قرارداد با فرانسه ما را خودروساز می کند؟

 

قرارداد با فرانسوی ها ما را خودروساز می کند؟

 
دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان فرانسوی ها باقی بمانند. اما بسیاری از منتقدان معتقدند هیچ یک از این قراردادها به خودروساز شدن ایران نمی انجامد و تکرار همان راه قدیمی است. 
شرکت ایکاپ حاصل مشارکت ایران خودرو و پژو است و شرکت بی نام دیگری نیز از پیوند ایدرو به عنوان یک نهاد دولتی با رنوی فرانسوی شکل گرفته است. در قرارداد نخست مشارکت 50 50- به پیش رفته و قرار است چند مدل خودرو از دل شرکت ایکاپ به بازار ایران تحویل شود و در قرارداد دوم، سهم فرانسوی ها به سهم ایدرو می چربد و علاوه بر تولید دو مدل خودروی نه چندان جدید، برای نخستین بار مدیریت فروش و خدمات پس از فروش به خارجی ها سپرده شده و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ای نیز متولد خواهد شد. حالا کارشناسان با همین مرور ساده و مقایسه این قراردادها با راهکارهای خودروساز شدن ایران، می گویند بعید به نظر می رسد که هر یک از این قراردادها به خودروساز شدن صنعت ایران بینجامد.
 
گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شروطی از جمله 40 درصد ساخت داخل محصولات و 30 درصد صادرات محصولات مشترک تولید شده را برای توسعه صنعت خودرو با شکل گیری قراردادهای این چنین گذاشته است اما از آنجایی که ضمانت اجرایی محکمی برای آنها دیده نشده و همچنین پلتفرم های موجود در این قراردادها تا زمان صادرات قدیمی خواهند شد، نمی توان امیدوار بود راهی که امروز صنعت خودرو در مشارکت با خودروسازان خارجی در پیش گرفته، به خودروساز شدن ایران منجر شود.
 
شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «برای توسعه صنعت خودروی ایران دو راه وجود دارد. نخست تعاملات شرکت های خودروساز ایرانی با خودروسازان جهانی و دیگری اقداماتی که تحت برند داخلی برای توسعه و به روز شدن صورت می گیرد. هر دو این اقدامات مورد نیاز است اما باید توجه داشته باشیم به اینکه در قالب این قراردادها و مونتاژ محصولات یا داخلی سازی آنها با درصد کم، صرفاً منجر به خودروساز شدن ما نمی شود.»
 
او می افزاید: «گرفتن امتیاز از این قراردادها به توانمند شدن صنعت خودروی ایران منجر می شود، اما برای خودروساز شدن نیاز به توسعه سطح تکنولوژی خودروسازان داخلی و بالا رفتن دانش فنی است. همچنین باید به نقش زنجیره تأمین توانمند داخلی نیز توجه کرد. بنابراین به روز شدن خودروسازان و قطعه سازان داخلی در کنار هم، آن هم با سرمایه گذاری مناسب، راهی است که به توسعه صنعت خودرو می رسد.»
 
آزادی با بیان اینکه مشارکت با خودروسازان خارجی، داخلی ها را ناچار به بالا بردن کیفیت خواهد کرد، اظهار می کند: «اگر ما می خواهیم خودروساز شویم، باید سرمایه گذاری های اصلی را به سمت تولیدات برند داخلی ببریم.»
 
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «قرارداد پژو همان مسیر قبلی را طی می کند.
 
برای خودروساز شدن ما باید با خودروسازان جهانی به نحوی جوینت شویم که انتقال تکنولوژی و پلتفرم به ایران صورت بگیرد. سرمایه های خارجی باید به سمت قطعه سازی و خودروسازی برود و نه صرفاً برای مونتاژ یک محصول.»
 
او ادامه می دهد: «برای خودروساز شدن ما باید محصولات را برای بازارهای جهانی تولید کنیم، اما آیا این پلتفرم ها تا زمان رسیدن به میزان ساخت داخلی مناسب و صادرات، هنوز هم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟»
 
