مزایای رقابتی خودروسازی ایران در مقایسه با دیگر کشورها چیست؟

 

مزایای رقابتی خودروسازی ایران در مقایسه با دیگر کشورها چیست؟

 
ايران به تشخيص بسياري از صاحبان انديشه در حوزه خودروسازی به عنوان يكي از ده كشوري است كه داراي مزيت توسعه در صنعت خودروسازي است. كشورهايي با اين ويژگي تحت عنوان مناطق نوظهور جغرافيايي شناخته مي شوند بنابراين به دلايلي كه در زير آمده، سرمايه گذاري در جهت توسعه در اين كشورها قطعا منجر به توسعه خواهد شد:
 
١- ايران بعنوان يكي از بزرگترين بازارهاي خودروي دنيا به ارزش نزديك به ٣٠ ميليارد دلار در سال با ضريب نفوذ مالكيت خودرو بميزان ١٥٠ در ١٠٠٠ و برتري رده سني جوان نسبت به ساير سطوح سني
 
٢- وجود زير ساخت هاي سخت افزاري و تجربه نيم قرن توليد خودرو در ايران كه هزينه سرمايه گذاري اوليه را در اين كشور بشدت كاهش مي دهد.
 
٣- حقوق و دستمزد پايين بميزان متوسط يك هفتم مناطق توسعه يافته
 
٤- انرژي ارزان نسبت به ساير مناطق
 
٥- موقعيت جغرافيايي ايران باعث شده بعنوان يك كريدور قابل توجه هزينه لجستيك واردات و صادرات قطعه و خودرو را بشدت كاهش دهد.
 
٦- برخوردار ي از نيروي انساني با كيفيت و متخصص
 
و ساير دلائل متقني كه بدليل اطاله كلام از آنها مي گذرم.
 
با اين توضيحات همه بايد بدانند ايران در خيلي از صنايع وتوليدات داراي مزيت اقتصادي است و تنها دلايل زير باعث شده كه از بهره مندي از اين مزايا ناكام باشيم:
 
الف- شرايط سياسي و تفكر غلط اصرار بر خودكفايي
ب- تسلط مدیریت دولتي بر بيشتر صنايع داراي مزيت مثل خودروسازي
ج-فضاي نامساعد كسب و كار در ايران 
و - وجود قوانين ناپايدار و در تضاد با يكديگر
 
كه از همه مهمتر همان تضاد سياسي قانون گذاری کشور ایران با كشورهاي توسعه يافته صاحب برند و صاحب بازار در دنياست كه مانع گسيل سرمايه و تكنولوژي به ايران شده است.
 
 
 
 
 

منبع (source)

حسن کریمی سنجری (کارشناس خودرو)

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازی , ماشین , مزایای رقابتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاوه
0

مزیت توسعه ای که نویسنده ادعا می کند مخصولش شده است ارابه های گران و بی کیفیت و آدمکش ایران خودرو و سایپا!
واقعا ممنون و خسته نباشید از این مقاله علمی که نوشتید!
13:42  1397/01/09
پاسخ دادن
سلام کاوه
0

خوب نخوندی، گفته ما مزیت داریم ولی بدلایلی که پایینتر نوشته نمی تونیم از این مزیت استفاده کنیم. اتفاقا درست میگه ایران شرایط خوبی برای تبدیل شدن به یک خودروساز درست و حسابی داره ولی متاسفانه نداشتن ارتباط با دنیا و دخالت دولتها در خودروسازی اوضاع را خراب کرده
17:48  1401/02/07

