عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌ شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی

 

عیب یابی خودرو به زبان ساده؛‌ شناسایی عیوب بر اساس هشدار اعلامی

 
هشدار چک
 
یکی از اصلی‌ترین هشدارها در خودرو است که بسیاری از افراد آن را چندان جدی نمی‌گیرند. چراغ هشدار چک (Check Engine)، هشداری است که هنگام تشخیص خطاهای جدی از جانب ECU روشن می‌شود. بنابراین با توجه به دامنه اختیارات ECU پیشرانه می‌توان گفت که عمده دلایل روشن‌شدن چراغ چک مربوط به مشکلات احتمالی موجود در سیستم سوخت‌رسانی و اجزای وابسته تحت اشراف ECU هستند. روشن‌شدن چک دلایل فراوانی دارد و ممکن است به خاطر ایرادی نه‌چندان جدی باشد که در بلند‌مدت دردسر‌ساز است و یا ایرادی بسیار جدی که خودرو را زمینگیر می‌کند. در اکثر خودروها پیش از استارت‌زدن، چراغ چک به همراه سایر علائم برای چند ثانیه روشن می‌شود تا از سلامت چراغ آن اطمینان حاصل کنیم. روشن‌شدن چک در درجه اول ممکن است به خاطر نوسانات ولتاژی باشد. نصب سیستم‌های صوتی، دزدگیرها و آپشن‌های بازاری نظیر استارت کی‌لس یا پاور ویندوز، باعث بروز نوسانات ولتاژی و ثبت خطا در حافظه ECU می‌شود. خرابی یا قطع ارتباط با سنسورهایی که نقش مستقیم در تنظیم نسبت هوا و سوخت دارند نظیر سنسور اکسیژن، سنسور مپ یا سنسور موقعیت دریچه گاز نیز باعث روشن شدن چراغ چک خواهند شد. در بیشتر خودروها چراغ چک قادر به چشمک‌زدن نیز هست و چشمک‌زدن آن در بسیاری از موارد حکایت از ایرادی حاد دارد نظیر مشکل در تغذیه خود ECU یا ایجاد خرابی سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری برای خود ECU. روشن‌شدن چراغ چک حتی ممکن است به دلایلی نظیر خام‌سوزی و خرابی کوئل نیز رخ دهد.
 
اگر پس از برداشتن سرباتری برای پاک‌کردن حافظه موقت مجددا چراغ چک با اولین استارت روشن شود، یعنی با خطای دائمی مواجه هستیم که رفع نشده است (نظیر خرابی سنسور) اما اگر پس از بستن سوئیچ و استارت دوباره چراغ چک خاموش شد، احتمالا با ایرادی موقت رو‌به‌رو بوده‌ایم نظیر خام‌سوزی لحظه‌ای.
 
‌هنگام باز‌بودن سوئیچ ‌روی پله اول یا دوم بدون استارت‌زدن و به صورت کلی شرایطی که باتری زیر بار باشد، روشن‌بودن این چراغ طبیعی است تا به ما یادآوری کند که در حال مصرف شارژ باتری هستیم. اما در حالت روشن‌بودن پیشرانه و کار‌کردن آلترناتور، این چراغ خاموش خواهد شد. بنابراین اگر ‌حین رانندگی با هشدار باتری مواجه شدیم، بدین معنی است که در پروسه کاری آلترناتور مشکلی پیش آمده و باتری زیر بار قرار گرفته است. مثلا شل‌شدن تسمه دینام یا پاره شدن آن (که عموما با سفتی فرمان نیز همراه است). خرابی پولی سر میل‌لنگ و خرابی اجزای داخلی خود آلترناتور (تمام‌شدن کلکتورها، سوختن دیود یا آفتامات) نیز باعث روشن‌شدن این هشدار می‌شوند. لازم به ذکر است که در بیشتر خودروها تحریک اولیه آلترناتور از جانب چراغ هشدار شارژ باتری تامین می‌شود. بنابراین روشن‌شدن این چراغ پیش از استارت تاییدی است بر ارسال جریان تحریک اولیه. اگر به هر علتی این چراغ روشن نشود، نشانه عدم ارسال تحریک اولیه به آلترناتور بوده و به احتمال زیاد آلترناتور پروسه شارژ باتری را آغاز نخواهد کرد.
 
