ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار می‌شوند

 

ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار می‌شوند

 
مشاور خودرویی وزیر صنعت با انتقاد از خصوصی سازی خودروسازان در دولت های قبل، برنامه دولت دوازدهم برای خصوصی سازی این دو شرکت را تشریح کرد.
 
اصغر خسروشاهی، مشاور خودرویی وزیر صنعت طی گفتگویی با اشاره به این موضوع که سیاست و رویکرد وزارت صنعت،‌ حمایت از تولید داخلی است،‌گفت: صنعت خودرو، به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور است که باید توجه ویژه ای به آن شود.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۲ میلیون خودرو نیاز کشور است، گفت: طبیعتا چنین ظرفیتی در بازار داخلی، فرصت بسیار مناسبی برای نوسازی و توسعه صنعت خودرو کشور است که باید از این فرصت استفاده کرد.
 
خسروشاهی افزود: صحیح نیست که چنین بازار بزرگی صرفا در اختیار خارجی ها قرار گیرد.
 
مشاور خودرویی وزیر صنعت خاطر نشان کرد: نیاز بازار داخلی به خودرو و از طرف دیگر وجود ظرفیت مناسب تولید و وجود نیروهای متخصص فنی بومی زمینه را برای رشد و توسعه صنعت خودرو مهیا نموده است.
 
وی گفت: من معتقدم باید به سمت تولید داخل حرکت کنیم ولی این به معنای آن نیست که رقابت وجود نداشته باشد. ما در داخل کشور می توانیم رقابت ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر بهترین محصول را با قیمت و کیفیت مناسب به مردم ارائه کنند.
 
خسروشاهی حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی را بهترین راه برای توسعه و نوسازی صنعت خودرو عنوان نمود و گفت: یکی از سیاست هایی که باید دنبال شود، خصوصی سازی شرکت های خودروسازی است که باعث ایجاد رقابت و مدیریت حرفه ای در صنعت خودرو خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه دولت به شدت از سیاست های خصوصی سازی حمایت می کند تصریح کرد: این کار در صنعت خودروسازی عملیاتی است و خصوصی سازی شرکت های خودروسازی در برنامه دولت است ولی از نظر اجتماعی در جامعه بایستی آمادگی لازم وجود داشته باشد.
 
خسروشاهی افزود: با توجه به جایگاه و وسعت صنعت خودرو در کشور، دولت صرفا تصمیم گیر نیست. نهادهای دیگری نیز تاثیرگذار هستند که باید همه دست به دست همدیگر دهند.
 
وی با اشاره به اینکه ظاهرا سهم دولت در خودروسازان حدود ۲۰ درصد می باشد، خاطر نشان کرد: واقعیت امر این است که شرکت های خودروسازی همچنان دولتی هستند.
 
خسروشاهی با انتقاد از نحوه خصوصی سازی خودروسازان در دولت های قبلی گفت: سیاست های دولت های قبلی در خصوصی سازی خودروسازان اشتباه بوده است و خصوصی واقعی صورت نگرفته است. باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شود که اهلیت آن را داشته باشند و تخصص شان در حوزه خودرو باشد.
 
وی افزود: متاسفانه در روند خصوصی سازی، شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت نموده اند. لذا به نحوی اکثریت هیئت مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است.
 
خسروشاهی در پاسخ به این سوال که آیا ایجاد قطب سوم با محوریت ایدرو عملیاتی است، گفت: من با این شکل که دولت باید قطب سوم ایجاد کند،‌ مخالف هستم. ما قرار است خصوصی سازی کنیم این به آن معنا است که دولت حضور نداشته باشد. پس معنا ندارد که قطب سوم با محوریت دولت صورت گیرد.
 
وی در ادامه افزود: باید سیاست هایی ایجاد کنیم که خودروسازان خارجی یا بخش خصوصی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کنند و قطب سوم با محوریت بخش خصوصی شکل گیرد. وزارت صنایع و دولت بایستی زمینه را مهیا کند و نه اینکه خودش سرمایه گذاری نماید.
 
خسروشاهی در پایان در خصوص قرارداد ایدرو و رنو نیز گفت: سهم ایدرو در قرارداد رنو حداقل و حدود ۲۰ درصد است. این سهم به نوعی تضمین کننده سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی و  سرمایه گذار خارجی است.
 
