نوسازی در گرو اسقاط/ سرنوشت سنگین‌های فرسوده چه شد؟

 

نوسازی در گرو اسقاط/ سرنوشت سنگین‌های فرسوده چه شد؟

 
خودروهای سنگین سهمی 23 درصدی  در تهران و سایر کلان شهرهای ایران دارند که تعداد آن‌ها چیزی حدود 203 هزار دستگاه است که اکثر آن ها فرسوده هستند و در صف اسقاط جای گرفته اند.
 
بر همین اساس سال گذشته سازمان راهداری به همراه دولت و با حمایت چندین سازمان دیگر، اعلام کرد که برنامه‌ای سه ساله برای نوسازی 203 هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین دارد و در تیر ماه سال 97 فاز اول این برنامه اجرا خواهد شد. همزمان با این برنامه، مراکز اسقاط هم به واسطه فروش برگه‌های اسقاط، موظف هستند تا خودروهای فرسوده را اسقاط کند.
 
همزمان با این فعالیت‌ها، اخیرا دولت هم اعلام کرد که یک بودجه 10 میلیارد دلاری به این برنامه تخصیص می‌دهد. همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران، بنا بر این شد تا سیستم بانکی در سه سال 1397، 1398 و 1399 به ترتیب مبالغ، شش، هفت و هشت هزار میلیارد تومان را برای خرید خودروهای تجاری تولید داخل اختصاص دهد که بر اساس آن معادل 30 درصد از قیمت خودروها را به صورت تسهیلات برای مشتریان تامین می‌کند.
 
با تمامی این اوصاف، طرح نوسازی که قرار بود از اول تیر ماه اجرا شود، همچنان منفعل باقی مانده و خبری از آن نیست.
 
یکی از ارکان اجرای طرح نوسازی، فروش مجوز و همچنین فعالیت مراکز اسقاط است که در حال حاضر هیچ کدام از آن‌ها خودروهای سنگین را اسقاط نمی‌کنند و همین امر موجب اجرایی نشدن این برنامه می‌شود. اما سوال اساسی اینجاست که چه چیز موجب شده تا پس از گذشت 26 روز از موعد اجرایی شدن فار اول این طرح، همچنان اجرایی نشده باشد؟
 
در همین راستا، مهدی نیکدار، رئیس ستاد حمل و نقل سوخت که یکی از متولیان اجرای این طرح است می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های واردات، مراکز اسقاط گواهی‌های اسقاط فروش ندارند و هیچ خودرو سنگینی اسقاط نمی‌شود. اگر این گواهی ها وارد بازار شوند، بازار را اشباع می‌کنند که این امر موجب افت قیمت و ضرر دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شود.»
 
او ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایط حاکم، به ما اعلام شده است که مراکز اسقاط خودرهای سنگین را ببندیم و هیچ گونه خودروی سنگینی را اسقاط نکنیم که البته ما در حال پیگیری این موضوع  و در صدد حل این مشکل هستیم.»
 
نیکدار می‌افزاید: «در حال حاضر، تنها خودروهای سنگینی که دارای کارت هوشمند هستند می‌توانند با ارائه کارت هوشمند و گواهی به شرکت‌های مادر، از سازمان راهداری مجوز اسقاط بگیرند و اقدام به ثبت نام خودروهای جدید کنند. تمامی خودروها، به استثنای آن‌هایی که دارای کارت هوشمند هستند، دارای هیچ گونه مجوزی برای اسقاط و نوسازی خودروهای خود نیستند، چرا که با بسته شده واردات، نیازی به اسقاط وجود نخواهد داشت.»
 
رئیس ستاد حمل و نقل سوخت در رابطه را بازگشایی مراکز اسقاط خودروهای سنگین می‌گوید: «در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع هستیم و در همین هفته، طی جلسه‌ای با صنف، در رابطه با بازگشایی یا بسته ماندن این مراکز تصمیم گیری می‌شود.»
 
