قرارداد با فرانسه ما را خودروساز می کند؟

 

قرارداد با فرانسوی ها ما را خودروساز می کند؟

 
دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان فرانسوی ها باقی بمانند. اما بسیاری از منتقدان معتقدند هیچ یک از این قراردادها به خودروساز شدن ایران نمی انجامد و تکرار همان راه قدیمی است. 
شرکت ایکاپ حاصل مشارکت ایران خودرو و پژو است و شرکت بی نام دیگری نیز از پیوند ایدرو به عنوان یک نهاد دولتی با رنوی فرانسوی شکل گرفته است. در قرارداد نخست مشارکت 50 50- به پیش رفته و قرار است چند مدل خودرو از دل شرکت ایکاپ به بازار ایران تحویل شود و در قرارداد دوم، سهم فرانسوی ها به سهم ایدرو می چربد و علاوه بر تولید دو مدل خودروی نه چندان جدید، برای نخستین بار مدیریت فروش و خدمات پس از فروش به خارجی ها سپرده شده و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ای نیز متولد خواهد شد. حالا کارشناسان با همین مرور ساده و مقایسه این قراردادها با راهکارهای خودروساز شدن ایران، می گویند بعید به نظر می رسد که هر یک از این قراردادها به خودروساز شدن صنعت ایران بینجامد.
 
گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شروطی از جمله 40 درصد ساخت داخل محصولات و 30 درصد صادرات محصولات مشترک تولید شده را برای توسعه صنعت خودرو با شکل گیری قراردادهای این چنین گذاشته است اما از آنجایی که ضمانت اجرایی محکمی برای آنها دیده نشده و همچنین پلتفرم های موجود در این قراردادها تا زمان صادرات قدیمی خواهند شد، نمی توان امیدوار بود راهی که امروز صنعت خودرو در مشارکت با خودروسازان خارجی در پیش گرفته، به خودروساز شدن ایران منجر شود.
 
شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «برای توسعه صنعت خودروی ایران دو راه وجود دارد. نخست تعاملات شرکت های خودروساز ایرانی با خودروسازان جهانی و دیگری اقداماتی که تحت برند داخلی برای توسعه و به روز شدن صورت می گیرد. هر دو این اقدامات مورد نیاز است اما باید توجه داشته باشیم به اینکه در قالب این قراردادها و مونتاژ محصولات یا داخلی سازی آنها با درصد کم، صرفاً منجر به خودروساز شدن ما نمی شود.»
 
او می افزاید: «گرفتن امتیاز از این قراردادها به توانمند شدن صنعت خودروی ایران منجر می شود، اما برای خودروساز شدن نیاز به توسعه سطح تکنولوژی خودروسازان داخلی و بالا رفتن دانش فنی است. همچنین باید به نقش زنجیره تأمین توانمند داخلی نیز توجه کرد. بنابراین به روز شدن خودروسازان و قطعه سازان داخلی در کنار هم، آن هم با سرمایه گذاری مناسب، راهی است که به توسعه صنعت خودرو می رسد.»
 
آزادی با بیان اینکه مشارکت با خودروسازان خارجی، داخلی ها را ناچار به بالا بردن کیفیت خواهد کرد، اظهار می کند: «اگر ما می خواهیم خودروساز شویم، باید سرمایه گذاری های اصلی را به سمت تولیدات برند داخلی ببریم.»
 
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «قرارداد پژو همان مسیر قبلی را طی می کند.
 
برای خودروساز شدن ما باید با خودروسازان جهانی به نحوی جوینت شویم که انتقال تکنولوژی و پلتفرم به ایران صورت بگیرد. سرمایه های خارجی باید به سمت قطعه سازی و خودروسازی برود و نه صرفاً برای مونتاژ یک محصول.»
 
او ادامه می دهد: «برای خودروساز شدن ما باید محصولات را برای بازارهای جهانی تولید کنیم، اما آیا این پلتفرم ها تا زمان رسیدن به میزان ساخت داخلی مناسب و صادرات، هنوز هم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟»
 