شاید تنها راه خودروساز نامیدن یک کشور را داشتن پلتفرم مخصوص دانست؛ راهی که صنعت خودروی ایران سال هاست تلاش می کند در جهت آن گام بردارد با صرف هزینه و زمان زیادی هنوز هم به طور کامل به آن دست پیدا نکرده و در قراردادهای مشارکت با خودروسازان فرانسوی نیز دست کم تاکنون چنین موضوعی دیده نشده است.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سیتروئن , پژو , رنو , تولید خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رز زرد : بله کاملا درست می فرمایی👍 هر چند دل خوشی از شرکت سایپا نداریم... مال منم تاریخ تحویل تو قرارداد ۳۱ خرداد بود و از اول تیر افزایش قیمت اعمال شد...که شامل من نشد... هر نوع ماشین پیشنهادی هم که واسه تبدیل بیاد طبق قیمت تاریخ تحویل درج شده در قرارداد هستش...
Nothing is for ever : دوستان دقت کنید که حتی اگر یه روز هم از تاریخ تحویل بگذاره، دیگه افزایش قیمت شاملش نمی شه. مثلا اگر تو قرارداد تاریخ تحویل شهریور هست، از یک مهر دیگه شرکت نمیتونه افزایش قیمت بده برای شما. اینو گفتم چون دیدم بعضیها اطلاعات غلط میدن
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : آقا هادی ممنون از شما بابت راهنمایی
سروش : سروران گرامی،عنایت داشته باشید،مسئله اصلی در حال حاضر تحویل خودرویی است که الان ۱/۳۵۰ میلیارد قیمت دارد و تکلیفش بعد از یکسال، مشخص نیست.با بحث های متفرقه ( مثل سود تاخیر)و مبلغ آن،از مسیر اصلی خارج نشوید.انشالله اگر خودرو را تحویل دادند،بعد از چند ماه سود تاخیر را هم می گیرید.الان فقط روی تحویل خودرو تمرکز کنید.
رضا : ن محمد جان‌۴/۲۹ثبت نام کردم
محمد : سلام شما حواله خریدی چون هنوز بنام شرکت هستش باشماره قراردا وارد بشین تازه ثبت نام کردین یانه
زبل خان : محمد جان،فردا ماشینمون را فاکتور میکنند،پس فردا تحویل میدن،روز بعدش هم سود تاخیر را یکجا میدن.چیز دیگه ای لازم نداری؟
اردیبهشت ۱۱ : تحویل ماشینتون رو هواست،شما دنبال سود تاخیر هستید!؟
داریوش ۲ اردیبهشت : اقا صادق پلاس واسه یه ماه چقدر جریمه تاخیر میدن من ریاضی م ضعیفه یه ماه چقدر میشه من ۴ ماه طلب تاخیر دارم از سایپا تا این لحظه
++ : تنها امیدواری آنست که قطعه سازان هم خود دست و پایشان در پوست گردوست.اینهمه هزینه کردند و ماشین آلات و پرس و دستگاه تزریق پلاستیک و قالب تهیه کردند،اگر بخواهند برای مدت طولانی متوقف شوند،خودشان هم ضرر میکنند،تنها مشتری قطعات آنها ایران خودرو و سایپا هستند،نمیتوانند که بروند قابلمه و ظرف پلاستیکی تولید کنند! مجبور هستند،برای بقای خودشان هم که شده ،یک جوری با سایپا کنار بیایند.با اعلام ورشکستگی سایپا،شاید تا مدتهای مدید ،آنها به طلبشان نرسند.سایپا هم دستشان را خوانده و برای همین زیاد به آب و آتش نمی زند.دولت هم برای آنکه دهها هزار نفر از کارکنان بزرگترین شرکت خودروساز داخلی بیکار نشوند،که تبعات اجتماعی و سیاسی دارد،مجبور است بنحوی به سایپا کمک کند.فقط زمان میبرد.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی 31 شهریور : ان شاءالله آقا وحید تا شنبه پلاک خواهید شد و حتی زودتر
6دنده پیش فروش31مرداد : امروز تماس گرفتن برای تحویل ماشین تهران نبودم انشالله شنبه اول وقت میرم تحویل بگیرم انشالله قسمت همتون بشه و تموم بشه این انتظار و بلاتکلیفی ولی یه چیزی رو بگم بعد اینکه فاکتور بشید و پلاک بشید کلا فراموش میکنید این همه استرس و نگرانی رو
6دنده پیش فروش31مردادآلمنیوم : داخل کاستومر زده اطلاعات خودرو هر چی میزنم میگه شما قادر به انجام این کار نمی باشید کسی میدونه چرا نمیشه ؟یا برای همه اینجوریه کسی اطلاع داره بگه لدفن
دنا 6دنده فولادی 31مرداد : ببخشید حمل ممکنه جمعه تیک بخوره؟
افشار : شرافتن تبدیلی ها چک کنن ...
فاضل : زحمت میکشی گورت گم کنی بری .
اطلس آذر : چرا دادن ماردان رو فاکتور میکنن بعد ما از اسفند 403 منتظر ماشین هستیم .اینجوری حق نیست که الان اینا دو ماهه داران فاکتور میشن.خدا لعنتت کنه سایپا😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡
اطلس بهمن کرمان : بله امروز 19 فاکتورشد اشتباه تایپ کردم
تحویل شهریور : مدیرعامل محترم ایران خودرو خواهشن یک ماه تاخیری که خودروها دارند .اون یک ماه راهم به تاریخ تحویل قرارداد اضافه کنید تامردم شهیدپرور دراسرع وقت خودروی درخواستی خودراتحویل بگیرند ممنون
اطلس بهمن کرمان : بله امروز 19 اشتباه تایپ کردم