بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران

 

بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران

 
چند ماه گذشته، پژو 2008 و جزئیات تولید و عرضه آن در کشور، سوژه اصلی خبر‌‌های منتهی به کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج بود اما حال که با نمایش این کراس‌اوور ساب‌کامپکت فرانسوی در شهر آفتاب و ارائه اطلاعات نهایی از مجموعه محرکه و سطح تجهیزاتی مدل در نظر گرفته شده برای بازار کشور، این تب کمی فروکش کرده، منابع آگاه از تصمیم ایران‌خودرو مبنی بر عرضه پژو 3008 در ایران از شهریور و یا اوایل مهر ماه سال آینده خبر می‌دهند.
 
فروش 860.911 دستگاه خودرو در اروپا که نشان‌دهنده رُشد تنها 1.3 درصدی به نسبت سال 2015 است و پژو را پایین‌تر از فولکس‌واگن، رنو، فورد و اوپل/واکسهال، در جایگاه پنجمین برند پرفروش بازار خودرو اروپا در سال 2016 قرار می‌دهد، شاید آمار چشمگیری برای این خودروساز فرانسوی به حساب نیاید اما در رسیدن به این آمار نه‌چندان دلچسب نیز یک مدل، تاثیر بسزایی داشته و آن هم 2008 است؛ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی که 3 سال گذشته، با میانگین فروش 155‌هزار دستگاه در سال و پُشت سر رنو کپچر، دومین ساخته پرفروش این سگمنت نوظهور قاره سبز بوده است. پس از موفقیت چشمگیر با 2008 در رده کراس‌اوور‌‌های ساب‌کامپکت، پژو حال با نسل دوم 3008، در پی تکرار این موفقیت در بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت اروپاست؛ سگمنتی که در 9 ماهه نخست سال 2016 بیش از  یک‌میلیون خریدار اروپایی را به خود جذب کرده است. در واقع پژو با نسل جدید 3008، چشم طمع به جایگاه نیسان قشقایی دارد که با فروش 233.496 دستگاه در سال 2016، حکمران بلامنازع بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت اروپاست.
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
آوانگارد به سبک فرانسوی
 
برخلاف نسل اول که بیشتر شبیه به یک مینی‌ون پُف‌کرده با ارتفاع سواری بالا بود، 3008 جدید با برداشتی قدرتی‌تر و تهاجمی‌تر از الگوی طراحی 2008‌ و ترکیب آن با عناصر طراحی جدیدی همچون طرح سقف شناور (استفاده از باریکه‌ای کرومی‌ روی ستون و سقفی تماما سیاه‌رنگ) و چراغ‌‌های به ظاهر یکپارچه عقب، ژست پر‌هیبت و جذاب یک کراس‌اوور مدرن را به خود گرفته. جذاب‌تر از این چهره مدرن، کابین 5 سرنشین آینده‌نگرانه 3008 جدید است که با بازی هوشمندانه‌ای که با شکست خطوط در داشبورد و رودری‌‌های دو‌طبقه آن شده‌ و همچنین، استفاده از طرح دکمه‌‌های ضامن‌دار جنگنده‌‌های هوایی برای معدود دکمه‌‌های چیده شده روی داشبورد، تداعی‌کننده احساس حضور در کابین یک خودرو اسپرت است، مخصوصا با تک پُشتبند اتصال‌دهنده کنسول میانی به داشبورد و زاویه مهیجی که بخش مرکزی داشبورد به سمت راننده دارد. در واقع، اگر عدم امکان عرضه به صورت چهار‌چرخ مُحرک را پاشنه آشیل 3008 در برابر رقبای مجهز شرقی بدانیم، قطعا طراحی آوانگارد و متمایز بدنه و کابین، نقطه قوت این ساخته پژو در برابر آنها خواهد بود.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
یورش با مجهز‌ترین تریم
 
