سیستم پارک خودکار

سیستم پارک خودکار

اگرچه شرکت BMW یک نمونه اولیه از پارک در شرایط افقی در یک کارگاه کوچک را رونمایی کرده است، اما اغلب سیستم پارک خودکار در شرایط پارک های موازی مورد استفاده قرار می گیرد. پارک موازی مستلزم پارک موازی خودرو با لبه پیاده رو و در یک خط در امتداد بقیه خودروهای پارک شده است. اغلب مردم به فضای معادل با 1.8 متر بیش تر از طول خودروی خود نیاز دارند تا یک پارک مطلوب داشته باشند، هر چند برخی از رانندگان حرفه ای به فضای کم تر از این مقدار نیاز دارند.

برای پارک موازی، راننده باید به 5 نکته ساده توجه کند: او باید در کنار خودروی جلویی قرار بگیرد. فرمان خودرو را به سمت لبه پیاده رو بچرخاند و با زاویه 45 درجه در فضای خالی به سمت عقب حرکت بکند. تا جایی عقب می آید که چرخ های جلوی خود در امتداد چرخ های عقب خودروی جلویی قرار بگیرد. در عین حال باید توجه داشته باشد که بیش از اندازه به خودروی پارک شده عقبی نزدیک نشود. راننده باید فرمان خودرو را در خلاف جهت لبه پیاده رو بچرخاند تا جلوی خودرو خود در فضای مورد نظر قرار گیرد. در نهایت راننده باید آن قدر خودرو را جلو و عقب ببرد تا زمانی که فاصله خودرو از لبه پیاده رو 30 سانتی متر شود.

سیستم پارک خودکار

البته ناگفته نماند که سیستم پارک خودکار، تماماً خودکار نیست ولی موجب می شود تا پارک موازی، بسیار آسان تر انجام شود. راننده باید سرعت خودروی خود را با فشار دادن و آزاد کردن پدال ترمز، تنظیم کند. گفتنی است، سرعت خودرو در انجام پارک از این طریق، به اندازه ای است که نیازی به فشار دادن پا روی پدال گاز نمی باشد. هنگامی که فرایند پارک خودکار آغاز شود، سیستم کامپیوتری خودرو، کنترل فرمان را ضمن این که ماشین در کنار خودروی جلویی قرار دارد، بر عهده می گیرد. در ادامه، راننده، دنده را عوض می کند و در حالت عقب قرار می دهد. سپس پدال ترمز به آرامی رها می شود تا خودرو به سمت عقب حرکت کند و سیستم چرخش خودکار غربیلک فرمان فعال شود. سپس با چرخش چرخ ها، خودرو در فضای مناسب پارک می شود. هنگامی که خودرو به اندازه کافی عقب آمد، هشداری راننده را خبردار می کند که خودرو را متوقف کند و دنده خود را در حالت D (حرکت به جلو) قرار دهد. خودرو به سمت جلو حرکت می کند تا در مکان مناسب قرار گیرد. هشدار نهایی به راننده می گوید که پارک با موفقیت انجام شد. مثلاً در تویوتا پریوس صدای خانمی می گوید: "همکاری پایان یافت".

سیستم پارک خودکار

در تویوتا پریوس انگلیسی، کامپیوتر روی داشبورد، پیام های لازم را به راننده می دهد. این پیام ها می توانند زمان توقف، تعویض دنده و آزاد کردن آرام ترمز و حرکت به سمت محل پارک را به راننده اعلام کنند. سیستم های پارک خودکار متفاوت، روش های مختلفی را برای حس کردن موانع اطراف خودروی شما دارند. برخی از آنان حس گرها مختلفی را اطراف سپر عقب و سپر جلو طراحی کرده اند که هم اطلاعات مرتبط را دریافت و هم ارسال می کنند. این حس گر ها سیگنال هایی را ارسال می کنند تا این که به یک مانعی برخورد نماید و به سمت حس گر منعکس شود. کامپیوتر موجود در خودرو می تواند فاصله خودرو تا مانع را با در اختیار داشتن زمان ارسال و دریافت سیگنال برآورد کند. سیستم های دیگر با به کارگیری دوربین در قسمت های جلو و عقب می توانند مانع را تشخیص دهند. بدین صورت که خودروی پارک شده در کنار خود را شناسایی می کنند و اندازه فضای پارک و فاصله با لبه پیاده رو را محاسبه می کنند و سپس فرمان به اندازه کافی می چرخد. این آینده پارک خودروی هایی است که قرار است به زودی بر روی خودروها عرضه شود. در سال 1992، فولکس واگن سیستم پارک خودکار را در مرکز تحقیقات خود برای خودروی مفهومی Futura ابداع کرد. این مرکز این سیستم را به گونه ای طراحی کرده بود که راننده می توانست از خودرو پیاده شود و ببیند چگونه خودرو به طور کاملاً خودکار و مستقل پارک می شود! فولکس واگن برآورد کرد که این قابلیت می تواند 3,000 دلار بر قیمت خودرو بیفزاید که البته هیچ گاه مورد استقبال خودروسازان دیگر قرار نگرفت.

