ار عمد خودرو ها را تحویل نمی دهد به دلیل اینکه خودرو ها را از طریق واسطه ها خودش آزاد بفروشد.شما هم یکی از ثبت نام کنندگان هستید و گرنه دنبال این پیام ها نمی آمدید