به لطف افزایش فاصله بین دو محور به 2.675 میلی‌متر و تغییری که در فرم اتاق صورت‌گرفته، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد و فضای بار نیز با افزایش تقریبا 90 واحدی، به 520 لیتر رسیده؛ حجمی که در صورت خواباندن صندلی‌‌های عقب، به 1.580 لیتر هم می‌رسد. با توجه به رویکردی که ایران‌خودرو در واردات مدل سدان خانوادگی 508 در مجهز‌ترین تریم یعنی GT Line اتخاذ کرده‌ و همچنین، حضور رقبای اصلی در مجهز‌ترین یا به اصطلاح بازاری‌‌ها، فول‌ترین مدل، همین استراتژی را در واردات 3008 نیز شاهد خواهیم بود. 3008 در تریم‌‌های Access ،‌Active ،‌Allure و GT Line عرضه می‌شود و در پایین‌ترین رده تجهیزاتی یعنی اکسِس نیز دارای امکانات استانداردی همچون ایربگ‌‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، نمایشگر فشار باد تایر‌‌ها، آیینه‌بغل‌‌های برقی مجهز به گرمکن، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نویگیشن، کروزکنترل و سامانه هشدار خروج از مسیر است؛ هرچند چرخ‌‌های فولادی 17 اینچی این تریم، با قالپاق، حسابی تو ذوق می‌زنند.
 
در مجهز‌ترین تریم یعنی GT Line که البته متفاوت از قدرتمند‌ترین مدل یعنی GT (با موتور 2.0 لیتری توربودیزل 178 اسبی) است، تهویه اتوماتیک با کنترل دو‌منطقه‌ای، سیستم کابین مجازی (i-Cockpit) پژو متشکل از یک صفحه نمایش 12.3 اینچی قابل تنظیم به جای نشانگر‌‌های آنالوگ پشت فرمان و یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی ایستاده‌ روی داشبورد، نویگیشن با نقشه‌‌های سه‌بعدی، سیستم تشخیص فرامین صوتی، پکیج Pack City 1 (شامل همیار پارک اتوماتیک به اضافه دوربین دید عقب و دید پرنده 360درجه از اطراف خودرو)، پکیج Pack Safety Plus (شامل سامانه‌‌های هشدار نقاط کور راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خواب‌آلودگی راننده، هشدار ترافیک عبوری از پُشت و نوربالای تطبیق‌پذیر)، چراغ‌‌های تمام LED جلو با قابلیت تغییر زاویه نورپردازی با توجه به زاویه فرمان، چرخ‌‌های 18 اینچی آلیاژی دو‌رنگ، صندلی برقی راننده با تنظیم گودی کمر و صندلی برقی سرنشین جلو با محفظه بار تعبیه شده در زیر آن نیز به لیست امکانات استاندارد 3008 اضافه می‌شود. همچنین آپشن‌‌هایی نظیر سانروف پانورامیک، بازشو اتوماتیک درب قسمت بار، سامانه توزیع گشتاور متغیر، شارژر وایرلِس گوشی‌‌های هوشمند، رِیل باربند سقف، چرخ‌‌های 19 اینچی آلیاژی، صندلی‌‌های مجهز به سیستم سرمایش، گرمایش و ماساژور جلو و سیستم پخش پریمیوم Hi-Fi نیز با هزینه بیشتر برای 3008‌‌های GT Line قابل سفارش هستند که البته بعید است ایران‌خودرو تیک آنها را برای مدل‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، بزند.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
 