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : بله دی اومده تا ۷اردیبهشت هم فرصت واریزبوده
قلی نیا : مبارکتون باشه ، چطور ممکنه منی که ۱۱ اذر هستم فاکتور نشده هنوز
قلی نیا : من تکمیل وجه ۱۱ اذر هستم هنوز فاکتور نشده یکی از اشنا هامون گفته حتی امکان داره تا تابستون هم فاکتور نشه دل خوش نکن باز دم اونایی که فردا موتور اسم نوشتن رفتن یه اعتراض کردن همگانیش کردن ابروی شرکت رو بردن ماها که نشستیم سرجامون خیالتون راحت هیچ خبری نمیشه حالا حالا ها
شاهین جی سانروف : توروخدا راستشو بگین بخدا خسته شدیم حداقل درست بگین بزارین مام خوشحال شیم کم آوردیم بخدا شماره درخواستو میگین
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام از من 23 فروردین شاسی شده ، بیمه هم سبژ شده ، و روی صدور پلاک زرد مونده از 26 فروردین ، چرا اینقدر طول کشیده صدور پلاکم!!
Cs55 : سلام داداش شما تحویل حضوری زدین پلاک شده ماشینتون زودتر چون منم ۲ اردیبهشت فاکتور شدم هنو پلاک نشده
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز واریزاولیه 13شهریور پیامک واریزوجه دوم اومده فقط دوستان بیمه چی انتخاب کنم وکارت طلایی هم بزنم کلا شد430 یه اطلاعی لطف کنید بدید دوستانی که انجام دادن
سعید شاهین g : سلام واریز وجه ۱۴ آذر هیچ خبری از فاکتور نیست
از شیرازی به به تارا اتومات خاکستری نانو سرامیک تحویل 30 اسفند : نه سرامیک نوشته نشده جزییات فاکتور رو به صورت زیر نوشته 1 بهاي خالص كارخانه 7,618,901,853 ریال 2 ماده 10 ساماندهي خودرو -عوارض اسقاط فرسوده 87,500,000 ریال 3 ماده 30 قانون ماليات ارزش افزوده 65,690,887 ریال 4 ماليات بر ارزش افزوده 656,908,867 ریال 5 ماليات شماره گذاري 328,454,434 ریال 6 مبلغ ثابت شماره گذاري 1,000,000 ریال 7 بيمه شخص ثالث 93,691,500 ریال 8 خدمات كارت هوشمند 2,046,510 ریال 9 هزينه پست 599,500 ریال 10 هزينه ساير خدمات 1,773,200 ریال 11 هزينه نصب و ساخت پلاك 6,050,000 ریال 12 بند ج ماده 69 قانون توسعه كشور 65,690,887 ریال 13 خسارت تاخير -88,687,560 ریال 14 تخفيف مقطوع -57,122,510 ریال 15 تخفيف رند -899 ریال 16 تاثير مصوبه شوراي رقابت -1,080,190,669 ریال مبلغ قابل پرداخت: 7,702,306,000 ريال كسورات: 1,226,001,638 ريال به نظرم جریمه تاخیر و هزنه نانوسرامیک رو بعدا بهم بر می گردونن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شبنم : دوستان علت فاکتور نکردن سایپا میخواد فوق‌العاده فاکتور کنن مال اونه
آرتین : لجیون چندم تخویل گرفتی
207پانا : 20.5 میلیون
207پانا : نمیدونم. برای من 280 نیومد. فردا زنگ بزن نمایندگی بپرس. من الان 60027 بودم تبدیل اومده بود تبدیل زدم به 60023 20500 هم پول رینگ رو گرفت
سورن پلاس .p : سلام دوست گرامی تحویل حضوریه.. ولی از کجا برم تحویل بگیرم چیزی ننوشته آخه .عجب مصیبتی شد این ماشین برای ما!!!!
هادی : دوستان عزیز من خودم از بچه های نمایندگی افتخار هستم به 50 تومن هم راضی هستم ولی بازم معلوم نیست اگر به 10 و 20 تومن بود که اصلا همرو خودمون می‌دادیم
Fx آف ایکس : چجوری بدی مهمه فکر کنم تو خیلی دوس داری بیشتر بدی شایدم برات منفعتی داره که دیون و بالا بدی ماها قراره اختلاف قیمت دیون و بدیم نه کل دیون
وحید : مگه من گفتم عیبه
اف ایکس : فرداهرکی تونست یدونه استامبولی بایذره خاک نرمه بیاره تاگل درست کنیم بزنیم رودرب ورودی مدیران خودرو .بایدگل بگیریم درشو فیلمم بایدبگیریم بفرستیم رسانه ای بشه که این هفته مجوزخروج هاروصادرکنند
ارتقاء یافته مالید : مثل اینکه پروژه ارتقا یافته کردن پراید وانت مالید و سایپا مجوز مدل 1404 رو برای همون قبلی گرفته و با قیمت 414 تومن فعلا همون ماشین قبلی رو فروش خواهد داد .