بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 

بررسی عوامل مسبب گشتاور بیشتر موتورهای دیزلی نسبت به بنزینی

 
صحبت در مورد تفاوت های بیشمار موتورهای بنزینی و گازوئیلی همواره وجود داشته و هر پیشرانه ای با توجه به مزایایی که در اختیار مصرف کنندگان خود قرار می دهد طرفداران خاص خود را دارد. طرفداران موتورهای گازوئیلی همواره بر روی گشتاور فوق العاده این دسته از پیشرانه ها تاکید کرده و به عنوان یک مزیت از آن یاد می کنند.
 
هرچند عمده توجه علاقه مندان و منتقدان به سمت قدرت موتور پیشرانه هاست که در این صورت موتورهای بنزینی برتری قابل توجهی نسبت به دیگر موتورها دارند اما از طرفی دیگر گشتاور نیز در دور های پایین موتور در رانندگی بسیار مهم بوده که در این مورد موتورهای دیزلی ها حرفی برای گفتن داشته و عملکرد بهتری دارند.
 
همانطور که قدرت موتور بالا سبب می شود که شتاب افزایش یابد گشتاور مناسب نیز سبب می شود راننده با انتخاب بهترین زمان تعویض دهنده به یک سیکل مصرف سوخت مطلوب برسد. در واقع موتور های گازوئیلی تا همین اواخر و قبل از رسوایی خودروهای دیزلی فولکس واگن بسیار محبوب بودند.
 
برای بسیاری از افراد، موتورهای گازوئیلی و بنزینی عملکرد یکسانی داشته و در یک سطح طبقه بندی می شوند. شاید از نظر مشخصات این دو موتور مشابه بنظر برسند اما در جزییات و توان تولیدی و مشخصاتی مثل گشتاور تفاوت های زیادی باهم دارند.
 
 
اما واقعا چه چیزی سبب می شود که یک موتور گازوئیلی دارای گشتاور بسیار بیشتر از یک موتور بنزینی مشابه باشد؟
 
عوامل متعددی در این میان دخیل اند که از جمله آن ها می توان به پنج فاکتور ترکیب شیمیایی سوخت، توربوشارژر، ضریب تراکم متفاوت محفظه احتراق، تراکم انرژی و طول سیلندر اشاره کرد.
 
در واقع انرژی تولید شده در درون موتورهای دیزلی تراکم و چگالی نسبتا بالاتری نسبت به موتورهای گازی دارد که طبیعتا همین موضوع سبب تولید گشتاور بیشتر شده و یا به عبارت دیگر انرژی چرخشی بیشتری در درون موتورها تولید می شود.
 
جزییات جابجایی پیستون و مشخصات سیلندر نیز در موتورهای گازوئیلی نسبت به موتورهای گازی متفاوت است. همه این عوامل دست به دست یکدیگر داده و سبب می شود که در مجموع موتورهای گازوئیلی کارآمد تر از موتورهای گازی باشند.
 
 
هرچند که فولکس واگن با رسوایی دیزل گیت تصور بسیاری از افراد را در مورد خودروهای دیزلی و گازوئیلی خراب کرد اما واقعیت این است که این موتورها حتی با وجود سخت گیری ها و استاندارهای جدید که در مورد محیط زیست و آلودگی آن توسط خودروها وضع شده همچنان قابلیت درخشش داشته و می تواند نظر بسیاری از کارشناسان به سمت خود جلب کنند.
 
از طرف دیگر اگر سری به کتاب های مربوط به طراحی موتورهای احتراق داخلی بزنیم، در خواهید یافت که چرخه ترمودینامیکی پیشرانه های بنزینی و دیزلی با یکدیگر متفاوت است، موتورهای بنزینی براساس چرخه ای موسوم به اوتو کار می کنند و موتورهای دیزلی براساس چرخه ای به نام دیزل!
 
این تفاوت تکنیکی اما در عمل در میزان گشتاور تولیدی پیشرانه موثر است، چرا که در سیکل دیزل، مرحله تولید انرژی (کار) براساس شرایط ترمودینامیکی فشار ثابت رخ می دهد و همین امر سبب می شود که پیستون درون محفظه سیلندر با فشاری ثابت و پیوسته به سمت پایین حرکت کند، بنابراین میل لنگ عملا با نیروی بیشتری (در طول زمان انفجار) می چرخد و همین امر در کنار سایر ویژگی های ذکر شده، گشتاور بیشتری را راهی گیربکس و چرخ ها می کند.
 