سیستم پارک خودکار

در سال 2003، تویوتا قابلیت پارک خودکار را بصورت اختیاری بر روی پریوس هیبریدی نصب کرد و آن را دستیار پارک هوشمند نامید. سه سال بعد، رانندگان بریتانیایی این آپشن را معادل 700 دلار بصورت اختیاری روی خودروهای خود نصب کردند. تا الان 70% رانندگان انگلیسی این قابلیت را در خودروی خود اضافه کرده اند. تویوتا قصد دارد در آینده ای نزدیک مدل پریوس را برای رانندگان آمریکایی هم به سیستم پارک خودکار مجهز نماید. تویوتا در حال حاضر تنها شرکت عرضه کننده خودرو هایی است که سیستم پارک خودکار را دارد و شرکت های دیگر در حال کار روی این فناوری هستند. در سال 2004، یک گروه از دانشجویان دانشگاه Linköping در سوئد کار مشترکی را با ولوو شروع کردند که Evolvo نام داشت. خودروهای Evolvo می توانند به طور کاملاً مستقل پارک موازی را انجام دهند. دانشجویان کار خود را با سوار کردن حس گر و کامپیوتر در صندوق عقب خودروی ولوو S60 شروع کردند که کنترل فرمان، پدال گاز و ترمز به عهده کامپیوتر بود. Seimens VDO در حال کار بر روی سیستم دستیار راننده ای است که دستیار پارک نامیده می شود. این سیستم برای پیدا کردن فضای مناسب جهت پارک خودرو به کمک راننده می آید. خودرویی که می تواند کنترل چرخ ها را به عهده بگیرد با خودرویی که خودش رانندگی خودرو را بر عهده دارد، کاملاً متفاوت است.

سیستم پارک خودکار

بیش تر شبیه به رویا است که خودرو رانندگی ماشین را بر عهده بگیرد. امروزه به کمک سیستم های کامپیوتری، میلیون ها لیتر سوخت بهینه مصرف می شوند، خودروها در برابر تصادفات بسیار ایمن تر عمل می کنند و سرعت مطمئنه هم در خیابان ها رعایت می شود. درحالی که در فن آوری سیستم پارک خودکار، راننده می تواند عقب بنشیند و تلویزیون تماشا کند یا چرت بزند تا ماشین کارش را انجام دهد! هر چند این فن آوری خیلی دور به نظر نمی رسد، اما خیلی از افراد از رانندگی، بیش تر لذت می برند و ممکن است برای آن ها خیلی دشوار باشد که کنترل خودرو را به عهده رایانه قرار بدهند. کارخانه جنرال موتور قصد دارد تا خودرو اپل وکترا 2008 را برای رانندگی خودکار به رانندگان آلمانی پیشنهاد کند. هم چنین این خودرو با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت سرعت  و تنها با دوربین و لیزر می تواند علائم راهنمایی و رانندگی کنار جاده، خطوط خط کشی و موانع را تشخیص دهد. بعضی از رانندگان از سیستم  کروز کنترل تطبیقی استفاده می کنند که  به راننده اجازه می دهد تا سرعت خود را تنظیم نماید. این سیستم از لیزر جهت شناسایی فاصله هر وسیله نقلیه در جلو استفاده می کند و به طور خودکار سرعت خودرو را به محض نزدیک شدن به خودروی جلویی کاهش می دهد. یکی دیگر از سیستم های در حال توسعه این است که خودروها به صورت بی سیم به یکدیگر متصل باشند (Car to Car).

سیستم پارک خودکار

 اگر خودرویی شرایط لغزنده ای را در سر پیچ شناسایی کند، خودروی پشتی اطلاعات لازم را دریافت کرده و سرعت خود را کم می کند. در نتیجه سیستم کنترل کشش در این مواقع وارد عمل می شود. به علاوه، این سیستم می تواند به کمک دریافت سیگنال مربوط به سرعت خودروهای دیگر، شرایط ترافیکی را درک کرده و مسیرهای جایگزین را پیشنهاد دهد. ممکن است سیستم پارک خودکار در حال حاضر بسیار اشرافی به نظر برسد، ولی در واقع می تواند قدم بعدی در تحول فن آوری های خودکار باشد. به یاد داشته باشیم که کیسه هوا نیز روزی آپشن بود.