طبیعتا هنگامی روشن می‌شود که دمای آب از محدوده مجاز گذر کرده باشد. برخی ‌خودروها سنسوری موسوم به سنسور دمای سرسیلندر یا سنسور 118 درجه دارند. این سنسور مستقیما دمای فلز سرسیلندر را حس می‌کند و اگر به هر دلیلی سنسور دمای آب درست کار نکند، با رسیدن سرسیلندر به دمای 118 درجه این سنسور، سنسور دمای آب را دور زده و هشدار دمای آب را روشن می‌کند. روشن شدن هشدار دمای آب در بیشتر موارد با قطع‌شدن کمپرسور کولر، روشن‌شدن هشدار Stop و چرخش فن‌ها ‌روی دور تند همراه است. بنابراین اگر همراه با هشدار دمای آب شاهد این علائم نبودید، 2 احتمال وجود دارد؛ یا فشنگی دمای آب گزارش غلط ارسال کرده و دما طبیعی است یا مشکلی در عملکرد ECU یا یونیت فن وجود دارد. روشن‌شدن هشدار دمای بالا به همراه علائم فوق نشان می‌دهد که مشکلی در سیستم خنک‌کننده وجود دارد. این مشکل می‌تواند ناشی از هواگیری غلط سیستم، کثیفی مایع خنک‌کننده، تایم‌نبودن پیشرانه و ... باشد.
 
هشدار فشار روغن، هشداری است که باید آن را بسیار جدی گرفت چرا‌که در اکثر خودروها روشن‌شدن آن به معنی آن است که فشار روغن به کمتر از 1 بار افت کرده ‌و این به معنی مرگ یاتاقان‌ها خواهد بود. در این صورت باید به سرعت خودرو متوقف و خاموش شود و دلایل روشن‌شدن هشدار بررسی شود. کمبود شدید روغن (که ممکن است به خاطر نشتی رخ داده باشد)، لزجی روغن (قاطی‌شدن روغن و آب یا کهنگی شدید)، گرفتگی فیلتر روغن و خرابی اویل پمپ از جمله دلایل اعلام این هشدار هستند. برخی از خودروها به سنسور ارتفاع روغن نیز مجهزند و کمبود شدید روغن را با آلارمی جداگانه اعلام می‌کنند. چراغ هشدار روغن باید به محض استارت‌زدن خاموش شود و اگر روشن ماندن آن برای لحظاتی پس از روشن‌شدن پیشرانه سرد ادامه پیدا کند، احتمالا به این معنی است که از روغن مناسبی در پیشرانه خودرو‌ خود استفاده نمی‌کنید.
 
هنگام باز کردن سوئیچ، تمامی هشدارها روشن می‌شوند تا از سلامت لامپ‌ها اطمینان حاصل کنیم. شل بودن تسمه می‌تواند عامل روشن شدن هشدار شارژ باتری باشد. سنسور اکسیژن از جمله اولویت‌های ECU است که خرابی یا قطع ارتباط آن یا ارسال اطلاعات خارج از حالت عادی (به دلایلی چون خام سوزی یا خرابی منبع) باعث روشن شدن چک می‌شود.
 
