بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران

 

بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران

 
چند ماه گذشته، پژو 2008 و جزئیات تولید و عرضه آن در کشور، سوژه اصلی خبر‌‌های منتهی به کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج بود اما حال که با نمایش این کراس‌اوور ساب‌کامپکت فرانسوی در شهر آفتاب و ارائه اطلاعات نهایی از مجموعه محرکه و سطح تجهیزاتی مدل در نظر گرفته شده برای بازار کشور، این تب کمی فروکش کرده، منابع آگاه از تصمیم ایران‌خودرو مبنی بر عرضه پژو 3008 در ایران از شهریور و یا اوایل مهر ماه سال آینده خبر می‌دهند.
 
فروش 860.911 دستگاه خودرو در اروپا که نشان‌دهنده رُشد تنها 1.3 درصدی به نسبت سال 2015 است و پژو را پایین‌تر از فولکس‌واگن، رنو، فورد و اوپل/واکسهال، در جایگاه پنجمین برند پرفروش بازار خودرو اروپا در سال 2016 قرار می‌دهد، شاید آمار چشمگیری برای این خودروساز فرانسوی به حساب نیاید اما در رسیدن به این آمار نه‌چندان دلچسب نیز یک مدل، تاثیر بسزایی داشته و آن هم 2008 است؛ کراس‌اوور ساب‌کامپکتی که 3 سال گذشته، با میانگین فروش 155‌هزار دستگاه در سال و پُشت سر رنو کپچر، دومین ساخته پرفروش این سگمنت نوظهور قاره سبز بوده است. پس از موفقیت چشمگیر با 2008 در رده کراس‌اوور‌‌های ساب‌کامپکت، پژو حال با نسل دوم 3008، در پی تکرار این موفقیت در بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت اروپاست؛ سگمنتی که در 9 ماهه نخست سال 2016 بیش از  یک‌میلیون خریدار اروپایی را به خود جذب کرده است. در واقع پژو با نسل جدید 3008، چشم طمع به جایگاه نیسان قشقایی دارد که با فروش 233.496 دستگاه در سال 2016، حکمران بلامنازع بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت اروپاست.
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
آوانگارد به سبک فرانسوی
 
برخلاف نسل اول که بیشتر شبیه به یک مینی‌ون پُف‌کرده با ارتفاع سواری بالا بود، 3008 جدید با برداشتی قدرتی‌تر و تهاجمی‌تر از الگوی طراحی 2008‌ و ترکیب آن با عناصر طراحی جدیدی همچون طرح سقف شناور (استفاده از باریکه‌ای کرومی‌ روی ستون و سقفی تماما سیاه‌رنگ) و چراغ‌‌های به ظاهر یکپارچه عقب، ژست پر‌هیبت و جذاب یک کراس‌اوور مدرن را به خود گرفته. جذاب‌تر از این چهره مدرن، کابین 5 سرنشین آینده‌نگرانه 3008 جدید است که با بازی هوشمندانه‌ای که با شکست خطوط در داشبورد و رودری‌‌های دو‌طبقه آن شده‌ و همچنین، استفاده از طرح دکمه‌‌های ضامن‌دار جنگنده‌‌های هوایی برای معدود دکمه‌‌های چیده شده روی داشبورد، تداعی‌کننده احساس حضور در کابین یک خودرو اسپرت است، مخصوصا با تک پُشتبند اتصال‌دهنده کنسول میانی به داشبورد و زاویه مهیجی که بخش مرکزی داشبورد به سمت راننده دارد. در واقع، اگر عدم امکان عرضه به صورت چهار‌چرخ مُحرک را پاشنه آشیل 3008 در برابر رقبای مجهز شرقی بدانیم، قطعا طراحی آوانگارد و متمایز بدنه و کابین، نقطه قوت این ساخته پژو در برابر آنها خواهد بود.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
یورش با مجهز‌ترین تریم
 
