قرارداد با فرانسه ما را خودروساز می کند؟

 

قرارداد با فرانسوی ها ما را خودروساز می کند؟

 
دومین قرارداد صنعت خودروی ایران با شرکت رنو، 9 ماه پس از اجرایی شدن برجام به امضا رسید تا وارثان دومین صنعت بزرگ ایران، همچنان فرانسوی ها باقی بمانند. اما بسیاری از منتقدان معتقدند هیچ یک از این قراردادها به خودروساز شدن ایران نمی انجامد و تکرار همان راه قدیمی است. 
شرکت ایکاپ حاصل مشارکت ایران خودرو و پژو است و شرکت بی نام دیگری نیز از پیوند ایدرو به عنوان یک نهاد دولتی با رنوی فرانسوی شکل گرفته است. در قرارداد نخست مشارکت 50 50- به پیش رفته و قرار است چند مدل خودرو از دل شرکت ایکاپ به بازار ایران تحویل شود و در قرارداد دوم، سهم فرانسوی ها به سهم ایدرو می چربد و علاوه بر تولید دو مدل خودروی نه چندان جدید، برای نخستین بار مدیریت فروش و خدمات پس از فروش به خارجی ها سپرده شده و همچنین مرکز تحقیق و توسعه ای نیز متولد خواهد شد. حالا کارشناسان با همین مرور ساده و مقایسه این قراردادها با راهکارهای خودروساز شدن ایران، می گویند بعید به نظر می رسد که هر یک از این قراردادها به خودروساز شدن صنعت ایران بینجامد.
 
گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شروطی از جمله 40 درصد ساخت داخل محصولات و 30 درصد صادرات محصولات مشترک تولید شده را برای توسعه صنعت خودرو با شکل گیری قراردادهای این چنین گذاشته است اما از آنجایی که ضمانت اجرایی محکمی برای آنها دیده نشده و همچنین پلتفرم های موجود در این قراردادها تا زمان صادرات قدیمی خواهند شد، نمی توان امیدوار بود راهی که امروز صنعت خودرو در مشارکت با خودروسازان خارجی در پیش گرفته، به خودروساز شدن ایران منجر شود.
 
شهرام آزادی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و کارشناس صنعت خودرو در این زمینه به «فرصت امروز» می گوید: «برای توسعه صنعت خودروی ایران دو راه وجود دارد. نخست تعاملات شرکت های خودروساز ایرانی با خودروسازان جهانی و دیگری اقداماتی که تحت برند داخلی برای توسعه و به روز شدن صورت می گیرد. هر دو این اقدامات مورد نیاز است اما باید توجه داشته باشیم به اینکه در قالب این قراردادها و مونتاژ محصولات یا داخلی سازی آنها با درصد کم، صرفاً منجر به خودروساز شدن ما نمی شود.»
 
او می افزاید: «گرفتن امتیاز از این قراردادها به توانمند شدن صنعت خودروی ایران منجر می شود، اما برای خودروساز شدن نیاز به توسعه سطح تکنولوژی خودروسازان داخلی و بالا رفتن دانش فنی است. همچنین باید به نقش زنجیره تأمین توانمند داخلی نیز توجه کرد. بنابراین به روز شدن خودروسازان و قطعه سازان داخلی در کنار هم، آن هم با سرمایه گذاری مناسب، راهی است که به توسعه صنعت خودرو می رسد.»
 
آزادی با بیان اینکه مشارکت با خودروسازان خارجی، داخلی ها را ناچار به بالا بردن کیفیت خواهد کرد، اظهار می کند: «اگر ما می خواهیم خودروساز شویم، باید سرمایه گذاری های اصلی را به سمت تولیدات برند داخلی ببریم.»
 
امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو نیز در این باره در گفت وگو با «فرصت امروز» تصریح می کند: «قرارداد پژو همان مسیر قبلی را طی می کند.
 
برای خودروساز شدن ما باید با خودروسازان جهانی به نحوی جوینت شویم که انتقال تکنولوژی و پلتفرم به ایران صورت بگیرد. سرمایه های خارجی باید به سمت قطعه سازی و خودروسازی برود و نه صرفاً برای مونتاژ یک محصول.»
 
