دنا پلاس توربو چه مشخصاتی دارد؟

 

دنا پلاس توربو چه مشخصاتی دارد؟

 
دنا  پلاس توربو در حقیقت نسل جدیدی از سمند است که پس از نسخه ی ال ایکس و سورن ، در اقدامی نه چندان سنجیده و بازاریابی شده جهت رقابت با انبوه خودروهای چینی توسط ایران خودرو به بازار عرضه گردید تا این شرکت بتواند سهمی از رده های بالاتر بازار را بدست آورد. نتیجه کار ارایه ی خودرویی بود که نه تنها نتوانست رقابت خوبی با چینی های 40 تا 50 میلیون تومان داشته باشد ، بلکه بازار خودروی هم خانواده ی خود یعنی سورن را نیز به هم ریخت.
 
پژو پارس اتوماتیک چه مشخصاتی دارد؟
 
مشکلات پیشرانه ی EF7 ، مشکلات سیستم برق خودرو ، عدم دقت در ساخت و مونتاژ قطعات بدنه که منجر به ایجاد فضاهای خالی می شود و ایرادات دیگر نظیر ورود خاک به سیستم تهویه خودرو باعث شدند تا بازار دید خوبی نسبت به این خودرو پیدا نکند. از سوی دیگر شباهت فراوان دنا با سایر اعضای خانواده ی سمند موجب شد تا به چشم یک سمند بزک شده دیده شود. مدتی پس از ارایه ی دنا و سنجش واکنش بازار ، ایران خودرو با ارایه ی نسخه ی پلاس این خودرو و ایجاد تغییراتی در ظاهر و امکانات رفاهی سعی کرد تا به بازار بگوید که ایرادات این خودرو رفع شده است ، اما در گزارش های اولیه ی خریداران دنا پلاس نکاتی مانند ضعف رنگ در بخش زیرین درب ها، ضعف سیستم برقی و مشکلات رایج پیشرانه های EF7 هم چنان وجود داشت و ایرادات دیلایت نیز به آن افزوده شد. علاوه بر آن بعضی مشتریان از ضعف سیستم انتقال قدرت در بخش دیسک و صفحه کلاچ، کیفیت نا مطلوب متریال داخل کابین و سر و صدای شیشه سانروف در زمان عبور از ناهمواری ها شکایت دارند.
 
 
از سوی دیگر سورن توربو را داریم ، خودرویی که با سر و صدای زیاد توسط ایران خودرو معرفی شد و پس از چند نوبت عرضه به دلیل ایرادات فنی زیاد در بخش توربوشارژر و ایجاد مشکلات برای خریداران از خط تولید خارج شد. ایران خودرو در ساخت سورن توربو تنها بر روی پیشرانه تمرکز کرده بود و از ایمنی خودرو ، بروز رسانی جلو بندی و ترمز ها غافل شده بود که نتیجه ی کار ما را به یاد پیکان-پژوی معروف این شرکت می انداخت. خودرویی پر شتاب با بدنه و ترمز هایی ضعیف. حال این پیشرانه ی توربو بر روی دنا پلاس قرار گرفته  و خودروی دنا پلاس توربو را به ما ارزانی داشته است.
 
موتور دنا پلاس:
 
طبق اعلام ایران خودرو مشکل توربو در این خودرو و سری جدید سورن توربو رفع شده است که باید منتظر ماند تا زمان این مساله را ثابت کند. دنا پلاس توربو در نمایشگاه خودروی تهران جهت نمایش به عموم حضور داشت و تفاوت ظاهری آن با دنا پلاس ساده به رینگ های بزرگتر 16 اینچی و لاستیک های بزرگتر و نوشته ی توربو در گلگیر سمت چپ محدود می شود. دنا پلاس به عنوان یک محصول روز برای بازار ایران، در مباحث فنی چون سیستم تعلیق ، گیربکس، طراحی صندلی ها و عملکرد فنی فاصله چشمگیری با خودروهای اقتصادی بازار جهانی دارد و به همین جهت ایران خودرو سعی کرده تا با ارایه ی انبوهی از امکانات رفاهی رنگارنگ ، مشتریان این رده را به خود جلب کند.
 
 
گشتاوری که پیشرانه ی توربوی EF7 تولید می کند برای پلت قدیمی پژو 405 و سیستم جلو بندی خودرو بسیار زیاد بوده و توسط ایران خودرو محدود گردیده است ، چرا که منطقی نیست یک موتور 1.7 توربو به اندازه ی موتور 1.5 لیتری توربوی خودروهای چری توان و گشتاور تولید کند. هم چنین از نظر سرعت هم محدودیت هایی توسط ایران خودرو اعمال شده بود و همانطور که می دانید در سرعت های بالای هشتاد کیلومتر بر ساعت از یاری توربو بی بهره اید. مشکلی که در طراحی سورن توربو وجود داشت عدم بروز رسانی سیستم های ترمز این خودرو بود که امیدواری بودیم در دنا پلاس توربو با ترمز های قوی تری روبرو باشیم. مشخصات فنی دنا پلاس توربو و مقایسه ی آن با دنا پلاس ساده را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید :
 