سیستم پارک خودکار

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت جناب آقای "علی طهوری" ترجمه شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : سیستم پارک خودکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

ماهور
0

عالییییی بوووووود
09:33  1395/09/11
گزارش
پاسخ دادن
اسی
4

راستی یادتون رفته پراید هم اپشن های خیلی خوبی داره. مثل پاک سوبله چوبله ترمز ای بی اس و.... اپشن ها گران قیمت ک باعث شده قیمتش بشه 20ملیون
11:23  1394/10/29
گزارش
پاسخ دادن
میلاد جهان بین
3

پسر دمت گرم خیلی مطلبتعالی بود بازم دمت گرم داشی
09:32  1394/07/25
گزارش
پاسخ دادن
زهرا
3

عالی بود
20:56  1392/09/26
گزارش
پاسخ دادن
محسن
2

مرسي عالي بود
12:46  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: محمد - ق
1

تشکر از این مطلب جامع و خوب .
07:32  1392/07/21
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: مهدی نصیحت کن
8

این سیستم مخصوص شیرازی هاست
18:49  1392/06/12
گزارش
پاسخ دادن
صادق
2

به راستی برای شیرازه خوبه
15:30  1393/05/23

گزارش
کاربر: danial
3

کیا ceed هم از این سیستم بهره میبره
چه جالب اگه بیاد ایران دیگه نمیخواد خودت دوبل بزنی....
03:51  1392/05/30
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین6 اردیبهشت : سلام دوستان تکمیل وجه 6 اردیبهشت سخا هم همون روز دیروز یه مرحله برگشت تکمیل وجه بعد یکی دو ساعت دوباره رفت حالت در حال تخصیص
اکبر از اردبیل : سلام هیچ تغییری نکرده 22 اسفند و همچنان در حال تخصیص و خبری از فاکتور شدن نیست.
درسا : سایپا ، ایران خودرو تا ۶ تیر تعطیل شدن 😐😐
حسام : سلام من امروز تماس گرفتم گفت شاهین G تا ۳۱ فروردین فاکتور شده؟! راست و دروغش رو نمیدونم
شاهین G : سلام دوستان شاهین G تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره ؟؟؟
محسن : رفقای تکمیل وجه اسفند،کسی هست هنوز فاکتورنشده باشه؟
علی : دراین چند روزه جنگی کسی خودرو تحویل گرفته
شاهین : کارخونه سایپا رو زدن هیچکسم کارنمیکنه پولامون رفت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : سلام من چند روزه فاکتور شدم اما خبری نیست ایا احتمال داره با توجه به شرایط تحویل عقب بیفته؟ اگه اینجور شه پس سود تاخیر چی میشه؟
207 : با سلام خدمت دوستان عزیز اگه نتونی تکمیل وجه کنی احتمالا در ماه های اینده با قیمت جدید درصورت افزایش قیمت مجدد برات ارسال میشه معلوم نیست چند ماه دیگه شاید ماه بعد شاید 6 ماه بعد
قربانی ساینا 6اسفند : وضعیت پلاک شدن رو از کدوم قسمت باید ببینم من بیستون پنجم فاکتور شدم
محمد : سلام دوستان . خواهشا یکی توضیح بده اگه نتونیم دعوتنامه مرداد رو تکمیل وجه کنیم چه اتفاقی می افته ؟ خواهشا شما هم پیگیر بشین و زنگ بزنید ایرانخودرو که بهمون وقت بده تو این اوضاع وضع خرابه به سختی میشه پول جور کرد نمیدونیم چیکار کنیم خدایا شکرت
کیان و کارن : سلام برای من یه مبلغ 112 تومان جدید اومده زده عدم تکمیل وجه این چیه باز زدن کسی می دونه ؟؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید
123 : لطفا بفرمایید سود تاخیر از چه زمانی به بعد تعلق می‌گیرد
مجید : سلام دوستان من تحویل 31 ام فروردین بودم بعد از مدتی اسمس اسقاط برام اومد تا این لحضه فاکتور نشدم اکه کسی فاکتور شد لطفا به من خبر بده چکار کنم ممنون میشم راهنمای کنید
3 تیر : والا فعلن هیچی نشدیم الانم ایران خودرو میره تعطیلات تابستون فک نکنم با این وضعیت فاکتور بشیم
رانا : سلام املاک و اسکان ثبت نام کردی؟
مهدی : با سلام یک سوال منظور از بازبینی کیفیت خودرو چیه ؟چون ماشین ثبت نامی من یک خرداد فاکتور شد از تاریخ 5 خرداد تا قبل از تعطیلات یعنی 13 خرداد چند بار پیامک تحویل حضوری اومد خلاصه اینکه 17 خرداد داخل کاستومر حمل خودرو به نمایندگی تیک سبز خورد بعد از چند روز که ماشین نیومد زنگ زدم نمایندگی میگه ماشین ارسال نشده و بازبینی کیفیت خورده همه مدارکش هم اومده و بیمه ماشین هم از 18 خرداد شروع شده