 
بنابراین تفاوت عملکردی موتورهای دیزل و بنزینی، یک تفاوت ذاتی است که از چرخه های دیزل و اوتو نشات می گیرد، اما در دهه اخیر بسیاری از خودروسازان تلاش کرده اند تا با اصلاح این دو چرخه، پیشرانه ای بنزینی با ضریب تراکم بسیار بالا را بسازند که با چرخه ای نزدیک به سیکل دیزل کار کند و همزمان گشتاور بالای موتورهای دیزل و قدرت زیاد موتورهای بنزین سوز را ارائه دهد، با این حال علیرغم موفقیت های مزدا و پیشرانه تراکم متغییر نیسان/ اینفینیتی، این تکنولوژی چالش بر انگیز هنوز فراگیر نشده است و مهندسان سخت در تلاش اند تا قبل از حذف شدن پیشرانه های درون سوز توسط موتورهای برقی به چنین اهدافی دست پیدا کنند.
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , گشتاور , موتور دیزلی , موتور بنزینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تحویل مردادد : سلام دعوتنامه من فعلا ته نیامده
بهروز : برای برخی از18اسفندیها تبدیل رنگ به مشکی صدفی اومده
شاهین : در جواب غلام سود فقط یک مورد از موارد بود اولا اینا شاهین جی و اتومات سی وی تی به این زودیا نمیدن ثانیا اتفاقا اگه برا خونواده بخواد خوب تبدیل بزنه که بهتره سریع تر بهش تحویل میدن که بتونه استفاده کنه بعدشم قیمتش هم پایین تره و بصرفه تره و اگه صبر کنه برا اتومات مطمئن باش دوباره افزایش قیمت کارخانه میخورن بازم میشه ضرر رو ضرر پس بهترین کار اینه که تبدیل بزنه و خودشو راحت کنه البته این نظر منه و هر کس صلاح کار خود رابهتر میداند
جمال : سلام تا چندم مهر 1402دعوتنامه تکمیل وجه اومده
Saeed : نه من ۶ اردیبهشتم فاکتور نشدم هنوز
حسین X5 : سلام ثبت نام کی هستید؟
TA : سلام برای همه همینطوره آماده برای صدور فاکتور تیک خورده ولی فاکتور شده نارنجی و می چرخه هرموقع تاریخ پرونده بروز شد یعنی دارید فاکتور میشید.
ممد : یعنی بشین تا صبح دولتت بدمد ما که تحویل شهریوریم هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
احمد : سلام دوستان یه سوال برای من تارا دستی موعد تحویلم خیلی مونده ولی امروز تیک اماده برای صدور فاکتور خورده رفته رو فاکتور شده میچرخه این یعنی چی؟
ایگل مشکی : برای ما هم که اردیبهشت ثبت‌نام کردیم تو همین مرحله است انشالله هر موقع که موعد تحویل سیستمی بود رو به علاوه حداقل ۳ تا ۴ ما کن شاید شاسی بشه بعد منتظر باید بمونی تا حداقل ۲ ماه بعد شاید ماشین رو بهت بدن این بود فرایند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دوست محترم سخای شما چندم هست؟
حسن : من تکمیل وجه 22اسفندم میره برااخر مهرماه لامصباهریروز 10روززمان میبره
ساینا اس : ساینا اس پیش فروش دهه فجر شماره پذیرش12164211 واریزی دوم تیر5 3ماه گذشت هنوز فاکتور نشدم
هوشنگ اسدنیا : ،سلام پلاک شدی امروز مردونه جواب بده جدی
کوییک SR مرداد1404 : دوستی که میگه اردیبهشت فاکتور نشده دروغ میگه همه تحویل های کوییک ار اس اردیبهشت و خرداد انجام شده
کوییک SR مرداد1404 : دوستان زمان های فاکتور کوییک s و rs و gxl و gxlr فرق داره همه باهم فاکتور نمیشن کوییک اس فعلا جلوتره
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : سلام نه کلاه گذاشتن سرمون
اطلس00 : روند فاکتور خیلی خوب داره پیش میره انشالله تا یه هفته دیگه فاکتور بشیم
رضا : نترس سایپا تا زمانی که مردم رو ندوشه ماهی یکبار برات می فرسته تا گولت بزنه بالاخره
شیما : کسی از دوستان اطلاع داره خبر بده ممنون می شوم؟؟؟!!!