روش های شکایت از خودروسازان

 

روش های شکایت از خودروسازان

 
چندی پیش خبری در رابطه با تصویب قانون جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان در مورد اجباری بودن پرداخت خسارت به مشتریان در صورت معیوب بودن خودروهای تولیدی منتشر شد.
 
این خبر فاقد جزییات کافی و مسیرهای اعلام شکایت و دریافت خسارت بود. آنچنان که ظاهرا عیوب فنی و تایید پرداخت خسارت باید توسط نهاد سومی بررسی شود و احتمالا اجرایی کردن این روش با توجه به تعدد مشکلات و شکایات، تبدیل به یک مناقشه چند جانبه خواهد شد.
 
به هرحال نفس حرکت دفاع از حقوق مصرف کننده در این زمینه بسیار مثبت است و امیدواریم راهکاری برای این مهم اندیشیده شود، اما بهتر است به جای تصویب قوانین پیچیده و غیر قابل اجرا، روش های شناخته شده تری برای کیفی سازی خودروها در نظر گرفته شود.
 
مسلما خودروسازان نیز در شرایط عادی، ترجیح می دهند به جای درگیر شدن با مشتری و پرداخت هزینه گارانتی و خسارت احتمالی، خودروهای بی عیب و نقص را به مشتریان تحویل دهند و حداقل در زمان گارانتی، هزینه های سربار ناشی از تعویض مکرر قطعات و شلوغی نمایندگی ها (نیاز به فضا و نیروی انسانی بیشتر) را کاهش دهند.
 
اما باید دید آنچه به راستی مانع از کیفی سازی خودروها می شود چیست؟
 
برخی از مشکلات به روش های مونتاژ ضعیف، مستهلک شدن دستگاه های تولید قطعات و مسائلی از این دست باز می گردد که با نگاه مدیریتی هوشمندانه قابل رفع است اما مشکل اساسی تر از نبود نظارت بر قطعات تحویلی به خودروسازان نشات می گیرد.
 
آنچنان که رئیس صنف قطعه سازان چندی پیش در مصاحبه ای رسما اعلام کرد که خودروسازان هیچ قطعه معیوبی و رد شده ای را به قطعه سازان باز نمی گردانند و ظاهرا این قطعات را در جای دیگری مصرف می کنند.
 
مسلما مسئول چنین مشکلی کسی جز واحد های کنترل کیفیت و مدیران مربوطه نیست و بدون عوض شدن رویه جاری در این زمینه، افزایش قابل توجه کیفیت خودروها غیر ممکن به نظر می رسد.
 
جالب است بدانید که مدیرعامل ایران خودرو در سال گذشته، هدف بهبود کیفی محصولات این شرکت را پشت سر گذاشتن 10 هزار کیلومتر بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه عنوان کرد.
 
این درحالیست که خودروهای بسیار معمولی و حتی ارزان قیمت در سطح جهان به راحتی تا 100 هزار کیلومتر بدون نقص فنی عمده کار می کنند و حتی در برخی موارد (نظیر بعضی مدل های تویوتا) رقم های پیمایش قبل از تعمیرات جدی به میلیون کیلومتر نیز می رسد.
 
در صورت مقایسه این ارقام می توان به شکل سطحی، کیفیت ایده آل صنعت خودرو ایران را یک دهم تا یک صدم کیفیت خودروهای روز جهان توصیف کرد. ارقامی که بسیار تاسف بار به نظر می رسند.
 
به هرحال در روزهای اخیر خبری مبنی بر روش های شکایت از خودروسازان نیز منتشر شده است که جنبه عملی تری نسبت به خبر مصوبه سازمان حمایت از مصرف کننده دارد و در راستای اجرایی شدن همین قانون کاربرد دارد.
 
بر این اساس مصرف‌کنندگان در صورت هرگونه شکایت از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو می‌توانند به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مراجعه کنند.
 
طبق این قانون،‌ شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بررسی و رسیدگی خواهد شد.
 
