روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
گزارش
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : به جای من پیام دروغ نذار
فرشته : خیلی ممنونم ازتون
X5تیر اقساطی : سلام دوستان X5اقساطی تیرماه ک تحویل سیستمی ابان بوده کسی هست تحویل گرفته باشه ؟؟؟؟؟ لطفا دوستان اطلاع بدین تا همه بدونیم ممنون
شاهین : من الان زنگ زدم نمایندگی خودمون معالج گفت توی تاخیر هستید سایپا ماشین نداره و باید ۵۰۰ ملیون دیگه بریزید برای آذر هستم جی ال راست میگن کسانی که میدونن بگن لطفا آقای مدبر شما نگو لطفا در ضمن گفت تا اخر سال افزایش قیمت نداره
سهند اس : شما فروش فوق‌العاده مهر هستید ؟
جعفر کلهری شاهین پلاس اردیبهشت 15 : واقعا گرفتار شدیم
من : قدم هم نزن شاید رعد و برق بخوره بهت یا شاید سر بخوری پات بشکنه
گنجشک : سلام من میترسم از ماشین استفاده کنم موقع بارندگی و برف حس میکنم اگر سوار شم چرخاش کنده میشه
جی4 : جک جی 4 ثبت نام 60 روزه 16 ام ارسال مدارک زده نه مدارک هنوز اومده نه ماشینو گرفتم کرج هستم بقیه چظور؟
hossein x5 : سلام منم مثل شما ثبت نام دومرحله ای فروردین بودم اما 12 روز هست ماشین را تحویل گرفتم و 3000 هم باهاش رفتم رفتم مشهد و برگشتم و صدقه سر دولت کریمه 800 هم تو راه جریمه شدم با اینکه همش رو کروز بود فقط پیگیری کنید حتی برای جریمه تاخیر برای ما که طبق قرار داد باید 3 درصد جریمه تاخیر بدهند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
طهورا اطلس آذر : ,حالتون خوبه؟؟؟ اینا اصلا ماشین ندارم اطلس جی جی ال و اس نداره اگه دلتون برا پیاده روی تنگ شده حتما بفروشین وگرنه اینا ماشینی نخواهند داد اونم 3 ماهه
مهدی : سلام تحویل اسفند دعوتنانه اومده تا 10/7 وقت تکمیل وجه داره مدل ماشین 1405 میخوره یا نه؟
اطلس جی : بعضی نمایندگی ها دارن اطلس جی صفر میفروشند اینا جز سایپا تولید می کنه معلومه نمیخوام بدن
207 : سلام روز آخر پرداخت کن بزار بره رو اسفند تحویلش تا 405 بخوره
31شهریور : سلام صبح تون بخیر خدایی یعنی یه نهاد تو این دولت هستش که رسیدگی کنه به این سایپا که چرا وانت که واسه شغل هستش حداقل فاکتور کنه؟ من خودم به شخصه میگم که به کسی حرف نباشه امید وار بشم .ولی همیشه میگم خدا با ماست خدا بزرگه
قاسم : چجوره دوستان میگن تکنیل وجه 22 مردادین فاکتور شده تحویل هم کرفتین تو این چند روز. که ما تکمیل وجه 12 مردادیم هنوز خبری نیست. خدایی حداقل عکس بزارین بفهمیم دروغ نمیکین. دیروز من زنک زدم نیگف تکمیل وجه های تیر که تحویل مرداد بودندرو داشتن فاکتور میکردن
یعقوب نبی منتظر کوییک : درد برای ایران خودرو تو سر مسولان سایپا این پول غده سرطلان بشه براتون که بخار ندارین شما که عرضه ماشین تحویل دادن ندارین غلط بکنید مردم الاف کنید . گوشواره دخترم فروختم که ماشین سوار شم دستبند به هم چنین خدا ازتون نگذره هروز میگه بابا ماشین کی میاد من ببری مدرسه
اطلس دی : اره منم دیروز زیرنویس خبر خوندم
قاسم : داداش من 12 مرداد تکمیل کردم فاکتور نشده. هنو چطور 21 مرداد فاکتور شده
حسین : از روزی ک سایپا ثبت نام کردم ایران خودرو 5 مرحله ماشین پیش فروش و تحویل داده بدون دردسر...یعنی خاک عالم تو سر مدیر عامل و کارکنان بی بخار سایپا ..پولی ک سر سفره می‌برید ایشالا درد و مرض بشه براتون