به لطف افزایش فاصله بین دو محور به 2.675 میلی‌متر و تغییری که در فرم اتاق صورت‌گرفته، فضای بیشتری برای سرنشینان وجود دارد و فضای بار نیز با افزایش تقریبا 90 واحدی، به 520 لیتر رسیده؛ حجمی که در صورت خواباندن صندلی‌‌های عقب، به 1.580 لیتر هم می‌رسد. با توجه به رویکردی که ایران‌خودرو در واردات مدل سدان خانوادگی 508 در مجهز‌ترین تریم یعنی GT Line اتخاذ کرده‌ و همچنین، حضور رقبای اصلی در مجهز‌ترین یا به اصطلاح بازاری‌‌ها، فول‌ترین مدل، همین استراتژی را در واردات 3008 نیز شاهد خواهیم بود. 3008 در تریم‌‌های Access ،‌Active ،‌Allure و GT Line عرضه می‌شود و در پایین‌ترین رده تجهیزاتی یعنی اکسِس نیز دارای امکانات استانداردی همچون ایربگ‌‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، نمایشگر فشار باد تایر‌‌ها، آیینه‌بغل‌‌های برقی مجهز به گرمکن، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نویگیشن، کروزکنترل و سامانه هشدار خروج از مسیر است؛ هرچند چرخ‌‌های فولادی 17 اینچی این تریم، با قالپاق، حسابی تو ذوق می‌زنند.
 
در مجهز‌ترین تریم یعنی GT Line که البته متفاوت از قدرتمند‌ترین مدل یعنی GT (با موتور 2.0 لیتری توربودیزل 178 اسبی) است، تهویه اتوماتیک با کنترل دو‌منطقه‌ای، سیستم کابین مجازی (i-Cockpit) پژو متشکل از یک صفحه نمایش 12.3 اینچی قابل تنظیم به جای نشانگر‌‌های آنالوگ پشت فرمان و یک صفحه نمایش لمسی 8 اینچی ایستاده‌ روی داشبورد، نویگیشن با نقشه‌‌های سه‌بعدی، سیستم تشخیص فرامین صوتی، پکیج Pack City 1 (شامل همیار پارک اتوماتیک به اضافه دوربین دید عقب و دید پرنده 360درجه از اطراف خودرو)، پکیج Pack Safety Plus (شامل سامانه‌‌های هشدار نقاط کور راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خواب‌آلودگی راننده، هشدار ترافیک عبوری از پُشت و نوربالای تطبیق‌پذیر)، چراغ‌‌های تمام LED جلو با قابلیت تغییر زاویه نورپردازی با توجه به زاویه فرمان، چرخ‌‌های 18 اینچی آلیاژی دو‌رنگ، صندلی برقی راننده با تنظیم گودی کمر و صندلی برقی سرنشین جلو با محفظه بار تعبیه شده در زیر آن نیز به لیست امکانات استاندارد 3008 اضافه می‌شود. همچنین آپشن‌‌هایی نظیر سانروف پانورامیک، بازشو اتوماتیک درب قسمت بار، سامانه توزیع گشتاور متغیر، شارژر وایرلِس گوشی‌‌های هوشمند، رِیل باربند سقف، چرخ‌‌های 19 اینچی آلیاژی، صندلی‌‌های مجهز به سیستم سرمایش، گرمایش و ماساژور جلو و سیستم پخش پریمیوم Hi-Fi نیز با هزینه بیشتر برای 3008‌‌های GT Line قابل سفارش هستند که البته بعید است ایران‌خودرو تیک آنها را برای مدل‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، بزند.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
 
