مشاور مدیرعامل ایران خودرو: گرانی خودرو طبیعی‌ست؛ انحصاری وجود ندارد

 

مشاور مدیرعامل ایران خودرو: گرانی خودرو طبیعی‌ست؛ انحصاری وجود ندارد

 
افزایش قیمت خودروهای داخلی و کاهش عرضه محصولات موضوعی‌ست که خودروسازان برای آن دلایل بسیاری عنوان می‌کنند. «امیرحسین کاکایی» مشاور مدیرعامل ایران خودرو در تازه‌ترین اظهار نظرات خود گرانی خودرو را طبیعی دانست اما چالش بازار خودرو را نپذیرفت و مدعی شد: «متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می‌خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد.»
 
کاکایی افزایش قیمت خودروهای داخلی را ناشی از سلسله اتفاقاتی عنوان کرد که این تنش قیمت را طبیعی کرد:
 
«تا قبل از بهمن ماه زمزمه های تلاطم ارز و سکه پیش آمد و الان نوبت خودرو است. همه می دانیم که بعد از عید با افزایش قیمت خودرو مواجه هستیم. البته یک سلسله اتفاقاتی افتاد که این تنش قیمت طبیعی بود و ابتدا از خودروهای گران قیمت شروع شد و حال به خودروهای ارزان قیمت رسیده است. امروز بقیه بازارهای سرمایه به انتها رسیدند و مردم ما به خودرو روی آورده و طبیعی است که مردم به سمت سرمایه گذاری در این حوزه بروند.»
 
از نظر کاکایی انحصاری در بازار خودروسازی وجود ندارد چراکه در ایران 5 شرکت خودرو سازی داریم و انحصاری بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا نیست.
 
بالاترین نرخ واردات مربوط به سال‌های 89 و 90 می‌شود، موضوعی که به نظر کاکایی باعث خوشحالی خیلی‌ها شد. او می‌گوید که ما در این صنعت چند ماهی است که سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و پیش از برجام با چند شرکت خارجی مذاکره‌ها انجام شد، اما به نیمه رسید و قراردادها صورت نپذیرفت.
 
 
مشاور مدیرعامل شرکت ایران خودرو عقیده دارد که ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و از سال 89 به بعد صنعت خودرو به شدت ضربه دید و در سال 92 به اوج خود رسید؛ اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه‌ای با چالش جدی مواجه می‌شود:
 
«بنده چالش بازار را قبول ندارم که برای خودروسازان است، متاسفانه به طرز عجیبی از اطراف می‌خواهند این صنعت را به زمین بزنند تا واردات صورت گیرد...ترامپ صنعت خودرو را سه ماه اول تحریم کرد و 6 ماه بعد برای بانک ها و نفت برنامه ریزی کرد اما در صنعت خودروسازی چندین سال است که  برنامه‌ریزی نشده است. »
 
او در مورد احتمال احتکار خودرو توسط خودروسازان اینطور توضیح داد که قرار فروش 6 هزار خودرو گذاشته شده بود لذا، 27 میلیون مراجعه به سایت صورت گرفت و این 6 هزار خودرو به صورت رندوم در کل ایران پخش شد. بنابراین تهمت زده می شود که 9 هزار خودرو احتکار شده است، نباید تمام سیستم نظارتی کشور را با این گونه صحبت‌ها زیر سوال برد.
 
کاکایی با اشاره به اینکه 12 درصد هزینه های خودرو متعلق به مالیات و عوارض است عنوان کرد: «قیمت کارگر ارزان نیست، هزینه متوسط کارگر در ایران خودرو و سایپا بالای 4 تا 5 میلیون است ، امروز ایران خودرو 220 هزار خودرو را به فروش رساند و این مسئله باعث نمی‌شود، حاشیه بازار پایین بیاید لذا مردم می دانند که با مشکل روبه رو هستیم.»
 
