نوسازی در گرو اسقاط/ سرنوشت سنگین‌های فرسوده چه شد؟

 

نوسازی در گرو اسقاط/ سرنوشت سنگین‌های فرسوده چه شد؟

 
خودروهای سنگین سهمی 23 درصدی  در تهران و سایر کلان شهرهای ایران دارند که تعداد آن‌ها چیزی حدود 203 هزار دستگاه است که اکثر آن ها فرسوده هستند و در صف اسقاط جای گرفته اند.
 
بر همین اساس سال گذشته سازمان راهداری به همراه دولت و با حمایت چندین سازمان دیگر، اعلام کرد که برنامه‌ای سه ساله برای نوسازی 203 هزار دستگاه خودروی فرسوده سنگین دارد و در تیر ماه سال 97 فاز اول این برنامه اجرا خواهد شد. همزمان با این برنامه، مراکز اسقاط هم به واسطه فروش برگه‌های اسقاط، موظف هستند تا خودروهای فرسوده را اسقاط کند.
 
همزمان با این فعالیت‌ها، اخیرا دولت هم اعلام کرد که یک بودجه 10 میلیارد دلاری به این برنامه تخصیص می‌دهد. همچنین بر اساس مصوبه هیات وزیران، بنا بر این شد تا سیستم بانکی در سه سال 1397، 1398 و 1399 به ترتیب مبالغ، شش، هفت و هشت هزار میلیارد تومان را برای خرید خودروهای تجاری تولید داخل اختصاص دهد که بر اساس آن معادل 30 درصد از قیمت خودروها را به صورت تسهیلات برای مشتریان تامین می‌کند.
 
با تمامی این اوصاف، طرح نوسازی که قرار بود از اول تیر ماه اجرا شود، همچنان منفعل باقی مانده و خبری از آن نیست.
 
یکی از ارکان اجرای طرح نوسازی، فروش مجوز و همچنین فعالیت مراکز اسقاط است که در حال حاضر هیچ کدام از آن‌ها خودروهای سنگین را اسقاط نمی‌کنند و همین امر موجب اجرایی نشدن این برنامه می‌شود. اما سوال اساسی اینجاست که چه چیز موجب شده تا پس از گذشت 26 روز از موعد اجرایی شدن فار اول این طرح، همچنان اجرایی نشده باشد؟
 
در همین راستا، مهدی نیکدار، رئیس ستاد حمل و نقل سوخت که یکی از متولیان اجرای این طرح است می‌گوید: «در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های واردات، مراکز اسقاط گواهی‌های اسقاط فروش ندارند و هیچ خودرو سنگینی اسقاط نمی‌شود. اگر این گواهی ها وارد بازار شوند، بازار را اشباع می‌کنند که این امر موجب افت قیمت و ضرر دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه می‌شود.»
 
او ادامه می‌دهد: «با توجه به شرایط حاکم، به ما اعلام شده است که مراکز اسقاط خودرهای سنگین را ببندیم و هیچ گونه خودروی سنگینی را اسقاط نکنیم که البته ما در حال پیگیری این موضوع  و در صدد حل این مشکل هستیم.»
 
نیکدار می‌افزاید: «در حال حاضر، تنها خودروهای سنگینی که دارای کارت هوشمند هستند می‌توانند با ارائه کارت هوشمند و گواهی به شرکت‌های مادر، از سازمان راهداری مجوز اسقاط بگیرند و اقدام به ثبت نام خودروهای جدید کنند. تمامی خودروها، به استثنای آن‌هایی که دارای کارت هوشمند هستند، دارای هیچ گونه مجوزی برای اسقاط و نوسازی خودروهای خود نیستند، چرا که با بسته شده واردات، نیازی به اسقاط وجود نخواهد داشت.»
 
رئیس ستاد حمل و نقل سوخت در رابطه را بازگشایی مراکز اسقاط خودروهای سنگین می‌گوید: «در حال حاضر در حال پیگیری این موضوع هستیم و در همین هفته، طی جلسه‌ای با صنف، در رابطه با بازگشایی یا بسته ماندن این مراکز تصمیم گیری می‌شود.»
 
به نظر می‌رسد با اینکه دولت و سایر سازمان‌ها آمادگی خودرو را برای آغاز این طرح اعلام کردند، اما وضعیت نابسامان اقتصادی و همچنین توقف واردات خودرو، تاثیر مستقیمی بر این طرح سه ساله گذاشته است.
 