یک پیکربندی آشنا برای پیشرانه
 
3008 در نسل جدید، به لطف زیرسازی پیشرفته EMP2، 100 کیلوگرم سبک‌تر شده و با گستره‌ای از موتور‌‌های بنزینی و دیزل کم‌حجم 1.2 تا 2.0 لیتری توربو عرضه می‌شود که محتمل‌ترین گزینه برای مدل‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، واحد 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژری است که با 163 اسب‌بخار (165 اسب‌بخار متریک) قدرت در دور 6.000 و بیشینه 240 نیوتن‌متری گشتاور در دور 1.400، متصل به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 8.9 ثانیه به خودرو می‌دهد. با این پیکربندی پیشرانه مشترک با 2008 و 508‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، 3008 مسافت هزار متر را در 29.9 ثانیه می‌پیماید و قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 206 کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این واحد یورو6 نیز در شهر و جاده، به ترتیب صدی 7.3 و 4.8 لیتر اعلام شده و با توجه به ظرفیت 53 لیتری باک و مصرف سوخت ترکیبی 5.7 لیتر در 100 کیلومتر، با هر بار سوختگیری کامل می‌توان بُرد پیمایشی بالغ 930 کیلومتر برای 3008 متصور بود.
 
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
رُخ در رُخ بازار
 
عنوان شده که به دلیل تیراژ پایین، داخلی‌سازی پژو 3008 برای ایران‌خودرو مقرون‌به‌صرفه نیست و از این رو، قرار است به‌صورت CBU وارد و در کشور عرضه شود. با این حساب، باید قیمتی در محدوده خودرو‌‌هایی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج برای پژو 3008 متصور بود که در حال حاضر، به ترتیب با قیمت شرکتی 195 و 189 میلیون تومان توسط آسان‌موتور و اطلس‌خودرو عرضه می‌شوند. اما رقابت به همین جا ختم نمی‌شود چراکه عرضه قریب‌الوقوع اصلی‌ترین رقیب 3008 در قاره سبز یعنی نیسان قشقایی توسط جهان نوین آریا، بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت در کشور را داغ‌تر نیز خواهد کرد.
 
MG GS که در حال حاضر، در مدل‌‌های 2016 و 2017 با قیمت 172 و 162 میلیون تومان توسط مدیاموتورز عرضه می‌شود نیز در کنار نیوکوراندو 136.5 میلیون تومانی سانگ‌یانگ، آلترناتیو‌‌های ارزان‌قیمت‌تر بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت کشور هستند. هنوز زمان زیادی تا موعد محتمل ورود 3008 به بازار باقی مانده و برای گمانه‌زنی در مورد قیمت‌گذاری، کمی زود است اما آنچه که مسلم است، با توجه به نگاه سرد بازار به خودرو‌‌های فرانسوی و اقبال مساعد‌تری که ساخته‌‌های کُره‌ای در بازار دارند، ایران‌خودرو قطعا باید فیتیله قیمت را به نسبت رقبا پایین بکشد؛ مخصوصا حالا که نگین‌خودرو با اعلام قیمت قطعی 199.5 میلیون تومان برای نسل جدید رنو کولئوس، یک کلاس ابعادی بالاتر از پژو 3008، معادلات قیمتی را در رده کراس‌اوور‌‌های میدسایز تغییر داده است. لازم به ذکر است 3008 GT Line، بدون آپشن‌‌های اضافه، در فرانسه قیمت 36.150 یورویی دارد که به پول خودمان، تقریبا معادل 148 میلیون تومان می‌شود.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
 