در این میان اگر مصرف‌کننده از نتیجه رسیدگی در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ناراضی باشد، می‌تواند به هیات حل اختلاف خودرویی که دبیرخانه آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی قرار دارد، مراجعه و مجددا شکایت کند.
 
هیات حل اختلاف خودرویی موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایت به موضوع رسیدگی و رای خود را صادر کند.
 
گفتنی است طبق تجربه برخی مالکین، شکایت به شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نیز در بسیاری موارد منجر به نتیجه می شود.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , بازار خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , کرمان موتور , شکاینت از خودرو ساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ام
3

سلام من هم اس 5 اتومات تحویل مرداد95 ثبت نام کردم تا حالا حتی ÷یام تخصیص خودرو هم برام نیامده شما بگین چکارکنم.؟؟؟؟
16:50  1395/07/26
گزارش
پاسخ دادن
کریمی
3

ماشین صفر نمی خریم یادت نره.
12:55  1395/07/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد
13

شکایت !!!
مگه شکایت کردن تو ایران فایده ای هم داره ؟
این همه گله و شکایت که از بی کیفیتی گرانی و غیر استاندارد بودن خودرو ها شده مگه تا الان نتیجه ای داشته ؟؟؟؟؟!!!!!!
08:36  1395/07/19
گزارش
پاسخ دادن
باغيرت
21

روش های شکایت از خودروسازان ! خريد خودرو صفر رو تحريم كنيد نتيجشو ببينيد.

آيندمون آينده اي روشن *** حرف اتحاد بزن لطفا
فرداي خوبي پيش رومون***ايران به رفتار تو مديونه
20:34  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
قاسم
8

همین الان خدمات پس از فروش ساینا را درشهرستانهای استان خوزستان قطع کرده اند وسرویسهای اولیه وتعمیرات گارانتی را به اهواز ارجاع میدهند وککشان هم نمیگزد.چهکسی پاسخ گگوست.اگر برای هرخدماتی به مرکز استان بریم وتو راه تصادف کنیم،چه کسی جوآبگوی زن وبچه مون است؟ حالا از تمرکز خودروها وسرگردانی دراهواز بگذریم که خودش مصیبت دیگریست.
20:17  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
15