 
گرفتگی فیلتر روغن و عمل نکردن سوپاپ بای پس آن باعث افت فشار روغن و روشن شدن هشدار روغن می‌شود
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , عیب‌یابی خودرو , تعمیرکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: علیرضا کبک کانادا
0

یک دستگاه دایگنوستیک او بی دی 2 میتونین تهیه کنین که خیلی ارزون هست و من یک دستگاه بسیار کوچک دارم که با وایرلس به موبایل وصل میشه و همه حطاها و اطلاعات ریل تایم و.. رو میخونه... با تمام مدلهای بعد از 1996 کار میکنه مخصوصا اگر اون ماشینها به فکر بازار آمریکا هم بوده باشند مثل تویوتا و ...
08:37  1397/05/07
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 36 نظر
X33 Cross cvt 29 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد-:::::::: : واریز اولیه ۸ شهریور الان دعوتنامه اومد 422324000 تومان بعد دو ماه تاخير بی شرفها مبلغ بیشتر از اسفند ماه میخوان
حسن : شاهین جی خرداد بنظرتون به موقع تحویل میده یا تبدیل به جی ال کنیم کسی اطللعی داره راهنمایی کنه و اختلاف قیمت دو مدل چقدر در بازار؟
علی : شاهین جی تیر پیشنهاد تبدیل به جی ال برام اومده
صدرا : تکمیل وجه من با واریزی ۸ شهریور امروز اومد۴۲۳ تومن
۹۹۹ : خودت نفهمی جعفري هیچ کس مثل تو نیست کسی به کسی بی احترامی نکرده تو کاسه ی داغ تر از اش نشو برو به کارات برس منتظر پیامک جی باش ندیده سانروف
Mina : میگه هنوز وقت دارید😁امکان داره تا ۳۱ اردیبهشت تحویل بدن من هنوز نه فاکتور شدم نه شاسی شدم نه پلاک شدم 😁
طاهاطاها طرح فرسوده : تحویل ۲۳ بهمن بودم
Maryam : شاهین gهستم ۱۴ آذر ۶۰۰ واریز کردم تحویل ۹۰ روزه هنوز فاکتور نشدم و صبرم تموم شده
شاهین جی اردیبهشت : اره منم اول برام تبدیل اومد من قبول نکردم یه هفته بعد برام پیامک تکمیل وجه جی اومد بازم حسابی سر کارا سایپا نیست ولی من که تحویل اردیبهشت بودم اینجور شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگین 28بهمن : سلام آقا توحید چرا فاکتور نمیکنن مردیم بخدا از استرس از بی ماشینی غلط کردم از بازار می‌خریدم بهتر بود قضیه چیه شما بهتر میدونی
Fx آف ایکس : من از یکی از کارکنان طبقه دوم دفتر مرکزی آمار گرفتم که دیون مشخص شده از 10 تومان الی 20 تومانه بستگی به خودرو داره از دوشنبه هم اعلام میشه یه هفته هم زمان میدن برای پرداخت از سه شنبه هم فروش باز میشه بازم 10 تومن اشکال نداره حداقل زودتر تحویل بدن
احسان : هر هفته همینه
محمد : کوییک سفید قرمز پذیرش مرداد ماه کی تکمیل وجه کردی؟
207پانا : توی سایت چقدر مابه‌التفاوت اعلام کردن؟
اکبری : خوشبخالتون دعا کنید برای منم بخوره 33کراس دنده فقط چراغ تخویل خودرو مونده روشن شه شیرینت میدم اگر سر وقت تحویلمون بدن
سارا : سلام دوستانی که تبدیل اومده براشون چقدر باید پرداخت کنید؟
دنا آپ.تحویل 30اسفند مشکی سرامیک : دوستان عزیز کسی هست مشکی سرامیک فاکتورشده باشه؟؟؟
حسین : کوییک gxr_lپذیرش 23مرداد تکمیل وجه 29 بهمن سخا 4اسفند رنگ سفید قرمز شماره پذیرش 11928007 الان فاکتور شد
fx-1403 : پاسخ به : کاربر: X33 Cross cvt اقا دمت گرم خبرایی که میدی درسته واقعا من امروز تماس گرفتم تهران گفتند مجوز x33 فقط یه سریاش اومده از من که fx هست خبری نبود انشااله مبارکت باشه ولی اگه از ماشین های دیگه هم توی روزهای اینده خبری گیرت اومد یا تونستی پیگیری کنی به ما هم اطلاعی بده چشم انتظاریم