منبع

ایران‌جیب

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی پژو 3008






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

ترجیح میدم رنو کولئوس بگیرم. موتور و گیربکس مشترک با نیسان.کیفیت رنو هم تضمین شده. اندازش هم اندکی بزرگتره. کابینش رو هم بیشتر دوس دارم.
ولی اگ داشته باشم میرم سراغ راو4 یا هوندا سی اچ آر.فقط ژاپنی به درد ایران میخوره و بس.
10:42  1395/12/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : تاریخ تحویل سخا رو باید از کجا نگاه کنیم؟ واریزی۱۳ آذرم پذیرش ۱۴ آذر با کد پذیرش ۱۲۰۵۷۵۸۲- زیر۵۰۰نفر جلومه یا بالا؟
مهدی. پلاس 14 اردیبهشت ماه : درود بر شما دوستان عزیز بزرگوارایی که رفتن امور مشتری سایپا چه جوابی دادن چه مشکلی دارن که شاهین پلاس تحویل نمیدن
قم : عزیزان یک سوال دارم ماشین جی ال تحویل تیرماه ۱۵اردیبهشت تکمیل وجه داشتم پیامک بیمه سینا هم آمده شماره شاسی شماره موتور هم برام فرستادن چندروز طول می کشه ماشین بیادنمایندگی؟
شاهین g : جریمه تاخیر پیش فروش نمیدونم ولی جریمه تاخیر فروش ۹۰ روزه ۳۶ درصد کل مبلغ واریزی هست یعنی اگه ۵۹۴ میلیون واریز کردین بعد از ۳ماه جریمه تاخیر حساب میشه ماهی 17820000 تومن میشه
شاهین g : درجواب امیر پذیرش مهم نیست تاریخ تحویل سخا مهمه برای من که سخا ۱۳ اذر هست ۱۷۵ نفر جلوتر از من هستن تو سیستم زد گفتش روزی ۱۳ تا فاکتور میشه روز کاری ۵ روز حساب میکنن واسه تولید من که عمرا تبدیل نمیزنم بعد ۸ ماه واریز وجه این کار منطقی نیست ولی ۳۶ درصد جریمه تاخیر میدن ولی چه دادنی بعد ۸ ماه جریمه میدن که باتوجه به تورم نباید روی جریمه تاخیر حساب باز کرد هیچ چیزی مشخص نیست ممکنه زودتر هم تحویل بدن ممکنه دیرتر تحویل بدن ولی یه چیزی خوب متوجه شدم توی تجمع امروز که مثل سگ از همه ماها و تجمع کننده ها میترسن اگه تجمع ادامه پیدا کنه و تعداد بیشتری بیان و جلوی ساختمان دادستان کل هم بریم شک نکن زودتر فاکتور میشن
شاهین g : درجواب 5252 شاهین g شما همین امروز فردا فاکتور میشی
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
5252 : سلام اقا حسین من پذیرشم #۱۲۰۵۶۴۷ و شماره درخواستم#۱۹۳۴۲۵۷ هست ۱۱ آذر کل پولو ریختم ۱۲ آذر پذیرش و ۱۳ آذر سخاس بنظرت چند نفر جلومه تبدیل بزنم ؟
آریا شاهین cvt : بله شماره پلاک ماشین رو نوشته توی اطلاعاتم
سهند : سلام سهند نقره ای تا چه تاریخی فاکتور شده؟ 7 اردیبهشت یه عزیزی بود فک کنم فاکتور شده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آقای صبوری : 😂👍
رسول : داداش صبوری خانمه الآنم در اختیاره دوستانه نکنی خیته خدمات میده به بچه ای بهمن واسفند
سورن 13تیر : بعد از فاکتور چقدر طول می کشه تحویل بدن
سپهر : سلام واریزی 9 فروردین مادران فروش فوری تحویل 6 تیر تبدیلی رانا به 207 فلز هنوز فاکتور نشده
دنا5دنده : آقا پارسا کلیه حواله تاریخ تحویل 31 ماه همون پیش فروشن وبقیه فوق العاده
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : داخل قراردادن نوشته .چه رینگی هستی
کوییگ آر اس 11ام تا 26 خرداد : اردیبهشت رو دارن میدن واسه شما 17 ام هس من موندم چرا ندادن نگا کن شاید فاکتور شدی
تحویلی 13 تیر : باسلام بنده تحویلی 13 تیر بوده ام که امروز فاکتور شد
دنا بورسی : روزی 750 تومن ؟اشتباه میکنی چون برای ما واکثر دوستان که سود تاخیر دارن محاسبه میکنند حدودا روزی 200وخرده ای البته برای پیش فروشها اینطوریه یا اینگه جنابعالی جزو پیش فروشها دیگه نباشید
سلامتی کبوتر آزاد شده از قفس : انشالله، سخن پایانی؟