هر وقت کار ب شکایت برسه اینقدر سر میدووننت که خودت پشیمون میشی میگی عجب غلطی کردیم شکایت کردیم.
18:35  1395/07/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5محمدبندرعباس : باسلام.اقای رضایی آنهای که از شهر های مختلف هستند چکار کنند؟یه راهنمایی بفرمایید.
تارا v1 مشکی : طرح پیش فروش واریزی ۲ ۱۱ ۱۴۰۳
محمد : سلام مبارکه ، چه طرحی بودین؟
تارا v1 مشکی : سلام دوستان تارا v1 مشکی تحویل ۳۱ شهریور امروز فاکتور شده
میران : سلام دوستان تبدیل جی ال آخرین تکمیل وجهی که فاکتور شده برای چه تاریخیه؟؟؟
شاهین پر پر شده : داداش تجمع هیچ تاثیری ندارد خودتو الاف نکن دارن به cvt های سال قبل gl میدن برو تبدیل بزن خودتو راحت کن اینقدرم استرس نکش ی سانروف ارزش ندارد ما زورمون نمی‌رسه خدایی نکرده ی اتفاقی بیفته دوباره قوز بالا قوز ..... با احترام به نظر دوستان
V4 : تاراv4سفید تحویلی 27 مهر 06.24فاکتور شد06.26 پلاک شد فقط یه خواهش دارم از عزیزان چیزی رو که مطمئن نیسید رو اعلام نکنید. ای گفتن پلاک ندارن.نمیدونم این رنگش تموم شده فلان و فولون تو دل مردوم رو خالی کردن گناهه . من دوسال پیش 207ثبت نامی داشتم یک ساله تا تحویل داده شده هزار مدل سناریو تو این سایت میخوندم . وگفته باشم برای اون 207شاید ده بار طرح تبدیل به پارس گذاشتن اینجا میگفتن من رفتم تبدیل زدن و اینا نمیدنو ..... من هیچ کار نکردم با تاخیر سه دادن ولی دادن چون قرار داد دارین موظفن بدن زیادم به گفته های اینجا اعتماد نکنید فقط تاریخ خای تحویل که گفته میشه خوبه یا علی
علی رضایی : 🔴🔴دوستان اطلاع رسانی کنید🔴🔴 ‼️شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۹ صبح‼️ 📍آدرس : جنت آباد جنوبی انتهای بلوار لاله‌غربی نبش خیابان بهمنی‌نژاد پلاک ۴۷   🔴دوستان لطفاً  تک روی نکنید، تا ساعت ۹ و نیم ۱۰صبر میکنیم که همه بیان  بعد اگر لازم بود با هم میرم داخل ‼️تجمع  در اعتراض به تاخیر تحویل خودرهای ثبتنامی  و بلا تکلیفی ثبتنام کنندگان و عدم  پاسخگویی شرکت کرمان موتور‼️ ‼️پیگیری جریمه تاخیر  و سود دیرکرد‼️ 🔴لطفاً دوستانی که میان اطلاع بدن ، برای چاپ بنر و... هماهنگ بشیم ✅کسی هم ترسی از تجمع نداشته باشه، همه ما قرارداد داریم و برای گرفتن حقمون تجمع میکنیم
علی رضایی : 🔴🔴دوستان اطلاع رسانی کنید🔴🔴 ‼️شنبه ۲۹شهریور ماه ساعت ۹ صبح‼️ 📍آدرس : جنت آباد جنوبی انتهای بلوار لاله‌غربی نبش خیابان بهمنی‌نژاد پلاک ۴۷   🔴دوستان لطفاً  تک روی نکنید، تا ساعت ۹ و نیم ۱۰صبر میکنیم که همه بیان  بعد اگر لازم بود با هم میرم داخل ‼️تجمع  در اعتراض به تاخیر تحویل خودرهای ثبتنامی  و بلا تکلیفی ثبتنام کنندگان و عدم  پاسخگویی شرکت کرمان موتور‼️ ‼️پیگیری جریمه تاخیر  و سود دیرکرد‼️ 🔴لطفاً دوستانی که میان اطلاع بدن ، برای چاپ بنر و... هماهنگ بشیم ✅کسی هم ترسی از تجمع نداشته باشه، همه ما قرارداد داریم و برای گرفتن حقمون تجمع میکنیم لطفا اطلاع رسانی کنید تا بتونیم به یه جواب منطقی برسیم با تماس گرفتن و صحبت کردن با اپراتور های... به هیچ نتیجه ای نمیرسیم
اردیبهشت : سلام تبدیل بزن راحت میشی منم اردیبهشت بودم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سید کمال محسنی : ممنون از پاسخ شما دوست عزیز من 22 تیر تکمیل کردم سخا هم همان 22 بود اما هنوز فاکتور نشده زنگ میزنم قطع میکنند نمی دونم چیکار کنم
سعید : سایپا جز بدترین های ایرانه و توی نمایندگی های سایپا هم نمایندگی خودرو حرکت غرب ( قصری ) در شهر کرمانشاه هستش که اصلا هیچ جوابگویی و خدماتی نداره
ساینا : فقط با ت جمع میشه حقمون رو از سایپا بگیریم !!!
تخویل31شهریور : ما پیش فروش دی ماه هستیم تحویل شهریور تبدیل اومد زدیم همون روز فاکتور شد
امیر : سلام سید از زمان تکمیل 50 الی 60 روز کاری تا فاکتور طول میکشه !!
زهره : سلام دوستان عزیز کسی اطلاع داره دنا اپشنال تحویل یک ماهه تا چه تاریخی فاکتور شده؟ و ایا تاخیر دارن یا خیر. تشکر
ابوالفضل : 117روز هست ثبت نام کردم ولی پلاک نشده...
علی محمدی : دوستان فوق العاده بهمن فاکتور شده امروز؟؟؟
سید کمال محسنی : سلام دوستان یعنی یک نفر نیست جواب بده واقعا که....
سامان : بله تغییر کرده