یک پیکربندی آشنا برای پیشرانه
 
3008 در نسل جدید، به لطف زیرسازی پیشرفته EMP2، 100 کیلوگرم سبک‌تر شده و با گستره‌ای از موتور‌‌های بنزینی و دیزل کم‌حجم 1.2 تا 2.0 لیتری توربو عرضه می‌شود که محتمل‌ترین گزینه برای مدل‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، واحد 4 سیلندر 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژری است که با 163 اسب‌بخار (165 اسب‌بخار متریک) قدرت در دور 6.000 و بیشینه 240 نیوتن‌متری گشتاور در دور 1.400، متصل به گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، شتاب صفر تا صد 8.9 ثانیه به خودرو می‌دهد. با این پیکربندی پیشرانه مشترک با 2008 و 508‌‌های در نظر گرفته شده برای بازار کشور، 3008 مسافت هزار متر را در 29.9 ثانیه می‌پیماید و قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 206 کیلومتر در ساعت است. متوسط مصرف سوخت این واحد یورو6 نیز در شهر و جاده، به ترتیب صدی 7.3 و 4.8 لیتر اعلام شده و با توجه به ظرفیت 53 لیتری باک و مصرف سوخت ترکیبی 5.7 لیتر در 100 کیلومتر، با هر بار سوختگیری کامل می‌توان بُرد پیمایشی بالغ 930 کیلومتر برای 3008 متصور بود.
 
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
رُخ در رُخ بازار
 
عنوان شده که به دلیل تیراژ پایین، داخلی‌سازی پژو 3008 برای ایران‌خودرو مقرون‌به‌صرفه نیست و از این رو، قرار است به‌صورت CBU وارد و در کشور عرضه شود. با این حساب، باید قیمتی در محدوده خودرو‌‌هایی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج برای پژو 3008 متصور بود که در حال حاضر، به ترتیب با قیمت شرکتی 195 و 189 میلیون تومان توسط آسان‌موتور و اطلس‌خودرو عرضه می‌شوند. اما رقابت به همین جا ختم نمی‌شود چراکه عرضه قریب‌الوقوع اصلی‌ترین رقیب 3008 در قاره سبز یعنی نیسان قشقایی توسط جهان نوین آریا، بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت در کشور را داغ‌تر نیز خواهد کرد.
 
MG GS که در حال حاضر، در مدل‌‌های 2016 و 2017 با قیمت 172 و 162 میلیون تومان توسط مدیاموتورز عرضه می‌شود نیز در کنار نیوکوراندو 136.5 میلیون تومانی سانگ‌یانگ، آلترناتیو‌‌های ارزان‌قیمت‌تر بازار کراس‌اوور‌‌های کامپکت کشور هستند. هنوز زمان زیادی تا موعد محتمل ورود 3008 به بازار باقی مانده و برای گمانه‌زنی در مورد قیمت‌گذاری، کمی زود است اما آنچه که مسلم است، با توجه به نگاه سرد بازار به خودرو‌‌های فرانسوی و اقبال مساعد‌تری که ساخته‌‌های کُره‌ای در بازار دارند، ایران‌خودرو قطعا باید فیتیله قیمت را به نسبت رقبا پایین بکشد؛ مخصوصا حالا که نگین‌خودرو با اعلام قیمت قطعی 199.5 میلیون تومان برای نسل جدید رنو کولئوس، یک کلاس ابعادی بالاتر از پژو 3008، معادلات قیمتی را در رده کراس‌اوور‌‌های میدسایز تغییر داده است. لازم به ذکر است 3008 GT Line، بدون آپشن‌‌های اضافه، در فرانسه قیمت 36.150 یورویی دارد که به پول خودمان، تقریبا معادل 148 میلیون تومان می‌شود.
 
بررسی پژو 3008 در آستانه ورود به ایران
 
 