او ادامه می دهد: «برای خودروساز شدن ما باید محصولات را برای بازارهای جهانی تولید کنیم، اما آیا این پلتفرم ها تا زمان رسیدن به میزان ساخت داخلی مناسب و صادرات، هنوز هم قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را دارند؟»
 
شاید تنها راه خودروساز نامیدن یک کشور را داشتن پلتفرم مخصوص دانست؛ راهی که صنعت خودروی ایران سال هاست تلاش می کند در جهت آن گام بردارد با صرف هزینه و زمان زیادی هنوز هم به طور کامل به آن دست پیدا نکرده و در قراردادهای مشارکت با خودروسازان فرانسوی نیز دست کم تاکنون چنین موضوعی دیده نشده است.
 
 
 
 

منبع

فرصت امروز

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سیتروئن , پژو , رنو , تولید خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G حواله پیش فروش تیر ماه : سلام ، شاهین G کم کم با این مشخصات از چرخه میره بیرون و موتور فعلی موتور پراید توربو میره رو شاهینGL - شاهین G هم شاهین Gپلاس دنده ای میشه با موتور تیو فایو ۱۶ سوپاپ با قیمت بیشتر از شاهین دنده ای فعلی ،افزایش ۱۰۰میلیونی. منتظر پیام جدید باید باشیم یا شاهین GL برداریم یا G پلاس دنده ای............
شاهین G : سلام برای من هم تبدیل آمد نزدم پیام جدید نیامده ، هفته آخر تیرماه هستم
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : مبلغش چقدره؟؟؟
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام منم تیر ماه هستم دعوتنامه صادر نشده هنوز چجوری از شما صادر شده؟؟؟
ری رااسفند : نه امروزفاکتورشدم ممنون انشالله براشماهم به زودی فاکتوربشه
ری رااسفند : تاریخ تکمیل وجه ورنگ ماشینتون مهمه ولی من رفته بودم خودشرکت ایران خودرو گفتن حداکثرتا۲۰مرداداونایی که تا۱۸بهمن تکمیل وجه کردن فاکتورمیشن
احسان : سلام آقا نریزید نمیدن با چه زبونی بگیم جیبشون خالی شده افتادن دوباره جون مردم ما که اسفندیم اردیبهشت ریختیم ۳ ماه سر کاریم تازه الان میگن شهریور یا مهر خدا به داد شما برسه
داریوش : کاش هیچکی ثبت نام نکنه لطفا همه گروه ها بدقولی سایپا را منتشر کنید همه بدونن چه بلایی سر ماها دارن میارن ۸۰۰ م تومن پول گرفتن قرار بود اسفند ماشین بدن دیگه داره شهریور میشه یعنی یه سال وای به حال اونایی که الان می خوان پول واریز کنن لطفا لطفا لطفا واریز نکنید
مهدی شاهین پلاس : مبارکتون باشه حالا مبلغ واریزی چقدر هستش
مسعود : وقت بخیر خودروی ما j7 هست و قرار بوده تیرماه تحویل بدن ولی خبری نیست و دیون دولتی گفته بودن بهش تعلق نمیگیره ولی بعد تماس گرفتن گفتن دیون دولتی پرداخت کن پلاک بشه و با اینکه پرداخت کردیم همچنان خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6 تیر : من 154160 هنوز نشدم چرا مادران بودم
پارس : دوستان من پارس سال دارم 36000 کیلومتر کارکرده تو ترافیک دنده هام بد جا میره و گیر میکنه صفحه تازه عوض کردم ولی خب بازم گیر داره از چی میتونه باشه بغیر از صفحه سیم کلاچ هم عوض کردم بازم همون جوریه
مجید : اره شده 154187 و154188 شماچندی
دنا 5 دنده : سلاک دوستان خواهشا بگید من دیروز تو سایت نگاه کردم نوشته بود قرار داد های دهه آخر تیر در حال فاکتور الان نوشته قرار داد های اول مرداد درحال فاکتور پس چرا من فاکتور نشدم
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : ایران خودرو مگه تعطیلات نرفت ؟چند بار میخاد بره تعطیلات ؟
میلاد ار اس : خرداد رو هنوز ندادن . جالا عجله نکن
سعید : سلام به نظرتون دوباره تبدیل میاد من از ایران خودرو پرسیدم رانا تا 3/24فاکتور شده
4تیر پانا فوری مادران : من فروش فوری بودم،واریز 7فروردین،تحویل سه ماهه،4تیر، که بعد از گذشت 40روز هنوز خبری از فاکتور هم نیست
مهدی 207 پانا : ایشالا به دل خوش استفاده نکنی دلال
امیر 33 کراس : سلام چرا من راضیم شتاب ترمز کولر بی صدا بودن نرمی