شاید تنها راه خودروساز نامیدن یک کشور را داشتن پلتفرم مخصوص دانست؛ راهی که صنعت خودروی ایران سال هاست تلاش می کند در جهت آن گام بردارد با صرف هزینه و زمان زیادی هنوز هم به طور کامل به آن دست پیدا نکرده و در قراردادهای مشارکت با خودروسازان فرانسوی نیز دست کم تاکنون چنین موضوعی دیده نشده است.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سیتروئن , پژو , رنو , تولید خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Saeed : سه ماهه تاخیردارن جوابگوی نیستن
Saeed : خداازتون نگذره هرکی توکرمان موتور کارمیکنه بفکرخوذشون هست آن شالله زیرتریلربرین
شاهین‌Gتیر : سلام‌‌ برای‌‌ شاهین‌ Gاردیبهشت‌ ‌ و‌ خرداد‌ دعوتنامه gآیا‌ آمده‌ ؟؟
شاهین‌ gتیر‌ : سلام‌ واسه‌ شاهین‌gخرداد‌ دعوتنامه‌ gآمده‌ ??
T9 5 اسفند : مال منم فاکتور نشده شما چندمین؟
رضا شاهین پلاس : درود بر هموطنام جهت تداوم اعتراضات روز شنبه 18 مرداد ساعت 9 جلوی درب شماره 1 کیلومتر 17 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج) – جنب خیابان دارو پخش لطفا شما هم در گروه هایی که عضو هستین این پیامو نشر بدید به تمامی کانالهای خودروهای سایپا اطلس شاهین سی وی تی شاهین پلاس کوئیک همه اطلاع داشته باشن و حتما چک کنید تجمع های بعدیم اطلاع رسانی میشه تکرار مکرر اعتراضات حواله داران،صدامونو همه بشنون که چقدر این شرکت ظلم میکنه موفق باشین
ستار : بنده تاریخ وجه 15بهمن رنگ سفید بوده نمیدونم فاکتور شدن یا نه آخه حواله خریداری کردم زنگ میزنم جواب نمیدن کسی هست تاریخ تکمیل و رنگ ماشینش مثل مال من باشه فاکتور شده باشه میگن اون کسی که حواله را ازش خریدی باید زنگ بزنه
محمد‌ : به‌ کارشناس‌ گفتم‌‌ اگه‌ تبدیل‌ نمیزدیم‌ gبهمون‌ میدادن گفت‌ وضع‌ اونا‌بد‌تره‌‌ ولی‌‌ از‌ ۶‌ آذر‌ تا۱۱‌ آذر‌ فاکتور‌ شده‌ اینا‌ مشکل‌ قطعه ‌ندارن‌ سانروف‌های‌ gرو‌ میبندن‌روی‌ اتومات‌ و‌ پلاس کلا‌ از‌ سال‌ ۴۰۲‌ که‌ اتومات‌ ‌ امد‌‌ و‌ glتولید‌ ‌ gکم‌شد‌ پارسال‌هم‌پلاس‌ اضافه‌شد‌ الان‌ کادیلا‌ بیاد‌‌ با‌سانروف فکر‌ کنم‌ Gتوقف‌تولید‌بشه‌ حالا‌ شاهین‌ سانروف‌ نداشته‌‌ باشه‌ بهتر‌ چون‌ خودرو‌های‌ ایرانی‌ ایمنی‌ خوبی‌ندارن‌ با‌ سانروف‌ استحکام‌ سقف‌ کمتر‌ میشه‌
علی : سلام دوستان کسایی ک تحویل اذر بودن و بعد از افزایش قیمت به جی ال تبدیل زدن قیمت قبل باهاشون حساب کردن یا قیمت جدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
4تیر پانا فوری مادران : منم هنوز فاکتور نشدم،خدا لعنتشون کنه ،
اطلس جی اسفند1403 : اعصاب برا مملکت نزاشتن بعدم میان میفرستن کانال خبری رشد تولید 12 درصدی درحالی که ما رشدی نمیبینیم
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : اینو فقط خدا می دونه و ایران خودرو .هنوز هستن تحولی 31خرداد فاکتور نشدن رینگ فولادی .
0019 : ریامه چالی چاو باوت هه
ساینا دوگانه gx : ایران خودرو 21 تا 25 تعطیله _احتمالا سایپا هم تعطیل کنن ، هر دم از این طویله فرغون سازی بری می رسد
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : درود خدا بر شما ، وظیفه شرعی و قانونی ماست باید بیاییم و حمایت کنیم از سرمایه امون
اطلس اذر : داداش فکر کنم ذهن خودت همچنان درگیر اطلس مونده که مجدد اومدی چک کردی سایت رو
حمیدرضا : عرفان جان احتمالا ابان یا اذر
دنا 5دنده14مرداد تحویل : 15458012شماره قرار داد رنگ سفید هنوز فاکتور نشدم دنا بورسی
... : وگن صک چپ به راست بخون