وی گفت: قرارداد ایدرو و رنو در حال مذاکرات نهایی است و به زودی مراحل اجرایی کار آغاز می شود.
 

source

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
So 4 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : سایپا تو تولید شاهین مونده رفته برا ما پارس نوا تولید میکنه
ارش : اگر مراجع محترم قضایی ورود کنن تمام شرکتها موظف به انجام تعهدات سر موعد میشوند متاسفانه هیچ مرجعی نمیخواد دخالت کنه شرکتهای دیگه در انجام تعهدات خیلی بهتر از کرمان موتور عمل میکنند مثلا پیکاپ فوتون ایران خودرو شرایطی ۹۰ روز کاری رو زیر سی روز تحویل دادن اما تی ۹ نود روز کاری گذشته هنوز شاسی نشده خدا آخر عاقبت مارو با کرمان موتور بخیر کنه…
ALI : سایپا معمولا اوایل هفته فاکتور نمیکنه ایشالا آخر هفته فاکتور میشید
ارش : سلام عرض ادب من تیرماه ثبت نام کردم وضعیت خودرو هنوز نامشخص است فقط تکمیل وجه سبز هست الباقی همه موارد قرمز هست ۱۵ آبان ۹۰ روز کاری به پایان میرسه اما هنوز ماشین من شاسی نشده کرمان موتور واقعا در بد قولی بی همتاست اگر تا ۱۵ هم آبان تحویل بدن من میام همینجا از شرکت کرمان موتور عذر میخوام
x5 سفید : داداش من موعد تحویلم شهریور بوده تازه ۱۰ روز پیش ماشین شاسی خورده که هنوزم معلوم نیست‌کی تحویل بدن
x5 سفید : سلام من شرایط شما رو داشتم که ۱۱ شهریور تکمیل وجه کردم و ۲۸ مهر ماشین شاسی شد ولی هنوز بیمه و پلاک نشده تا این ساعت
نسترن : سلام خسته نباشید دوستان چجوری گزینه تحویل حضوری را فعال کنم
J7 : سلام دوستان چه مبلغی از دعوتنامه J7 کم شده؟
cvt 19اسفند : چرا شاهین پلاس فاکتور میشه cvtنمیشه
cvt 19اسفند : چطور پلاک میکنن که ما 27فاکتور شدیم و هنوز پلاک نشدیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سیامک : نه فعلا نمیدن هنوز کسایی که پارسال ماشین تحویل گرفتن دیر کرد نگرفتن چه برسه به ماها که هنوز ماشینم نگرفتیم
دنا 6 دنده : سلام ابان واذر نداشته پیش فروش از قبل،فقط همین فوری قبل فوق العاده که تومهر گذاشتن
افشین پیش فروش دوگانه ،شهریور : بله متاسفانه منم شرایط شما رو دارم ، ،این بی شرف ها انگار مارو از یاد بردن ، دو ماه تاخیر در دعوتنامه داشتن خدا میدونه میخان چکار کنن ،حالا ببین تو تحویل ماشین میخان چن ماه تاخیر کنن ،الان نزدیک یک ساله پول دادیم ،اینطور که شنیدم سود مشارکت هم نمیدن
ساینا دوگانه 25 آذرتحویل تیر404 : سلام خیر برامن تحویل تیر بود ولیکن مرداد ماه یازدهمش اون هنوزم فاکتور نشدم
پیش فروش : پیش فروش تحویل 30 آذر و تحویل 30 دی کسی فاکتور شده؟
اطلس : سلام دوستان میشه لطفا اگر کسی جواب سوال من رو میدونه پاسخ بده، ببنید الان وقتی که ماشین رو تحویل میگیریم بابت دیر کردها بهمون چک میدن یا نه ؟
طرح فرسوده اردیبهشت : دوستان فرسوده ها تا 15 مرداد خبر دارم فاکتور شده تو رو خدا هر کی بعد از این تاریخ فاکتور شده بیاد بگه ما هم خبر دار شیم
اسدالهی : سلام ساکن کجایی
نادر غالبی : تکمیل وجه اولمرپاد فاکتور شد
نادر غالبی : ببخشین 31تیر