منبع

ایران‌جیب

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی پژو 3008






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

ترجیح میدم رنو کولئوس بگیرم. موتور و گیربکس مشترک با نیسان.کیفیت رنو هم تضمین شده. اندازش هم اندکی بزرگتره. کابینش رو هم بیشتر دوس دارم.
ولی اگ داشته باشم میرم سراغ راو4 یا هوندا سی اچ آر.فقط ژاپنی به درد ایران میخوره و بس.
10:42  1395/12/15
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسن شاهبازی : مبارک باشه انشاالله
حمید دیلمی : آره جان خودشون ، آذر 1403 تکمیل وجه کردیم هنوز خبری نیست
حمید دیلمی : اصلاً ، طرح مادران که هیچ اگه طرح مادربزرگان هم باشه باز همینه ... احتکار ، رانت و خندیدن به ریش مردم ، خدا ازتون نگذره
بهزاد ۲۲ اسفند : سلام و عرض ادب واریزی ۲۲ اسفند فاکتور ۴تیر پلاک ۱۰تیر تحویل ۱۱ مرداد امیدوارم همگی هر چه زودتر تحویل بگیرید
میلا : پاسخ به احمد دقیقا درسته
علی شاهین cvt : سلام دوست عزیز پلاک شدن رو تو سایت میزنه؟
X5 دیماه : سلام. فقط دارن تند تند شاسی میکنن تا جریمه نخوره و کسی انصراف نده. وگرنه تا ۳ماه دیگه خبری از تحویل نیس. اونایی که تاریخ تحویلشون گذشته کمتر از یک ماه شاسی میشه و کارت ماشینم میدن که ما به موقع دادیم. ولی به تاریخ تحویل نگاه نمیکنن. هرکی شاسی نشده میخواد زودتر انصراف بده. نه تحویل میدن نه جریمه دیرکرد
احد ۲۵ اسفند : با حدس و گمان نمیشه. عزیزانی که فاکتور میشن بیان بگن تا ما هم از بلا تکلیفی دربیایم. هم تاریخ واریز و هم سخا رو بگید.
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام آریا بسلامتی مبارک باشه ممنون از اطلاع رسانی شما خیلی لطف داری
آریا شاهین cvt : منم تکمیل وجه ۱۲اسفند هستم امروز فاکتور وپلاک شدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سامان 207 قالپاق : 207 پانا قالپاق تحویلی 4برج چهار هنوز فاکتور نشدم با سی هفت هشت روزتاخیر
کوییک r تیپ s واریز 19 خرداد : آیکیو جان مثلا خیلی واردی خودم میدونم منظورم اینه که واسه همه بلید مثلا 15 بیاد تا 25 تکمیل وجه این 2 خرداد یا 10 خرداد چیه من منظورم اینه آیکیووووو کوییکی
علی : منم 12 تیر تبدیل زدم فکرکنم به این زودی فاکتوربشیم هنوز تبدیلی 4 تیر فاکتور نشده
6 تیر 207 : سلام تبدیلی به 207 موعد 6 تیر امروز 19:05 دقیقه توی میز خدمت فاکتور شد سفید فوق العاده تهران.
3 تیر فروش فوری مادران : هیچ وقت
3 تیر فروش فوری مادران : مسئول ایران خودرو خدا ازت نگذره خدا ازت نگذره ماشین سمند سورن فوق العاده طرح مادران ثبت نام کردم سوم تیر ماه تحویلم بدی الان چهل روز از سوم تیر ماه گذشته هر روز هشتاد کیلومتر باید توی هوای پنجاه درجه هرمزگان باید برم سر کار و برگردم با موتور ماشین ثبت نام کردم راحت باشم چرا کسی پاسخگو نیست عزیزان از ماست که بر ماست یه حرکتی انجام بدید و الا خبری از ماشین نیست که نیست اعتراضی تجمعی دادی بزنید دست رو دست نذارید
سهیل : سما جان تبریک میگم آماده تخصیص مثل تست بارداری میمونه که بارداری ویا ماشینت 7ماهه میاد یا 9ماهه فقط هواست به این صفحه باشه
علی محمدی : دوستان تو پروفایل الآن نگاه کردم زده آماده برای صدور فاکتور سبز شده دیروز و امروز رو صدور فاکتور میچرخه... چقد طول می کشه تا فاکتور بشه کسی اطلاع داره ؟
منصور : سلام من 10 اسفند بودم هنوز فاکتور نشده !!!😔
تحویلی 6 تیر سورن xu7 : من هم 8 مرداد تحویل گرفتم برقی بود خیلی هم راضی هستم