مساله دیگر این است که با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار و سایر ارزها، قدرت خرید قشر عظیمی از مردم کاهش یافته است و از طرفی به دلیل کاربری محدود این خودروها، در صورت رکود اقتصادی، نوسازی این خودروهای فرسوده به نفع مشتریان نیست، زیرا اگر اشتغال نباشد، تعویض خودروهای فرسوده عملا غیر ممکن است. اکنون، سوال این است که اگر در بهترین حالت، مراکز اسقاط بازگشایی شوند و توقف واردات خودرو هم رفع شود، آیا مشتریان توانایی نوسازی خودروها را خواهند داشت یا خیر.
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : من در مورد این خبر از نمایندگی شهرمون پرسیدم،تایید کرد و گفت: بدلیل آنکه بیش از 90درصد قطعات ساینا و کوییک در ساپکو(متعلق به سایپا) تولید می شوند، وابستگی کمی به بیرون از شرکت سایپا دارند و تولید آنها ادامه دارد،اما حدود 40تا 50 درصد قطعات شاهین،سهند و اطلس،بیرون از سایپا و توسط قطعه سازان متعدد تولید میشود،حالا که چک های سایپا برای آنها نقد نشده،قطعه تحویل ندادند و مونتاژ این 3 خودرو به مشگل خورده اند.
محمد : ماشینتون چه رنگیه؟ فروش فوری بودین؟
محمد لاماری مشکی : سلام وقت بخیر تاریخ واریز اولیه چندم بهمن بوده؟؟
محمد : شما چه طرحی هستین و چه رنگی؟
محمد لاماری مشکی : سلام تاریخ واریز وجه اولتون رو میگید؟؟؟ چه رنگی؟؟؟
شاهین جی ۱۷ آذر : سلام الان شاهین جی تا چه تاریخی فاکتور شده میشه یک اطلاع کلی بدید
سیاوش : سلام بزرگوار ثبت‌نام چه ماهی بودی که الان فاکتور شدی؟
مرتضی کشاورز : سلام واقعا برای خودمون متأسفیم که یه تومن دادیم الآنم همش بایدحرص بخوریم ای دادبیداد خدالعنتشون کنه
M : سلام به همه دوستان من تا 30 مرداد که آخرین باری بود امدم این سایت خبرا رو دنبال میکردم 31 فاکتور شدم 11 شهریور تحویل گرفتم میخواستم ببینم چی شد آخرش Gتا چندم فاکتور شد ؟ GLبه کجا رسید ?
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده 23بهمن : لعنت به سایپا این نیمه دوم بهمن کی فاکتور میشه
نیسان : سلام چند روزه که از ثبت نام خودروی شما گذشته و اینکه سوالی داشتم درآمد نیسان چطوره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
سینا : سلام من ثبت نام 15بهمن کردم تکمیل وجه 21تیر امروز که زنگ زدم سایپا میگن تا آخر فروردین فاکتور شده در جواب اعتراضی که کردم که تاخیر داره گفتن سودش بهتون می دیم😞
علی : دقیقا شنبه. حالا نمیشه دوشنبه . ای بابا نشد که.
15 بهمن : درسته تحویل تیرماه بود ولی تکمیل وجه اردیبهشت هستیم
سورن 31 شهریور : سلام ، شما کی تکمیل وجه کرده بودید؟
محمدی : سلام آقا مهدی من پیش فروش بهمن بودم اما فاکتور نشدم. باید به جایی اعلام کنم؟
اطلس دی : رنگ ماشینتون چیه مدل جی هسین یا جی ال تغییری چیزی داده بودین؟
محمد : یه دانه بچمو کفن کنم هنوز فاکتور نشدم 12043222 شماره پذیرشمه
پیش فروش اسفند : من یک مرتبه تحویل خودرو ساینا حضوری داشتم خیلی راحت هست ده دقیقه بیشتر زمان نبرد موقع نهار بود نهار هم دادن خیلی برخورد خوبی داشتن فقط باید کارت ملی و شناسنامه همراه داشته باشی یک امضا گرفتن تحویل دادن. داخل کارخانه دور زدیم ماشین مشکل نداشت اومدیم بیرون . یک برگه هم دادن چون مدارک نداشت برای پلیس تا اومدن مدارک