دنا پلاس توربو چه مشخصاتی دارد؟
 
همان گونه که مشاهده می کنید ، طبق مشخصات اعلامی کارخانه ، مصرف سوخت مدل توربو و مدل ساده چندان تفاوتی ندارند و احتمالا مشتریانی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اقتصادی هستند ، مدل ساده را انتخاب خواهند نمود تا علاوه بر پرداخت قیمت کمتر از دردسرهای نگهداری توربو در امان باشند. مورد دیگر اضافه نشدن مواردی همچون کنترل کشش و کنترل پایداری است که در صورت تهیه ی این خودرو ، باید مراقب شتاب گیری در دنده های 2 و 3 باشید تا برخوردی به خودروهای اطراف و موانع نداشته باشید.
 
گیربکس دنا پلاس:
 
گیربکس دنده ای قدیمی این خودرو که متعلق به پژو 405 است هم گزینه ی مناسبی برای مصرف درون شهری نیست و حتی در مدل های ساده هم نیاز به وجود دنده ی ششم احساس می شود. همانطور که گفتیم در بحث امکانات این خودرو قوی ظاهر می شود و شاهد امکانات و تجهیزاتی نظیر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور لمسی، بلوتوث، سیستم رهیاب ماهواره ‌ای، چراغ های روشنایی در روز، چراغ های جلوی ال ای دی، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پا در هنگام سوار و پیاده شدن، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل، آینه های جانبی برقی راهنما دار و تا شونده اتوماتیک، شیشه های سولار، طرح چوب کابین، دستگیره های درب کرومی، تو دوزی مخمل، کف پوش موکتی با آرم توربو، دسته دنده جدید با دوخت قرمز، سیستم ضد سرقت، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، سیستم برق مالتی پلکس، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای سه نقطه ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، رینگ های آلومینیومی ۱۶ اینچی، صندلی های جلوی تمام برقی از نوع ۸ جهته، زیر آرنجی جلو و عقب، سانروف برقی، کروز کنترل، آنتن کوسه ای، جا عینکی، صندوق پران و نمایشگر دمای محیط هستیم.
 
طبق دعوت نامه ی ارسال شده برای خریداران این خودرو ، قیمت خودرو 52.900.000 تومان اعلام شده که دنا پلاس توربو را وارد رقابت در رنج 50 تا 60 میلیون تومان می کند. این خودرو باید با رقبایی نظیر آریو اتوماتیک با قیمت 57,815,000 تومان ، چانگان CS35 دنده‌ای با قیمت 59,179,000 تومان ، برلیانس H320 اتوماتیک و برلیانس H330 اتوماتیک  به ترتیب با قیمت های 53,800,000 و 56,300,000 تومان ، برلیانس کراس با قیمت 57,500,000 تومان ، رنو ساندرو استپ وی اتوماتیک با قیمت 55,700,000 تومان ، بسترن B30 با قیمت 59,460,000 تومان، بی‌ وای دی F3 – دنده‌ای با قیمت 52,580,000 تومان و ام‌جی 360 دنده‌ای با قیمت 57,700,000 تومان می شوند که دو مورد آخری البته هنوز وارد بازار نشده اند. همان گونه که مشاهده می کنید اکثر رقبای این خودرو اتوماتیک های چینی هستند که اکثرا با شرایط فروش اقساطی به فروش می رسند . علاوه بر این در حال حاضر گزینه های اتوماتیک محبوبیت بیشتری از گزینه های دنده ای دارند و مشکلات پیشرانه های توربو را هم به آن اضافه کنید. به نظر می رسد با توجه به سابقه ی نه چندان خوب سورن توربو و مشکلات متعدد دنا و دنا پلاس ، مشتریان با تردید زیادی به سمت دنا پلاس توربو بیایند. هم اکنون در فروشگاه های مجازی حواله های این خودرو با قیمت گزاف 58 میلیون تومان به فروش گذاشته شده اند و حباب بزرگی در این بخش شکل گرفته است و باید منتظر ماند و دید آیا دنا پلاس توربو با حل مشکلات فنی و ایرادات مونتاژی یک گزینه ی رقابتی با ارزش تبدیل می شود یا بازنده ای کامل در بازاری که توسط چینی ها اشباع شده است.
 