به نظر می‌رسد با اینکه دولت و سایر سازمان‌ها آمادگی خودرو را برای آغاز این طرح اعلام کردند، اما وضعیت نابسامان اقتصادی و همچنین توقف واردات خودرو، تاثیر مستقیمی بر این طرح سه ساله گذاشته است.
 
مساله دیگر این است که با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، قدرت خرید قشر عظیمی از مردم کاهش یافته است و از طرفی به دلیل کاربری محدود این خودروها، در صورت رکود اقتصادی، نوسازی این خودروهای فرسوده به نفع مشتریان نیست، زیرا اگر اشتغال نباشد، تعویض خودروهای فرسوده عملا غیر ممکن است. اکنون، سوال این است که اگر در بهترین حالت، مراکز اسقاط بازگشایی شوند و توقف واردات خودرو هم رفع شود، آیا مشتریان توانایی نوسازی خودروها را خواهند داشت یا خیر.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v4 شیراز : واقعا؟؟ما تیتانیوم فکر کنم همون ابان بدن.اینا تخم حرمن.ازیت میکنن
ایگل مشکی تهران : سلام دوستان من زنگ زدم ۱۶۲ و مشکل تحویل و تاخیر رو گفتم گفتن پیگیری میشه البته گفتن هر چه تعداد بیشتری تماس بگیرن زودتر پیگیری میشه
مهدی : لطفا اگه کسی میدونه پاسخ منو بده بعد از واریز وجه اولیه، پیامک اسقاط از ایرانخودرو میاد یا از سازمان نوسازی؟
تارا : سلام کسی از فروش فوری ها سفید رنگ امروز فاکتور نشده؟
شاهین مهر402 : داداش هنوز هفته چهارم اسفند403کامل نیامده شما حالا حالا ها عستی
در جواب کارن : اونایی که پیش فروش مرداد بودن خرداد پیام تبدیل اومد از ۱۷تا ۲۰خرداد هرکی تبدیل زده اوایل همین برج فاکتور شده بعد از ۲۰ فاکتور نکردن الان نزدیک یه ماهه فاکتور نمیکنه نمیدونم چرا
تبدیل : دوستایی که آذر تا اردیبهشت تکمیل وجه کردین برای جی ، تبدیل به جی ال بزنید فوری فاکتور میشید و خلاص وگرنه یه سال دیگه هم بشینید جی تحویل نمیگیرید از من گفتن من که زدم و جی ال تحویل گرفتم ارزش نداره بخاطر یه سانروف خودمونو علاف این شرکت کنیم
محمد : منم تحویل فوری 24 شهریور رنگ سفید فاکتور نشدم
تجمع : تبدیل بزنی بهتره ۱۱ هزار میلیارد چک برگشتی داره از پارسال پاس نکرده وضعیت سایپا بحرانیه این ورشکستگی نیست پس چیه؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 23بهمن : عزیزان کسی فاکتور شد؟
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : درست گفتن منم زنگ زدم ایران خودرو کارشناسشون گفت تا اواسط مهرماه تازه فاکتور میشید
207 پانا اتومات : سلام کسی شماره از پارکینگ مازندران داره ؟
ثبت نامی مرداد : پلاک نشده کجا بره ؟؟؟؟؟
علی دوگانه : دوباره تاریخ صمت بروز نشده برا من
علی : آره شنبه 9 همه جلو در اصلی ایران خودرو تجمع مگه اینجوری حقمون بگیریم
207پانااتومات : 207پانا اتومات ارتقا تحویل 27 مهر رنگ سفید امروز فاکتور شد.فوق العاده واریز وجه 31تیر
ساینا اس دهه فجر : پذیرش12164211 هنوز فاکتور نشدم واریزی دوم تیر5
پاناقالپاق فرسوده 13مرداد : من کرمانم کسانی که نزدیک هستن بخاطرخودشون برن شایدکارماهم درست شد
حمد : موتور قدیمه دیگه.یه نمدی زیز کاپوت جلو بزار،یکم تاثیر داره،البته اگر نداشته باشه