به گفته کاکایی تا جایی که اطلاع دارم چند سال است که در انواع تحریم به سر می‌بریم و مشکل انتقال فناوری در قطعه سازی داریم، اگر وضعیت به این صورت ادامه پیدا کند تمام کارهای توسعه‌ای با چالش جدی مواجه می شوند، حاشیه بازار همچنان ادامه دارد و این مسئله از اختلاف ارز واقعی از نرخ ارز رسمی است، ما در واردات دخالتی نداریم و نخواهیم داشت، در مرداد سال گذشته به منظور کنترل ارز جلوی واردات گرفته شد.
 

source

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , گرانی خودزو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : من در مورد این خبر از نمایندگی شهرمون پرسیدم،تایید کرد و گفت: بدلیل آنکه بیش از 90درصد قطعات ساینا و کوییک در ساپکو(متعلق به سایپا) تولید می شوند، وابستگی کمی به بیرون از شرکت سایپا دارند و تولید آنها ادامه دارد،اما حدود 40تا 50 درصد قطعات شاهین،سهند و اطلس،بیرون از سایپا و توسط قطعه سازان متعدد تولید میشود،حالا که چک های سایپا برای آنها نقد نشده،قطعه تحویل ندادند و مونتاژ این 3 خودرو به مشگل خورده اند.
محمد : ماشینتون چه رنگیه؟ فروش فوری بودین؟
محمد لاماری مشکی : سلام وقت بخیر تاریخ واریز اولیه چندم بهمن بوده؟؟
محمد : شما چه طرحی هستین و چه رنگی؟
محمد لاماری مشکی : سلام تاریخ واریز وجه اولتون رو میگید؟؟؟ چه رنگی؟؟؟
شاهین جی ۱۷ آذر : سلام الان شاهین جی تا چه تاریخی فاکتور شده میشه یک اطلاع کلی بدید
سیاوش : سلام بزرگوار ثبت‌نام چه ماهی بودی که الان فاکتور شدی؟
مرتضی کشاورز : سلام واقعا برای خودمون متأسفیم که یه تومن دادیم الآنم همش بایدحرص بخوریم ای دادبیداد خدالعنتشون کنه
M : سلام به همه دوستان من تا 30 مرداد که آخرین باری بود امدم این سایت خبرا رو دنبال میکردم 31 فاکتور شدم 11 شهریور تحویل گرفتم میخواستم ببینم چی شد آخرش Gتا چندم فاکتور شد ؟ GLبه کجا رسید ?
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دقیقا شنبه. حالا نمیشه دوشنبه . ای بابا نشد که.
15 بهمن : درسته تحویل تیرماه بود ولی تکمیل وجه اردیبهشت هستیم
سورن 31 شهریور : سلام ، شما کی تکمیل وجه کرده بودید؟
محمدی : سلام آقا مهدی من پیش فروش بهمن بودم اما فاکتور نشدم. باید به جایی اعلام کنم؟
اطلس دی : رنگ ماشینتون چیه مدل جی هسین یا جی ال تغییری چیزی داده بودین؟
محمد : یه دانه بچمو کفن کنم هنوز فاکتور نشدم 12043222 شماره پذیرشمه
پیش فروش اسفند : من یک مرتبه تحویل خودرو ساینا حضوری داشتم خیلی راحت هست ده دقیقه بیشتر زمان نبرد موقع نهار بود نهار هم دادن خیلی برخورد خوبی داشتن فقط باید کارت ملی و شناسنامه همراه داشته باشی یک امضا گرفتن تحویل دادن. داخل کارخانه دور زدیم ماشین مشکل نداشت اومدیم بیرون . یک برگه هم دادن چون مدارک نداشت برای پلیس تا اومدن مدارک
فوق العاده پذیرش 23 بهمن : درود، من شماره پذیرشم 4 تا دونه بالاتر از شماست ،سه شنبه فاکتور شدم ، آپشن هم داشتم
ساینا : سال گذشته حدود برج هفت و هشت بود که خودرو های داخلی در بازار حدود بیست در در صد افزایش قیمت داشتند
دی : طرح مادران بودیید شما؟