 
 

منبع

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , دنا پلاس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا x5 : قیمت مصوب x5اعلام شد۲۱۰۰
شاهین جی ال : ۱۹ آذر ۲۹۶ تحویل مرداد امروز تبدیل به جی ال ۳۱۴ ریختم
Samirax5 : شما نمیخواد ناراحت باشی خوشحال باش چون کار درست رو انجام دادی الان تو موقعیت برنده قرار گرفتی و افزایش قیمت برات حال خوشی میاره ولی ما هم احمق نبودیم یا پولمون کافی نبوده که پیش خرید کردیم یا تو هیچ حالتی فکر نمی کردیم که تو این مدت کوتاه 500 میلیون رو قیمت ماشین بره همونطور که هیچ عقل سلیمی فکر نمیکرد، ضمنا ما بار اولمون نبوده پیش خرید ماشین داشتیم من خودم سال قبل از سایپا شاهین پلاس گرفتم موقع پیش خرید 340 دادم قیمت 840 بود چند ماه بعد 970 شد ولی کل پولی که از ما گرفت در نهایت 800 تومن بود چون سود ماهانه حساب کرد و افزایش قیمت رو به نصف مبلغ حساب کرد، پس ایراد از حساب کتاب ما نبوده از بیشرفی خودروساز بوده و مردمی که تو این شرایط به جای اینکه پشت هم باشند مثل همیشه فقط منافع شخصی خودشون مهمه
شاهین : بعد از پلاک شدن چقدر طول میکشه ماشین رو تحویل بدن؟
جی ال : دوست عزیز شاهین توبحث شتاب نسبت به ماشینهای ایران خودرو حرف اول رومیزنه ولی توبحث قدرت ماشینهای ایران خودرو حرف اول رو میزنه
شاهین : ما که شرمنده زن و بچه شدیم آخه این چ کاریه با مردم میکنین وقتی قطعه ندارین چرا ثبت نام میکنین خب همین کارها میکنین که مردم رو از دین و آیین جدا کردین مسلمانی ب عمل هس نه ب گفتار
X5 : سلام اما این فروش اقساطی که گذاشته با تحویل سه ماهه , شکی نیست بعد از اولین چک که اردیبهشت 405 میباشد تحویل میده
محمد x5 : سلام خوش خبر باشید
تارا تیتانیوم دستی : سلام. تارا دستی تا چه تاریخی فاکتور شده؟
cvt مهر1402 : شاهين cvt سانروف تا تكميل وجه شده هاي 20 اسفند 1403 فاكتور شده. كسري قطعات پس از تامين ، روي خودروي ناقص نصب ميشه و خودرو كامل ميشه و فاكتور ميشه. اين روند كند هستش اما كم كم داره انجام ميشه. هر 15 روز تا 20 روز كه ميگذره تاريخ تكميل وجه شده ها يكروز ميره جلو بصورت قطره چكاني. من تكميل وجه 22 اسفند هستم و فعلن هيچ خبري نيست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش : نصف قیمت کارخانه
Rs : سلام پارس خودرو هنوز افزایش جدید قیمت محصولاتش اعلام نکرده به نظر شما کی اعلام میکنه؟؟؟ من کوییک Rsتحویل اذر 404 دارم فکر میکنید دعوت نامه اش کی میاد و مبلغش چقدر باشه پرداخت اولیه اردبیهشت 404انجام دادم به مبلغ209/500/000
اطلس خسته بهمن : سلام توی پیام های قبلی گفتم من دوهفته پیش رفتم.جواب درستی ندادن.باپررویی گفتن اگه عجله داری تبدیل بزن.خواهشا اگه همه میان منم بیام .چون به سختی مرخصی میدن.نیام اونجا تنها باشم
207تبدسل ی رینگ تحویل مهرئ : سلام برای منم پلاک شده از پنج شنبه تا حالا روی حمل مونده مگه چقدر طول می کشه ضمنا استان فارس
علی : بدون شک اکسنت خیلی بهتر از ابی هست
قباد : نگران پلاک نباشید . علت ابنکه این مشکل پیش امد استاندارد تایید نمیکرد ابی را ولی با ورود دادستانی مشکل حل شد و یکجا 9500 عدد نبسان رفت برای پلاک . این که تمام بشه دیگه هرکی ثبت نام بکند دقیقا سر ماه تحویل و پلاک میشه
مجتبی : فاقد صف فاکتور یعنی هنوز تو صف گزاری برای فاکتور قرار نگرفتین ، و زمان میبره که پروندتون در صف قرار بگیره ، اینی که میگن فاقد صف فاکتور یعنی زود فاکتور میکنن اشتباهه ، بعد یکی دو هفته میرین تو صف قرار میگیره پروندتون و میزنه ماه جاری در حال فاکتور میباشد اول که واریز کنید میزنه فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست میشه از منم اول زده بود فاقد صف فاکتور بعد دو هفته درست شد عجله نکنید پروندتون میزارن تو صف فاکتور شدن صبر کنید فقط
قباد : از این به بعد فقط اکسنت تولید میشه و قطعا اکسنت از ابی خیلی بهتره. رانندگی کردنش راحت هست امکانات داره .
سجاد : پذیرش29/5
بهداد : آقا تو رو خدا هر کی می دونه منو یه راهنمایی کنه ، من سال پیش 219500 پول ریختم واسه کوییک gxl, الان قیمتش شده587400,شامل افزایش قیمت شدم ، کسی می دونه موقع دعوتنامه چقد باید واریز کنم ؟؟؟؟؟؟